Vanaf het begin van de opkomst van elektrische auto's had men beter verwisselbare accu's kunnen gaan gebruiken: Je rijd het wisselstation in, gaat op de juiste plek staan en een robot verwisseld van onderaf de accu('s) die aan de onderkant van de auto zitten. Dat is in een wip gebeurd en je kan weer verder. Kleine auto's één standaard-accu, grotere twee, drie of vier accu's.
Het geeft tevens de mogelijkheid om de capaciteit van de accu's te meten en met die gegevens af te rekenen, zo betaal je voor de gebruikte stroom en uiteraard een extra bedrag voor het systeem. Controle op de veiligheidstoestand van de accu's os zo ook meteen goed mogelijk.

Zeker waar, Gerard, maar dat is ontzettend lastig omdat iedere auto weer een andere form factor heeft.
Binnen één overkoepelend merk (PSA, stellantis, GM, VAG etc) zou het misschien nog per 'floor pan' kunnen lukken, maar je zit dan heel erg vast aan je eigen merk accuswitchstation.
Want ik denk niet dat het lukt om iets echt universeels te bedenken waar al die bedrijven het mee eens zijn.

Waarom niet?
Het is inmiddels met de laadsnoertjes voor de mobieltjes ook gelukt..

Op 15 juli 2023 13:52:35 schreef Jinny:
Waarom niet?
Het is inmiddels met de laadsnoertjes voor de mobieltjes ook gelukt..

Mijn hond loopt keurig aan de leiband. Maar met mijn olifant en mijn boa constrictor wil het maar niet lukken. Het ene beest is nu eenmaal niet het andere.

Iets ernstiger: ik ga helemaal akkoord met @Gerard* , maar moet me helaas aansluiten bij de gemelde beperkingen: het wordt lastig om een standaard vast te leggen die in alle mogelijke verschillende auto's kan worden toegepast, zonder al te veel ruimte te verspillen.

En op een manier heeft @Jinny toch ook wel een punt: de standaardisatie van de telefoonlaadstekkers is er pas gekomen lang nadat die technologie in omloop was gekomen; het is niet helemaal hopeloos dat er ooit iets van komt.

Overigens: in de kleine vliegerij wordt er reikhalzend uitgekeken naar een systeem van uitwisselbare batterijen, vooral voor opleiding. Zo'n opleidingsvlucht is doorgaans lokaal, dus van hetzelfde veld naar hetzelfde veld, meestal een opeenvolging van circuits en "touch-and-go", gedurende een klein uurtje. Met een motor van pakweg 75kW, dus men zou 75 kWh moeten kunnen bijhebben en vlot verwisselen. Want zo'n lestoestel staat tijdens de week stil, het merendeel van de tijd, maar in het weekeinde moet het kunnen vliegen vliegen vliegen, om de afschrijving gedekt te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (62%)]

Lekker dan, 500 kg batterij in zo'n vliegtuigje. Dat komt niet meer van de grond ;)
Van de andere kant; zo'n Rotax inclusief systemen weegt natuurlijk ook zo iets.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (33%)]

Waar komt dat getal van 500 kg vandaan?

Overigens: het toestelletje dat ik ooit zelf bezat had een leeggewicht van 270 kg - inclusief een 80 pk Rotax 912 en zijn diverse vloeistoffen.

Op 15 juli 2023 10:54:09 schreef K7Jz:

Een zakenrijder zal voornamelijk met volle batterij (400km) thuis starten, bij veel klanten is er dan zeker wel 50-100km bij te laden. Je moet wel een bijzondere monteur/vertegenwoordiger zijn als je én 400km per dag rijdt en geen 11-150kW laadmomentjes kan inlassen. Mocht je echt zo druk zijn dan zijn er ook nog 500-600km EVs, maar waarschijnlijk is een collega erbij zoeken uiteindelijk beter.

