Ha Henk,
Gisteren nog een aantal metingen gedaan vandaag verder.
Ik heb nu 150 mV op de voedingsbus met de ontkoppel condensatoren op de plaatsen die er voor zijn dus geen grote wijzigingen.
De waarde van de condensatoren verschillen iets van elkaar naarmate je verder de voedingsbus afloopt......
Allen de elco bij de spanningregelaar (die heb ik nog niet gemonteerd) die heb ik direct over de aansluitingen dus niet naar het massa punt.
De impedantie van de PDN is van de kale print 350 µΩ dat is niet echt goed maar je werkt maar tot 10 ns,
een waarde van 20 µΩ is goed !
Ik denk dat de verbindingen naar het massa vlak zijn (steeds) twee dunne vorkjes iets te krap is.
En op sommige plaatsen is het massavlak doorsnede.
Geweldig, dat waardeer ik zeer! Dat geeft al meteen veel meer duidelijkheid. De meeste spotjes zitten aan vier kanten vast aan het massavlak, maar sommige hebben er inderdaad maar twee. Dikte van het vorkje is 0,7mm heb alleen in de gaten gehouden of het qua stroom geen problemen gaf.
Zo zie je maar, iets onbenulligs kan problemen geven. Impedantie is bijna een factor 18 te hoog!
In de nieuwe opzet ben ik afgestapt van het massavlak bij de digitale sectie, wellicht is dat al een stap in de goede richting.
Maar nog iets anders je gebruikt de 74HC14 mijn advies was de 04 nu heb ik gemeten dat er door de combinatie een,
naaldpuls ontstaat van ongeveer 4 ns.
Dit wordt veroorzaakt door de vertraging tussen de verschillende uitgangen.
Omdat de Schmitt-trigger een hysterese heeft schakelen niet alle kanalen gelijk door deze te combineren kan zo'n puls ontstaan.
Dit is doordat je via weerstanden koppeld verder geen probleem alleen de puls is ook zichtbaar op de voeding.
Die MOS schakelaar is hier de oorzaak van (denk ik) de 04 is een transistor driver!
Hier ben ik inderdaad eigenwijs geweest, omdat ik nog een flink aantal 74HCT14N's heb liggen en van de 74HC04 geen. Nou kosten die dingen niet veel, dus het is zo besteld.
Ik heb natuurlijk totaal niet stilgestaan bij hoe die krengen schakelen en met wat voor een soort driver en de gevolgen daarvan.
Ik kan als eenvoudige proef mijn weerstanden van 150Ω per drie even parallel schakelen om te zien of het stoorniveau zakt.
Vraag waarom combineer je de uitgangen ben je van plan lange kabels te sturen ?
Ik heb de uitgangsimpedantie gemeten van 1 uitgang bij 10 MHz ≈ 43Ω dat is niet voor niets denk ik dan
Nu combineer je 3 uitgangen maar door de koppel weerstanden verlies je weer ik zal een test doen 1 uitgang en pak em beet 30 meter RG58......
Nee, ik ga helemaal geen lange kabels gebruiken. Het parallel schakelen is puur omdat er poortjes genoeg zijn en die een beetje meer stroom kunnen leveren. En die weerstand per poortje was om eventuele stromen tussen de poorten onderling te beperken.
In de nieuwe opzet zet ik drie poortjes koud parallel en dan een weerstand. Dat had ik bij jou al gezien en het gaf mij de mogelijkheid om een layout te maken met relatief korte spoortjes.
Uitgangsimpedantie wil ik rond de 50Ω hebben, omdat dat nou eenmaal de standaard is. Kan de weerstandjes uiteindelijk naar 56Ω brengen.
Even een stukje geschiedenis. In 2016 wilde in een GPSDO gaan maken. Bij een zoektocht op internet kwam ik (althans zo herinner ik me) veel voorbeelden tegen met digitale uitgangen en dat heb ik toen overgenomen en zo schema's getekend. Waarschijnlijk heb ik bij het zien van analoge uitgangen gedacht dat het typisch iets is van zendamateurs. Door ziekte en verhuizing is dat plan toen in de koelkast beland.
Nu ik een Rubidiumoscillator kocht voor relatief weinig geld heb ik de schema's van de GPSDO er bij gepakt en toen gekopieerd. Zonder veel nadenken.
Heer Miedema heeft een tijd terug al aangegeven dat het wellicht beter was om analoge uitgangen te gaan gebruiken. Die heb ik ook aan het ontwerp toegevoegd, maar de digitale uitgangen zijn niet wegbezuinigd.
Ik heb inmiddels gezien dat mijn recent aangeschafte frequentieteller genoegen neemt met 10MHz 1VRMS bij 5kΩ als referentiesignaal, dus dat strookt met wat Gertjan opperde. Helemaal geen TTL nodig.
Het vasthouden aan de digitale uitgangen is voor nu nog een leermoment. Krijg ik het bij de tweede poging werkend, dan blijven ze.
Lukt dat niet, dan komen er twee analoge uitgangen voor in de plaats. Zit al een PCB te tekenen, vooruitlopend op wat komen gaat. Dan kan ik een beetje inschatten of het allemaal gaat passen en hoe ik de PCB's ga indelen. Maar dat is nu nog niet relevant.
Die GPSDO is ook nog een toekomstproject, ik had die bedacht met een schakelbare TTL uitgang van 1Hz t/m 5MHz in 1-2-5 stappen.
Heb ik dat nodig? Welnee, maar het leek me geinig om dat zo te maken.
Eerst verder kijken of de storing op de voedingsbus naar 5 mV kan brengen dit is een redelijk niveau -60 dB.
Het analoge signaal is al schoon ook hier zal ik de signaal/stoor afstand meten.
En dit alles met een analoge voeding voor de mensen die denken dat een SMPS een probleem is
Ja, dat is leuk en ik ben heel benieuwd of je het voor elkaar krijgt om de storing te minimaliseren.
PS: omdat jou print geheel compleet is misschien kan je alvast de elco direct tussen de pootjes van de spanningsregelaar monteren.
Dat ga ik eerst proberen.
Groet, Rob