Forums uitbreiden met Energieopwekking en -opslag?

Arco

Special Member

Ik gebruik meestal Google voor zoeken, dan gaat meestal een stuk beter als de 'eigen' zoekfunctie...
(google schijnt een beter zoekalgoritme te hebben, want daar vindt ik iets meestal in een fractie van de tijd, bij 'zoeken' vaak zelfs helemaal niets gevonden dan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 23 januari 2023 20:34:21 schreef Aart:
Dit topic gaat in beginsel over de toekomst, en dan ben ik van mening dat wij er goed aan doen ons niet te verbreden.

Zonder het verleden te duiden, zijn we gedoemd om de geschiedenis te herhalen. Getrouw aan de wet van Murphy zijn dat altijd de slechte kanten van de geschiedenis.

Intussen mag dit topic van mij riching het afvoerputje, zoals ik de koffiecorner wel eens noem en waar ik dus ook niets mee heb.

Dat is in principe (maar niet voor deze specifieke discussie, waar teveel niet betalende deelnemers zijn) een heel goede oplossing, vandaar ook mijn suggestie dat iedereen zijn eigen voorkeuren aan of uit kan zetten - in plaats van de gemene deler of makkelijke weg te kiezen en er dan alsnog een paar compromissen door te wringen waar mensen niet blij van worden. Als ik de reacties zo hier en daar lees, zou dat een goed item op de todo van Jeroen zijn, ook als er geen nieuwe categoriën bijkomen.

Ik heb over de decennia een soort angst opgebouwd voor gezelligheid als dekmantel voor gedoe.
Een prettige sfeer en gezelligheid zijn een bijverschijnsel van dingen die samen goed gaan. Niet andersom.

Met dat laatste ben ik het absoluut eens! Dat eerste is erg persoonlijk, dus kan ik het er niet eens of oneens mee zijn. Ik heb die ervaring gelukkig niet, maar ik denk ook niet dat iemand zou voorstellen om gezelligheid tot doel te maken van de uitbreiding van een forum.

Om misverstanden te voorkomen, daar was ook op het transistorforum het koffiehoekje niet voor bedoeld. Het is, ik denk net als hier, bedoeld als kruising van "onderwerpen met een breder belang of interesse die normaal niet op het forum passen" en "afvoerputje voor off-topic gelopen discussies".

@benleentje: zero tolerance is nergens een oplossing, en al helemaal niet op plaatsen zoals fora waar mensen werk en creativiteit steken in het reageren. Beter eens in de tig topics een klacht dat iets onder de radar door is gevlogen, dan een beklemmende sfeer zoals vroeger wel elders hing. En zoals anderen al aanhaalden, waar trek je de lijn? Moet dat een zeer minitieus getrokken kronkellijn zijn met een selbstschussanlage of moet dat een stippellijn zijn waar soms mild schrikdraad gespannen kan zijn maar waar je soms ook in alle onschuld overheen kunt huppelen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 23 januari 2023 20:17:02 schreef maartenbakker:
[...]
Een kennisverzameling klinkt in theorie leuk, maar in de praktijk ga je dat willen uitbreiden met een forum. Zie Euras. Zij schermen hun forum af achter een paywall, wij kunnen dat achter een inlogwall doen als zou blijken dat er teveel lekenvragen van een onderwerp komen. Maar zie boven, een raadpleegbaar forum voorkomt ook veel vragen.

Hier zat ik even te sukkelen. Een inlogwall doet natuurlijk niets, die hebben we nu ook al voor nieuwe gebruikers. Ik bedoel een googlewall of de bestaande paywall zoals we die voor de coffeecorner hebben.

Daar staat tegenover dat het nut van de verzamelde kennis dan wel erg beperkt is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

@benleentje: zero tolerance is nergens een oplossing,

Ik had er een smiley achter gezet omdat ik ook wel weet dat dat nooit (lang) goed werkt. Het was eigenlijk meer sarcasme en totaal niet serieus. Zo zie je maar dat goed over komen op een forum best lastig is. Zero tolerance werkt volgens mij wel als het heel tijdelijk is maar het gaat al heel snel tegen je werken.
En toch werk het op gebied van PC topics goed, een discussie word al vroeg afgekapt en op slot gegooid zodra het de verkeerde kant opgaat. Maar dat is niet zero tolerance maar gewoon strak, rechtlijnig en heldere handhaving.

Een prettige sfeer en gezelligheid zijn een bijverschijnsel van dingen die samen goed gaan. Niet andersom.

Ik snap dan weer niets van deze opmerking. Gezelligheid is gewoon een gevoel het is gezellig of niet omdat je dat zelf vind, niet omdat iemand anders dat vind.