ik tankte vroeger 3x per week. 60liter in de auto, 2x per week naar luxemburg voor herstellinge,
ik zat dagelijks wel aan 6-8uur rijden tussen de klanten.
ik was printer technieker (die grote mfp's bij de klanten repareren).
heb op 7jaar 11 firma wagens gehad.
ik kreeg ze met een paar 100km op de teller en 9maand later was die auto zwart (nr plaat achteraan amper leesbaar) en had die 130 000km. retour naar leasing en ik kreeg een 'propere' nieuwe wagen. ik deed 3000-3500km per week.
ik had zelf de tijd niet of die eens goed te wassen want was alweer de deur uit

moest ik dat met een EV moeten doen, dat is hopeloos. zelf thuis opladen zou volgens mij niet snel genoeg gaan.
ik kwam meestal tussen 20-21h thuis, om 3h snachts werden mijn onderdelen in de auto geleverd en om 5h was ik alweer op de baan.
als ze in de toekomst gaan uitvinden dat uw auto pas gaat laden als het netwerk niet belast is, dan zijn er dagen dat mijn auto niet zou volzijn, en ik niet bij de klanten zou geraken. kan u nu al garanderen, ls er geen autos komen met 1000km autonomie gaan de EV's daar nooit gekocht worden.

batterijen is gewoon een nogo en beslist door een bende politiekers dat iedereen EV moet rijden.
hoe gaat een vrachtwagen dat doen?
ford maakte vorige week reklame voor de nieuwe EV transit die de volle 317km autonomie heeft op een lading.....
k hoop dat die een trekhaak heeft om de dieselgroep mee te nemen
https://www.ford.ie/commercial-vehicles/e-transit

3000-3500km per week is echt krankzinnig, dan ben je minimaal 25 uur aan het rijden, op de Duitse autobahn, in Nederland zou dat minimaal 30 uur zijn, maar eerder 40 of nog veel meer als je in de spits of in steden moet rijden. Het is een beetje raar om te stellen dat elektrische auto's niet haalbaar zijn op basis van zo'n extreem uitzonderlijke usecase.

NordRack2: Lithium accu's doen ongeveer 300Wh/kg, of zelfs iets meer want dat getal is al vrij oud, dus dat zou 250kg zijn, maar er moet natuurlijk nog een marge op die 75kW. De elektromotor zelf is wat lichter dan een verbrandingsmotor van 75kW (100pk, een Rotax 912 met injectie, zo'n 80kg met olievat en koelsysteem en zo), maar dat scheelt enige tientallen kg, dus het systeem komt alsnog in de buurt van de 300kg.

Dat geeft m.i. ook duidelijk aan waarom elektrisch vliegen gewoon niet haalbaar is, uitgezonderd hele korte vluchtjes, binnen de grenzen van chemische accu's. Het is vrij triviaal te beredeneren dat er nog hooguit een verdubbeling van de capaciteit theoretisch mogelijk is.

Met een brandstofcel zou het theoretisch wel kunnen, maar ook die zijn nu nog best wel zwaar.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (23%)]

Op 15 juli 2023 17:16:12 schreef SparkyGSX:
3000-3500km per week is echt krankzinnig, dan ben je minimaal 25 uur aan het rijden, op de Duitse autobahn, in Nederland zou dat minimaal 30 uur zijn, maar eerder 40 of nog veel meer als je in de spits of in steden moet rijden. Het is een beetje raar om te stellen dat elektrische auto's niet haalbaar zijn op basis van zo'n extreem uitzonderlijke usecase.

zei ik toch al, 6-8uur rijden per dag. dat komt op weekbasis naar 30-40uur.
ik was van 5uur smorgens weg tot 21h savonds. want tussen het rijden moeten er nog printers hersteld worden ook.
ik was ook niet de enige zo, we waren met 5 techniekers.
natuurlijk doen de techs die antwerpen en brussel hebben minder kilometers. ik zat vooral in het zuiden van belgie (ardennen) en tegen de duitse grens (luik enzo). wetende dat ik in west vlaanderen woon, ging ik dagelijks dwars door belgie.

wat denk je dat internationale truck chauffeurs doen? die hebben al verplichte rustpauzes, maar denk niet dat je een vrachtwagen kan maken die 40ton voor 5uur lang kan trekken zonder bijladen.
er was vorige maand een project gestart van electrische stadsbussen£. de eerste dag werden de diesel als uitgestuurd want de EV bussen kwamen geen dag door en de nacht opladen was niet voldoende om de dag erna weer uit te rijden.
er is gewoon een doelgroep waar EV rijden niet kan. en dan is hybride een must

Op 15 juli 2023 14:19:11 schreef NordRack2:
Lekker dan, 500 kg batterij in zo'n vliegtuigje. Dat komt niet meer van de grond ;)
Van de andere kant; zo'n Rotax inclusief systemen weegt natuurlijk ook zo iets.

