Sequentieschakeling

Dit topic is gesloten

Er wordt een sequentieschakeling gevraagd maar er kan enkel gebruik gemaakt worden van een 1 drukknop. Aantal relais maakt niet uit.

Opdracht:

1e keer op drukknop drukken : 1e lamp brand
2e keer op drukknop drukken: 1e lamp dooft, 2e lamp brand
3e keer op drukknop drukken: 2e lamp dooft, 3e lamp brand
4e keer op drukknop drukken: alle lampen doven.
5e keer op drukknop drukken: stap 1 herhaalt zich.

Eindeloze dankbaarheid aan degene die me zou willen/kunnen helpen om dit in een schema te gieten.

GJ_

Moderator

Hoever was je zelf al gekomen?

fripster

Golden Member

kijk eens bij schakelingen...

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/14/lichteffecten/looplicht…

Als je het rechterdeel bouwt, en de klok met een (gedebouncete) drukknop doet dan ben je er...

Reset op de 3e zetten... nee op de 4e... waarom?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Bedankt voor het antwoord,
Het is de bedoeling deze schakeling met relais te maken.

Op de foto zie je mijn probeersel maar ik vrees dat ik er op deze manier niet ga geraken

fripster

Golden Member

"Een stap is altijd een voorwaarde voor de set van de volgende stap en is tegelijkertijd een reset voor de vorige stap. Hiernaast heeft elke stap zijn eigen voorwaarde om te eindigen"

Wat betekent dit in relais-schakelingen? Wat voor soort basis moet je maken? Focus eens op 1 stap...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik dacht een start- stop schakeling als basis te gebruiken maar ik geraak ergens in de knoop.
Heb jij hier een oplossing voor?

Het co looplicht is een eenvoudige manier. Met twee 4017 ic's in een matrix stuur ik honderd lampjes aan. Dat kunnen natuurlijk ook relais zijn.
Een looplicht met relais kan ook zonder electronica, maar of het daarmee eenvoudiger wordt....

Ik weet dat er verschillende modules bestaan om dit klaar te krijgen, maar dat is helaas de opdracht niet.
Het moet echt met relais. Zonder elektronica dus.

Toch bedankt voor het antwoord

Sorry, flauw, maar ik kon het niet laten :)

Zonder context, met enkel relais vind ik het nog een lastige opdracht.
Zijn vertraagd opkomende relais toegestaan?

Helaas enkel klassieke relais zonder timer, vertraging, tacker,....

Drukknop op relais uitvoeren zodat je meerdere contacten maak en verbreek hebt.
Eerste stap gewoon met overname contact.
Daarna een geheugen schakeling maken dat je de eerste stap hebt gehad en knop hebt losgelaten.....
Dit geheugen gebruiken om de volgende stap te maken.

Top! Zie je het zitten dit vlug uit te tekenen zodat ik visueel kan meevolgen?

Is het niet de bedoeling dat je dit zelf uitdenkt?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dat is inderdaad de bedoeling, maar ik zit vast in mijn denkwijze (zie schema). Dus ik had gehoopt dat iemand anders een ander licht op de zaak had kunnen werpen.

een momentknop, motortje en draai standenschakelaar zonder einde..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 6 januari 2023 16:25:54 schreef Rubyfication:
Helaas enkel klassieke relais zonder timer, vertraging, tacker,....

Don't Panic!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leesvoer? Gelieve enkel te reageren als je een nuttige bijdrage kan leveren aan de discussie.

Arco

Special Member

Ik zou maar snel met lezen beginnen i.p.v. een grote bek op te zetten... ;)
(in het document staat alles beschreven. Kant en klare schakelingen ga je hier toch niet krijgen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 januari 2023 19:15:08 schreef Rubyfication:
Leesvoer? Gelieve enkel te reageren als je een nuttige bijdrage kan leveren aan de discussie.

Dat artikel op educypedia staat toch gelijk aan een leerboek, wat is daar tegen?
Als je iets niet weet, dat is helemaal niet erg, dan zoek je het op in een l............

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 januari 2023 19:15:08 schreef Rubyfication:
Leesvoer? Gelieve enkel te reageren als je een nuttige bijdrage kan leveren aan de discussie.

Als je het verhaal in de link goed leest, en kunt begrijpen ben je een heel eind op weg.
Er staat zelfs een schema van "counter" in, die telt tot 4 (dacht ik).
Dat schema kun je gebruiken, er kan wat uit aan het einde.

Of je moet de Engelse taal niet machtig zijn...

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Henry S.

Moderator

Op 6 januari 2023 19:15:08 schreef Rubyfication:
Leesvoer? Gelieve enkel te reageren als je een nuttige bijdrage kan leveren aan de discussie.

Pardon?

Heb je geen zin in lezen/leren, dan kan dit topic op slot.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten