Op 8 oktober 2023 22:58:04 schreef Paulinha_B:
Overigens zoudt gij u nog stevig kunnen vergissen dat ik uw spreektaal niet kan verstaan: mijn grootmoeder en peter (haar broer) waren van Zonnebeke, bij Ieper, en ik heb heel goede herinneringen aan mijn samenwerking met een elektronicus uit Kortrijk. Geen communicatieproblemen, ook al werd er enkel Nederlands gesproken in diverse regionale vormen.
[/sub]
maar ben niet van hier afkomstig, maar van regio aalst (oilsjt). als ge dat kent, weet ge direct al veel wat ik bedoel.
moeder afkomstig van daar, en mijn stiefpa uit betekom (brusselse, waar ze dus half frans/half nederlands door elkaar praten)
voor men job quasi altijd in brussel gezeten, dus de mix frans/nl zit er nog altijd in.
13jaar in waregem gewoond, tegen kortrijk dus en de franse grens, nu reeds 3jaar in center Wvl
ik woon nu al 15jaar in Wvl en als ik in een winkel iets vraag, het eerste dat ik te horen krijg: 'jij bent niet van hier zeker?".
als ik dan antwoord: "tuurlijk wel, woon in straat xxx". dan zie ik rare gezichten.
ik kreeg 22jaar geleden al de opmerking bij mijn eindwerk van electronica, dat ik in mijn boek continue van engels naar nederlands spring met bepaalde termen.
ook in mijn graduaat programmeur die opmerking gekregen dat ik de ene keer een engelse variabele had, en de andere keer een nederlandse.
het zit er al 30jaar ingebakken helaas.
jij stoort je nu aan 1 woordje 'nickel' terwijl ik dat niet eens opmerk dat het een andere taal was.
pas als er commentaar op komt, begin ik dan te denken hoe het dan wel moet zijn, en komt nikkel dan boven. maar ook niccel en nikel passeren even de gedachten.
soms weet ik het zelf helemaal niet hoe ik het moet typen, en moet ik dat woord met balpen op een blad papier schrijven om te weten hoe het precies is
[Bericht gewijzigd door
fcapri
op maandag 9 oktober 2023 09:10:28
(25%)