Dit vliegtuigje weegt leeg 428kg, dus daar zit geen 500kg aan accu in, dat geef ik je op een briefje.
https://www.pipistrel-aircraft.com/products/velis-electro/

De motor is 50kW, en hij kan 50 min vliegen. Dan heeft ie nog wat over.

Waarschijnlijk wordt "50 min vliegen" niet aangetoond door continue op max vermogen te vliegen, maar juist heel rustig rond te vliegen op minimaal vermogen om in de lucht te blijven.

Hij kan 20kW aan netto klim produceren, dus er is 20kW "over" na aftrek van verliezen in de motor en prop.

Er is ongeveer 13kW (netto, dus weer "na de prop") nodig om te blijven vliegen.

Neem dit alles met een korreltje zout: Volgens mij zijn de specs inconsistent. (volgens mij zou best climb speed minder moeten zijn dan de best glide ratio speed).

Als het goed is, zijn de verliezen in de motor maar een paar procent, en een rendement van 40% in de prop lijkt me erg laag, ik dacht dat 75% redelijk was voor een propeller die optimaal wordt gebruikt.

@Fcapri: Ik heb lang geleden bij een bedrijf gewerkt dat electrische stadsbussen e.d. maakte. De bussen werden ofwel bij langere stops bij een station geladen via de pantograaf, met een kort stukje bovenleiding, of met een kleine dieselmotor met generator, die op een optimaal werkpunt wordt gehouden (in tegenstelling tot de normale motor in een bus, die heel veel stationair draait), en automatisch buiten de bebouwde kom gestart, zodat de uitstoot buiten de stad blijft. Alsnog niet heel groen natuurlijk, met die diesel.

Een betere toepassing was vuilniswagens, die rijden zelden hard of lang, steeds een tiental meters waar ze weer een paar minuten stilstaan. Dat ging prima op accu's, het extra gewicht boeit daarbij ook niet zo.

Inderdaad, de Rotax 912, waarmee ik zelf gelest heb nota bene, weegt vliegklaar 60 kg lees ik.
Dus mijn vlotte schatting van 500 kg is wel een miskleun 8)7

Alsnog is 300kg erg veel, bij een benzinemotor is de motor zelf fors zwaarder dan een elektromotor, maar de energiedichtheid van benzine is dusdanig hoog dat je met accu's nooit in de buurt komt.

300Wh/kg vs. 12700Wh/kg, dat is ruim een factor 40. Daar komt nog bij dat lege accu's even zwaar zijn als volle, terwijl je toestel met koolwaterstoffen als brandstof lichter wordt naarmate je meer hebt verbruikt, en dat kan best veel zijn als de brandstof een groot deel van je take-off weight is.

Edoch, deze discussie ging eigenlijk over auto's, en daarbij zal het zeker helpen als we wat sneller kunnen laden, maar ik denk dat de beschikbaarheid van laadpunten, met name in andere landen dan Nederland, waar mensen voor werk of vakantie heen rijden, echt beter moet. Daarbij moet de capaciteit bij die punten voldoende zijn, zodat je niet onredelijk lang op je beurt hoeft te wachten.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (28%)]

Op 15 juli 2023 17:16:12 schreef SparkyGSX:
3000-3500km per week is echt krankzinnig, dan ben je minimaal 25 uur aan het rijden, op de Duitse autobahn, in Nederland zou dat minimaal 30 uur zijn, maar eerder 40 of nog veel meer

Ik heb een periode dat ik overdag in Groningen aan het werk was op 3 adressen per dag. Dan maak je 500 tot 60km per dag. dat is al 3000. En dan in het weekend ook nog werken ;).

