SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik ken geen microcontrollers met een ingangsimpedantie van "een paar k". De STM32F4 bijvoorbeeld, heeft een sampling switch resistance van 6k, maar dat is NIET de ingangsimpedantie!
Voor NTCs kun je sowieso een capje vlak bij de microcontroller pin zetten, om de S&H condensator vlotter vol te krijgen, daarmee minder afhankelijk te zijn van een lange sample tijd, en andere ruis weg te filteren. Daarbij zou je ook NTCs met een lagere weerstand kunnen gebruiken, en de voeding daarvan schakelen met een MOSFET, zodat er maar een klein deel van de tijd stroom loopt, en op die manier de eigen opwarming beperken.
Je doet nu weer alsof jouw oplossing de enige of beste oplossing is, terwijl de probleemstelling naar mijn idee al niet deugt. Als je nou stelt dat je die 16 bits nodig hebt, is dat natuurlijk een legitieme reden om een externe ADC te gebruiken, en in veel gevallen zal een externe ADC minder ruis geven dan de interne, simpelweg omdat die verder weg zit van de digitale logica van de CPU, en je de voeding beter stil kunt krijgen. Allemaal geldige argumenten, maar dat zeg je niet.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Vrij vertaald uit "O grande livro de verdades profundas de Paulinha":
je moet geen antwoorden bieden op vragen die niet gesteld werden
je moet geen wijsheid aandragen bij lieden die er niet naar op zoek zijn
je moet geen oplossingen bieden aan mensen die geen probleem zien
paulp
I thought, I thought of everything
@paulinha_B
Daar sluit ik mij volledig bij aan, jammer dat dit in potentie leuke topic een beetje ontspoord is. Ikzelf ben bezig met te bekwamen in raspberry pi pico maar ben een beetje huiverig om hierover kond te doen.
Paul
de ADC zijn wel goed van arduino varianten, maar de spanningsreferentie zijn niet stabiel. niet intern, nite de 3,3V, niet de 5V. als de boel warm wordt, beginnen die te verlopen. in de winter en zomer krijg je verschillende meetresultaten. wat ben je dan met 12 bits als de referentie verloopt
voedingsspanning zou ik er al niet meer meten dan, tenzij je enkel wil weten of er 4-5 of 6V op staat
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi SparkyGSX,
Nogmaals, leer begrijpend lezen!
Ik geeft juist aan dat ik in mijn voorbeeld kies voor NTC's met een hogere waarde en ook waarom.
Ook geef ik aan wat onder meer de gevolgen hiervan zijn en dat ik met die gevolgen rekening probeer te houden, wat begrijp je daar niet van?
Hou je er rekening meer dat dit jouw negatieve gedachten/mening is: Je doet nu weer alsof jouw oplossing de enige of beste oplossing is, terwijl de probleemstelling naar mijn idee al niet deugt.
Projecteer jouw negatieve gedachten niet op mij, dit wordt niet gewaardeerd!
Ik heb niet gesteld dat ik een 16 bit ADC nodig heb, ik ben nog bezig allerlei zaken op een rijtje te zetten en te kijken wat ik beschikbaar heb voor mijn projectje.
En dat is onder meer een paar printjes met de ADS1115 er op, een paar Maxim 20-bitters en een paar 24 Bit ADC's van Analog Devices, oja ook nog een paar 12 bitters van Microchip en diverse microcontrollers.
Voor de makkelijkheid wordt het waarschijnlijk de ADS1115 niet omdat ik unipolair echt 15 bit nodig ga hebben, hoeveel echt, zal uit de berekeningen volgen.
Maar daar ging het niet om, het gaat er om dat je als beginner b.v. een ADC gebruikt, wat veel voorkomt als je met microcontrollers gaat werken, dat er aardig wat eigenschappen zijn die je performance aantasten.
Ik geef twee voorbeelden uit de vele items van het error budget van een project waarmee ik bezig ben en jij presenteert dit alsof ik vind dat iedereen dat zo moet doen, dat is echt bullshit!
