TLC591 Led driver met voorschakelweerstanden

Beste allemaal, ik heb een (lijkt mij) vrij eenvoudige vraag waar ik het antwoord niet zomaar op kan vinden...

Ik wil met behulp van de TLC591x leddriver een overmaats 7 segmenten display maken. Veruit het meeste heb ik al uitgedacht maar ik loop tegen 1 probleem aan. Ik gebruik stukjes ledstrip als de segmenten. Het is een 12V ledstrip waar de voorschakelweerstanden al opzitten. De driver beschikt echter over een contsant current output. Ik blijf ruim onder de maximale stroom die de driver kan leveren.

Nu is de vraag, wat doe die driver daarmee. Zolang als de CC ingesteld is op meer dan wat de leds+voorschakelweerstanden doorlaten is alles prima? Of gaat de chip dan errors produceren? De driver kan de spanning niet verhogen dus hij zal niet de gewenste stroom kunnen forceren.

Ik zie geen kopje "current not reached" o.i.d in de datasheet bij errors. Dus ik vermoed dat het geen punt is. Kan iemand dit bevestigen? (ook zo zonde als ik een zooi van die ic's bestel en er dan niks mee kan ;)).

Alvast bedankt!

Daan

Arco

Special Member

Dat kan, als de voedingsspanning hoog genoeg is (en het IC tegen die spanning kan)
Waarom een CC driver gebruiken als je daar niks aan hebt? (dan beter een UNL2803 gebruiken)

[Bericht gewijzigd door Arco op 22 april 2023 22:52:11 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco, zoals ik bijna van je gewend ben op dit punt, dank voor de snelle reactie!

Het IC kan 20v hebben op de open drain ingangen. Voor de logica krijgt het ook 5V. De UNL2803 is een darlington array. Ik moet een shift register hebben dat 12v en 100(ish)mA kan hebben. Ik had eerst een andere gevonden. Maar de pinout van deze kwam aanzienlijk beter uit. Omdat ik de printjes zelf maak kan ik maar 1 laag gebruiken (de tweede laag zijn handgesoldeerde brugjes).

Nogmaals dank!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een schakeling die "constant current" probeert te maken heeft altijd wat "werkruimte" nodig.

Stel je wil een 100 mA stroombron maken. Neem een led waar 2V over valt, sluit die aan op de basis van een tor. De emitter staat dan op ongeveer 1.4V, en met een 14 Ohm weerstand loopt daar dus 100 mA.

De tor heeft een versterking van minstens 100, dus die heeft ongeveer 1mA nodig op de basis. Mik op 2mA richting de led, waarvan dus max 1mA door de tor gebruikt gaat worden. Stel we voeden de boel met ongeveer 12V, dan staat daar 10V over de weerstand, dus hebben we daar een 10k weerstand nodig.

Dit werkt prima, maar de schakeling kan dus een variabele spanning leveren over de belasting van 0 tot iets meer dan 10V om de stroom te regelen naar de gewenste 100mA. Maar meer dan dat kan niet: hij heeft 2V nodig.

Hoeveel spanning een TLC591x nodig heeft moet je in het datasheet opzoeken. Ik denk dat het de 1V in de "test condition" bij output current is. Dus je ledstrip krijgt maar 11V als je de boel met 12V gaat voeden.

Net als een spanningsregelaar in "dropout" mode gaat, zal ook deze CC driver in dropout mode gaan als in dit geval de stroom niet bereikt wordt. Die ene volt is te behappen. Als je nog boodschappen moet gaan doen, dan kan je die andere stuggesties proberen, maar als je deze TLC al hebt, waarom niet?

[Bericht gewijzigd door rew op 23 april 2023 10:32:13 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@arco: Ah kijk, die zou inderdaad kunnen. En die heeft ook de pinout die mij goed uitkomt (outputs aan 1 kant, inputs aan de andere)

@Sine: Ik had in de eerste instantie een chip uit die serie. Daar kwam alleen de layout tamelijk onhandig uit voor printjes die ik zelf ets. Ik kan maar 1 laag gebruiken (de tweede is hooguit handgesoldeerde brugjes). En sporen tussen IC pinnen door is hit or miss. Dus als het even kan doe ik dat niet.

@rew: Ik had al zo'n vermoeden. Maar ik kon in de datasheet niks vinden van spanningsval of Vout = Vin*0.95 o.i.d. Maar nu je het zegt, die testcondition van Vo>1V zou inderdaad best eens het getalletje kunnen zijn dat ik moest hebben... 1V is waarschinlijk nog niet zo'n ramp maar ik heb de onderdelen nog niet. Zo op het eerste oog valt die DRV8860 van Arco ruim binnen de specs die ik nodig heb. En de layout komt me zelfs nog beter uit dan wat ik nu van plan was :)

Alle drie dank voor de moeite! Dit zou moeten lukken!