NOS:

Elektrisch 'racemonster' van TU Eindhoven laadt zo snel als een tankbeurt.

https://nos.nl/artikel/2482631-elektrisch-racemonster-van-tu-eindhoven…

Dat zal nog heel wat testen kosten voordat je dat veilig in productieauto's kunt toepassen. Zo'n 15kW per minuut in een accu pompen is potentiaal heel gevaarlijk...
(bij 230v is dat 65A!)

Op 13 juli 2023 13:33:36 schreef Arco:
Dat zal nog heel wat testen kosten voordat je dat veilig in productieauto's kunt toepassen. Zo'n 15kW per minuut in een accu pompen is potentiaal heel gevaarlijk...
(bij 230v is dat 65A!)

15kW per minuut? 230V en 65A is gewoon 15kW, daar is niets "per minuut" aan. Bedoel je 15kW/h per minuut? Dat zou 900kW zijn.

Bij Fastned laadstations (die langs de snelweg) heb ik 40-50kW gezien, en dat werd beperkt door het accupakket van de auto; Fastned kan tot 350kW laden, als de auto dat aankan. Dit is DC charging, dus geen 230VAC. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar het is best wel onzin.

Gemiddelde autoaccu is 60kWh.
Om die in 4 minuten te laden heb je 15kW/minuut nodig.

Op 13 juli 2023 13:33:36 schreef Arco:
Dat zal nog heel wat testen kosten voordat je dat veilig in productieauto's kunt toepassen. [....]

De topictitel zegt het al: "....wordt mogelijk."

Op 13 juli 2023 15:14:01 schreef Arco:

Gemiddelde auto accu is 60 kWh. Om die te laden heb je 900 kW nodig.
Bij een laadspanning van 400 Volt is dat 2200 Ampère.

Laden met bijna een Megawatt... Dat is dure infrastructuur denk ik. Zullen niet snel veel laadpunten worden die dat gaan aanbieden.

Misschien voorlopig maar zo dan. 8)7

Las onlangs nog hetzelfde verhaal van een Amerikaans bedrijf. Zelfs als die batterij dat aankan, wat ik echter nooit lees is hoe je in hemelsnaam 1MW naar die auto brengt?

Bij 400V is dat 2500A. Dan moet je wel nog even de stekker optakelen en dan zit ie er nog niet in. Een robot die hem er in plugt?
Bij 10kV is dat 100A. Zie jij Jan met de pet omgaan met een dergelijke spanning?

Je kunt een 3-fase lader met 700V fasespanning maken (dan blijft je piekspanning net onder de 1000V laagspanningsggrens). 200A door een connector kan ook. 200A*700V*3 = 420kW.

60kWh accu heb je dan binnen 10 minuten vol. In de praktijk sneller, want de accu gaat langer mee als je niet onder de 20% ontlaad en niet boven de 80% oplaad. Van 20% naar 80% is is maar 36kWh.

Met 420kWh is dat inderdaad nog maar 5 minuten.

En een 1MW aansluiting is redelijk standaard, er zijn zat bedrijven die dat hebben.

Op 13 juli 2023 15:15:37 schreef Tidak Ada:
[...] De topictitel zegt het al: "....wordt mogelijk."

Maar dat geldt eigenlijk voor alles... (op vakantie naar de maan ook, kan alleen nog even duren... :) )

Op 13 juli 2023 16:58:39 schreef blurp:
Je kunt een 3-fase lader met 700V fasespanning maken (dan blijft je piekspanning net onder de 1000V laagspanningsggrens). 200A door een connector kan ook. 200A*700V*3 = 420kW.

Aan een EV betekent dat vroeg of laat dodelijke ongevallen.

En een 1MW aansluiting is redelijk standaard, er zijn zat bedrijven die dat hebben.

Appels en peren. Die aansluitingen zijn vast en er lopen daar vakmensen rond.

