Sinusgenerator stroomregeling dmv gloeilampje

Hi,

Zomaar een lampje vervangen dat in een Wienbridge Sinus generator voor een ander type, zorgt vaak voor problemen.
De ontwikkelaar kiest een lampje om zijn karakteristiek en misschien ook voor de verkrijgbaarheid.

De hoeveelheid stroom door het lampje wordt zo gekozen dat hij bij de gekozen stroom een optimale regelkarakteristiek heeft.
Kan een ander lampje dan niet, jazeker wel, maar dan moet het feedback netwerk worden aangepast om bij het andere lampje weer in het optimale gedeelte van de karakteristiek komt.
Een lampje heeft zoals ik al aangaf ook een thermische massa, wordt deze massa te groot,
dan duurd het erg lang voor de uitgangspanning weer stabiel is,
dit is heel lastig bij het varieren van de frequentie als je b.v. een filter aan het doormeten bent.

Dus zomaar denken dat al de schakeling gilt met een ander lampje, dat het dan goed is, is een te beperkt denkconcept.
Als voorbeeld, je krijgt de schakeling met een 6V 75mA lampje ook werkbaar, dat resulteerd vrijwel altijd in een te trage regel karakteristiek.
Door de hogere stroom die nu nodig is, gaat ook de vervorming omhoog en je hebt kans dat aan de hele lage en hele hoge frequenties de generator niet of niet goed meer werkt dor de hogere stroom die aan het lampje geleverd moet worden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Daarbij blijf ik van mening dat een PTC trager is dan een lampje, dus niet zonder meer te vervangen.

Je wil geen lampjes hebben met een te grote thermische massa,

Dat precies dus. NU heb ik wel hele kleine ptc maar die hebben nog steeds relatief gezien veel meer massa als alleen het gloeidraadje.
https://www.digikey.in/en/products/detail/epcos-tdk-electronics/B59100…

Bovendien heeft een gloeidraad een veel groter temperatuur bereik tot ruim 3000°C en een bedraade PTC zal in teflon uitvoering tot ca 250°C gaan.

Dus ontstaat bij mij de vraag kan je een gloeilamp dan als temperatuur sensor gebruiken tot 3000°C, of zal het glas dan al eerder smelten ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi,

Voor een Sinus Wienbridge regelloop kan een PTC of een NTC worden gebruikt voor het stabiel houden van de uitgang spanning.

En ja, daar is een in verhouding kleine thermische massa voor nodig.
Een voorbeeldje voor de NTC die zoals electron920 al aangaf kan je op deze pagina vinden:

https://sound-au.com/articles/sinewave.htm

Goed kijken, hij is erg klein en hij is in glas opgenomen zodat "tocht er geen invloed op heeft.

Werkt dat goe met zo'n thermistor, meestal wel, maar ze gingen ook nog wel eens stuk, de degelijkheid is niet te vergelijken met die van een lampje.

Ook was de THD in de lage frequenties vaak hoger dan bij een lampje, het zijn altijd afwegingen....

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha benleentje,

Dat zijn nog al temperaturen die gaan we in velden of wegen bereiken :S
Maar de opmerking van @blackdog is terecht het is dan ook niet de bedoeling,
om @TS er toe te bewegen om klakkeloos het lampje te vervangen voor een N.T.C,
en zeker geen P.T.C. die hebben een te lage waarden !
Ik gaf een opmerking en de reactie van @KlaasZ vraagt om een toelichting,
wat ik bedoel met de lat het punt waaruit je start.
Je kunt dus van laag naar hoog regelen maar ook van hoog naar laag en,
op heet zelfde punt terecht kommen ;)

In mijn reparatie van de Philips generator was van de N.T.C. 68 kΩ een draadje doorgerot,
deze vervangen voor een N.T.C. 47 kΩ glas uitvoering van Philips.
Maar de nieuwe uitvoering N.T.C. is veel beter vergeet niet dat deze ook in glas zit,
er zit alleen nog een buiten isolatie laag overheen !

