batterypack laten samen stellen

Arco

Special Member

Tja,

Hier trek ik wel de strip stuk, maar niet los.
Ja, als je hard genoeg trekt met een lompe tang wel uiteraard, maar dan krijg je alles los...

Er gaat dus toch wat verkeerd (wil het ding best voor je uittesten hier, maar ik denk niet dat dat nuttig is, zal wel goed gaan hier)

Zoals ik eerder zei, sommige dingen lukken je wel of niet, zo kan ik geen metaal lassen. Vaak geprobeerd, maar werkt voor geen meter.
Heb ik geaccepteerd en laat 't nu door een ander doen...
(terwijl ik al het andere zoals solderen, electra, water, gas, enz uitstekend kan)

Ik kan met die spotwelder zelfs strips lassen aan 2mm+ RVS plaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 september 2023 09:40:46 schreef fcapri:
dat is ook wat ik in reviews van spotwelders zie.
daar geven ze slechte scores omdat de strips met een tang makkelijk te verwijderen waren.

ik moet amper moeite doen met de vingers

Doe twee nikkel strips op elkaar puntlassen en leg er geen metaal onder. Het metaal voert de puntlasstroom en de puntlaswarmte van de onderste nikkel strip veel te snel af waardoor er haast geen versmelting met de bovenste nikkel strip kan plaatvinden.

Neem een harde glazen plaat (of een platte glazen schaal van een ovenschotel o.i.d.) als ondergrond en puntlas daarop twee nikkel strips op elkaar met verschillende druk.

nieuwe puntlasser aangeschaft en ff snel aan de auto accu gekoppelt (oude accu). volgens specs heb je een accu nodig, minder dan 7mohm. weet niet of men oude accu dat nog haalt.

niks verandert aan de settings, gewoon 12V erop en paar puntlassen gezet.
eerst op een oude 18650, hangt al stukken beter vast dan die battery lasser van ervoor.
dan dat stuk staal weer genomen. strip hangt echt goed vast

en bij het lostrekken, gewoon 3 gaten in de nickel strip getrokken.
de 2 linkse gaten, zijn van op die 18650 accu, de 3 in het midden van die stalen plaat

dus voor mij, die andere puntlasser deed gewoon zijn werk niet, want dit goedkope printje van 14€ werkt wel goed

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Paulinha_B

Honourable Member

@fcapri, aub
[code]s/nickel/nikkel/g[/code]
Tenslotte schrijven we hier Nederlands :)

who cares. zolang de maar verstaan wordt waar het over gaat.
als ik google vind ik masaal veel over nickel in het nederlands.

zelf hier

Lambiek

Special Member

Op 8 oktober 2023 15:21:44 schreef fcapri:
who cares. zolang de maar verstaan wordt waar het over gaat.

Precies, dat gezever over die taal iedere keer.

Maar mooi dat het nu wel goed gaat met het nieuwe apparaat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 oktober 2023 15:19:17 schreef Paulinha_B:
@fcapri, aub

Hier op CO is rond de 80% (licht) dyslectisch. Wat voor niet-dyslectici voelt als "kleine moeite om het goed te doen", is dat voor vele dyslectici niet.

Als je wilt (als het jou helpt) kan je hard "sukkel" richting je scherm roepen, maar posten heeft eigenlijk geen zin. Een structurele verbetering is zo goed als onmogelijk om te bereiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Paulinha_B

Honourable Member

Dank voor de verzoenende toon, @rew, dat wordt alhier erg gewaardeerd. Ik denk niet dat @fcapri dyslect is, al zou het kunnen. Maar hoe dan ook, ik gaf slechts een voorzichtige tip tot verbetering want de fout wordt wel erg systematisch gemakt. En ja, ik weet wel dat zelfs opbouwende kritiek voor sommigen onaanvaardbaar is, helaas. Verder maak ik er maar geen woorden aan vuil, er is tenslotte geen wet die verbiedt om zich als een halfgeletterde voor te doen.

nee, niet dyslectisch, toch niet dat ik weet.
maar woonde wel op de taalgrens vlaanderen/wallonie in belgie en met dan nog een zwaar dialect... meeste van die typische nl woorden ken ik amper (vooral in de auto sector). irl zal je mij hoogstwaarschijnlijk niet eens verstaan als ik praat :-)

zal sneller ignition schrijven ipv ontsteking. bobine ipv bobijn.

als IT'er zijnde draait ook alles in het engels in mijn werkomgeving. dus vaak zal nickel er staan ipv nikkel
battery zal ook wel vaak op het scherm staan ipv batterij of accu,
lithium polymer ipv lithium polymeer.
charger ipv lader
spotwelder ipv puntlasapparaat
...