Maar ik snap denk wel wat je bedoelt soms zeggen collega "he gezellig morgen een feestje op de zaak" en ik denk wat een gedoe. Maar dat is dus dat anderen het wel gezellig vinden en ik heel heel soms, als er net toevallig wel iets leuks is met op dat moment fijne collega's je een leuk gesprek hebt. Maar dat kan ook en gebeurt zelfs vaker zonder feestje. Maar omdat je op feestje je ineens gezellig moed zijn..., nee dat werkt voor mij niet zo goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Ik ben dan weer voor.

Beginnen als die hard Embedded man nu toch wel behoorlijk richting de maritieme industrie met een flinke uitstap naar docent schap in de techniek...

Maar waarom ben ik dan voor?

  1. Ik denk dat er teveel PV cowboys rondlopen, die nog steeds stekker voedingen leveren of toch in de groepenkast teveel knoeien. Ik denk dat we daar hier met zoveel kennis van NEN1010 en NEN3140 en ook AREI zeker wel een bijdrage aan de veiligheid kunnen leveren.
  2. Zie ook topic hier laatst over aarding, waar ik op mijn vraag daar niet eens antwoord kreeg. (Ter info mijn installatie van kleine 15 kw wordt volgende maand geleverd op de stalen loods, waar ik dus nu niet weet of en hoe ik moet aarden)
  3. Is er ook interesse in het repareren van PV omvormers. Dat is volop elektronica
  4. is het wellicht met het salderen straks ineens erg interessant om in eiland bedrijf te kunnen draaien, zodat je niet met jouw accupakket de hele wijk staat te voeden. Daar zie ik zeker mogelijkheden ook m.b.t. .1
  5. ik wil bij mij bank switching gaan doen van accu banks. In het protocol zit behoorlijk wat data die via CAN heen en weer gepompt wordt. Dat is een behoorlijke engineering klus die ook voor anderen wel interessant kan zijn. Let wel, je gaat 1 accu bank parallel zetten met een andere bank (zelfde spanning, andere cellen wellicht, andere capaciteit) en vervolgens trek je de oude bank eraf om die op een andere omvormer te zetten die al in eiland draait.
    Pure software en interfacing.

Al met al kan ik al 3 topics er zo inschuiven die ik echt niet toevertrouw op een forum van eigen huis in puin of klussen met klungels

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik wil bij alle reageerders hier die wensen dat CO langzaam toebeweegt naar een nogal sektarisch clubje van elkaar kennende, haarklievende electrofielen graag even deze quote uit de algemene informatie over deze site onder de aandacht brengen:

"We hopen ook in de toekomst mensen informatie te leveren en kennis te laten maken met de elektronica-hobby."

Met vriendelijke groet, Rob
maartenbakker

Golden Member

Grappig, dat sluit heel goed aan bij wat ik en anderen ook al schreven, het forum dient ook om mensen aan te trekken die dan blijven hangen (op het forum/in de elektronica). Ik denk dat het enige sektarische dat we moeten doen, is wat HmH al schrijft: de kwaliteit hooghouden zonder een gesloten gemeenschap te vormen [die stilstaat in de tijd].

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En ik ondersteun van harte wat Robvansuilen en maartenbakker hier schrijven. Kwaliteit hoog maar open en voor iedereen.

High met Henk

Special Member

Iedereen heeft wel een onderdeel hier waar hij niets mee heeft.
Ik heb niets met zenders en ontvangers etc. Noem het geregeld voodoo, omdat alles zonder garanties komt en het werkt met grote naalden (zendamateurs noemen dat antennes)

Ook glaswerk (behalve buizen audio trappen) boeien mij weinig...

Moet het daarom weg voor mij? natuurlijk niet!!
Ik denk wel dat we m.b.t. aanleg van PV gewoon een heel duidelijke sticky moeten maken met de richtlijn zoals in NEN1010 beschreven. Bij vraag die daarin staat ook onverbiddelijk een slot erop met verwijzing naar deze sticky...

Maar vragen zoals over aarding of veilige situaties na installatie kan echt geen kwaad..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Het relevante stukje van NEN1010 in eigen woorden samenvatten zou wel eens een heel populair en nuttig stukje forum kunnen worden. Ik erger me er altijd groen en geel aan dat o.a. de overheid met normen smijt maar dat je die dan alleen tegen commerciële tarieven kunt aanschaffen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

@HmH,

Helemaal mee eens.

De mensen komen niet voor niets met vragen.