Maar het zit hem in de moderne constructie mogelijkheden, de aansluitdraden zijn veel dunner,
die techniek bestond vroeger nog niet beetje het zelfde verhaal als de kristallen....
Dit heeft mijn inziens een groot voordeel met betrekking tot de vervorming laag in frequentie,
want daar speelt het probleem de gloeidraad wekt als een memristor !
Maar ik blijf van mening dat in een nieuw ontwerp je niet meer ga prutsen met een lampje.....

PS1

Ha blackdog,
De actie van de negatieve terugkoppeling in een oscillator wordt vaak overschat.
zodra de oscillator is gestabiliseerd is de actie van de dynamische weerstand overbodig geworden.
Het is dus met het starten van de oscillator dit kan het aanzetten zijn of snel ( andere band ) wisselen van frequentie dat er actie gevraagd wordt....

PS2 :

Ha Sine ik ook niet en toe zover ik het draadje volgt niemand ;)

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Ik zie er in het geheel geen probleem mee, het is goedkoop, simpel, het doet wat het moet doen, het is makkelijk verkrijgbaar en onder de condities in zo'n generator gaat het eigenlijk nooit stuk.

Schimanski

Golden Member

Ik heb uit Deurne nog Philips "lampjes", opschrift 8090ZZ. Geen idee welke toepassing ze dienden en kan ze ook niet terugvinden in 1967 Philips catalogus. Misschien stabilisatie of anders, b.v. i.c.m. een LDR? Op foto brand lampje op 9V

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Hi Schimanski, :-)

Ik heb echt geen idee wat de functie zou zijn, ik kan mij niet herinneren dat Philips LDR units had die zo klein waren dat deze in de houder paste.
Het is wel een heel klein lampje...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Schimanski,

Geeft die veel licht in verhouding met een herkenbaar lampje ?
En de onderkant / achterkant is die kleur de binnenkant of door het lampje ?

In de tijd dat @blackdog ik denk drie jaar geleden met de Wien oscillator bezig was,
heb ik op de achtergrond ook een beetje geprutst.
Ik heb toen een stuk of 16 verschillende lampjes laten komen ook een type van 1,5 V heel klein.....
Ik heb in die tijd een Spice model ontworpen ik denk een week of drie vier mee bezig geweest _/-\o_
Misschien ben ik wel de enige die een dynamisch Spice model bezit van een lampje tja je moet er maar gek genoeg voor zijn |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Schimanski

Golden Member

Geeft bij 12V net zoveel licht als een gewoon fiets- of schaallampje, de binnenkant van het buisje is zwart, gelijk de buitenkant. De oranje gloed op foto is van het lampje. Buisje is 35mm lang en 12mm diameter, binnenwerks 10mm.

Omdat een lampje in zo'n buisje weinig bruikbaar licht geeft dacht ik altijd dat het voor stabilisatie in een toonfiets diende of zo, maar waarom dan een gaatje in de bovenkant. Naar mijn mening maakt Philips geen gaatje als dat niet nodig is (= extra kosten) het gaatje in de top dient misschien wel om een LDR of fotocel te belichten. Ik heb geen idee.

gr. Mans

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ha Schimanski,

Ja een mystery lamp misschien een onderdeel van de foto chopper daar zitten vaak van die heldere bronnen in....
Maar wat je zeg het kan iets van puntlicht bron zijn voor microfilm of ponskaart lezen ????

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Voor alle duidelijkheid.
Er wordt gesteld dat je het lampje kan vervangen door een NTC of PTC.
Dat is onjuist.
Het lampje kan je vervangen door een PTC of je vervangt het lampje door een weerstand en de tegenkoppelweerstand die bij het lampje hoort door een NTC.
Uit
https://sound-au.com/articles/sinewave.htm:

4.1 - Thermistor Stabilisation

A thermistor stabilised oscillator is shown above. Note that the thermistor and R2 have swapped places, because the thermistor has a negative temperature coefficient of resistance (NTC). As the level increases, more current flows through the thermistor, its resistance falls and this applies more feedback. Additional negative feedback reduces the gain and therefore brings the output level back to the desired voltage.

