knoppenknoeier
zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Op 29 juni 2023 12:34:57 schreef T-sec:
Ik denk dat je op dit elektronicaforum verkeerd zit met deze autotechnische vraag. Misschien kun je deze vraag beter stellen bij https://problemcar.nl/forum/category:daewoo
ik heb dit al gedaan maar
om heel eerlijk te zijn . tie lui daar beginnen knap elitair te worden en da antwoorden zoals "is het niet eens tijd om een nieuwere auto aan te schaffen" zijn daar geen uitzondering.
En circuits online heeft al vaker de oplossing aangedragen dus hier heb ik meer vertrouwen in dan problem car
knoppenknoeier
Op 29 juni 2023 12:49:20 schreef Guy.v2:
volgorde van bougies de verdelerkap goed aangesloten volgorde is 123
vacuumslangen verkeerd gemonteerd ?
hij loopt goed op een bepaalde snelheid en als de bougies om gekeerd zitten denk ik toch dat ie helemaal niet loopt.
Dit schokken is gewoon raar..
knoppenknoeier
Op 29 juni 2023 21:12:18 schreef maartenbakker:
Riem op de merktekens of helemaal volgens het handboek? Daarnaast zou ik bij rijk en slecht lopen ook aan een vacuumlek denken. Anders misschien toch een elektronische fout.Ik ken deze motoren niet, zou wel verwachten dat hij Australisch spreekt (is een GMA motor bij mijn weten) en niet persé Koreaans. In 1998 was er toch al wel iets van standaarden. Is er op Aliexpress geen OBD-achtige tool voor te vinden?
Edit: Siemens ECU volgens de pdf hierboven. Zal toch niet echt bokkiewokkie zijn?
Het werkplaatshandboek is vrij gegeven doen Daewoo Chevrolet werd en ik heb het geheel volgens deze pdf gedaan, echter er staan geen problemen als deze in.
Het is is meer van "is het kapot? vervangen"
Ik heb een OBD 1 reader maar er kont alleen koreaans op, pas in 2001 is het twee talig geworden..
knoppenknoeier
Op 29 juni 2023 21:34:42 schreef Kruimel:
[...]Dus eigenlijk heeft deze auto (multipunt) brandstofinjectie en elektronische ontsteking? Blijkbaar geen verdelerkap en geen carburateur (en dus ook geen choke)? Ligt het aan mij of is er iets mis in de OP?[...]Ben je misschien in een andere auto gestapt dan het exemplaar dat je hebt gerepareerd?
Hoi Kruimel
Dit is nog eentje van voor het type met 3 bobines en op het eind van de nokas zit een verdeler kap.
Dit is een van de eerten, een jaar later is dat veranderd.
Hij heeft wel multipoint injectie en ik zoek het probleem dan ook daar in.
De "choke"is ook meer van een beeldspraak, het is net als op de inspuiting op de koude start stand blijft staan en niet overschakelt naar de normale "rijd stand"
knoppenknoeier
Op 29 juni 2023 21:50:59 schreef *Alfred*:
Ik ken deze motor niet, maar met de beschrijving lijkt er iets mis met de timing.
Kan het zijn dat je toch een tandje verkeerd zit met de distributie en dat de ontsteking daardoor nu veel te vroeg of laat staat?
het op tijd zetten is zo klote bij deze dingen. er staat gewon een merktekentje met een stift bij het nokkenas wiel. geen ingeslagen teken zoals het handboek aangeeft.
Ik heb al eens eerder zoets gehad, maar ben gewoon vergeten wat dat was.
Als deze motortjes goed staan lopen ze vfantastisch, maar het is net als of ze nog niet toe waren aan goede merk tekens
Dit is de 800cc F8B Uki Alto motor uit de eerste 2 generatie alto's. Maar dan met grotere in- en uitlaatkleppen waardoor deze 50pk heeft i.p.v. 40pk. Ik heb al eens een hele ombouw gedaan bij mijn toenmalige Alto door er een motor van een donorauto in te bouwen die ik eerst moest ombouwen met onderdelen van de oude.
Dit waren wel carb. motoren. Die van de Matiz is een injectie. Maar als hij overslaat en bokt zou je eens kunnen kijken naar de BDP-sensor. Als deze niet goed werkt kan hij ook gek gaan doen. Dit heb ik al eens gehad bij een andere auto.
knoppenknoeier
Op 29 juni 2023 22:05:23 schreef Guy.v2:
@ kruimel
die heeft wel degelijk een verdelerklap of delco
als je goed het pdf door genomen had je het kunnen zien
Connect timing light to No. 1 ignition coil lead, adjust timing
by turning distributo
ik ben momenteel niet tuis maar ik ga zeker die video bekijken..
Ik heb verdorie al tientallen koppakkingen vervangen en nieuwe riemem gemonteerd. alleen dit type daewoo geeft me koppijn
knoppenknoeier
Op 1 juli 2023 20:24:39 schreef Nightwalker:
Dit is de 800cc F8B Uki Alto motor uit de eerste 2 generatie alto's. Maar dan met grotere in- en uitlaatkleppen waardoor deze 50pk heeft i.p.v. 40pk. Ik heb al eens een hele ombouw gedaan bij mijn toenmalige Alto door er een motor van een donorauto in te bouwen die ik eerst moest ombouwen met onderdelen van de oude.
Dit waren wel carb. motoren. Die van de Matiz is een injectie. Maar als hij overslaat en bokt zou je eens kunnen kijken naar de BDP-sensor. Als deze niet goed werkt kan hij ook gek gaan doen. Dit heb ik al eens gehad bij een andere auto.
ik ga kijken waar die bdp sensor zit (als ie er al in zit, voor zover ik weet is die pas bij de tweede generatie van deze motortjes het geval
ga er maar van uit dat de timing van de distributie verkeerd is er van uit gaande dat er geen onderdelen kapot zijn , daar mee ook de timing van de ontsteking deze word meestal aangedreven door de nokken as,
in de huidige situatie loopt de krukas achter op de nokken as ( waarschijnlijk 1 tandje van de riem )
of anders gezegd de nokkenas met ontsteking loopt voor op de krukas
waardoor de brandstof ontstoken word voor dat de zuiger de bdp heeft berijkt .
tenzij je de verdelerhuis hebt los gehad van de nokkenas en daar een misaanpassing hebt veroorzaakt.( als dat al mogelijk is )
op hoge snelheid is de timing net genoeg om de motor redelijk te laten lopen , wel met een hoog bezine gebruik.
als ik wat tips mag geven
als er geen of slechte merktekens zijn , dan zelf merktekens maken / markeren voordat je de boel los haald .
na vervangen distributie riem de motor zonder bougies met de hand èen paar keer rond draaien om er zeker van te zijn dat de zuiger niet de kleppen raakt na verkeerd terug plaatsen distributie riem / ketting .
daarna opnieuw de merktekens controleren of deze nog goed staan
dat de motor in de 5e versnelling minder beroerd lijkt te lopen kan juist door de 5e versnelling komen , in de 1e versnelling is het bokken / slecht lopen duidelijker merkbaar , (iets met tandwiel verhouding en vermogen overdracht )
bij veel motoren kan een verkeerde timing van meer dan 2 tandjes al fataal zijn .
let wel , een misaanpassing / verkeerde timing heeft niet alleen gevolgen voor de arbeidsslag van de motor ( slecht lopen / bokken uiteindelijk verbrande kleppen ) maar ook voor de andere 3 slagen met als gevolg slecht lopen en verhoogd brandstof gebruik.
inlaatslag: kleppen te vroeg dicht > te weinig nieuwe verse lucht in de cilinder.
waardoor ook de compressieslag niet juist is .
uitlaatslag : kleppen te vroeg dicht `> niet alle verbrande gassen kunnen de cilinder verlaten.
arbeidsslag : onsteking te vroeg , ontbranding brandstofmengsel voor het bdp en uitlaatklep te vroeg open waardoor de arbeidsslag niet volledig word afgemaaakt
de bdp sensor vind je meestal bij de starterkrans
verder zou ik eerst alles controleren , voordat je de motor opnieuw start , dat bokken kan je koppakking er tussen uit blazen of schade veroorzaaken aan drijfstangen en krukas
dat de matiz alleen koreaans spreeekt is niet zo`n probleem , eventueele fouten worden toch vaak met nummer code aangegeven , die je dan weer op internet kan opzoeken .
Op 29 juni 2023 18:42:48 schreef maus0611:
Heb je de merktekens geteld ten opzichte van de oude? Gebeurd nog weleens dat de merktekens op de nieuwe riem niet overeen komen met hoe hij daadwerkelijk moet zitten. Als je er nu een tand (of meer) naast zit krijg je ook vreemde kwalen.
nooit vertrouwen op merktekens op de riem dat is vragen om problemen , altijd werken met merktekens / markeringen op de poulies van de motor volgens het werkplaats handboek van de betreffende motor / auto
Mee eens, al moet ik zeggen dat ik deze fout ook gemaakt zou kunnen hebben als mijn nieuwe riem vergelijkbare maar andere markeringen zou hebben, dat is IMHO wel een beetje een boobietrap riem geweest. 
Op 2 juli 2023 09:26:13 schreef klaasy:
of anders gezegd de nokkenas met ontsteking loopt voor op de krukas
waardoor de brandstof ontstoken word voor dat de zuiger de bdp heeft berijkt
Ik denk dat je TDC bedoelt hier, maar verder mee eens. 
We zitten nu met het probleem dat de motor waarschijnlijk niet op de juiste timing staat, maar we eigenlijk geen manier hebben om het te controleren. Ik kon in het document van Guy.v2 geen ontstekingstimings vinden, ander zou ik de motor eens op TDC zetten (gewoon zoals ze "vroeger" deden met een lange staaf door een bougie-gat) dat markeren op de krukaspoelie en eens zien hoe ver het ontstekingstijdstip (in °) daar vandaan zit door in de distributiekap te kijken. Moet je wel ergens de ontstekingstiming vinden, en ik kon die zo snel niet vinden.
Ik ben geen expert in timing, maar wat Googlen sugereert dat de basistiming van de ontsteking in pre-ECU land ordegrootte 12° BTDC is, plus nog een keer zo een ordegrootte voor 2500RPM voor een centrifugale aanpassing (vond ik op een willekeurige Google hit voor een ongerelateerde 6 cilinder). Dat wil dus zeggen dat als je de krukas zo draait dat de ontsteking net vuurt hij als het goed is een tand of misschien twee BTDC (op de krukas) zou moeten zijn. Dat betekent ook dat hij op snelheid ongeveer net zo veel ontstekingsvergroeging erbij kan hebben, wat zou verklaren waarom je auto dan wel loopt.
Voor ECU's gebruiken ze nog wel de 14+14+14 timing, wat wil zeggen dat je een standaard 14° BTDC standaard timing hebt op 100% gas en stationair toerental, groeiende naar 28° op max RPM en vanaf daar groeiende naar 42° bij gesloten gasklep. Er van uitgaande dat je motor lekker liep op iets van 4000RPM en 50% open gas vermoed ik dat je timing nu op iets van 35° BTDC staat, maar dat is nogal een gok (edit: het evenredig verschoven zijn van de kleppentiming zal bij dit soort afwijkingen ook wel tellen). Als je de tanden op je krukas telt kan je misschien al wel gokken hoeveel tanden je er naast zit (er van uitgaande dat dit het probleem is, wat ik denk).
Ik vond op Fixya (hier) dat de sensor in de distributeur zit, dus het is zeker wat waard daar de connector/bedrading eens langs te lopen.
Op 2 juli 2023 13:34:14 schreef Kruimel:
]Ik denk dat je TDC bedoelt hier, maar verder mee eens.
tdc en bdp zijn het zelfde alleen is de een een engelse afkorting en de andere een nederlandse
tdc = top dead center
bdp = bovenste dode punt
in het eerder geposte pdf is de voorontsteking 8 graden btdc stationair
en je zegd het verkeerd, de grootste voorontsteking heb je bij max toeren .
en de kleinste bij stationair , dit heeft te maken met de traag heid waarmee het brandstofmengels ontbrand en de maximale druk bereikt tijdens de verbranding .
stel 8 graden btdc bij max toeren , tegen de tijd dat de maximale druk van het ontbranden van brandstof mengsel is bereikt , is de zuiger al een stuk op weg naar beneden , en wat je echt wil is de maximale druk op het tdc of er net na .
in de situatie van ts lijkt het er op dat de maximale druk voor het tdc ligt waardoor die zuiger de motor wil af remmen en de motor gaat bokken .
de sensor in de verdelerhuis is de ontstekingsensor ook wel camshaft sensor genoemd .
dit is niet de tdc sensor die moet ergens nabij de krukas zitten meestal in de buurt van de versnellingsbak / starterkrans
beide sensoren zijn nodig voor de ecu , de tdc sensor geeft de stand van de eerste zuiger (tdc) en de aantal omwentelingen ( toeren) van de motor )
de camshaft sensor ( ontsteking sensor ) verteld de ecu de stand van de krukas en wanneer er ontstoken word en kan met deze info de onsteking vervroegen of vertragen .
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
@klaasy. Wat betreft de nokkenas sensor en krukas sensor is de werking precies anders om. De krukas sensor meet de stand en het toerental van de krukas de cam- of nokkenas sensor vertelt in dit geval alleen wanneer cilinder 1 moet ontsteken het tijdstip wordt door de krukas sensor bepaald ( en de ecu uiteraard). Vandaar dat je bij de meeste motoren de nokkenas sensor kan loshalen als de motor eenmaal loopt.
Zit er bij deze auto's een sensor op beide assen? Als er geen nokkenastiming wordt gebruikt zitten de kruk- en nokkenas (als het goed is) vast aan elkaar en zou je alle informatie uit de nokkenas kunnen halen. Ik geloof dat sommige 4-cilinders het zelfs alleen met de krukas-informatie deden, en de ontsteking per paar deden (lost spark).
Op 2 juli 2023 16:38:44 schreef klaasy:
[...]
tdc en bdp zijn het zelfde alleen is de een een engelse afkorting en de andere een nederlandse
tdc = top dead center
bdp = bovenste dode punt
Oef ja, je hebt gelijk, ik las BDC...
in het eerder geposte pdf is de voorontsteking 8 graden btdc stationair
AH, het staat in het plaatje op op de laatste pagina, ik zat de tabellen te bekijken. In dat geval hoef je niet eens met een staaf in het bougie-gat te zoeken naar TDC, want ik geloof dat alleen de markering op de nokkenas ontbrak.
en je zegd het verkeerd, de grootste voorontsteking heb je bij max toeren .
en de kleinste bij stationair , dit heeft te maken met de traag heid waarmee het brandstofmengels ontbrand en de maximale druk bereikt tijdens de verbranding .
Volgens mij zeggen we hetzelfde. 
Op 2 juli 2023 18:35:18 schreef Paul Welther:
@klaasy. Wat betreft de nokkenas sensor en krukas sensor is de werking precies anders om. De krukas sensor meet de stand en het toerental van de krukas de cam- of nokkenas sensor vertelt in dit geval alleen wanneer cilinder 1 moet ontsteken het tijdstip wordt door de krukas sensor bepaald ( en de ecu uiteraard). Vandaar dat je bij de meeste motoren de nokkenas sensor kan loshalen als de motor eenmaal loopt.
nee om te weten op welk moment ontstoken moet worden en of dat moment vervroegt of verlaat moet worden heeft de ecu ook de pulsen nodig van de ontstekingssensor nodig .
met de tdc sensor kan de ecu inderdaad het ontsteking tijdstip bepalen en deze vervroegen of verlaten , maar de ecu zal voor de correcte werking ook naar de camshaft / ontsteking sensor kijken .zeker bij motoren met nokkenassen met verstelbare poelies
tenminste dat is mij geleerd in de carburatie / pre injectie tijdperk.
dit kan natuurlijk verschillen met auto merk en type motor.
Wat is een onstekingssensor? Als je het brandstofmengsel al hebt ontstoken heb je toch geen informatie meer nodig wanneer dat moet? Bedoel je de klopsensor? In elk geval snap ik niet helemaal hoe je over kruk-/nokkenassensoren hebt kunnen leren in een tijd dat alles mechanisch was.
In elk geval heb ik wel auto's (meerdere) gehad met slechts een enkele van de beide sensoren. Ja, met variabele kleppentiming heb je beide nodig, maar dat is vrij nieuw en als je in elke cilinder twee keer inspuit en twee keer ontsteekt per cyclus (lost spark) heb je de informatie over de exacte hoek niet nodig, je hebt dan alleen een synchronisatiepuls nodig per omwenteling. Dit lijkt best nog wel te gebeuren (want goedkoper), en ik denk dat deze specifieke motor best weleens geen krukassensor zou kunnen hebben (dan had er waarschijnlijk ook een ECU lichtje gebrand).
Op 2 juli 2023 19:39:19 schreef Kruimel:
Wat is een onstekingssensor?
sensor in de ontstekingshuis die de rotatie van de nokkenas in pulsen registreert.
in die tijd begin tijdperk van injectie motor bestonden ecu`s en elektronische ontstekingen ook .
en een opleiding als auto monteur doe je niet in een jaartje , komt nog bij dat als je eenmaal als monteur werkt je elke dag weer wat leert onder andere
doordat de technische vooruitgang niet stil staat.
en voordat je met dingen aan komt zetten zoals lostspark moet je eerst een gaan google naar wat lostspark is .
lostspark is een systeem waar bij er bij meerdere cilinders in paren gelijktijdig ontstoken word of beter gezegd de bougies een vonk produceren
bij 1 cilinder is het aan de begin van de arbeidsslag en bij de andere de uitlaatslag . die vonk in de uitlaatslag is de lostspark .
een 2cv is daar een mooi voorbeeld van , deze heeft 2 cilinders , 1 bobine die op beide cilinders gelijktijdig een vonk produceert .
[Bericht gewijzigd door klaasy op (34%)]
Paul Welther
@klaasy. Helaas klopt dat niet. In dit geval en bij de meeste systemen is de nokkenas sensor alleen nodig om te bepalen welke cilinder nummer 1 is en ook alleen als er een bobine per cilinder nodig is.
In geval van verstelbare nokkenassen is het een ander verhaal dan zijn er ook meerdere nokkenas sensors aanwezig. En dan wordt de hoek verdraaiing nog steeds door de krukas sensor bepaald alleen de nokkenas sensor zit in de PID regeling ter controle of de juiste hoek bereikt is.
Ik werk er vrijwel dagelijks mee met nieuwbouw en in de storings diagnose.
Er zij natuurlijk wel uitzonderingen met name Nissan en Toyota hadden een gecombineerde sensor op de nokkenas waar 2 sensoren in zitten 1 puls voor de stand van cilinder 1 en 24 of meer impulsen voor het toerental signaal, misschien bedoel je dat.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (23%)]
Op 2 juli 2023 20:05:52 schreef Paul Welther:
@klaasy. Helaas klopt dat niet. In dit geval en bij de meeste systemen is de nokkenas sensor alleen nodig om te bepalen welke cilinder nummer 1 is.
In geval van verstelbare nokkenassen is het een ander verhaal dan zijn er ook meerdere nokkenas sensor aanwezig. En dan wordt de hoek verdraaiing nog steeds door de krukas sensor bepaald alleen de nokkenas sensor zit in de PID regeling ter controle of de juiste hoek bereikt is.
Ik werk er vrijwel dagelijks met name in de storings diagnose.
kan best zijn dat ik er naast zit , maar toe geven zal ik het nooit 
heb toen les gehad van een gepensioneerde auto monteur , dan ga je er van uit dat zijn verhaal klopt , en dat verhaal klinkt en lijkt ook logisch.
zelf ben ik maar een paar jaar auto monteur geweest , ik kreeg last van rug klachten
kunnen we hier over ophouden ? anders krijgt dit topic straks een slotje omdat het niets meer met elektronica te maken heeft, en ik wil graag weten of ts het probleem opgelost krijgt en wat de oorzaak was .
Is goed, ik denk dat ik het ook tegen Paul Welther ga afleggen, auto's repareren is ook niet mijn primaire werk geweest. 
Paul Welther
Ben ook wel benieuwd of de TS het opgelost krijgt. Maar met verkeerde jnfo zeker niet. Ik werk al meer dan 40jaar met motormanagement systemen en dat is het laatste wat ik erover zeg.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 2 juli 2023 10:43:33 schreef klaasy:
[...]
nooit vertrouwen op merktekens op de riem dat is vragen om problemen , altijd werken met merktekens / markeringen op de poulies van de motor volgens het werkplaats handboek van de betreffende motor / auto
Ik ken lang niet alle procedures, maar ik beschouw eventuele merktekens op de riem eerder als controlemogelijkheid dan als maatgevend. Oftewel riem volgens voorschrift monteren en spannen, paar slagen met de hand ronddraaien hoort daar meestal al bij, en dan nog een laatste keer controleren of alles klopt, zowel merktekens op de riem als op de poelies als eventueel op de spanner (Ford 1.8D had voor bepaalde jaargangen een spanner met een wijzertje erop dat tussen twee punten moest blijven als hij liep. Stond niet in het voorschrift maar was heel duidelijk te zien - goeie dubbelcheck omdat die riemen nog wel voortijdig wilden stuklopen).
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Op 2 juli 2023 10:43:33 schreef klaasy:
[...]
ik zal maar nog een bijlage plaatsen
Monteren
1. Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen [4] en [7].
2. Leg de distributieriem linksom op, beginnend bij het krukastandwiel. Zorg ervoor dat de riem strak is aan de nietgespannen kant.
3. Draai de spannerbout iets los [8]. Laat de spanner werken.
4. Draai de krukas langzaam twee omwentelingen rechtsom naar het BDP op cilinder nr. 1.
5. Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen [4] en [7].
6. Haal de spannerbout aan [8]. Aanhaalmoment: 15-23 Nm.
7. Hermonteer onderdelen in de omgekeerde volgorde van de verwijdering.
8. Haal de krukaspoeliebout aan [2]. Aanhaalmoment: 65-75 Nm.
bijlage 2
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
OBD connector location for Daewoo Matiz (1998- 2005)
https://www.outilsobdfacile.com/location-plug-connector-obd/Daewoo-mat…
[...]Ben je misschien in een andere auto gestapt dan het exemplaar dat je hebt gerepareerd?