Het gaat er om dat je nadenkt over de fouten die in totaal kunnen optreden en ik geef voor het inzicht voor de CO lezers een paar punten aan, als je dit niet begrijpt gaat er bij jou toch echt iets mis met begrijpend lezen...
Standaard bullshit gedrag is, ergens één of twee punten uithalen en dit belachelijk maken zonder te kijken waar het om gaat, alleen maar om punten te scoren, je lijkt wel een politicus. 
Dus als je echte opmerkingen hebt, over b.v. het error budget bij ADC gebruik, geen probleem, je opmerking over het schakelen van de voeding voor de NTC's is wat je kan doen om het zelf opwarmen te verminderen.
Dat houd natuurlijk dan ook in, dat de settle time meestal nogal lang wordt, in ieder geval is dit niet gewenst voor hoe ik het ga toepassen in mijn projectje,
waarbij ik rekening moet houden met een redelijk hoog stoorveld en ESD beveiliging.
En hierdoor moet ik redelijk stevig de NTC ontkoppelen.
Voor andere is het schakelen van de voeding van de stroombron of Pull Up weerstand wel iets wat goed bruikbaar is, ik ken hun schakeling niet, maar misschien ga je me nu alnog verwijten dat ik andere manier niet hier heb besproken...
Groet,
Bram
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
IK HEB EEN ECHTE OPMERKING
BLIJF AUB BIJ HET ONDERWERP VAN DIT DRAADJE
DAT LUIDT
EERSTE VINGEROEFENINGEN EN LESSEN
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Paulinha_B,
Ook bij jou is het me nu wel duidelijk, dat begrijpend lezen een probleem is.
Ik maak je bekend met één van de eerste lessen, als je de ADC in een microcontroler zou willen gaan gebruiken, wat heb je daar niet van begrepen?
Er wordt je info aangedragen om op bepaalde zaken te letten bij gebruik van bepaalde eigenschappen van een product.
Het is wel duidelijk dat je graag op de "slecht nieuwsbrenger schiet? betreffende de niet zo goede eigenschappen van de ADC van een ESP serie microcontroler.
Dat is een echt goede karaktereigenschap van je! toppy! < voor als je het niet begrijpt, dat is Sarcasme, zoek het maar even op als je tenminste iets wilt leren. *grin*
Groet,
Bram
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 14 maart 2023 15:07:58 schreef Paulinha_B:
IK HEB EEN ECHTE OPMERKINGBLIJF AUB BIJ HET ONDERWERP VAN DIT DRAADJE
DAT LUIDT
EERSTE VINGEROEFENINGEN EN LESSEN
Je hebt helemaal geen vraag gesteld, en wilt dus, gezien je eigen logica, geen enkele reactie in dit topic. Precies waarom was je dit topic begonnen?
je moet geen oplossingen bieden aan mensen die geen probleem zien
Iemand die in zee zwemt en de haai nog niet gezien heeft, ziet geen probleem. Gewoon maar niets zeggen dan?
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (20%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Op 14 maart 2023 15:25:04 schreef SparkyGSX:
[...]Je hebt helemaal geen vraag gesteld, en wilt dus, gezien je eigen logica, geen enkele reactie in dit topic. Precies waarom was je dit topic begonnen?[...]Iemand die in zee zwemt en de haai nog niet gezien heeft, ziet geen probleem. Gewoon maar niets zeggen dan?
Er was daar iemand die aandrong op begrijpend lezen 
Ik heb een aantal heel voorzichtige eerste indrukken en ervaringen gemeld, en daar zijn zeer nuttige reacties op gekomen, zoals ik had gehoopt. Zoveel zelfs dat ik meer dan mijn bezigheid heb met ze allemaal te bekijken.
Dat ik geen enkele reactie wil heb ik nergens geschreven, verre van.
