@ Paulinha_B,
De bedoeling is om samen met MMSoft voor een zonnevolger een lichte vakwerk-constructie te maken waarbij het mechaniek en de besturing netjes weerbestendig opgeborgen zijn.
@ Paulinha_B,
De bedoeling is om samen met MMSoft voor een zonnevolger een lichte vakwerk-constructie te maken waarbij het mechaniek en de besturing netjes weerbestendig opgeborgen zijn.
Op 9 juli 2023 19:46:54 schreef m.bouwer:
@ Paulinha_B,De bedoeling is om samen met MMSoft voor een zonnevolger een lichte vakwerk-constructie te maken waarbij het mechaniek en de besturing netjes weerbestendig opgeborgen zijn.
Dankjewel hoor, helaas zie ik het nog steeds niet. "Een lichte vakwerkconstructie", ja, dat versta ik, en dat blijkt ook uit de foto's. Maar hoe en uit welk materiaal is die "lichte vakwerkconstructie" opgebouwd? 3d-printer? Stukjes multiplex uitgezaagd en aan elkaar gelijmd? (en dan lekker in de rode menie geschilderd om het er als metaal te doen uitzien ? ) Ijzer of zachtstaal of alu uitgefreesd en dan in vorm geplooid?
Ik kom er maar niet uit welke paneel en omvormer er gebruikt kan gaan worden, dus hulp hierbij is zeer welkom.
Ik zit te kijken naar deze omvormer:
https://www.stralendgroen.nl/product/enphase-iq7-micro-omvormer/
Deze is geschikt voor 60 en 72 cels zonnepanelen.
Maar bestaat er wel een paneel met 60 of 72 cels en een maat van ca. 100...125 x 50...60 cm. ?
Dit paneel voldoet aan de maat:
https://www.amazon.nl/DOKIO-monokristallijn-zonnepaneel-effici%C3%ABnt…
Maar deze geeft 12 volt, en vraag mij af of er een micro omvormer bestaat hiervoor, ik kan deze helaas niet vinden.
Die IQ7 is een prima ding. Dat zonnepaneel wat je noemt is NIET geschikt. Die heeft een MPP van 18V en de IQ7 wil een MPP van 27- (bovengrens heb ik niet opgeslagen in mijn brein).
Ik zou zeggen: Zoek naar een zonnepaneel met 200-400W. Die zouden wel eens "groter dan ideaal" kunnen zijn. Zo is dat nu eenmaal.
Als je aan een project begint moet je aan het begin kijken of de onderdelen bestaan (of dat je ze kunt maken) die je nodig gaat hebben. In dit geval is het:
* Zonnepaneel: gaan we kopen,
* Omvormer: Gaan we kopen,
* draaiconstructie: gaan we maken.
* besturing: gaan we maken.
En dan zie je dus meteen dat je een aantal dingen op mekaar moet laten passen. Constructie moet geschikt zijn voor het zonnepaneel, maar ook de omvormer en het zonnepaneel moeten op mekaar passen.
[Bericht gewijzigd door rew op 11 juli 2023 12:03:08 (63%)
Als je staven ijzer ( hier rond 6 en 4 mm diameter ) in vakwerk drapeert en aan elkaar last krijg je een lichte sterke constructie.
Dankje, naar zo'n soort antwoord keek ik uit. Wist je wel dat (sommige)(lichte) vliegtuigen op dezelfde manier gemaakt worden? Ik bezat ooit zo'n toestelletje, het geraamte was opgebouwd uit buis van chroom-molybdeenstaal, diameter 10mm, wanddikte 1 mm. En ergens in het handboek stond vermeld hoeveel zo'n buisje mocht ingeduwd zijn zonder te moeten vervangen worden...
Dus inderdaad een prima manier om licht en sterk te bouwen.