Hoe lang duurt het tanken van een benzineauto?
Zeg 40 liter in 4 minuten. Dat is 10 liter per minuut. Een liter benzine heeft een energieinhoud van 10kWh, dus in een minuut tank je 100kWh chemische energie. Dat is vergelijkbaar met 30kWh elektrische energie. Het opgenomen vermogen is dus 1,8 MW.
Tja, voor electrisch sneltanken is nog een lange weg te gaan.
Verwisselen van batterijen lijkt mij sneller te gaan dan de batterijen (onderweg) opladen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]

Als we een soort universeel accupack zouden krijgen zou omwisselen kunnen... (nu niet met ieder zijn eigen model)
I.p.v. een 18650 krijg je dan een 3201800 (32x180cm) of zo... :)

Ik las trouwens dat een electrische auto qua CO2 footprint pas na 85000km het wint van een benzinebroeder...
(het schijnt dat het fabricageproces van een electrische auto veel vervuilender is)

Had ik eigenlijk niet verwacht...

Op 13 juli 2023 18:29:47 schreef Arco:
Ik las trouwens dat een electrische auto qua CO2 footprint pas na 85000km het wint van een benzinebroeder...

Dat klopt soms... Meestal niet.

Het werkelijke antwoord is: het hangt enorm af van de omstandigheden.
Meer informatie:
https://www.autoblog.com/2021/06/29/electric-vs-gas-emissions-lifetime…

Op 13 juli 2023 17:58:51 schreef New Beetle:
Aan een EV betekent dat vroeg of laat dodelijke ongevallen.

Want? Je weet neem ik aan dat EV-laders pas "aan" gaan nadat de steker ingestoken is en er communicatie over de kabel is met de auto?

[Bericht gewijzigd door blurp op (26%)]

Universele accu's gaan hem niet worden, daarmee rem je de innovatie teveel af.

Nio heeft inmiddels wel al een redelijke hoeveelheid ervaring met het wisselen van accupacks. Ook wel met verschillende capaciteiten. Binnen afzienbare tijd zelfs een solid state pakket. Maar het wisselen duurt ergens tussen de 5 en 10 minuten. Die tijd benaderen we nu al met snelladers (15 tot 20 min) en dan kun je wel uit de auto stappen en de benen strekken of naar het toilet etc.

Ik ben begonnen met een Renault Fluence (accu 20 kWh en een actieradius van 100 a 120 km), die had ook al een wisselaccu maar de derde partij die de accupacks (wereldwijd) zou gaan wisselen ging failliet voordat de verkoop van de auto(s) goed en wel op gang kwam.

De (nog nieuwe) auto's werden daarna voor schappelijke bedragen aangeboden maar zonder accu, die moest je huren (120 tot 140 Euro per maand afhankelijk van hoeveel km je dacht te gaan rijden)
Voor woon/werk verkeer kon ik er net mee overweg maar verder weg dan 120/2 km was geen optie (geen snellaad mogelijkheid).

Over het met enorme snelheden laden met relatief dunne kabels: die kabels worden vloeistof gekoeld en zijn dus lang niet zo lomp als je zou verwachten. Dat is overigens nu al zo bij de 350 kW laders.

De CCS2 stekker/kabels zijn in theorie geschikt tot 1000 Volt en stromen tot 500 Ampere. Dus er is nog ruimte naar boven.

Nee, 15kWh per minuut. 900kW gedurende 4 minuten.

De accu is 60kWh, daar zit niets voor niets uur in. Om te kunnen rekenen met formules moet je eerst de eenheden gelijk maken.

Als dan met 15kW 4 minuten gaat laden dan moet ik of de KWh omrekenen naar kW minuut erg ongebruikelijk maar kan wel of de 4 minuten omrekenen naar uren.
en dan krijg ik 15kW x 4/60 = 1kWh

Of 60kWh = 3600kWminuut.
Als ik die laatste in 4 minuten wil opladen dan is heet 3600 / 4 = 900kW.