Ik heb een keer zelf 1100km op 1 dag moeten rijden. Maar mijn werkweek was dan ook nooit 40 uur en eerder zo tussen de 60 en 80 uur. Dat vond ik toen normaal nu is dat wel krankzinnig te noemen. Toch was dat de leukste tijd van mijn leven.

Een zakenrijder zal voornamelijk met volle batterij (400km) thuis starten, bij veel klanten is er dan zeker wel 50-100km bij te laden. Je moet wel een bijzondere monteur/vertegenwoordiger zijn als je én 400km per dag rijdt en geen 11-150kW laadmomentjes kan inlassen.

Die dag dat ik 1100 km heb gereden zal elektrisch een stuk lastiger zijn geweest. IK ging nu nog maar net op tijd voor de sluiting van de winkel. Ik reed toen in een opel combo, ik heb geen idee of dat al elektrisch is en met welke actie radius?
En vergeet niet dat er ook elektrische bussen en vrachtwagens gaan komen.Die ook liever alles snel willen.

Maar toch snap ik jullie punt ook wel. Het bedrijfsleven moet dat ook maar inplannen dat er ook geladen moet worden.

Vrachtwagens zullen ook hun lading moeten laden en lossen, als ze tegelijk ook hun accu's kunnen bijladen zou dat al een deel van het probleem oplossen, in ieder geval voor de wagens die distributie binnen het land doen (relatief korte afstanden en in verhouding veel stilstaan bij een bedrijf).

in ieder geval voor de wagens die distributie binnen het land doen (relatief korte afstanden en in verhouding veel stilstaan bij een bedrijf).

Ja daar heb je ook weer gelijk in. Hoeveel uur of km zou zo een vrachtwagen dan echt aan het rijden zijn dat zal best meevallen. In ieder geval terug bij het distributie centrum kunnen die weer laden.

Een vrachtwagen zal voor optrekken wel een stuk meer kW nodig hebben maar hoe zit dat als ze maar 50km/uur in de stad hoeven te rijden? IK bedoel is dat veel meer als een personen auto of valt het inde stad wel mee?

Wat me eigenlijk een beetje verbaast is dat is dan een ontwikkeling is waardoor je sneller kan laden en dat er dan heel snel gezegd word maar dat hebben we toch niet nodig want dat vind ik nu ook snel genoeg. NU gebeurt dat bijna altijd bij een ontwikkeling en toen de PC op de markt kwam zij men waarschijnlijk precies hetzelfde hebben we dat wel nodig ;). Het zou me dus niet moeten verbazen maar op een technisch forum als dit verbaast het me toch.

Ik vind het gewoon technisch mooi dat het sneller kan. En ik denk ook echt wel dat er andere toepassingen zijn waarbij dat nuttig gaat zijn. Ik denk bv aan iets waar je nu heel snel een stel condensatoren kan laden en dan er daarvoor nu ook andere alternatieven naast komen. Kan best zijn dat alsnog de condensator de betere oplossing is, maar er zal toch ook wel zijn waar de snel ladende accu een uitkomst is.

Op 15 juli 2023 22:08:11 schreef benleentje:
[...]Die dag dat ik 1100 km heb gereden zal elektrisch een stuk lastiger zijn geweest.

Echt, voor 99% van de bevolking is de huidige technologie prima. Jij weet een voorbeeld van iemand waarvoor de huidige technologie nog niet voldoet. Dat neemt echt niet weg dat ondertussen de tijd rijp is dat 99% van de mensen ZOU kunnen overstappen. Voor een land als geheel is dat niet haalbaar als dat in 1 of 2 jaar gebeurt. Dat moet veel rustiger. Dus als er een overgangsfase is waarbij een deel van de mensen onterecht denkt dat ze met de range van een E-auto in de problemen komen. Geen probleem. In de loop van de tijd mag je voor je suffe keuze gaan betalen. En er is nu nog een deel van de mensen die nog niet over KUNNEN stappen. Jou opvolger bijvoorbeeld. Die heeft een 120-150kWh accu nodig die dan met rond de 20kW kan laden op de thuisaansluiting. (in een efficiente auto... makkelijk het dubbele als je een "busje" nodig hebt). (Bij die "extreme" toepassing moet je natuurlijk: "laden als het uitkomt" uitschakelen. Dat kost geld, dat moet dan maar. Bovendien geef je dan normaliter op: Hij moet morgenochtend om 8:00 weer vol zitten. Jij geeft op: Hij moet om 05:00 vol zitten. Hij heeft dan veel minder (geen) speelruimte. ).