Op 11 juli 2023 18:50:20 schreef Paulinha_B:
Dus inderdaad een prima manier om licht en sterk te bouwen.
want licht en sterk is een vereiste voor een constructie die je aan de muur schroeft? ik ben ook altijd bang dat m'n muur omvalt
Op 11 juli 2023 11:59:17 schreef rew:
Die IQ7 is een prima ding. Dat zonnepaneel wat je noemt is NIET geschikt. Die heeft een MPP van 18V en de IQ7 wil een MPP van 27- (bovengrens heb ik niet opgeslagen in mijn brein).
Als de spanning te laag is, dan is mogelijk een 24 volt paneel geschikt, dus lijkt jullie deze geschikt ?
https://www.amazon.nl/Offgridtec-zonnepaneel-monokristallijn-ideaal-ac…
Op 11 juli 2023 19:10:23 schreef DK:
[...]want licht en sterk is een vereiste voor een constructie die je aan de muur schroeft?
Daarom zou ik de fundatie ook wel wat groter en breder willen maken zodat de krachten over een groter oppervlak op de muur verdeeld worden.
Op 11 juli 2023 11:59:17 schreef rew:
En dan zie je dus meteen dat je een aantal dingen op mekaar moet laten passen. Constructie moet geschikt zijn voor het zonnepaneel, maar ook de omvormer en het zonnepaneel moeten op mekaar passen.
Zou je kunnen zeggen dat we nu in een mooie uitgangspositie zijn om te komen tot een goedwerkende zonnevolger?
Special Member
Ik ben het helemaal met rew eens, je maakt eerst een keuze van de materialen en of het allemaal past bij elkaar en dan ga je de constructie maken.
En jullie werken precies andersom, eerst maak je een constructie en dan blijkt dat een klein paneel niet gaat werken. Dus nu kun je weer opnieuw gaan beginnen, zonde van het werk en van de tijd.
Software is een ander verhaal, daar kun je al snel mee beginnen als je een idee hebt hoe je het wil besturen. Voor de hardware is het weer anders, dan moet je weten wat voor paneel je gaat gebruiken, dan weet je ook voor welke motoren je moet gaan gebruiken.
@Lambiek,
Het streven is een lichte constructie van een zonvolger daar op de dakrand van
MMSoft. Waarbij aandrijving en besturing weerbestendig in het fundatiekastje opgeborgen zijn.
Zou jij de constructie dan compleet anders doen?
Special Member
Ik zeg niet dat er iets mis is met de constructie, maar dat de werk volgorde verkeerd is.
En ja als MMSoft nu ineens niet onder een groter paneel uitkomt, dan zal de constructie misschien te klein/ligt zijn.
Zonde van het werk dus.
Wat je zegt ben ik het wel mee eens. Daarnaast lijkt het me leuk om de constructie wat op te schalen.
Op 11 juli 2023 21:16:54 schreef MMSoft:
[...]Als de spanning te laag is, dan is mogelijk een 24 volt paneel geschikt, dus lijkt jullie deze geschikt ?
https://www.amazon.nl/Offgridtec-zonnepaneel-monokristallijn-ideaal-ac…
Er wordt welliswaar "24V" genoemd, maar je moet echt proberen om de essentiele gegevens uit zo'n pagina te halen. In dit geval Vmpp = 36V. En dat valt binnen de grenzen van de IQ7.
De IQ7 is bedoeld voor grotere panelen, maar goed, een groter paneel geeft ook 100W als er minder zon is, dus dat zou ie moeten kunnen.
Merk op dat je de IQ7 niet kan uitlezen over wat ie produceert... dwz: je hebt een aparte dure module van enphase nodig om de data in ontvangst te kunnen nemen (die het dan naar hun server stuurt waar je dan een inlog op kan krijgen).
Op 12 juli 2023 17:34:58 schreef m.bouwer:
Wat je zegt ben ik het wel mee eens. Daarnaast lijkt het me leuk om de constructie wat op te schalen.
Dat kan, maar wacht dan even totdat V1.0 getest is. "Hardware rich development" is ook een strategie. SpaceX Starship doen ze dat bij. En ship16 t/m 19 hebben helemaal niet gevlogen, maar reken maar dat ze "testresultaten" hebben geevalueerd voordat ze aan de volgende begonnen. Ik vermoed dat ze voornamelijk "productie methoden" hebben ge-evalueerd. (en d'r was haast een jaar vertraging omdat ze maar geen lanceervergunning konden krijgen.)
