Op 28 april 2023 02:06:38 schreef soldeersmurf:
Op groot water heb je geen bruggen. Varend op het Amsterdam-Rijn-Kanaal met een dure boot met 'autopilot' liep de boot opeens uit zijn roer...WTF? Bij de verbouwing naar een 'glazen cockpit' werd ook het Radio Zeeland gyro-kompas vevangen door iets moderners. Het duurde even voor ik de link met de brug gelegd had die we net hadden gepasseerd. Het NMEA gebeuren gebruikte het elektronische kompas Als input en dat bleek behoorlijk last te hebben van de bruggen. De GPS koerslijn liet dat ook zien, die (berekende) koers is best wel betrouwbaar.

Er was nog wel meer niet helemaal jofel. Jinny noemde al updates... Jawel, windows gaat NU updaten, Gebeurde ook op het ARK. Moet je ineens met twee drukknoppen gaan sturen ipv het knuppeltje.

De reden dat ik dus niks wat van enig belang is via computers koppel.

Afgelopen maanden een betaalde versie van PC Navigo geïnstalleerd op een Windows pc, mijn eerste MS pc in zeker 20 jaar, met W11 erop.
Dat is al heel snel teruggeschaald naar W10, en een heel oude laptop ernaast met OpenCPN onder Ubuntu 22.04 (meen ik, kan ook 20.04 zijn).
De laatste doet het zelfde maar is vele malen stabieler... (de MS spulleboel chrashte gemiddeld elk uur wel eens)
Backup met een totaal ander systeem dus.

Het is allemaal gelukt en het werkt super, bijgesloten het hele schema.