Op 14 maart 2023 13:12:50 schreef EL83:

Ik heb volgens mij nog net niet de totaalinhoud bij moeten vullen.
)

men met pickup vroeger ook gehad. ex militair voertuig, jaren misbruikt geweest door marktkramers of kermismensen (die waar ik hem van kocht, had hem bij zulk volk weggehaald. nog erger dan een bouwvakkers dus). elk sleepoog dat aanwezig was, was kromgetrokken.

toen ik daar de eerste maand mee reed, ging die ineens maar 80km/h meer, volgas met een 5.2V8. bleek die dus volledig zonder olie te draaien en de hydrolische klepstoters gingen niet meer open.
elke 300km was die met een liter weg. ik had colaflessen van 1,5liter die met 1liter olie gevuld waren. als ik ging tanken, ging er zo een fles ondersteboven in de olievulddop. door vergetelijkheid heeft die 2x zonder olie gelopen bij mij. heb die 9jaar gehad en draaide als een naaimachientje (met veel blauwe rook als je warm startte).
koud had je enorm veel oliedruk, als die warm stond, stond de meter haast op 0 (vandaar dat je dus ook nooit zag dat je zonder reed)

op t werk liep wat jaren een mercedes bus, dacht een 208D. die bus had geregeld een flesje olie nodig. dat was dermate nodig als het lampje aanging, semi meteen stoppen want anders lag het blok in puin. paar keer gebeurd dat er dus iemand een fles olie kon gaan brengen. tot een keer die bus werd gereden door een ander en gewoon doorstampte. motor wilde niet meer, injectoren waren stuk. garage ging deze vervangen maar het blok liep nog niet lekker. ik zag hoe de olie uit dat blok glinsterde in het licht, zat vol metaalflinters. bus kon eruit, herstel niet meer rendabel..

diens opvolger had eens een probleem ver weg, door een anwb garage hersteld maar nogal aangeklooid op zijn zachtst gezegd. bak was toen kapot, niks hersteld maar geschreven alsof er een nieuwe onder gezet was. jaren later kwam de oorzaak er nog uit, met zijkant van de bak en al. kwam terug van ver, ik stond erbij en denk wat meurt ie toch naar olie zeg. keek eronder, stond een plas van 20cm onder in de 5min dat die bus er pas stond. geluk gehad dat het niet onderweg al vastgelopen was zonder olie. er was een boutje in de bak losgekomen, die was door de tandwielen gestuiterd en eruit geschoten door de zijkant van de bak.

En versnellingsbak / cardanolie stinkt gruwelijk.
Ik noem dat altijd moeras-olie ;)

De kabelschoenen waren aangeknepen met een waterpomptang

Toch denk ik dat als het perse moet je ook daarmee wel een goede verbinding moet kunnen maken. Dus wel zorgen dat de schoen rond blijft en steeds een stukje inknijpen en weer verder draaien. Dus voor een noodreparatie moet dat wel kunnen, maar om zoiets af te leveren nee dat kan niet.

Op 14 maart 2023 17:26:11 schreef revado:
En versnellingsbak / cardanolie stinkt gruwelijk.
Ik noem dat altijd moeras-olie ;)

Dik he, smeuiig bijna, in de winter. SAE90, soms zelfs SAE120. En als het in de achterbrug begon te rammelen van de los meedraaiende metaaldeeltjes, dan werd er een pak zagemeel bij ingekieperd, dat dempte het kabaal.

zagemeel

Dat woord kende ik nog niet, hier zegt men dan weer zaagsel. Wat ik vroeger dan wel hoorde is dan met candijkoek in de cardanas deed maar wist eigenlijk nooit precies waarom. Maar zo hebben die auto verkopers ook een hele trukendoos waaruit ze kunnen putten om een auto tijdelijk even heel mooi te kunnen laten lijken.

Je kent Prinses Zagemeel niet?
Een hiaat in je opvoeding!

Op 14 maart 2023 19:08:50 schreef Paulinha_B:
[...]

Dik he, smeuiig bijna, in de winter. SAE90, soms zelfs SAE120. En als het in de achterbrug begon te rammelen van de los meedraaiende metaaldeeltjes, dan werd er een pak zagemeel bij ingekieperd, dat dempte het kabaal.

Daar gebruikten wij, toen ik nog veel zelf sleutelde, nog wel eens een tube "H.P.L.S. van Wynns" voor.
Dat stonk NOG erger...maar werkte prima.
Zaagsel/ zagemeel was ook een prima truuk.
Of er ontbijtkoek in proppen zolas @benleentje ook al zegt.

Een rauw ei in een lekkende radiator, ook zo'n mooie truuk.