Als je het lampje vervangt door een NTC, dan krijg je een (soort) blokgolfgenerator.

Op 31 januari 2023 22:01:00 schreef electron920:
zodra de oscillator is gestabiliseerd is de actie van de dynamische weerstand overbodig geworden.

Voorgaande stelling is waar, maar die situatie treedt (dus) nooit op.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 31 januari 2023 23:57:05 (31%)

Ha ohm pi,

Wat ik aangeef is dat het niet uitmaakt of je van hoog naar laag of van laag naar hoog gaat.
Waar het om gaat is dat het een dynamische gedrag vertoont het lampje kan je ook vervangen voor een J-F.E.T. !
Maar natuurlijk niet een op een dat schrijf ik ook niet je zult een ander ontwerp moeten maken,
maar de functie blijft het zelfde !
En dat andere ontwerp is iets overdreven serie in plaats van shunt dat is alles.
Het is een mooi idee maar wordt al in geen 50 jaar meer gebruikt HP heeft twee ontwerpen,
en is daarna overgestapt op een N.T.C.
Zo'n lampje geeft veel te veel thermische ruis 40 µ V dat is goed voor algemeen audio gebruik vroeger,
maar nu niet meer en zeker niet in meetapparatuur.
Voor wat de stabilisatie betreft als je een vaste frequentie maakt kan je op een andere wijze simpel inregelen,
tenzij de Q van de resonantie heel groot is.
Dat is bij een laagdoorlaat / hoogdoorlaat wat een Wien brug is, is dit zeker niet het geval,
uit mijn metingen bleek dat je + /- 200 Hz kan verstemmen zonder problemen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 januari 2023 23:36:17 schreef electron920:
Ha Schimanski,

Ja een mystery lamp misschien een onderdeel van de foto chopper daar zitten vaak van die heldere bronnen in....
Maar wat je zeg het kan iets van puntlicht bron zijn voor microfilm of ponskaart lezen ????

Groet,
Henk.

Ha Henk,
Wat bedoel je met een ‘foto chopper’ ?
Is dat zoiets als een oud faximile apparaat? In het algemeen werden daar gasontladings lampen voor gebruikt. Een soort holle-kathode lamp, maar misschien in het prille begin een gloeilampje; de telefoonlijn was toen immers erg traag….

Kan ook voor een lichtschrijver/-plotter zijn geweest
Groet, T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat bedoel je met een ‘foto chopper’ ?

JA wat bedoel je daar toch mee? Ik dacht aan het onderstaande.

https://www.youtube.com/watch?v=SwPt9grlsME

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Ha, electron920, ik begrijp niet waarom je maar blijft doordrammen over die NTC.
De TS heeft het niet over nieuwbouw, maar over reviseren van een oeroud apparaatje. Bij restauratie gebruik je zoveel mogelijk de originele onderdelen of iets wat dit benadert.

Tenzij Hoihoi met 'reviseren' bedoelt oplappen voor hergebruik, wat ik eerder vermoed.

Je kunt een gloeilampje in een bestaand apparaat gewoon niet door een NTC vervangen. Die heeft een PTC karakteristiek. Zo wordt de tegenkoppeling een meekoppeling.

Ook niet door een PTC. Dacht je dat het toeval is dat een zo ongebruikelijke waarde 60V/0.02A gebruikt wordt? Terwijl de reële spanning erover maar enkele volts is?
Dat is omdat de gloeidraad dan zo dun is, dat de massa heel klein is en dus de reactiesnelheid groot. De massa van zo'n flinterdun wolframdraadje is echt niet te vergelijken met massa van een massieve component als een PTC.
Al bestaan er ook heel kleine druppelmodelletjes zoals gebruikt in thermometers. Maar dan moet je nog een geschikte weerstandswaarde vinden die overeenkomt met het lampje. beetje moeilijk als het originele lampje stuk is, niet? En zelfs zo'n mini PTC reageert niet snel genoeg.
Hoelang duurt het voor een koortsthermometer op temperatuur is?