Enne, als er een haai rondzwemt in mijn ESP32-code dan geef ik bij deze eenieder uitdrukkelijk toestemming om "alarm!" te roepen
Maar ergens anders werd dan weer geschreven "er kan niks ergers gebeuren dan dat er een led niet gaat branden zoals voorzien" en daar ga ik helemaal in mee. C-code is trouwens geen beste omgeving voor haaien, die voelen zich beter in water.
Dan even on-topic: Welke IDE gebruik je ?
Als je de Arduino IDE gebruikt zou ik die zo snel mogelijk vervangen door VisualCode.
Ik heb met flink wat IDE's gewerkt maar die van Arduino was toch wel een van de slechtste die ik ooit gezien heb.
Paulinha_B
Honourable Member
Er wordt hier meer en meer aangedrongen op "lezen", met diverse preciseringen
Dit staat er alweer drie etmalen lang:
ik gebruik totnogtoe de Arduino IDE, en behalve de "gewohnungsbeduerftige" editor bevalt me dat best.
De aangeraden VisualBrol daar verwacht ik niet veel van, ik ben in het algemeen niet zo "visual" ingesteld, en spul van Microsoft vermijd ik sowieso waar mogelijk. Is dat ding trouwens beschikbaar voor Linux?
Liefst van al zou ik gewoon vanaf de command line editeren, compileren, uploaden. Jaja, dat is 19de eeuws, ik besef het best
Ik heb het met Arduino's ooit wel gedaan, het is niet onmogelijk maar toch wel behoorlijk bewerkelijk. Voorlopig leg ik me neer bij de Arduino IDE als "minst ongelukkig compromis".
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 14 maart 2023 17:37:58 schreef JoWi:
Dan even on-topic: Welke IDE gebruik je ?Als je de Arduino IDE gebruikt zou ik die zo snel mogelijk vervangen door VisualCode.
Ik heb met flink wat IDE's gewerkt maar die van Arduino was toch wel een van de slechtste die ik ooit gezien heb.
Welke Arduino IDE er zijn er momenteel 2.
De slechtste IDE waar ik ooit mee gewerkt heb was VisualStudio. Je maakte in een programma een tab voorwaarts en dat werkte. Bij een volgende upgrade werd dat een tab terug. Prettig programmeren is anders.
Voor Java sowieso IntelliJ van jetbrains. Van dezelfde producent voor C CLION maar dan zijn de helft van de libraries onbruikbaar wegens niet 100% correct geschreven C.
benleentje
Golden Member
Op 14 maart 2023 17:37:58 schreef JoWi:
Dan even on-topic: Welke IDE gebruik je ?Als je de Arduino IDE gebruikt zou ik die zo snel mogelijk vervangen door VisualCode.
Wat bedoel je met slecht? Het is qwel heel makkelijk om iets te roepen dan moet je het ook onderbouwen.
Zo heel slecht vind ik de Arduino IDE zelf niet. Er mist bv wel code completion en als ik een sketch open staat altijd alles uitgevouwen ook als ik dat eerder allemaal heb dicht gemaakt en zo heb opgeslagen, maar verder kan ik er prima mee werken.
Wat ik pluspunten vind is dat je libs makkelijk kunt vinden en verwijderen en als er updates zijn van de libs je die zelf wel of niet kan updaten.
Paulinha_B
Honourable Member
Ach, welke omgeving of metodiek men verkiest om te ontwikkelen dat is toch maar een kwestie van smaak en van gewoonte? Daar valt voor mijn part niet over te discuteren.
Laat ons dankbaar zijn dat we tegenwoordig zo'n ruime keuze hebben.
@BFBK: als ik in de IDE de "help" klik en dan "About Arduino" dan komt er een prentje, waarin o.a. "1.8.19" en "Arduino" en "Genuino", op een achtergrond die aan ruitjespapier doet denken. Ik kan het prentje niet op 1-2-3 posten want die ide loopt op een andere PC.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (36%)]
benleentje
Golden Member
dat is toch maar een kwestie van smaak en van gewoonte?