Nu kan je bijna niets meer zelf doen.
Verstuivers reviseerde ik ook zelf, losse nozzles kopen en weer nieuw.
De verstuiver testpomp heb ik nog staan.
Maar ook dat is ondenkbaar met de huidige enorme hoge inspuitdrukken en computer aansturing.

Op 14 maart 2023 19:29:06 schreef NordRack2:

Verre familie van prinses Irene?
Die knuffelt met bomen ;)

Op 14 maart 2023 19:29:06 schreef NordRack2:

Voor wie zich in de haren krabt: "Prinses Zagemeel" is een vroeg album uit de serie "Suske en Wiske", eentje die nog ontbreekt in mijn verzameling, overigens. Ofschoon die vroege albums in een heel erg Antwerpse versie van onze taal waren geschreven, en ook in de Koekestad zegt men zelfs tot op vandaag eerder "zaagsel" dan "zagemeel". Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Prinses_Zagemeel

Verder: het lijkt me dat Noordertalers al eens gemakkelijk "cardan" zeggen, daar waar ze "achterbrug" bedoelen. De achterbrug is toch die dikke bol in het midden van de (achter)as, bevattende het differentieel dat twee steekassen aandrijft; daar waar de cardanas een stom stuk buis is, met aan ieder uiteinde een cardankoppeling, (en ergens een schuifstuk ertussen) verbindende de versnellingsbak met de achterbrug. Toch?

@hieronder: bedankt, zo leert men nog eens iets. Wel spijtig dat de noorder- en zuidervarianten van onze taal zoetjesaan uit elkaar groeien. Eerder leerde ik hier dat "werf" in het noorden enkel op een scheepswerf slaat, waar het in het zuiden ook een plaats kan aanduiden waar aan de weg wordt getimmerd, of een huis gebouwd.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

Op 14 maart 2023 19:39:52 schreef Paulinha_B:
[...]

Voor wie zich in de haren krabt: "Prinses Zagemeel" is een vroeg album uit de serie "Suske en Wiske", eentje die nog ontbreekt in mijn verzameling, overigens. Ofschoon die vroege albums in een heel erg Antwerpse versie van onze taal waren geschreven, en ook in de Koekestad zegt men zelfs tot op vandaag eerder "zaagsel" dan "zagemeel".

Verder: het lijkt me dat Noordertalers al eens gemakkelijk "cardan" zeggen, daar waar ze "achterbrug" bedoelen. De achterbrug is toch die dikke bol in het midden van de (achter)as, bevattende het differentieel dat twee steekassen aandrijft; daar waar de cardanas een stom stuk buis is, met aan ieder uiteinde een cardankoppeling, (en ergens een schuifstuk ertussen) verbindende de versnellingsbak met de achterbrug. Toch?

Ja,je hebt gelijk.
Maar het is in de spreektaal, ten minste in NL, een woord geworden wat vaak voor de diffentieel gebruikt wordt.
In de garage wereld is het woord "klok" ook wel bekend.
Ik kan beter zeggen: was, de meeste auto;s hebben voorwielaandrijving tegenwoordig.

Op 14 maart 2023 19:05:33 schreef benleentje:
[...]Toch denk ik dat als het perse moet je ook daarmee wel een goede verbinding moet kunnen maken. Dus wel zorgen dat de schoen rond blijft en steeds een stukje inknijpen en weer verder draaien. Dus voor een noodreparatie moet dat wel kunnen, maar om zoiets af te leveren nee dat kan niet.

Ik heb wel eens een kabelschoen met een waterpomptang geknepen (ook in de bankschroef) maar dan zat er een kort m5/m6 boutje tussen zodat er op één punt geknepen was ipv de kabelschoen plat drukken.

Beetje hetzelfde idee als inslaan met een doorslagpen van 5/6mm maar dan stevig geperst.

Komt aardig in de buurt van een gewone persing maar een perstang is altijd beter.
Tegenwoordig heb je voor enkele tientjes een kloon van de Klauke K05.

De firma wat dit prutswerk af heeft geleverd is nb onze leverancier en onderhoudsfirma van de meeste machines wat wij in bezit hebben |:(

Vanzelfsprekend heb ik dus meteen het advies gegeven om deze firma niet meer in te schakelen om elektrische werkzaamheden aan de voertuigen te verrichten.

Op 14 maart 2023 20:00:48 schreef EL83:
[...]
Ik heb wel eens een kabelschoen met een waterpomptang geknepen (ook in de bankschroef) maar dan zat er een kort m5/m6 boutje tussen zodat er op één punt geknepen was ipv de kabelschoen plat drukken.

Beetje hetzelfde idee als inslaan met een doorslagpen van 5/6mm maar dan stevig geperst.