Je zou kunnen denken,ha, 60V 20 mA dat kan ik vervangen door een PTC van 2.7k. Mispoes, Dat is de weerstandswaarde als dat lampje op volle sterkte zou branden. Gezien het originele stuk is, heb je er het raden naar wat de weerstandswaarde in het gebruikte regelbereik is, wat zomaar een factor 5-10 kan schelen gezien de temperatuur beduidend lager is.

De beste oplossing is nog een lampje zoeken dat zoveel mogelijk lijkt qua eigenschappen op het originele.
Omdat dat lampje niet op sterkte brandt, is de levensduur tientallen jaren. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Al het andere wordt eindeloos experimenteren.

En nog eens wat die NTC betreft. In het geval van Hoihoi is een NTC in de plaats van dat lampje, hoe klein de uitvoering ook is, niet bruikbaar.

Als een PTC in dezelfde formaat leverbaar is, misschien, maar het het probleem is dat het lampje stuk is en dat de TS zich geen idee kan vormen wat de weerstand van zo'n 60V/20mA lampje bij de werkelijk aangelegde spanning is.

Dit speciale mini NTC'tje dat door Blackdog gepresenteerd wordt zou in een nieuw ontwerp uiteraard een prima alternatief zijn voor een lampje of zo,
,maar moest ik vandaag een nieuw zelfbouw sinusgeneratortje maken zou ik ietwat recentere technieken gebruiken en geen ontwerpfilosofie van een halve eeuw oud. De amplitudestabilisatie zal dan heus niet zo'n primitieve benadering uit grootvaders tijd nodig hebben.
Zo'n Wienbrugding hoort in een museum in Bokrijk, niet op een ontwerptafel anno 2023.

Ha grotedikken,

Het zou verhelderend zijn als je het draadje vanaf het begin leest, en niet aan cherry picking doet ;(
Dat bevordert volgens het uitdiepen van een stukje techniek niet jammer!

Probeer te begrijpen dat je van hoog naar laag kan regelen maar ook van laag naar hoog in absolute weerstand,
uiteraard is dit een ander constructie maar de uitkomst / doelstelling is het zelfde.....
Het zelfde lampje weet jij of er iets mis is met het lampje ?????

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 2 februari 2023 13:09:20 schreef electron920:
Het zou verhelderend zijn als je het draadje vanaf het begin leest, en niet aan cherry picking doet

Het zou nog meer verhelderend zijn als jij niet had verteld dat je een gloeilampje kunt vervangen door een NTC. Die opmerking heeft een hoop mist veroorzaakt.

Anoniem

@electron920,
Ik heb juist wél gelezen vanaf de startpost.
Daarin schrijft Hoihoi dat het lampje stuk is.
Omdat zo'n lampje ver onder de normale spanning als lichtbron gebruikt wordt blijft de draad ook veel koeler en is het niet te achterhalen wat een geschikte PTC weerstandwaarde als vervanger zou zijn. Afgezien van de traagheid.
Je weet immers niet eens bij benadering wat de weerstand van dat lampje zou zijn in het werkgebied.
En als je zo'n gelijkaardig lampje kan bemachtigen dan is verder geneuzel overbodig,. je vervangt gewoon de oude.
Met alle andere oplossingen maakt Hoihoi het zichzelf enkel onnodig moeilijk.

Ik ben het met je eens dat in recenter ontwerpen het lampje met suc6 vervangen werd door een NTC, maar hier zou dat een behoorlijke wijziging in de uitvoering met zich meebrengen die veel ingrijpender is dan eenvoudige vervanging. Enhoe ga je dat netjes integreren op een bestaande print? Knoeiwerk dus.
Ik denk dat de bedoeling is om dat apparaat terug werkend te krijgen, niet om vermeende verbeteringen aan te brengen die niks extra toevoegen.
Waarom moet je het verder zoeken dan nodig. Gewoon een geschikt vervanglampje vinden en de kous is af..
De aanbidding van lang voorbijgestreefde technieken kan soms overdreven vormen aannemen. See you in Bokrijk. :-)

Hi,

Ja een lampje kan je door een NTC vervangen, is geen spelt tussen te krijgen!
Maar daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

1e
De positie in het feedback netwerk moet omgewisseld worden en de weerstanden in het feedback netwerk moeten opnieuw uitgerekend worden.