simpelweg omdat ik die termen dan ook vaak gebruik op internet en foutzoeken (stond bijna problem solving getypt)

ben ook getrouwd met een chinese, en engels is de voertaal thuis. ook men 2 dochters van 4 en 10 spreken vloeiend engels, en minder nederlands. vooral die van 4 is nog een mengsel van engels, chinees, nederlands

maartenbakker

Golden Member

Bij nickel denk ik aan een Amerikaans muntje, maar bij nikkelbek denk ik toch aan een bedrijfsongeval in een metaalbewerkingsbedrijf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Paulinha_B

Honourable Member

@fcapri: het was nu ook weer niet de bedoeling dat gij u gingt excuseren of verdedigen, ik wilde echt niet meer doen dan een voorzichtige suggestie. De volgende keer moet ik er op letten me wat genuanceerder uit te drukken, blijkbaar.

Overigens zoudt gij u nog stevig kunnen vergissen dat ik uw spreektaal niet kan verstaan: mijn grootmoeder en peter (haar broer) waren van Zonnebeke, bij Ieper, en ik heb heel goede herinneringen aan mijn samenwerking met een elektronicus uit Kortrijk. Geen communicatieproblemen, ook al werd er enkel Nederlands gesproken in diverse regionale vormen.

Houd het Nederlands in ere, en zorg vooral goed voor dat kroost!

Lambiek

Special Member

Op 8 oktober 2023 22:58:04 schreef Paulinha_B:
De volgende keer moet ik er op letten me wat genuanceerder uit te drukken, blijkbaar.

Of het helemaal niet meer over taal hebben, het is een elektronica forum en geen taal forum.

Er zijn nu eenmaal mensen die daar minder goed in zijn, maar deste beter in techniek.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Daarom uitte Paulinha ook geen kritiek. Vreemd genoeg gaat interesse in taal juist ook vaak samen met interesse in techniek, en is nauwkeurig taalgebruik in de techniek soms heel belangrijk (hier maakt het weinig uit, ik ben vast de enige die aan een muntje denkt in plaats van aan het metaal waar het van gemaakt is). Een kleine hint moet toch wel zo nu en dan tussendoor kunnen lijkt me, zolang het geen gewoonte wordt. Het zijn de discussies over hoe die hint opgevat moet worden, die hinderlijker zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Paulinha_B

Honourable Member

het is een elektronica forum en geen taal forum.

Ja, akkoord, maar voor mij is er een bepaald minimum, en dat gaat niet zozeer om het aantal dt-fouten dan wel om de graad van zorg.

Kom maar eens in je ondergoed - of dat van je vrouw - de kroeg binnen en bestel een biertje. Krijg je toch geheid gedonder wegens je voorkomen? "Niet zeiken aub, het gaat me om het bier, niet over kleding!" zal geen hout snijden. Ik vind dat op een forum de taal min of meer verzorgd hoort te zijn, net als iemands kleding in het openbaar. Dat het niet allemaal perfect is wil ik best aanvaarden, ik doe ook geen stropdas of driedelig pak aan om er eentje te gaan pakken.

In dit concrete geval was het duidelijk genoeg dat de correctie eenvoudig was, en voor de hand lag, en ik vind het dan ook storend dat iemand zich aan zo'n suggestie stoort. Het niveau van het forum wordt zeker in de eerste plaats bepaald door de elektronische inhoud, maar nevenliggend toch ook een beetje door de vorm, wat ook de taal omvat.

@maartenbakker hierboven: dankjewel, de nagel op de kop! Zelf denk ik bij "nickel" in de eerste plaats aan een "nickelodeum" oftewel mechanische piano - de link met het muntje is dan gauw gelegd :)

Op 8 oktober 2023 22:58:04 schreef Paulinha_B:
Overigens zoudt gij u nog stevig kunnen vergissen dat ik uw spreektaal niet kan verstaan: mijn grootmoeder en peter (haar broer) waren van Zonnebeke, bij Ieper, en ik heb heel goede herinneringen aan mijn samenwerking met een elektronicus uit Kortrijk. Geen communicatieproblemen, ook al werd er enkel Nederlands gesproken in diverse regionale vormen.