Plus dat energie een hot item is momenteel en ik vrees dat we daar voorlopig ook niet van af zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

het is een hot item idd, op t werk komen de gekste aanvragen voorbij met laadpalen, ook nieuwbouw die zonder netstroom door blijft draaien. wekelijks komen er wel nieuwe dingen voorbij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het relevante stukje van NEN1010 in eigen woorden samenvatten zou wel eens een heel populair en nuttig stukje forum kunnen worden.

... en idealiter een equivalente pagina voor BE - AREI.

Als er aan zo'n tekst gewerkt gaat worden dan ben ik graag beschikbaar voor proeflezen/taaladvies.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 24 januari 2023 18:23:30 (32%)

Op 24 januari 2023 17:51:13 schreef maartenbakker:
Het relevante stukje van NEN1010 in eigen woorden samenvatten zou wel eens een heel populair en nuttig stukje forum kunnen worden. Ik erger me er altijd groen en geel aan dat o.a. de overheid met normen smijt maar dat je die dan alleen tegen commerciële tarieven kunt aanschaffen.

Sluit ik me bij aan.

Ook zijn die normen best wel onleesbaar. En je ziet overal dat er flink gebeund wordt. Als die mensen beter wisten zouden ze het ook vast beter doen (een deel van hen tenminste).

Alleen al aan uitzoeken welke norm waar van toepassing is heb je een dagtaak.

Jinny

Golden Member

Op 24 januari 2023 17:51:13 schreef maartenbakker:
Het relevante stukje van NEN1010 in eigen woorden samenvatten zou wel eens een heel populair en nuttig stukje forum kunnen worden. Ik erger me er altijd groen en geel aan dat o.a. de overheid met normen smijt maar dat je die dan alleen tegen commerciële tarieven kunt aanschaffen.

Smeet de overheid maar met normen, het is de industrie die de NEN1010 opstelt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

En de verzekering die eraan refereert.

Overigens is de 3140 WEL wettelijk geregeld!! De 1010 is een afgeleide hiervan..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Met excuses voor het omhoog schoppen, ik heb de rode waarschuwing gelezen, maar ik besloot in dit topic te reageren en niet in het topic waar deze post over gaat.

Vanochtend kwam dit topic voorbij, wat een goed voorbeeld is van wat ik ongewenst acht. TS is een nieuw forum lid, die nog een donatie gedaan heeft ook en die dan alleen al uit beleefdheid een kans moet krijgen.

Het topic heeft echter geen enkel raakvlak met elektronica.

Ik hoop voor TS dat hij een paar zinnige reacties krijgt en dat het dan snel omlaag zakt, maar het bevestigd voor mij dat we dit niet zouden moeten stimuleren. Niet in de laatste plaats omdat het ook niet netjes is tegenover dit soort betalende topicstarters.

fred101

Golden Member

Die had ik ook gezien, kreeg een beetje het gevoel van "ik betaal dus ze moeten me wel helpen" terwijl het volgens mij absoluut niks met electronica heeft te maken.

Ik kijk meestal alleen maar naar "laatste discussies"

Ik vind dat het soms een beetje te veel de betutteling kant op gaat. Als er mensen dieper op iets ingaan bij vragenstellers die duidelijk alleen maar geïnteresseerd zijn in hun eigen probleem dan is het jammer dat ze er niets van begrijpen, Maar dan worden er opmerkingen gemaakt dat dat te complex is voor die arme TS die alleen maar geld wil besparen. Helaas voor hem, we zijn geen gratis helpdesk. Dan ben ik soms bewust een beetje recalcitrant. Dingen als "dan neem je je scoop en LCR meter..." reactie, "heb ik niet", + soms : "ik weet niets van electronica" nou dat is dan jammer, je hebt meer nodig dan de gratis CO helpdesk, Youtube (alleen de vage videos want de serieuze en kundige kunnen ze niet volgen) en een multimeter om dat wat jij wilt te repareren.

Dan bedoel ik twee typen topic starters:
1) tientallen tot 100de topics gestart maar nergens anders actief zijn, veelal alleen over reparatie van wit/bruin goed of TVs. Ze dragen niets aan kennis bij en helpen zelf niemand.
2) een TS die niets van electronica weet en dat ook niet wil weten, ze willen alleen zo goedkoop en snel mogelijk hun TV/audio/wasmachine gerepareerd hebben en/of hopen dat een hobbyist die dat tegen betaling (van Chinees kinderloon ) voor ze wil doen.

En ja, ik weet dat ik daar niet hoef te reageren maar dit forum is me heel dierbaar en zonder had ik nooit mijn huidige kennis nivo gehaald, althans, niet zo snel. In het begin heb ik ook heel veel hulp gehad van wat vaste COers die ik leerde kennen dankzij CO

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op 24 januari 2023 19:47:29 schreef High met Henk:
En de verzekering die eraan refereert.