[Bericht gewijzigd door rew op 12 juli 2023 17:48:38 (23%)
Op 12 juli 2023 17:42:31 schreef rew:
[...]Dat kan, maar wacht dan even totdat V1.0 getest is. "Hardware rich development" is ook een strategie. SpaceX Starship doen ze dat bij. En ship16 t/m 19 hebben helemaal niet gevlogen, maar reken maar dat ze "testresultaten" hebben geevalueerd voordat ze aan de volgende begonnen. Ik vermoed dat ze voornamelijk "productie methoden" hebben ge-evalueerd.
Dat zie ik ook wel als een mogelijkheid.
De componenten die ik nu heb als proefopstelling opsturen naar MMSoft om er een besturing op los te laten.
Evalueren en dan een nieuwe versie bouwen.
Op 12 juli 2023 17:42:31 schreef rew:
Er wordt welliswaar "24V" genoemd, maar je moet echt proberen om de essentiele gegevens uit zo'n pagina te halen. In dit geval Vmpp = 36V. En dat valt binnen de grenzen van de IQ7
Het Paneel is besteld. De Omvormer is nog niet besteld en vraag mij af of hier een beter keuze voor is, bijvoorbeeld een de standaard het vermogen door kan geven.
Op 12 juli 2023 17:17:01 schreef Lambiek:
Ik zeg niet dat er iets mis is met de constructie, maar dat de werk volgorde verkeerd is.En ja als MMSoft nu ineens niet onder een groter paneel uitkomt, dan zal de constructie misschien te klein/ligt zijn.
Zonde van het werk dus.
Ik heb geen ruimte voor een groter paneel, en het gaat mij niet om de opbrengst maar voor mij is het de uitdaging om er een besturing voor te maken.
Op 12 juli 2023 14:09:34 schreef m.bouwer:
[...]Daarom zou ik de fundatie ook wel wat groter en breder willen maken zodat de krachten over een groter oppervlak op de muur verdeeld worden.
Ik heb er geen haast mee, dus als het je beter lijkt om dit eerst aan te passen dan graag (voordat de muur een gaten kaas wordt ).
Bij een stevige wind komen er aardig wat krachten op.
De besturing (nu nog op een breadboard) is wel al zover dat er getest kan gaan worden met een mechaniek.
Mogelijk ontwerp je het geheel voor een standaard/veel gebruikt paneel (van 172,4 x 113,4 cm.) Waar ik dan mijn kleiner paneel op monteer.
-Ik zoek nu een micro omvormer die net als de IQ7 geschikt is voor het
kleine paneel en waarbij het vermogen uit te lezen is.
-En ga beginnen met een 1e print ontwerp.
Special Member
Op 15 juli 2023 09:16:33 schreef MMSoft:
Inmiddels is het programma zo groot geworden dat het geheugen vol zit van de PIC18F2580. Dus nu opzoek naar een PIC met meer geheugen of het programma maar gaan verkleinen (Er zit nu een heel menu in wat mogelijk vereenvoudigd kan worden).
Zou je met het include commando nog iets kunnen winnen, of gebruik je dat al.
Nee dat gebruik ik nog niet.
Naar dat is toch om toegang tot een bestand te krijgen ?
#include "C:\my_files\test.h"
Maar er wordt naast de Microcontroller verder geen gegevens drager gebruikt, of begrijp ik je verkeerd ?
Special Member
Op 15 juli 2023 18:22:28 schreef MMSoft:
Nee dat gebruik ik nog niet.
Naar dat is toch om toegang tot een bestand te krijgen?
Je hebt een menu gemaakt met data om de zon te volgen toch?
Stel dat je alleen het gedeelte van het menu in een inculde file zet, ik weet zo niet of het werkt.
De data in het menu moet natuurlijk wel constant zijn en niet veranderen, anders gaat dat sowieso niet werken.