Komt aardig in de buurt van een gewone persing maar een perstang is altijd beter.
Tegenwoordig heb je voor enkele tientjes een kloon van de Klauke K05.

heb al vaker autobedrijven aan de werkbank gehad met een gare startkabel of massa litze die niet snel leverbaar was, kabelschoen eraan geperst met een K05D of wat er hing.

Heel veel garages zeggen dat je een nieuwe auto's niet mag gebruiken om iemand met een lege accu te helpen. Piekspanning en gevoelige elektronica.
Je leest het heel vaak op internet en ook de ANWB geeft het aan. Tijdens het loshalen van de startkabel zou er een piekspanning ontstaan. Ergens op een site las ik dat deze zelfs op kan lopen tot 200V (!?)
Nergens wordt verteld waardoor deze piekspanning precies komt.

Nu begrijp ik uit dit topic dat het door de traagheid van de spanningsregelaar komt.
Dat begrijp ik opzich wel, maar toch niet helemaal.

Waar ik nog niet helemaal over uit ben: Als de pech auto gestart is dan doet zijn dynamo het toch ook. Dan zullen er toch geen tientallen ampères meer lopen, of toch wel?
Hoe is dit anders dan bijvoorbeeld je achterruitverwarming uitschakelen?

En hoe kan de piekspanning oplopen tot bijvoorbeeld 20V, de accu zou bij deze spanning dan toch zoveel stroom vragen dat de spanning vanaf de dynamo in zou storten?

Wordt deze piekspanning wel veroorzaakt door de regelaar, of toch ergens anders door? Soort spoel idee?

Reeds lang geldt de regel om, nadat het hulpstarten gelukt is, de beide batterijen nog een tijd verbonden te laten. Enkele minuten op zijn minst, een kwartier is beter. Gedurende die tijd kan de erg lege "slachtoffer"batterij een beetje op adem komen, en terug een normaal ladingsnivo bereiken. En ook het startende voertuig kan een beetje "terug naar normaal". Daarmee beperkt men die piek, die inderdaad veroorzaakt wordt door de regelaar. Alleen weet ik niet zo zeker of het de regelaar in het gestarte voertuig is, dan wel in het startende.

Overigens kan ik niet laten zeker de garagisten, en zelfs die beste ANWB, te verdenken van het "voor eigen kassa prediken" - men ziet u liever door hen geholpen want dan rinkelt de kassa. Wie het zelf opgelost krijgt betaalt uiteraard niets.

En nog: nog veel meer wordt afgeraden om een wagen met platte batterij in gang te slepen. Ik heb dat nochtans al enkele keren gedaan, en nooit enig probleem ondervonden, ook met Euro5-diesels. Geluk gehad? Hier in Portugal maken ze daar al helemaal geen punt van, en doordat het land zo heuvelig is komt er zelfs geen trekkabel aan te pas: wagen in tweede of derde versnelling zetten, bergaf laten bollen tot er wat vaart in zit, contact aan, koppeling omhoog, en hij slaat wel aan. De hogere temperaturen alhier helpen ook, natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (26%)]

op t werk liep wat jaren een mercedes bus, dacht een 208D. die bus had geregeld een flesje olie nodig.

Rond `1975-1980 was ik chauffeur van touringcars, zelf reden we met Setra's met toen nog Henschel-motoren, zalig! Maar van de Mercedesmotoren werd in de branche gezegd dat ze moesten olie verbruiken of ze hadden een probleem. Nu, deze 208 heeft maar een motor uit een personenwagen, of dat daarvoor ook geldt weet ik niet zo zeker.

Fout is om de - klem nog steeds op de - klem van beide batterijen te klemmen.
Vandaag hoort dat het chassis van beide wagens te zijn.
Het BMS van de wagen waarbij de startkabel op de - klem van de batterij zit meet niet wat erin of eruit gaat.

Zodra de pechwagen is gestart gaat deze stroom leveren vooral voor de helpende wagen!!!
De Ri van de pechwagen zijn batterij is immers hoog.
Zodra je afkoppeld onderbreek je deze stroom naar de helpende wagen en door de traagheid van het regelsysteen (canbus tegenwoordig) zwiept de spanning van de pechwagen op.
Als de pechwagen grote verbruikers heeft aangezet wordt deze piek gedempt.

Reeds lang geldt de regel om, nadat het hulpstarten gelukt is, de beide batterijen nog een tijd verbonden te laten.

Dat is zilver, goud is om minuutje of 10 nadat de startkabels gekoppeld zijn de de pechwagen pas te starten

Dat is meer met de zwaar geïsoleerde startkabels van de Action of Hema.

