Heb hier ter reparatie een KA 5010 van kenwood staan.

Van de een op andere dag kwam er geen geluid meer uit de versterker, zelfs de hoofdtelefoonaansluiting geeft geen geluid.

Ben aan de hand van het schema gaan meten en kan voor zover ik kan meten geen vreemde spanningen vinden op de VR1 en VR2 na. Dit zijn de trimpotentieel meters waarmee het voltage tussen de trappen als ik het goed begrijp afregel op 9mV.
Deze lopen hoger op dan de 9mV.
Terugtrimmen lukt wel maar dan staat de trim helemaal dicht.

Het valt me op dat de fetjes aan een kant erg warm worden, voltage is op alle fetten van het zelfde soort gelijk.

Nu las ik hier iets over de relais die in deze versterker zitten dus heb ik deze vanavond los gehaald. Viel me meteen op dat een van de relais leek te plakken.

De relais schakelen niet in, als ik zelf de relais bekrachtig en speakers op de uitgangen zet krijg ik wel geluid uit de speakers. Als ik ze niet zelf bekrachtig doet de print her zelf ook niet.

Nu zit er volgens het schema een ic in voor de protection en vermoed ik zelf dat dit ic in project zit. Ik kan alleen nergens in het schema vinden of en hoe ik deze ic zou kunnen " resetten "

Optisch kan ik op de print geen defecte onderdelen vinden.
Versterker was bij open maken op sommige plekken op de print groenig bij de contacten, dit heb ik met deoxit spray en een wattenstaafje schoon gemaakt.

heb je geen DC op de uitgangen? dan komt het protectierelais ook niet in. zo niet, check de elco's rond de protectieschakeling eens..

Op 17 februari 2023 21:16:25 schreef testman:
heb je geen DC op de uitgangen? dan komt het protectierelais ook niet in. zo niet, check de elco's rond de protectieschakeling eens..

Ik neem aan dat je dan de DC spanning op de fetten bedoeld?

ik heb zojuist alle fetten nogmaals nagemeten en heb op bijna alle fetten de referentiewaardes uit de manual alleen de W3 uit het schema hoort 1.8v te hebben en ik meet daar -1.8V.
Als ik na het meten de versterker uitschakel en weer inschakel veranderen de waardes.
Om na afgekoeld te zijn weer op referentiewaarde uit te komen

Even het schema er bij gedaan. Ik zie als ik de lijn vanaf 3 op W3 volg hij bij de idle adjust -1.8v wordt dan zou er tussen die punten iets mis moeten gaan lijkt mij?

VR1 regelt de ruststroom, ook wel genoemd "bias".
Draaien aan deze trimmer zou de rustroom moeten doen veranderen, dat kan het simpelste gemeten worden met een voltmeter over de serieschakeling van de twee powerweerstanden (getekend met een stippellijn kader eromheen), CP1.

Als ik het schema goed lees is W4 (de connectie naar) de NPN-powertor, W2 de PNP-tegenhanger. W3 zou een kleinere tor kunnen zijn, bedoeld om de ruststroom te compenseren in functie van de koelplaattemperatuur.

Op 18 februari 2023 09:12:49 schreef Paulinha_B:
VR1 regelt de ruststroom, ook wel genoemd "bias".
Draaien aan deze trimmer zou de rustroom moeten doen veranderen, dat kan het simpelste gemeten worden met een voltmeter over de serieschakeling van de twee powerweerstanden (getekend met een stippellijn kader eromheen), CP1.

Als ik het schema goed lees is W4 (de connectie naar) de NPN-powertor, W2 de PNP-tegenhanger. W3 zou een kleinere tor kunnen zijn, bedoeld om de ruststroom te compenseren in functie van de koelplaattemperatuur.

W3 en W6 zijn inderdaad kleinere torren.
Als ik de ruststroom probeer te compenseren naar de volgens het manual beschreven 9mV dan krijg ik hem daar niet eens heen.
De spanning op Cp1 en CP2 zijn niet terug te brengen naar die 9mV
Zal straks eens wat fotos uploaden van de bovenkant en onderkant van de print.