Overigens is de 3140 WEL wettelijk geregeld!! De 1010 is een afgeleide hiervan..

Dat is niet juist. De NEN1010 is een norm die gewoon door het bedrijfsleven in elkaar gesleuteld word, net als de NEN3140, die er gewoon los van staat.
De NEN3140 is absoluut niet wettelijk geregeld. Deze is vooral ontstaan eind jaren negentig om een handvat te geven om te kunnen voldoen aan de arbowet, hoewel de NEN3140 eigenlijk al veel ouder is. In de wet zelf staat namelijk niet zo gek veel. Als je denkt een betere manier te weten dan de NEN3140 is er geen wet die je tegenhoud.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 mei 2023 10:47:48 schreef fred101:
Die had ik ook gezien, kreeg een beetje het gevoel van "ik betaal dus ze moeten me wel helpen" terwijl het volgens mij absoluut niks met electronica heeft te maken.

Lijkt me inderdaad een puur juridische vraag. Interessant voor de lezer maar relatief weinig kans op degelijke antwoorden.

1) tientallen tot 100de topics gestart maar nergens anders actief zijn, veelal alleen over reparatie van wit/bruin goed of TVs. Ze dragen niets aan kennis bij en helpen zelf niemand.
2) een TS die niets van electronica weet en dat ook niet wil weten, ze willen alleen zo goedkoop en snel mogelijk hun TV/audio/wasmachine gerepareerd hebben en/of hopen dat een hobbyist die dat tegen betaling (van Chinees kinderloon ) voor ze wil doen.

Niet erg kennisintensief, maar voor de statistiek en in geval van 1) om een catalogus van terugzoekbare fouten met liefst ook oplossingen te hebben, hebben zelfs die topics nog wel enige meerwaarde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 mei 2023 14:06:45 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik sluit me bij maarten aan (alweer). Vooral praktijkkennis, wat kom je tegen, hoe los je een RF-probleem op of hoe repareer je je wasmachine.

Plus dat het een sociale waarde heeft, je leert elkaar kennen. En in dat kader zie ik het wel zitten om mensen te helpen, ook als het op het randje van het CO-gebied is.

Afsluiten en afschermen leidt tot een vergrijzende groep hier, net als de kopers op radiobeurzen.

Lucky Luke

Golden Member

Van doneren krijg je geen andere rechten dan https://www.circuitsonline.net/doneren vermeld, en eens met:

Op 21 mei 2023 13:32:51 schreef maartenbakker:
[...]
Lijkt me inderdaad een puur juridische vraag. Interessant voor de lezer maar relatief weinig kans op degelijke antwoorden.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Dat topic is gesloten.

Ik ben zelf tegen meer hokjes, dat trekt vragen als "is waspoeder beter dan..." vragen aan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Tja, of je voor deze nou een hokje maakt of niet ... de vragen krijg je toch.

Nu zal het mij worst wezen, de huidige interface nodigt niet echt uit om überhaupt in categorieën te gaan kijken.
En ik denk dat (met mij) 90% van de gebruikers op 'laatste discussies' klikt.
Dus al was er een hoekje voor energietechniek (waar ik op zich niet tegen ben) filteren doet dat weinig.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 21 mei 2023 16:35:36 (16%)

Op 24 januari 2023 17:51:13 schreef maartenbakker:
Ik erger me er altijd groen en geel aan dat o.a. de overheid met normen smijt maar dat je die dan alleen tegen commerciële tarieven kunt aanschaffen.

+1

Normen zijn eigenlijk wetten.
(Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen.)
Het inzien van wetten is gratis, het is absurd dat we (veel) moeten betalen om er achter te komen wat er in de normen staat.

Hetzelfde gaat een beetje op voor wetenschappelijke publicaties. Voorzover ik weet is de opvatting dat resultaten vrijelijk beschikbaar moeten zijn. Maar daar zitten dan vaak uitgevers tussen die hun royalties moeten beuren.
Op dit gebied zie ik wel een kentering dat universiteiten toch wel graag willen dat hun resultaten bekend worden, dat het vaker mogelijk is om artikelen op internet is te lezen/downloaden.
Er zijn echter nog veel hindernissen.
Daarvoor maak ik veel gebruik van scihub kwestie van doi copiëren en daar plakken.
Ik denk dat scihub ondertussen (ook indirect!) veel heeft bijgedragen aan het beschikbaar maken van publicaties, hoewel ze flink bestreden zijn door de uitgevers.

Reden waarom ik hier reageer: wij moesten eens een normhub optuigen, en dat is serieus bedoeld.