2e
De belasting van de Wienbridge schakeling zal lager zijn met de NTC, dat tast waarschijnlijk ook wat kantelpunten aan zodat dit problemen kan geven met het dynamische gedrag van de NTC dat duidelijk anders is dan dat van een lampje.

Maar zomaar voor de topicstarter zijn lampje vervangen door en NTC, dat gaat niet gebeuren, dan krijgje zoals het al werd aangegeven, vrijwel zeker een blokgolf uit de schakeling.

Als het lampje echt defect is, probeer dan een lampje te kopen met de eigenschappen dat er altijd al in zat.
Dan hoef je waarschijnlijk alleen de trimpot af te regelen op het niveau dat hiervoor is aangegeven.

Grotedikken
Het hangt van de toepassing af, ik zou vandaag best een Wienbridge generator kunnen ontwerpen met een lampje dat uitstekend voldoet.
Hangt helemaal van de eisen af die ik er aan stel/nodig zijn.

electron920 praat over het algemeen geen poep!
Ik denk dat hij net al ik soms wat moeite heeft het zo op te schrijven dat het duidelijk genoeg is.

Henk heeft het over een "memristor" ik denk dat weinigen begrijpen waar het dan om gaat, bij een Wienbridge oscillator.
Mijn eerste ervaring hiermee waar het mij bij opviel is een dikke 30 jaar geleden met mijn zelfgebouwde Heatkit IG-1272 generator.
Deze generator is uitgerust met drie lampjes in serie voor de loop stabilisatie en als je de frequentie veranderd en dan weer terug gaat naar de zelfde frequentie dan is de uitgang amplitude niet meer het zelfde, meestal een paar tiende van een dB.
Dus door de eigenschappen van het lampje is het equilibrium niet altijd op het zelfde punt
van de regelkarakteristiek van het lampje

Henk heeft het ook over ruis van het lampje, dat klopt ook, geen speld tussen te krijgen.
Met een lampje kan je een zeer lage vervorming Sinus generator maken, maar hij kan voor een bepaalde toepassing dan nog steeds een te hoge ruisvloer hebben!
Ik denk dat voor de meeste hier, dat totaal geen probleem is, maar Henk houd zich over het algemeen niet direct met hobby spul bezig en geeft net als ik hier vaak info die buiten dit technische gebied ligt.
Ik zou zeggen, laten we er van leren die info die Henk en ik hier vaak als extra toevoegen om een completer beeld te krijgen van de techniek.
Maar zoals altijd, die info mag je natuurlijk altijd naast je neer leggen. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha grotedikken,

Helemaal mee eens behalve dat het helemaal niet is vast gesteld dat het lampje stuk is,
dat heb ik dan ook in concerto gevraagd aan @TS.
Ik denk dan ook dat het misverstand is ontstaan omdat het lampje geen licht geeft eigenlijk weet ik dit wel zeker.
Dus ik verwacht einde verhaal !!

Zo'n lampje in welke vorm dan ook heeft een hele rare karakteristiek toen @blackdog een jaar of twee drie,
er mee gebouwd heeft heb ik het een en ander onderzocht.
Nu denken vele wat moet je aan zo'n gloeidraad onderzoeken wel bij hogere frequenties ontstaat er,
een andere dynamiek en is de I / U karakteristiek uitermate grillig !
Ik heb best een aantal metingen gedaan in mijn onderzoek zo'n 16 verschillende types en,
niet een is het zelfde van het zelfde type.
Ook de harmonische vervorming ligt ver uit elkaar met name de derde orde dit is belangrijk als je,
een bepaalde regel lus maakt overigens voor de negatieve feed back in de oscillator niet van belang......
Teven het geheugen effect ( memristor ) voor lage frequenties funest en eigenlijk niet bruikbaar meer 10 Hz max.