Meet ook eens DC op de uitgang, zoals reeds gevraagd.

Ik neem aan dat je dan de DC spanning op de fetten bedoeld?

Nee, hij bedoelt (sic!) de DC op de uitgang, dat staat er toch??
Meet tussen nul van de voeding en het middenpunt van de twee weerstanden CP1.

Een iets groter stuk van het het schema zou ook nuttig kunnen zijn, overigens.

op pagina 6 staat dit gedeelte van de print.

Ik had het antwoord van de vorige post verkeerd begrepen, zal zo nog even meten op de uitgang

kenwood_ka-5010_sm (1).pdf

Het door u gezochte beveiligings-IC is IC1, een uPC1237, die is nogal courant (geweest) in die toepassing. Maar ik denk niet dat er enige vorm van "reset" aan is.

Verder: ga de tabel af van pagina 3, meet een voor een de transistoren. Grote afwijkingen van die tabel hier dan melden.

Op 18 februari 2023 09:35:38 schreef Paulinha_B:
Meet ook eens DC op de uitgang, zoals reeds gevraagd.
[...]
Nee, hij bedoelt (sic!) de DC op de uitgang, dat staat er toch??

Een iets groter stuk van het het schema zou ook nuttig kunnen zijn, overigens.

Er zit op de middelste poot op CP1 en CP2 geen DC op de uitgang.

Op 18 februari 2023 10:00:39 schreef Paulinha_B:
Het door u gezochte beveiligings-IC is IC1, een uPC1237, die is nogal courant (geweest) in die toepassing. Maar ik denk niet dat er enige vorm van "reset" aan is.

Verder: ga de tabel af van pagina 3, meet een voor een de transistoren. Grote afwijkingen van die tabel hier dan melden.

Komt goed, zal grote afwijkingen posten hier

Op 18 februari 2023 10:00:39 schreef Paulinha_B:

Geen noemenswaardige verschillen gemeten.

Edit

Heb ic1 die upc1237 na gemeten en heb op pin 6 52.8V DC staan, dit zou 0.2V DC moeten zijn, als ik pin 7 en 6 overbrug, springen de Relais aan, heb dus nu wel een richting waar ik moet zoeken.
Pin 1 zou 0V moeten zijn, hier meet ik 1.2V DC

Vanochtend nogmaals alles gecheckt.

Ik heb op Q43 de 2SA992 zowel op de ingang als de uitgang naar IC 53V DC staan.

Ik vermoed dat deze de geest gegeven heeft, hij zou op de uitgang volgens schema richting R109 0v moeten zijn.

Ik ga deze bestellen en vervangen en kijken of dat het probleem verhelpt.

Ik heb op Q43 de 2SA992 zowel op de ingang als de uitgang naar IC 53V DC staan

En op de basis van deze transistor?

Of er DC op de uitgang staat kun je alleen meten met neergedrukt relais.
In geval het relais niet aantrekt zul je dus vóór het relais moeten meten. Het relais neerdrukken met aangesloten luidsprekers is nogal tricky. Als er inderdaad DC op de uitgang staat, dan is het relais open ter bescherming van de luidsprekers. Bij geforceerd aandrukken is het maar de vraag wie wint, dus wie het eerst doorbrandt, de zekeringen of de luidsprekers........

Op 19 februari 2023 13:49:07 schreef MJN:
[...]En op de basis van deze transistor?

Ik heb op alle 3 de pootjes van de tor 53v staan. Volgens het schema moet alleen op 1 en 2 55v staan. De 3e zou 0v moeten zijn.

De ic in het protectiecircuit krijgt nu dus teveel te verwerken waardoor de relais niet schakelen. En in protectie staat

Op 19 februari 2023 13:57:35 schreef buzzy:
Of er DC op de uitgang staat kun je alleen meten met neergedrukt relais.
In geval het relais niet aantrekt zul je dus vóór het relais moeten meten. Het relais neerdrukken met aangesloten luidsprekers is nogal tricky. Als er inderdaad DC op de uitgang staat, dan is het relais open ter bescherming van de luidsprekers. Bij geforceerd aandrukken is het maar de vraag wie wint, dus wie het eerst doorbrandt, de zekeringen of de luidsprekers........