[/sub]

maar ben niet van hier afkomstig, maar van regio aalst (oilsjt). als ge dat kent, weet ge direct al veel wat ik bedoel.
moeder afkomstig van daar, en mijn stiefpa uit betekom (brusselse, waar ze dus half frans/half nederlands door elkaar praten)

voor men job quasi altijd in brussel gezeten, dus de mix frans/nl zit er nog altijd in.
13jaar in waregem gewoond, tegen kortrijk dus en de franse grens, nu reeds 3jaar in center Wvl
ik woon nu al 15jaar in Wvl en als ik in een winkel iets vraag, het eerste dat ik te horen krijg: 'jij bent niet van hier zeker?".
als ik dan antwoord: "tuurlijk wel, woon in straat xxx". dan zie ik rare gezichten.

ik kreeg 22jaar geleden al de opmerking bij mijn eindwerk van electronica, dat ik in mijn boek continue van engels naar nederlands spring met bepaalde termen.
ook in mijn graduaat programmeur die opmerking gekregen dat ik de ene keer een engelse variabele had, en de andere keer een nederlandse.
het zit er al 30jaar ingebakken helaas.
jij stoort je nu aan 1 woordje 'nickel' terwijl ik dat niet eens opmerk dat het een andere taal was.
pas als er commentaar op komt, begin ik dan te denken hoe het dan wel moet zijn, en komt nikkel dan boven. maar ook niccel en nikel passeren even de gedachten.
soms weet ik het zelf helemaal niet hoe ik het moet typen, en moet ik dat woord met balpen op een blad papier schrijven om te weten hoe het precies is

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 9 oktober 2023 09:10:28 (25%)

Op 9 oktober 2023 09:07:35 schreef fcapri:
ook in mijn graduaat programmeur die opmerking gekregen dat ik de ene keer een engelse variabele had, en de andere keer een nederlandse.

Daar heb ik echt een bloedhekel aan, als ik code van iemand anders moet lezen of aanpassen, en dat is als ik beide talen zelf spreek. Ik zit nu met een stuk code waarvan de helft van de functies en het grootste deel Italiaans is (een library van een leverancier waar je als klant tegenaan moet programmeren).

Mede hierom schrijf ik veelal mijn eigen aantekeningen ook in het Engels.

Anyway, we dwalen wel erg ver af van het topic. Ik gebruik dus zelf een puntlasapparaat met een omgebouwde magnetrontransformator, maar nu ben ik eigenlijk wel geïnspireerd om het ook met een loodaccu of lithiumaccu te gaan proberen. Mijn huidige apparaat werkt redelijk voor nikkel tot 0.15mm dik, dikker dan dat krijg ik niet fatsoenlijk vast, en misschien dat dat met een wat lomper apparaat wel werkt. Op de maximale instelling wordt de stroom groter dan mijn stroomtang kan meten (400A), en ik denk dat het ongeveer 500A wordt. Met een 12V accu zou je in totaal 25mR weerstand mogen hebben om dezelfde stroom te halen. Met een redelijke accu op kamertemperatuur zou dat wel haalbaar moeten zijn; als een loodaccu koud wordt, neemt de interne weerstand vrij snel toe, dus op kamertemperatuur zou je vrij ver boven de CCR (cold cranking amps) rating kunnen komen, met een accu in redelijke staat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Voor een klant hadden we een apparaat gemaakt, waarvoor een Chinees de firmware had gemaakt met alle commentaar ook in het Chinees... 8)7
Daar wordt je ook niet vrolijk van. Sindsdien doen we alles in het Engels, omdat iedereen geacht wordt om dat te kunnen lezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B

Honourable Member

Ja, ik heb ook al geleerd om alles in het Engels te doen, variabelennamen en de schaarse commentaar, ook al wordt 99% van mijn code enkel door mezelf bekeken.
Die levering met onleesbare documentatie zou ik droogweg geweigerd hebben - maar de klant blijft de klant, natuurlijk...

Op 9 oktober 2023 09:07:35 schreef fcapri:
pas als er commentaar op komt, begin ik dan te denken hoe het dan wel moet zijn, en komt nikkel dan boven. maar ook niccel en nikel passeren even de gedachten.

Bij deze zit jij wat mij betreft stevig in het kamp: "licht dyslectisch maar weet het zelf niet / heeft nooit de diagnose gehad". Mensen die niet dyslectisch zijn kunnen zich niet voorstellen dat het bij ons zo werkt.

Op 9 oktober 2023 14:17:30 schreef SparkyGSX:
Met een 12V accu zou je in totaal 25mR weerstand mogen hebben om dezelfde stroom te halen.

Er staat er hier 1 die op supercondensatoren werkt (2 condensatoren van 3000F in serie: 1500F). Opgeladen met een 40A 5V voeding. (Ding kan gerust een paar minuten in de current-limit staan als de boel een week heeft uitgestaan. Lek is vrij weinig. Hij is nu al een paar maanden niet gebruikt, maar heeft mogelijk 3 weken geleden nog even aangestaan. De spanning is nu volgens mijn meter: 4.879V. (als je 50 lassen moet maken, hoef je de voeding niet aan te zetten).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/