Precies zo is dat. Toch is het met alles ook wel handig om te weten welke nadelen er wel zijn. Maar ok de Arduino IDE is niet perfect maar het werkt wel en doet wat het moet doen.
Om heel eerlijk te zijn heb ik nog geen software gevonden waarvan ik zeg kijk nu is alles echt perfect zoals ik het wil, er is altijd wel iets waar je mee moet leren leven of waarvan je denkt kan dat nu niet anders.
buckfast_beekeeper
Dan gebruik je de vorige versie nog. Niet verwijderen. Als je iets met SPIFFS of LITLEFS wil gaan doen komt die nog te pas. Voor de 2.0.x IDE bestaan die tools voorlopig nog niet. SPIFFS is officieel deprecated (al zeker voor ESP8266) maar er zijn nog vele voorbeeldjes die het net wel gebruiken.
IDE 2.0 beginnen de bugs er uit te geraken.
Met SPIFFS of LITTLEFS ga je een deel van RAM toewijzen aan niet C bestanden. Bijvoorbeeld JPG of PNG. Die kan je dan weer gaan gebruiken in je programma.
Bijvoorbeeld de wolkjes met zon/regen zijn bitmaps in 2 groottes. De maan is een JPG. Originele bitmapjes zijn onder andere te zien in de Bodmer OpenWeather github pagina.
ESP8266 met ILI9486 TFT. Bodmer TFT_eSPI, Bodmer JSON decoder en Bodmer OpenWeather library.
@Paulina_B: de eerste maand Java programmeren was in Notepad++ en zelf compileren. Leer je alleszins heel snel je code overzichtelijk te ordenen. Leer je snel dat Java/C/C++ casesensitiv zijn. Leer je goed te letten op {}, ....
Paulinha_B
Honourable Member
Alweer erg hulpvaardig van u, @BFBK, en alweer hartelijk dank!
Het genoemde ga ik de eerste paar decennia niet proberen, denk ik
en daarna allicht ook niet meer...
"java" doet me sowieso griezelen, maar daar ga ik verder niet op in of we belanden in de volgende oeverloze nevendiscussie.
Als ik het al zover krijg dat de ESP32 een deel sensors leest (waaronder ook A/D, in welke vorm dan ook), in functie daarvan enkele uitgangen aanstuurt, en dan nog communiceert per WiFi, dan zal ik al heel erg bijzonder uitgesproken trots zijn.
Op 14 maart 2023 17:58:23 schreef Paulinha_B:
De aangeraden VisualBrol daar verwacht ik niet veel van, ik ben in het algemeen niet zo "visual" ingesteld, en spul van Microsoft vermijd ik sowieso waar mogelijk. Is dat ding trouwens beschikbaar voor Linux?Liefst van al zou ik gewoon vanaf de command line editeren, compileren, uploaden. Jaja, dat is 19de eeuws, ik besef het best
Ik heb het met Arduino's ooit wel gedaan, het is niet onmogelijk maar toch wel behoorlijk bewerkelijk. Voorlopig leg ik me neer bij de Arduino IDE als "minst ongelukkig compromis".
Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten, maar als ik moest kiezen tussen VisualCode, Arduino of $EDITOR, dat zou Arduino sowieso de laatste plaats krijgen.
$EDITOR heeft uiteraard de beste performance, en de beste user interface, maar het geklooi om syntax-coloring en interactieve assistentie voor alle functienamen, #defines etc uit de ESP-IDF enviroment goed te krijgen is een grote afknapper. De command-line tools van Espressif (de die bij de ESP-IDF zitten) werken wel naar behoren.
VisualCode (ook beschikbaar op Linux) werkt veel beter dan je van Microsoft zou verwachten.
Eclipse kan ook voor ESP-IDF, maar ik kreeg het niet fatsoenlijk werkend.