Op 15 juli 2023 22:08:11 schreef benleentje:
[...] Ik heb een periode dat ik overdag in Groningen aan het werk was op 3 adressen per dag. Dan maak je 500 tot 60km per dag. dat is al 3000. En dan in het weekend ook nog werken ;).

Ik heb een keer zelf 1100km op 1 dag moeten rijden. Maar mijn werkweek was dan ook nooit 40 uur en eerder zo tussen de 60 en 80 uur. Dat vond ik toen normaal nu is dat wel krankzinnig te noemen. Toch was dat de leukste tijd van mijn leven.

[...]

Op 15 juli 2023 16:51:22 schreef fcapri:
[...]

ik tankte vroeger 3x per week. 60liter in de auto, 2x per week naar luxemburg voor herstellinge,
ik zat dagelijks wel aan 6-8uur rijden tussen de klanten...

Ik begon al over die extra collega ;) Iemand die én 8 uur rijdt en maar 6 uurtjes tussen werkdagen heeft is niet gezond en zelfs (verkeers)gevaarlijk bezig.

De technische oplossing is er uiteindelijk wel via waterstof of accuwissels.
Zelfs in het bizarre voorval dat een elite monteur buiten alle arbeids- en chauffeursnormen structureel 8 uur moet reizen en 4 uur zonder bijladen moet klussen dan zou je nog met een chauffeur kunnen werken die auto's wisselt of gaat bijladen.

Ik heb ook wat ervaring met veel rijden en lang klussen. Inmiddels heb ik ook het inzicht dat het niet de manier is. Onder de streep kan je dan veel voordeliger je mensen in hotels laten overnachten en spullen via koerriers doen.

Op 16 juli 2023 09:42:34 schreef rew:
Geen probleem. In de loop van de tijd mag je voor je suffe keuze gaan betalen.

Wel een probleem, er zijn ook mensen die geen elektrische auto kunnen betalen, en/of die geen eigen oprit hebben en in een wijk wonen waar simpelweg helemaal geen laadpalen zijn. Als je die mensen extra laat betalen, wordt de ongelijkheid alleen maar groter.

Op 16 juli 2023 12:39:47 schreef SparkyGSX:
[...]Wel een probleem, er zijn ook mensen die geen elektrische auto kunnen betalen, en/of die geen eigen oprit hebben en in een wijk wonen waar simpelweg helemaal geen laadpalen zijn. Als je die mensen extra laat betalen, wordt de ongelijkheid alleen maar groter.

Tja, als ik er even vanuit ga dat we gaan stoppen met CO2 uitstoot, dan wordt het elektrisch rijden, of benzine gemaakt uit stroom en atmosferische CO2. En dat gaat zeker niet goedkoop zijn.

Mocht autorijden in de toekomst onbetaalbaar worden voor de meesten (zoals in de meeste landen buiten europa/noord amerika), dan voorzie ik een enorme verbetering van het OV. Gewoon omdat dat dan weer winstgevend wordt.

Op 16 juli 2023 11:39:13 schreef K7Jz:
...Iemand die én 8 uur rijdt en maar 6 uurtjes tussen werkdagen heeft is niet gezond en zelfs (verkeers)gevaarlijk bezig...

Niet alleen verkeersgevaarlijk. Die zou je op het randje van krankzinnig kunnen noemen. Sorry hoor.
Het had zo mooi gekund: 6..8 uur rijden. Dan zit je werkdag er nagenoeg op, dag 1. Dag 2 doe je je werk op locatie. Ondertussen is de auto weer geladen. Dag 3 rij je weer terug, ook weer 6..8 uur. Lukt prima elektrisch.