900kW is op een 3 fase 400V aansluiting 1296A, waar 1250 dacht ik wel maximaal is vanwege praktische redenen en dan zal het wel een hogere spanning worden. Maar ook zeker een aparte trafo uit het HV net.

autoladers bij bedrijven van 300A zijn nog vrij zeldzaam, op t werk zijn er pas 2 van gemaakt, waren de eerste nog.

het snel laden is al langer een issue, weet dat oa daf ook een elektrisch model heeft, maar je hebt er een flinke voeding voor nodig om snel te laden.

krachtvoeding gaat wel hoger als 1250A, tenzij laden daar de grens op heeft liggen. evengoed gaat men bij die stromen natuurlijk op een DC bus laden..

Stel u maar voor: zo'n tankstation in Luxemburg, op een vrijdagavond van de grote vakantieuittocht. Hoeveel staan er daar te tanken? Toch enkele tientallen tegelijk. Allemaal snelladen, aan 400kW per wagen, zoals ik bv. hierboven zie aangehaald? Dan kan zo'n tankstation snellaadstation zoetjesaan een eigen kerncentrale krijgen.

Op 13 juli 2023 19:09:07 schreef blurp:
Want? Je weet neem ik aan dat EV-laders pas "aan" gaan nadat de steker ingestoken is en er communicatie over de kabel is met de auto?

Jij neemt aan dat dit systeem altijd tot in de eeuwen der eeuwen onder alle omstandigheden volmaakt, perfect en foutvrij werkt?

zo'n laadstation hier in NL langs de snelwegen is doorgaans 1MW aan netvermogen. nu is shell al bezig om oa bij de gamma bouwmarkten al snelladers te maken, heb er al meerdere gezien, ook bij een Ah vestiging. de lidl heeft laden voor klanten meen ik zelfs gratis, zo'n vestiging heeft ook vlot 450 of meer panelen op dak liggen..

krachtvoeding gaat wel hoger als 1250A,

Zou kunnen maar om praktische redenen kan dat niet heel veel hoger. Ik heb het nog nooit gezien. Of 1600A het maximum wat ze gebruiken.

maar in ieder geval altijd via een aparte trafo, volgens mij al boven de 400kW.

Op 13 juli 2023 20:18:32 schreef Paulinha_B:
Stel u maar voor: zo'n tankstation in Luxemburg, op een vrijdagavond van de grote vakantieuittocht. Hoeveel staan er daar te tanken? Toch enkele tientallen tegelijk. Allemaal snelladen, aan 400kW per wagen, zoals ik bv. hierboven zie aangehaald? Dan kan zo'n tankstation snellaadstation zoetjesaan een eigen kerncentrale krijgen.

Dat daar allemaal auto's staan te tanken is omdat ze dat niet thuis of op de plaats van bestemming kunnen zoals elektrische auto's...

Dan kan zo'n tankstation snellaadstation zoetjesaan een eigen kerncentrale krijgen.

Een gemiddelde energie central is nog niet eens zo groot dat is gemiddeld 1 tot 1,5GW. of 1000 tot 1500MW.

Een windmolen is iets van 4 tot 6MW

400kW is dan ook maar 0,4MW, op een 1GW centrale kunnen dan 2500 van die laad punten. OF op 1 kleine windmolen kunnen er al 10.
Natuurlijk is 400kW veel maar op de totale opwekking niet zo heel veel. Het huidige probleem met dat op sommige plekken geen nieuwe aansluitingen kunnen zit hem dan ook bijna niet in de opwekking van de energie maar dat het netwerk/ kabels daarvoor te klein is op die plaats waar de aansluiting moet komen.

Onlangs een reclame gezien van een laadpaal met ingebouwde accu.

De ingebouwde accu werd langzaam geladen en als die vol was, kon je je wagen tegen hoog vermogen laden vanuit de ingebouwde accu.