Zonnevolger

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 16:01:43 schreef rew:
Dan kan je wegkomen met "1x per maand verzetten.

Als je het niet automatisch doet kun hem eens per maand verstellen, maar drie maal per jaar kan in principe ook. Zo heel veel maakt dat niet uit.

Maar als het dagelijkse draaien gebeurt om een as die verticaal staat, dan moet je denk ik ook de andere hoek minstens 1x per uur bijstellen.

Als je beide assen automatisch wil laten draaien is dat wel het mooiste. Ik deed het vol automatisch, dus naar de zon laten kijken. Dan hoorde je hem wel een paar keer per minuut bij regelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 juni 2023 11:52:25 schreef Lambiek:
[...]
Hier staat de instellingen per maand.

https://www.circuitsonline.net/files/images/000804.png

Het Paneel heeft hier van ca. 63 tot 243 graden (Azimuth) zicht op de zon.

Vandaag (18 Juni) is dat van 6:35 t/m 16:20 uur.
En de hoogte is dan 9 t/m 62 graden (Altitude).

Vast zetten lijkt mij daarom niet de juiste manier.

Als je de as parallel aan de aard-as monteert dan is +23 nu wel ongeveer goed.

Maar ik kan me goed voorstellen dat dat niet praktisch is. Om het massamiddelpunt dan op de as te krijgen is tricky, met gevolg dat je ZEKER een sterke motor nodig hebt voor de dagelijkse rotatie.

Maar wat meespeelt is dat zodra het groter dan "1 paneel" wordt, je weinig winst meer kan halen uit het heel verticaal zetten van je panelen. Stel je hebt de zon op 6 graden boven de horizon (0.1 rad = makkelijk rekenen) Als je nu je paneel op die 6 graden mikt, dan kan je het volgende paneel 10x de paneelhoogte verderopn weer volledig benutten. Je bent veel beter af om gewoon veel panelen neer te zetten die rond het middag uur aardig presteren. Als je dan "rijen" maakt dan kan je wat zon op de grond laten komen op het middag uur zodat je niet helemaal je hele stuk grond vol hebt staan, maar wel met minder panelen toch haast de opbrengst hebt. Doordat het ene kwadratisch is en de andere lineair zal daar zeker een optimum te vinden zijn.

Bij een "zonnefarm" is dan een rij-orientatie van oost-west gewenst.

op een "dak" is het zo dat je dan beter gewoon de vorm van het dak kan volgen.

Heb je maar 1 paneel is jou oplossing met de zonnevolger optimaal.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 18:03:28 schreef MMSoft:
Vast zetten lijkt mij daarom niet de juiste manier. En de hoogte is dan 9 t/m 62 graden (Altitude).

Als je daar het gemiddelde van neemt maakt het niet zoveel uit. Maar mee laten draaien als dat kan is beter. Dan win je misschien nog een paar procent.

Het gaat nu om de aandrijving van de pivot met het paneel.
1 graad rotatie van het paneel moet 1 puls geven.

En een pril begin van de Besturing:
https://vimeo.com/manage/videos/839485910/privacy

Op de motortjes heb ik Reed contacten geplakt, deze bedien ik hier met een magneetje, maar deze moeten in het mechaniek komen te zitten.

Links op het Display de berekende Zonnestand en rechts de stand van de motoren.

Vragen:
-Ik zoek een Hal Sensor die op 5 volt werkt een een betrouwbaar signaal afgeeft en gemakkelijk te monteren is. Welke raden jullie aan ?
-Ik zoek een Zonnepaneel van ca. 100 x 40 cm, met liefst een ingebouwde omvormer, heeft iemand van jullie een merk/type nummer of kennen jullie een bedrijf waar ik zou kunnen informeren ?

Wordt het niet eenvoudiger om de rotatie minder vaak bij te sturen?
Bijvoorbeeld in stappen van 10 graden? En gaat dat iets uitmaken voor de opbrengst?

Zeker, maar nu is het "per graad" gemakkelijker, anders moet ik telkens lang wachten voordat ik kan zien of mijn laatste wijziging goed werkt :)
Ik denk eraan om uiteindelijk elke 30 Min. de zon positie van +15 Min. te berekenen en daar naartoe te draaien.
Dus om het half uur bij te stellen, met een stand afwijking van max. 15 Min.

Op de pivot-bovenring ( overgang van pivot naar naaf ) komt een polyester waterslot ( 180 mm diameter )
Dan kan ik daar de magneetjes in verwerken die bij het halfuur-bijdraaien de stop-puls geven.

Het gaat nu om de matching van besturing en constructie.
Het lijkt mij dat de besturing nog niet gelijk optimaal hoeft te zijn. Finetunen kan altijd nog.

