Kenwood KR-2010 Secundair trafospanning?

Ik heb het even in de sim gegooid. De OpAmp pakt iets van 10 mA lampje iets van 150 mA. 4 sims:

1e origineel met alles intact

2e origineel met 12 volt 2 watt onderbroken

3e origineel alles intact 330 ohm los

4e 330 ohm los en 12 volt 2 watt lampje onderbroken

De 330 ohm is de oorzaak dat de spanning omhoog schiet bij onvoldoende belasting. Als ik kijk naar de vermogenstoename door de tor is die niet echt schokkend. Als ik ook even kijk wat er allemaal aan die -15 volt hangt, dan is de schaalverlichting, 12 volt 150 mA de grootste eter aan dat tafeltje. De rest is allemaal lowpower van max 10 mA. Dissipatie in die 330 ohm is iets van 280 mW, door de tor 1.44 watt. Zonder de 330 ohm krijgt de tor 1.7 watt voor z'n kiezen.

Rare constructie. Ook al met die enorme overwaarde van 3 watt voor die 330 ohm. :P

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Heb er ook nog even een gedaan met als de tor niet meer werkt, of zener of diens elco in sluiting zou gaan. Dan pas komt er iets van 1.3 watt over de 330 ohm te staan en zakt de spanning met 12 volt 2 watt in naar -4 volt.

vergeten

Golden Member

Mooie simulaties, het kan best zo zijn dat het dan werkt of niet maar het feit blijft dat het in de praktijk opgelost moet worden.
Ik ga voor de praktijk :)

R1 (820Ω) staat fout in je simulatie de bovenkant moet aan Vee!
Niet aan de collector van de transistor.
Het is R55 in je Receiver.

Ik zie wel in 3 van je plaatjes een frequentie staan van boven de 20 kHz hoe zit dat? oscillatie? indien zo dan klopt er niets meer.

Als je geen foute onderdelen kunt vinden, zou ik persoonlijk zou ik die Q20 vervangen door een op de juiste wijze aangesloten LM7915.

R57(330) en R55(820) eruit
C41 eruit en draadbrug plaatsen
C42 mag blijven
D4 eruit
Q20 eruit

De - ingang LM7915 op de plek van de collector van Q20
Dan de GND/Adj LM7915 op de plek van de Basis van Q20
Dan de - uitgang LM7915 op de plek van de emitter Q20
tussen de - ingang LM7915 en de GND/Adj een tantaal C van 2,2uF/35v.
En een koelblokje op de LM7915.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Van die 820 ohm klopt, die zit daar niet helemaal goed. Die kilohertzen kan je negeren, is een zenuwtrek van de simulator. :)

Henry S.

Moderator

Raar, vaak worden dergelijke Japanse voedingscircuits een beetje te heet en is de print rond de tor verkleurd.

Een een 7912 is een goede optie, wel even netjes ontkoppelen. Wil je het orgineel houden dan de 330Ω er uit en, als je het niet vertrouwt, een koelplaatje op de tor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Betreffende tor zit al op een koelplaat. Is ook een klein powertorretje. Net even de data opgezocht, zijn met max 1.2 watt dissipatie toch ook weer niet zó heel groot. Dus dan zal dat wel de reden voor die 330 ohm zijn. Het aantal mA blijft i.i.g. ruim binnen de specs. Enige wat ik kan bedenken is dat in die tijd een iets stevigere powertor aanmerkelijk duurder zou zijn dan een 330 ohm 3 watt weerstand. Blijft raar.

2SA794 (PDF)

2SA886 (PDF)

[Bericht gewijzigd door harry64 op 5 januari 2023 01:16:27 (12%)