Op 16 juli 2023 12:39:47 schreef SparkyGSX:
[...]Wel een probleem, er zijn ook mensen die geen elektrische auto kunnen betalen, en/of die geen eigen oprit hebben en in een wijk wonen waar simpelweg helemaal geen laadpalen zijn. Als je die mensen extra laat betalen, wordt de ongelijkheid alleen maar groter.

We KUNNEN niet allemaal NU om. Een van de redenen daarvoor is dat er nog wijken zijn waar simpelweg helemaal geen laadpalen zijn.

Ik vind het suf dat het opatje wat in het centrum van XYZ woont en 1x per maand naar ABC gaat zeg 10km verderop en 1x per week boodschappen doet (2km), ineens geen (oude) auto of brommer mag hebben, terwijl ie dus maar 350km per jaar rijdt. Ding moet weg en hij moet maar een auto/brommer kopen die na 20xx gemaakt is kopen. /dat/ gebeurt nu al.

Waar /ik/ voorstander van ben is om de CO2 belasting door te berekenen. Iets van: In 2020 heeft nederland 145 M ton CO2 uitgestoten. Globaal was dat 50000 M ton. Dat is 0.3% van de globale uitstoot.

Als de aarde 2 graden opwarmt hebben we XXX miljard aan kosten om de dijken te verhogen (plus andere kosten door de klimaat verandering).

Nederland is verantwoordelijk voor 1/344e daarvan en we moeten als land die kosten van de dijken betalen. Zo kan je de kosten per ton CO2 uitrekenen en het eerlijkst zou zijn om gewoon die kosten aan de huidige vervuilers in rekening te brengen. En als we de afgelopen 50 jaar al 2000 miljard ton de lucht in gestuurd hebben moeten we missschien zeggen: We weten nu pas goed wat een ton CO2 doet, dus je mag ook voor een ton-van-voor-2020 betalen als je nu nog steeds niet over bent op hernieuwbare energie.

Ik denk dat we ons nog niet goed realiseren hoeveel kosten ons te wachten staan. En dat zal verrekte lastig te betalen worden voor ons kleine landje. Zeker als we als land niet nu al beginnen met sparen. Maar dat is een "gut feeling", ik kan er naast zitten en dat we als land makkelijk: "och de dijken moeten allemaal 2m opgehoogd worden" kunnen betalen. No sweat.

Op 16 juli 2023 16:24:05 schreef blurp:

... OV... Gewoon omdat dat dan weer winstgevend wordt.

Weet je in welk land het OV het duurst is van de hele wereld? Zwitserland. Weet je welk land er op nummer 2 staat. 1x raden.

@rew: Goed OV kan alleen met veel reizigers. In NL moet het OV concurreren met de fiets, en die is altijd goedkoper.

@Ohmpi hieronder: Trein in NL is nog wel redelijk. Maar bussen ontbreken, dus als je niet van station naar station wil is het kansloos.

dit grafiekje laat goed zien dat NL bijna het slechtste OV heeft van Europa.

[Bericht gewijzigd door blurp op (63%)]

@blurp, reizigers genoeg. Je moet in de spits zelfs staan in de trein, dus daar ligt het niet aan.
In India moet dan het openbaar vervoer vrijwel perfect zijn. Daar zitten en staan de mensen in, op, naast, onder, voor en achter de trein. (Meer voorzetsels ken ik niet). https://www.ibtimes.co.in/indian-railways-increase-rac-berths-january-…

Op 16 juli 2023 16:29:43 schreef flipflop:
[...]
Niet alleen verkeersgevaarlijk. Die zou je op het randje van krankzinnig kunnen noemen. Sorry hoor.
Het had zo mooi gekund: 6..8 uur rijden. Dan zit je werkdag er nagenoeg op, dag 1. Dag 2 doe je je werk op locatie. Ondertussen is de auto weer geladen. Dag 3 rij je weer terug, ook weer 6..8 uur. Lukt prima elektrisch.

Ik vrees dat er nog een hoop van dat soort gevallen voorkomen. Druk kleinbedrijf, geen gezin dat zeurt, collega's tekort en maar bulderen. Overwerk wordt opgedrongen maar verdient ook lekker voor een gast van 22 etcetera.