Ik heb daarna een macro model geschreven voor de simulator misschien wel de enige :P
Er zitten meer modelen in de diverse simulatoren maar net als in LTspice gaan deze aan / uit dat is alles :z
Maar zoals je terecht opmerk zo'n lampje als dynamische weerstand gebruik je niet meer een opto-coupler zou dan,
nog beter op zijn plaats zijn zo'n beetje 1000 x sneller.....

Mijn onderzoek is een kleintje, 43 pagina's maar het is al snel te veel voor het posten in,
een draadje op CO en zeker als het een draadje van een ander is @blackdog !
Misschien daarom iets te fanatiek over de N.T.C. vergeef mij O-)

PS: @blackdog ik heb niet zo veel tijd kan op dit moment vaak maar een kort reactie geven dus dank voor de uitleg ook richting @ KlaasZ...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Hoi Electron920, Blackdog

Mee eens dat voor een veeleisende toepassing een lampje niet de ideale component is.

De effectieve ruisspanning over een weerstand is de wortel uit 4kTBR.
Door voor de stabilisatieweerstand te kiezen voor een NTC met lage weerstandswaarde en deze op niet te hoge temperatuur te laten werken kun je idd wat ruiswinst halen tov een lampje. Al moet je rekenen dat dat lampje ook op een veel lagere temperatuur werkt dan als je het gebruikt als lamp. Het verschil zal voor een hobbyapparaatje dan ook niet echt belangrijk zijn, het is immers geen calibratielabo.

Verder, ik heb me er nooit in verdiept, ga ik er vanuit dat een NTC een soort halfgeleidend materiaal is, waar bovenop de thermische weerrstandsruis nog een vorm van quantumruis komt.

Uit de startpost blijkt dat het wel degelijk om het stabilisatielampje gaat.
Maar Hoihoi zn zinsbouw is dermate gebrekkig dat het lijkt of hij niet helemaal zeker is dat het daadwerkelijk stuk is.

Het is idd heel goed mogelijk dat de temperatuur van de gloeidraad in werking zo laag is dat je het niet ziet gloeien.

Meten is weten.
Je weet dat ik allergisch ben aan de blindvervang methode van zaken die niet met een onderbouwde vaststelling stuk verklaard zijn, hetzij visueel, hetzij gemeten, vooral als je het originele onderdeel niet kunt krijgen. Dat is dan meestal van de regen in de drop..

Op 31 januari 2023 22:26:17 schreef Schimanski:
Ik heb uit Deurne nog Philips "lampjes", opschrift 8090ZZ. Geen idee welke toepassing ze dienden en kan ze ook niet terugvinden in 1967 Philips catalogus. Misschien stabilisatie of anders, b.v. i.c.m. een LDR? Op foto brand lampje op 9V

Deze lampjes kom je tegen in de RC-generator GM2317. als La3 en 4 als kathodeweerstand van B1.
Later vervangen door een weerstand van 1k.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Hi,

Hier een link naar de GM2317 generator als PDF formaat, betje maffe link maar geeft je direct de pdf file.

https://lite.qwant.com/redirect/MDc4MWViYTUxMGNmYzZkZmNkZjVkNTlkYjIyZW…

Twee van Mans zijn lampjes in serie in de Kathode van de eerste buis en waarbij de feedback komt van de derde buis welke een Kathode volger is.
Die Kathode volger op die plek is nodig om een deel van de lampjes stroom te kunnen leveren en de stroom voor de verzwakker en de belasting die je op de ganerator aansluit.

Ik vind wat verschillende versie van deze generator maar in de onderdelen lijst staat het lampje van Mans vermeld, dus dat is opgehelderd. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op de NVHR site staat het schema van de GM2317, die uit 1953 kiezen

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Schimanski

Golden Member

Leuk, dank voor het ophelderen van het mysterie :)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum