Daewoo Matiz 1998 in opmerkelijk goede staat.
Omdat de koppakking nog al door zweette en ik die + de klepseals vervangen.
Ook gelijk een nieuwe distributie riem en een nieuwe waterpomp er op gezet.
Nieuwe riem keurig op de merktekens.
Kleppen gesteld.

Echter nu wil de motor niet meer normaal lopen.

Hij start wel direct, maar slaat over en loopt soms op 2 poten.
Ik heb hem stationair draaiend gekregen met de gasklep schroef.
Dat zou de motor zelf moeten doen

Als ie op alle 3 poten loopt trekt ie slecht op en tijdens het rijden met een rustig toerental begint de motor te stoten..
Soms zo erg dat ik de voet van het gas neem en de koppeling intrap, en daarna weer laat komen en gas geef (alsof je schakelt)
Alleen als ik 100 rijd in de 5e versnelling loopt de motor zonder raar te doen.
Hij neemt abnormaal veel benzine (van 1 op 20 naar 1 op 12) alsof je met de choke dicht rijdt.
De bougies zijn zwart en dat is ook geen goed teken.

Het motorlichtje gaat overigens wel netjes uit.

Wat ik heb gedaan, de slangetjes na gelopen, alle stekkers schoon gemaakt.

Injector cleaner door de benzine.

Compressie gemeten, die is uitstekend op alle cylinders.

Ik heb de bougies de verdelerkap vervangen en ook andere bougie kabels

Er is wel iets verbetering maar niet veel.

OBD heb ik ook niks aan omdat deze Matiz alleen "koreaans spreekt"
Maar ik heb toch het idee dat het iets met een sensor of zo te maken heeft

Wat kan er mis zijn?

Ik denk dat je op dit elektronicaforum verkeerd zit met deze autotechnische vraag. Misschien kun je deze vraag beter stellen bij https://problemcar.nl/forum/category:daewoo

volgorde van bougies de verdelerkap goed aangesloten volgorde is 123
vacuumslangen verkeerd gemonteerd ?

Werkt op een carburateur als ik het zo hoor? Anders zou ik gezegd hebben dat de benzine-injectie misschien verkeerd aangesloten is. Ik zou dat gasklepschoefsysteem eens nader bekijken. Zonder erg veel te weten van die oude wagens (ik ben van de ECU tijd) vermoed ik dat daar ergens een vacuümlek of een verstopping zit.

Ik weet ook niet wat je in zo een geval aan een OBD lezer hebt, als hij op een carburateur en distributeur werkt zou ik niet weten waar er nog computers en sensoren zouden moeten zitten en wat die je kunnen vertellen (misschien de zender van de radio of zo :?). De eerste boordcomputers gaven sowieso bar weinig nuttige informatie, dus ik denk dat je er weinig van zou opsteken als het Engels of Nederlands was.

Het kan zijn dat je distributeur een paar tandjes (edit: of de timing op een andere manier) is verschoven, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe je die moet klokken bij deze motor.

Klinkt als een ontsteking die te vroeg staat ....

Mee eens, zou ook verklaren waarom hij op snelheid wel lekker werkt. Zou ik wel verwachten dat je op 100 een fatsoenlijk verbruik haalt.

Heb je de merktekens geteld ten opzichte van de oude? Gebeurd nog weleens dat de merktekens op de nieuwe riem niet overeen komen met hoe hij daadwerkelijk moet zitten. Als je er nu een tand (of meer) naast zit krijg je ook vreemde kwalen.

Deze zal injectie hebben. Als de timing goed staat denk ik aan een vacuüm lek van het inlaat traject. Maar als hij knalt inde inlaat of uitlaat zal er wellicht iets met de ontsteking volgorde kunnen zijn.

korectie op de ontstekingsvolgorde het is 132 en niet 123
+ bijlage

Riem op de merktekens of helemaal volgens het handboek? Daarnaast zou ik bij rijk en slecht lopen ook aan een vacuumlek denken. Anders misschien toch een elektronische fout.

Ik ken deze motoren niet, zou wel verwachten dat hij Australisch spreekt (is een GMA motor bij mijn weten) en niet persé Koreaans. In 1998 was er toch al wel iets van standaarden. Is er op Aliexpress geen OBD-achtige tool voor te vinden?

Edit: Siemens ECU volgens de pdf hierboven. Zal toch niet echt bokkiewokkie zijn?

Op 29 juni 2023 20:52:55 schreef Guy.v2:
bijlage

Dus eigenlijk heeft deze auto (multipunt) brandstofinjectie en elektronische ontsteking? Blijkbaar geen verdelerkap en geen carburateur (en dus ook geen choke)? Ligt het aan mij of is er iets mis in de OP? :?

Op 29 juni 2023 12:27:09 schreef knoppenknoeier:
Wat kan er mis zijn?

Ben je misschien in een andere auto gestapt dan het exemplaar dat je hebt gerepareerd? :+

Ik ken deze motor niet, maar met de beschrijving lijkt er iets mis met de timing.
Kan het zijn dat je toch een tandje verkeerd zit met de distributie en dat de ontsteking daardoor nu veel te vroeg of laat staat?

@ kruimel
die heeft wel degelijk een verdelerklap of delco
als je goed het pdf door genomen had je het kunnen zien
Connect timing light to No. 1 ignition coil lead, adjust timing
by turning distributo

https://www.youtube.com/watch?v=7HnCwzM67is

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (20%)]

Niet goed gelezen inderdaad. :X Ik zal me zo te zien wat beter in moeten lezen in de werking van de vroegere "geëlectronificeerde" motoren. Desondanks zoek ik nog naar waar die choke dan zou zitten, want ik ben wel een beetje ontspoord op de openingspost.

Op 29 juni 2023 21:50:59 schreef *Alfred*:
Ik ken deze motor niet, maar met de beschrijving lijkt er iets mis met de timing.
Kan het zijn dat je toch een tandje verkeerd zit met de distributie en dat de ontsteking daardoor nu veel te vroeg of laat staat?

Je doet het een beetje klinken alsof je een foute kleppentiming kan compenseren met een ander onstekingstijdstip... ;)

In elk geval ben ik met je mee dat de distributietiming verdacht is omdat die net is aangepast en dit zou kunnen veroorzaken. Uitgaande van een "moderne" elektronische auto zou ik ook zeker even de stekkertjes nalopen en kijken of de nokken-/krukassensor goed vast zit. En je kent de vacuümlektest: gewoon wat remmenreiniger op het inlaatspruitstuk en omgeving spuiten, als de motor er anders van gaat lopen of afslaat weet je waar je moet zoeken.

NB Ik heb weleens een auto gekocht waar de distributieriem een tand verschoven was (op de krukas) en toen ik de riem had vervangen merkte ik eigenlijk nauwelijks wat, wat me best verbaasde. Ik heb heel wat kilometers gemaakt in die toestand, maar ik denk dat als de positiesensor op de nokkenas had gezeten hij geen slag gemaakt had, want dan zit er er inderdaad wel goed naast met de ontstekingstiming.

Op 29 juni 2023 22:19:24 schreef Kruimel:
Je doet het een beetje klinken alsof je een foute kleppentiming kan compenseren met een ander onstekingstijdstip... ;)

Ja, nee ik bedoel dat beiden dan fout staan.
Mogelijk is de ontsteking weer 'goed' gezet in deze foute distributie-timing. Met 1 tandje fout willen veel motoren nog wel lopen maar dan beroerd.

Op 29 juni 2023 12:34:57 schreef T-sec:
Ik denk dat je op dit elektronicaforum verkeerd zit met deze autotechnische vraag. Misschien kun je deze vraag beter stellen bij https://problemcar.nl/forum/category:daewoo

ik heb dit al gedaan maar
om heel eerlijk te zijn . tie lui daar beginnen knap elitair te worden en da antwoorden zoals "is het niet eens tijd om een nieuwere auto aan te schaffen" zijn daar geen uitzondering.
En circuits online heeft al vaker de oplossing aangedragen dus hier heb ik meer vertrouwen in dan problem car

Op 29 juni 2023 12:49:20 schreef Guy.v2:
volgorde van bougies de verdelerkap goed aangesloten volgorde is 123
vacuumslangen verkeerd gemonteerd ?

hij loopt goed op een bepaalde snelheid en als de bougies om gekeerd zitten denk ik toch dat ie helemaal niet loopt.
Dit schokken is gewoon raar..

Op 29 juni 2023 21:12:18 schreef maartenbakker:
Riem op de merktekens of helemaal volgens het handboek? Daarnaast zou ik bij rijk en slecht lopen ook aan een vacuumlek denken. Anders misschien toch een elektronische fout.

Ik ken deze motoren niet, zou wel verwachten dat hij Australisch spreekt (is een GMA motor bij mijn weten) en niet persé Koreaans. In 1998 was er toch al wel iets van standaarden. Is er op Aliexpress geen OBD-achtige tool voor te vinden?

Edit: Siemens ECU volgens de pdf hierboven. Zal toch niet echt bokkiewokkie zijn?

Het werkplaatshandboek is vrij gegeven doen Daewoo Chevrolet werd en ik heb het geheel volgens deze pdf gedaan, echter er staan geen problemen als deze in.
Het is is meer van "is het kapot? vervangen"
Ik heb een OBD 1 reader maar er kont alleen koreaans op, pas in 2001 is het twee talig geworden..

Op 29 juni 2023 21:34:42 schreef Kruimel:
[...]Dus eigenlijk heeft deze auto (multipunt) brandstofinjectie en elektronische ontsteking? Blijkbaar geen verdelerkap en geen carburateur (en dus ook geen choke)? Ligt het aan mij of is er iets mis in de OP? :?[...]Ben je misschien in een andere auto gestapt dan het exemplaar dat je hebt gerepareerd? :+

Hoi Kruimel

Dit is nog eentje van voor het type met 3 bobines en op het eind van de nokas zit een verdeler kap.
Dit is een van de eerten, een jaar later is dat veranderd.
Hij heeft wel multipoint injectie en ik zoek het probleem dan ook daar in.
De "choke"is ook meer van een beeldspraak, het is net als op de inspuiting op de koude start stand blijft staan en niet overschakelt naar de normale "rijd stand"

Op 29 juni 2023 21:50:59 schreef *Alfred*:

het op tijd zetten is zo klote bij deze dingen. er staat gewon een merktekentje met een stift bij het nokkenas wiel. geen ingeslagen teken zoals het handboek aangeeft.
Ik heb al eens eerder zoets gehad, maar ben gewoon vergeten wat dat was.
Als deze motortjes goed staan lopen ze vfantastisch, maar het is net als of ze nog niet toe waren aan goede merk tekens

Dit is de 800cc F8B Uki Alto motor uit de eerste 2 generatie alto's. Maar dan met grotere in- en uitlaatkleppen waardoor deze 50pk heeft i.p.v. 40pk. Ik heb al eens een hele ombouw gedaan bij mijn toenmalige Alto door er een motor van een donorauto in te bouwen die ik eerst moest ombouwen met onderdelen van de oude.
Dit waren wel carb. motoren. Die van de Matiz is een injectie. Maar als hij overslaat en bokt zou je eens kunnen kijken naar de BDP-sensor. Als deze niet goed werkt kan hij ook gek gaan doen. Dit heb ik al eens gehad bij een andere auto.

Op 29 juni 2023 22:05:23 schreef Guy.v2:
@ kruimel
die heeft wel degelijk een verdelerklap of delco
als je goed het pdf door genomen had je het kunnen zien
Connect timing light to No. 1 ignition coil lead, adjust timing
by turning distributo

https://www.youtube.com/watch?v=7HnCwzM67is

ik ben momenteel niet tuis maar ik ga zeker die video bekijken..
Ik heb verdorie al tientallen koppakkingen vervangen en nieuwe riemem gemonteerd. alleen dit type daewoo geeft me koppijn

Op 1 juli 2023 20:24:39 schreef Nightwalker:
Dit is de 800cc F8B Uki Alto motor uit de eerste 2 generatie alto's. Maar dan met grotere in- en uitlaatkleppen waardoor deze 50pk heeft i.p.v. 40pk. Ik heb al eens een hele ombouw gedaan bij mijn toenmalige Alto door er een motor van een donorauto in te bouwen die ik eerst moest ombouwen met onderdelen van de oude.
Dit waren wel carb. motoren. Die van de Matiz is een injectie. Maar als hij overslaat en bokt zou je eens kunnen kijken naar de BDP-sensor. Als deze niet goed werkt kan hij ook gek gaan doen. Dit heb ik al eens gehad bij een andere auto.

ik ga kijken waar die bdp sensor zit (als ie er al in zit, voor zover ik weet is die pas bij de tweede generatie van deze motortjes het geval

ga er maar van uit dat de timing van de distributie verkeerd is er van uit gaande dat er geen onderdelen kapot zijn , daar mee ook de timing van de ontsteking deze word meestal aangedreven door de nokken as,
in de huidige situatie loopt de krukas achter op de nokken as ( waarschijnlijk 1 tandje van de riem )
of anders gezegd de nokkenas met ontsteking loopt voor op de krukas
waardoor de brandstof ontstoken word voor dat de zuiger de bdp heeft berijkt .
tenzij je de verdelerhuis hebt los gehad van de nokkenas en daar een misaanpassing hebt veroorzaakt.( als dat al mogelijk is )
op hoge snelheid is de timing net genoeg om de motor redelijk te laten lopen , wel met een hoog bezine gebruik.

als ik wat tips mag geven
als er geen of slechte merktekens zijn , dan zelf merktekens maken / markeren voordat je de boel los haald .

na vervangen distributie riem de motor zonder bougies met de hand èen paar keer rond draaien om er zeker van te zijn dat de zuiger niet de kleppen raakt na verkeerd terug plaatsen distributie riem / ketting .
daarna opnieuw de merktekens controleren of deze nog goed staan

dat de motor in de 5e versnelling minder beroerd lijkt te lopen kan juist door de 5e versnelling komen , in de 1e versnelling is het bokken / slecht lopen duidelijker merkbaar , (iets met tandwiel verhouding en vermogen overdracht )

bij veel motoren kan een verkeerde timing van meer dan 2 tandjes al fataal zijn .
let wel , een misaanpassing / verkeerde timing heeft niet alleen gevolgen voor de arbeidsslag van de motor ( slecht lopen / bokken uiteindelijk verbrande kleppen ) maar ook voor de andere 3 slagen met als gevolg slecht lopen en verhoogd brandstof gebruik.
inlaatslag: kleppen te vroeg dicht > te weinig nieuwe verse lucht in de cilinder.
waardoor ook de compressieslag niet juist is .
uitlaatslag : kleppen te vroeg dicht `> niet alle verbrande gassen kunnen de cilinder verlaten.
arbeidsslag : onsteking te vroeg , ontbranding brandstofmengsel voor het bdp en uitlaatklep te vroeg open waardoor de arbeidsslag niet volledig word afgemaaakt

de bdp sensor vind je meestal bij de starterkrans
verder zou ik eerst alles controleren , voordat je de motor opnieuw start , dat bokken kan je koppakking er tussen uit blazen of schade veroorzaaken aan drijfstangen en krukas
dat de matiz alleen koreaans spreeekt is niet zo`n probleem , eventueele fouten worden toch vaak met nummer code aangegeven , die je dan weer op internet kan opzoeken .

Op 29 juni 2023 18:42:48 schreef maus0611:
Heb je de merktekens geteld ten opzichte van de oude? Gebeurd nog weleens dat de merktekens op de nieuwe riem niet overeen komen met hoe hij daadwerkelijk moet zitten. Als je er nu een tand (of meer) naast zit krijg je ook vreemde kwalen.

nooit vertrouwen op merktekens op de riem dat is vragen om problemen , altijd werken met merktekens / markeringen op de poulies van de motor volgens het werkplaats handboek van de betreffende motor / auto