SparkyGSX
Op 14 maart 2023 19:02:25 schreef blurp:
[...]
VisualCode (ook beschikbaar op Linux) werkt veel beter dan je van Microsoft zou verwachten.
Klopt, maar als ik me goed herinner was dat aanvankelijk helemaal niet van Microsoft, ze hebben ooit een bedrijf dat iets moois had gemaakt opgekocht, inclusief het personeel. Waarom het nog steeds best aardig werkt weet ik eigenlijk niet 
Persoonlijk heb ik een zeer sterke voorkeur aan een IDE die met een Segger of andere debugger overweg kan.
Paulinha_B
Honourable Member
Op 14 maart 2023 19:23:46 schreef SparkyGSX: als ik me goed herinner was dat aanvankelijk helemaal niet van Microsoft, ze hebben ooit een bedrijf dat iets moois had gemaakt opgekocht, inclusief het personeel. Waarom het nog steeds best aardig werkt weet ik eigenlijk niet
![]()
Grijns! Zoals hun SQL-server, dus, daar hoor ik ook best goeds over.
Persoonlijk heb ik een zeer sterke voorkeur aan een IDE die met een Segger of andere debugger overweg kan.
Ik heb nooit met hardware debuggers gewerkt, maar ben er best benieuwd naar. En integratie daarmee zou wel eens een sterk argument kunnen zijn om me alsnog te bekeren tot de stal van de IDE-gebruikers 
Hardware debugger kan met Eclipse en Visual Code. Beiden gebruiken onder water OpenOCD.
De Segger kan officieel geen ESP32, maar met een 3-rd party driver (WinUSB) kan het wel. Een Espprog (bordje met FT2232 en paar connectors) schijnt het ook te kunnen, kost 2 tientjes bij de chinees. Nog nooit geprobeerd overigens.
CLion schijnt ook te werken als IDE voor ESP32, inclusief debugging maar die ken ik niet.
buckfast_beekeeper
Op 14 maart 2023 19:00:29 schreef Paulinha_B:
[...]Als ik het al zover krijg dat de ESP32 een deel sensors leest (waaronder ook A/D, in welke vorm dan ook), in functie daarvan enkele uitgangen aanstuurt, en dan nog communiceert per WiFi, dan zal ik al heel erg bijzonder uitgesproken trots zijn.
Zeg nooit nooit. Je rolt van het ene in het andere. Je leest een sensor uit, die weer wat anders aan de gang zet. Maar dan wil je dat ook weergeven op een display. Dat is dan de volgende stap. Dan wil je de resultaten opslaan in een database en maak je weer een stap. Dan zijn we niet ver meer verwijderd van bediening via je PC.
Debuggen kan ook redelijk summier. Een Serial.print is eenvoudig en kan je veel info bezorgen. Zodra iets goed werkt lijntje(s) in commentaar zetten en verder gaan.
Een uitstekende site over de ESP32 met talloze voorbeelden in de Arduino IDE : https://randomnerdtutorials.com/getting-started-with-esp32/
Op 9 maart 2023 21:38:06 schreef buckfast_beekeeper:
Altijd dit lijstje in het hoofd houden.
Of even deze video bekijken https://www.youtube.com/watch?v=LY-1DHTxRAk&ab_channel=AndreasSpie…
Zo heel slecht vind ik de Arduino IDE zelf niet. Er mist bv wel code completion...
Ik gebruik de IDE2.04 win10 en daar zit het er wel erin( even aanvinken in de preferences).
Ik test momenteel wat, vroeger was het altijd met FPGA's en verilog. Ik heb de arduino Uno en Due en morgen leveren ze de nieuwe Giga. Dat zijn toch al behoorlijke krachtige chips. Met de Arduino Due pulsjes maken tot 23.8ns gaat toch prima.
Spijtig, ik moet nu C++ leren en op mijn 80 jaar ouderdom, toch weer trager voor het aanleren.
Frans.