Ik heb het al eerder in dit topic gemeld meen ik, ik zet mijn dikke (35 of 50 qmm, weet het ff niet) startkabels over van mijn lopende starthulpauto op de hulpbehoevende, draai het toerental op (als ik met twee ben) en start de andere auto.
Even laten zitten (max minuutje, koud enzo) en opruimen de zaak.
Hulpbehoevende een km of 20 laten rijden.

Oja, beetje afhankelijk van de bereikbaarheid zet ik vd hulpbehoevende de min meestal op het motorblok, dit om gare massadraden voor te zijn. (truc uit mijn automotivetijd nog)

Op woensdag 10 januari 2024 16:56:38 schreef Paulinha_B:
Reeds lang geldt de regel om, nadat het hulpstarten gelukt is, de beide batterijen nog een tijd verbonden te laten. Enkele minuten op zijn minst, een kwartier is beter. Gedurende die tijd kan de erg lege "slachtoffer"batterij een beetje op adem komen, en terug een normaal ladingsnivo bereiken. En ook het startende voertuig kan een beetje "terug naar normaal". Daarmee beperkt men die piek, die inderdaad veroorzaakt wordt door de regelaar. Alleen weet ik niet zo zeker of het de regelaar in het gestarte voertuig is, dan wel in het startende.

Overigens kan ik niet laten zeker de garagisten, en zelfs die beste ANWB, te verdenken van het "voor eigen kassa prediken" - men ziet u liever door hen geholpen want dan rinkelt de kassa. Wie het zelf opgelost krijgt betaalt uiteraard niets.

En nog: nog veel meer wordt afgeraden om een wagen met platte batterij in gang te slepen. Ik heb dat nochtans al enkele keren gedaan, en nooit enig probleem ondervonden, ook met Euro5-diesels. Geluk gehad? Hier in Portugal maken ze daar al helemaal geen punt van, en doordat het land zo heuvelig is komt er zelfs geen trekkabel aan te pas: wagen in tweede of derde versnelling zetten, bergaf laten bollen tot er wat vaart in zit, contact aan, koppeling omhoog, en hij slaat wel aan. De hogere temperaturen alhier helpen ook, natuurlijk.

De anwb verdient niks als ze moeten komen opdraven want je hebt ze al betaald in het begin van het jaar. ( abbonement)

Sterker nog het kost ze geld als ze moeten komen.

Wat ook gewoon een goede tip is voor het loskoppelen van de startkabels is even een paar zware verbruikers in te schakelen verlichting ruitverwarming etc dit onderdrukt de pieken.

Ik neem liever het zekere voor het onzekere en gebruik een losse, opgeladen accu met voldoende vermogen om een auto met lege accu te starten, geen concurerende alternatoren die elkaar kapot kunnen maken!

Op woensdag 10 januari 2024 18:44:31 schreef Jinny:

Zodra je afkoppeld onderbreek je deze stroom naar de helpende wagen en door de traagheid van het regelsysteen (canbus tegenwoordig) zwiept de spanning van de pechwagen op.
Als de pechwagen grote verbruikers heeft aangezet wordt deze piek gedempt.

Volgens mij haal je hier pechwagen en helpende wagen door elkaar.
Volgens mij is het juist belangrijk om zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten van de helpende wagen.

Op vrijdag 12 januari 2024 12:49:27 schreef Monster900:
Ik neem liever het zekere voor het onzekere en gebruik een losse, opgeladen accu met voldoende vermogen om een auto met lege accu te starten, geen concurerende alternatoren die elkaar kapot kunnen maken!

Als je dit probleem zo vaak voorhebt dat het de moeite loont om een aparte accu permanent te onderhouden en op te laden dan is er nmbm een meer structureel probleem.

Op vrijdag 12 januari 2024 14:56:30 schreef InHogereSferen:
[...]

Volgens mij haal je hier pechwagen en helpende wagen door elkaar.
Volgens mij is het juist belangrijk om zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten van de helpende wagen.

Wel degelijk niet:

de pechwagen moet nadat hij loopt alle verbruikers aanzetten om de piek te dempen. of gewoon even kwartiertje de 2 wagens aangekoppeld laten zitten. Dat doe ik meestal..

Op vrijdag 12 januari 2024 15:03:29 schreef Paulinha_B:
[...]

Als je dit probleem zo vaak voorhebt dat het de moeite loont om een aparte accu permanent te onderhouden en op te laden dan is er nmbm een meer structureel probleem.

Just in case, heb ik altijd een reserve accu klaar staan. Is het niet voor mijzelf dan is het voor een ander. En goede, dikke startkabels, maar dat spreekt vanzelf. Zoiets bekijken vanuit een positief gezichtspunt, de anticiperende burger die de materie begrijpt en zo op een eventualiteit in voorbereid.