Ziet er goed uit !

De besturing heeft een begin puntnodig (de aanslag).
Vanaf dat punt begint de besturing het aantal graden verdraaiing
te tellen met pulsjes zodat de besturing weet in welke stand het
mechaniek staat.

Daarvoor denk ik aan een paar magneetjes en een Hal sensor.
Het mooiste was 1 pulsje per graad, maar 1 pulsje per 3 of 5
graden lijkt mij ook goed.
Zie je daarvoor een mogelijkheid ?

Ik ben op zoek naar een goede Hal sensor, wie heeft hier ervaring mee ?

Op 28 juni 2023 20:21:37 schreef MMSoft:

Waarom geen reedcontact? goedkoop en zijn al voorzien van een behuizing.
Zie op Alie..
e:/ ietje te vlug gelezen, was niet dat wat je vroeg.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Daarvoor denk ik aan een paar magneetjes en een Hal sensor.
Het mooiste was 1 pulsje per graad, maar 1 pulsje per 3 of 5
graden lijkt mij ook goed.

Kun je niet zo'n constructie maken

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/61

Het lijkt mij dat de besturing makkelijker wordt als ik de vertraging in de aandrijving groter maak.
De 1 ste trap naar de pivot wil ik nu 1 : 60 maken.

Sine

Moderator

Ik heb deze wel gebruikt:
https://www.aliexpress.com/item/32950831694.html
https://www.aliexpress.com/item/1005002430332279.html

Dat is net wat beter beschermd dan een losse sensor. En bovendien makkelijker te monteren.

Dat is net wat beter beschermd dan een losse sensor. En bovendien makkelijker te monteren.

Ik ben een paar dagen terug overgestapt naar inductieve sensoren waarbij de testen er heel goed uitzien, maar mogelijk ga ik deze in een volgend project eens testen.

Uitgangspunten nu:

Het paneel moet overdag altijd in de goede positie staan.
Detectie per graad van rotatie en kanteling.
Het paneel draait 's avonds terug tegen een aanslag (is tevens het beginpunt)
Aandrijving en besturing ( goed toegankelijk ) in een weerbestendig kastje op het fundatieframe.

Het project is inmiddels zover gevorderd dat er een paneel besteld kan gaan worden, maar waar kan ik er een bestellen met de maten van ca. 100 x 40 cm. ?
De voorkeur gaat uit naar een paneel met ingebouwde micro omvormer.

In een topic op "Lieve moderators" schrijft Andre1973 op 5 juli 2023 16:43:59:

" Als je een beperkt budget hebt zou je met zonnepanelen kunnen kijken of je panelen met kapot glas kan laten draaien met optimizers / micro omvomers (oid) er achter. Vaak doen panelen ook met een kapot glas (liefts geen impact schade) het best nog een tijdje (meerdere jaren), en bij ons (ik doe veel service) brengen we dat spul gewoon naar de stort bij t witgoed in de container.

Ik heb hier ook 2 panelen met kapot glas draaien op een anders niet in gebruik zijnde soladin 600. (naast 43 andere).
Ik heb er zelf ook "

Misschien Andre1973 contacten?

Ik heb hem een PB gestuurd.

Ik zit eens te kijken naar deze:
https://www.amazon.nl/DOKIO-monokristallijn-zonnepaneel-effici%C3%ABnt…

Wat heb ik hierbij nodig om deze aan te sluiten op het Net, of is dat niet mogelijk denken jullie ?

Versie 3 met een grotere vertraging van de rotatie ( 1 : 60 ) en meer ruimte voor aandrijving en besturing in het fundatiekastje.
Bovenaan de staander komen de ophangarmen voor het paneel en middenin het kantelmechanisme.

De staander ( 64 cm hoog ) krijgt een bekleding met polyester.
Maar eerst wil ik het kantelmechanisme erin maken.

Wat de besturing betreft:
Wat te doen om daarover op het forum wat meer te kunnen sparren?

Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2023 09:00:03 schreef m.bouwer:
Wat de besturing betreft:
Wat te doen om daarover op het forum wat meer te kunnen sparren?

Zo moeilijk is dat toch niet?

Wat wil je daarover weten dan?

Vaak ontstaan door sparren leuke ideeën en mogelijkheden voor constructie en besturing.
Eenvoud, weinig componenten, low budget, bedrijfszekerheid, vormgeving, weerbestendigheid.........

@m.bouwer:

De staander ( 64 cm hoog ) krijgt een bekleding met polyester.

Maar hoe is de basisconstructie gebeurd? Stukjes metaal op maat gemaakt en aanelkaar gelast? Dat ware een werkje voor lieden met engelengeduld!
(excuus als het antwoord al ergens staat)