De relais neerdrukken resulteerd wel in doorgifte van audio. Heb dit getest door een oud setje luidsprekers aan te sluiten en de relais kort handmatig te bekrachtigen.

Het probleem zit dus mijn inziens in het protectiecircuit van de print.

Viel me vanochtend weer op dat tussen uitgangen 6 en 7 sluiting creëren het relais ineens inschakeld. Vandaar dat ik eerst begin uit voorzorg met die tor te vervangen. Werkt dat niet dan zal ik verder moeten zoeken

[Bericht gewijzigd door ColinZ op (12%)]

In geval het relais niet aantrekt zul je dus vóór het relais moeten meten.

Dat werd hem dan ook aangeraden:

En zo werd het gedaan ook:

Er zit op de middelste poot op CP1 en CP2 geen DC op de uitgang.

althans dat mogen we hopen.

Op 19 februari 2023 14:20:25 schreef Paulinha_B:
[...] Dat werd hem dan ook aangeraden: [...] En zo werd het gedaan ook: [...] althans dat mogen we hopen.

Wat een gezeik weer.
Ik geef toch netjes aan wat ik wel en niet meet.
Dat de meesten hier zulke geweldige techneuten zijn hoeft niet te betekenen dat je iemand die een gewone vraag stelt en gewoon antwoord direct neerbuigend hoeft te behandelen.

Sluit dit topic maar ik kom hier toch niks verder.

Ik heb op alle 3 de pootjes van de tor 53v staan

dus b-e is 0V, op c mag dan geen spanning staan, c ligt met R109 en R110 aan massa.

Pin 1 van upc1237 wordt met R110 naar massa getrokken.
Soldeer de transistor eruit en controleer deze..

Op 19 februari 2023 15:37:46 schreef MJN:
[...]
dus b-e is 0V, op c mag dan geen spanning staan, c ligt met R109 en R110 aan massa.

Pin 1 van upc1237 wordt met R110 naar massa getrokken.
Soldeer de transistor eruit en controleer deze..

Ik heb de transistor inmiddels besteld.
Ga hem uit voorzorg vervangen voor een nieuwe, zijn de kosten niet.

De transistor eruit solderen en met de multimeter controleren is de moeite ook niet en je weet weer meer, en dan begint het ook op storing-zoeken te lijken...

Als je de transistor eruit soldeert zal pin 1 van de upc1237 aan massa liggen,
vermoedelijk komen de luidspreker relais dan op, kun je meteen controleren met een voltmeter of je gelijkspanning op de uitgangen hebt.

In het schema is ook te zien dat de de luidpreker relais opkomen, ook afhankelijk is van de keuze schakelaar op de voorkant van de versterker, A of B of A en B.

Op 19 februari 2023 16:06:40 schreef MJN:
De transistor eruit solderen en met de multimeter controleren is de moeite ook niet en je weet weer meer, en dan begint het ook op storing-zoeken te lijken...

Als je de transistor eruit soldeert zal pin 1 van de upc1237 aan massa liggen,
vermoedelijk komen de luidspreker relais dan op, kun je meteen controleren met een voltmeter of je gelijkspanning op de uitgangen hebt.

In het schema is ook te zien dat de de luidpreker relais opkomen, ook afhankelijk is van de keuze schakelaar op de voorkant van de versterker, A of B of A en B.

Inmiddels is de transistor eruit, met de transistor eruit schakelen de relais in en uit met de selector voor a en b.

Ik heb met inschakelde relais nog steeds geen gelijkspanning op de uitgangen.

Zozo, mooi! Proficiat!

Nu nog een nieuw torretje erin (Q43 is een 2SA992 volgens het schema, als die misschien moeilijk verkrijgbaar is dan zou een BC556 ook wel kunnen, denk ik, maar dat zou wel moeten bevestigd worden), en de boel terug dichtschroeven, zou ik denken.

Als je de rekening maakt: 10% extra aanrekenen, en doneren aan dit forum :) !

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (31%)]