Bedankt, MGP dat is goede info.

Je hebt idd gelijk, ik blijf het vreemd gespecificeerd vinden maar dat wel ooit zo gegroeid zijn.

Ze geven in jou pdf als voorbeeld een Igt van min tot max, dan denk ik, ik moet daar tussen in gaan zitten maar volgens de uitleg moet je hem dus echt boven de max gebruiken en slaat minimum alleen op de situatie waarbij transients voor triggering kunnen zorgen.

OXO, ik ontwerp niets met een TRIAC, dat ding zit als schakelaar van de heater in een calibratie bad wat niet meer opwarmt. Ik wil weten of de driver genoeg stroom geeft en of de TRIAC binnen zijn specs aangaat. De Triac zat binnen zijn specs de driver niet. Ik heb jaren geleden bij zo'n bad ook een TRIAC probleem gehad (drie keer in een maand of twee) . Die ging wel aan maar het bad wilde niet boven iets van 80 graden. Een nieuwe triac loste dat op.

Ik had die triac nog liggen met het doel hem ooit eens beter te testen. Dat heb ik nu gedaan en eigenlijk is er niks mis mee. Gaat in alle kwadranten binnen de specs aan en werd ontstoken door een triac driver. Dat is dat ding wat bij het huidige bad pas bij 14 mA ipv 3 mA ontstak. Ik moet nog wat verder meten want dat lost het probleem niet op. Blijkbaar dacht de ontwerper net als ik dat de Igt-max niet overschreden moet worden maar dus eigenlijk minimum stroom betekent ;0) Vreemd want er staan wel pulsen op de LED maar niet op de uitgang van de driver. Dus ik dacht, die zal te weinig stroom krijgen maar ook met de nieuwe, die al bij 3 mA aan gaat, doet hij niets. Dus nu kijken wat die puls maakt en weerstanden meten want alle ICs zijn getest en goed, idem de halfgeleiders en de voedingrails zijn schoon, elco's goed etc.

OXO, wij bedoelen niet het zelfde, ik dacht dat je tussen min en max moet blijven, MGP zei dat je boven max moet zitten en volgens die pdf van een fabrikant heeft hij gelijk.

Op 13 mei 2023 11:02:01 schreef OXO:

Nog steeds 2x hetzelfde gezegd :)

Niks van ..

"Normale omstandigheden" is niet gelijk aan" nooit meer dan".

En nu ga ik stoppen met woordspelletje... :z

e:/ @Fred, je heb het begrepen...misschien eens zoeken naar een gevoeliger triac of met de lage stroom een MOC30xx/triac sturen.

[Bericht gewijzigd door MGP op (20%)]