Goedemorgen,
Ik wil graag naast huidige werkzaamheden ook NEN3140 keuringen gaan verrichten.

Zowel 1 fase als ook 3 fase apparatuur.

Is de EazyPAT NEN3140 USB hiervoor een geschikt toestel en is het mogelijk deze jaarlijks te laten certificeren?

De prijs is erg laag in verhouding met bv de Fluke, maar uiteindelijk is het maar een eenvoudige NEN3140 keuring en heb niet de intentie met een uitgebreide rapportage te gaan werken.

Als je een officiele keuring wilt,dan moet het meetinstrument gecalibreerd zijn, maar ook de keurder moet gecertificeerd zijn. Waarmee en hoe je de keuring doet moet je zelf weten.

De marketing machine heeft er voor gezorgd dat iedereen in de E-wereld achter Fluke aan loopt.
Waarom je daar zelden andere spelers tussen ziet weet ik niet, maar er zijn genoeg goede alternatieven.

En nieaf-smitt is nou niet bepaald playmobil.

Op 17 juli 2023 07:53:11 schreef mel:
Als je een officieele keuring wilt,dan moet het meetinstrument gecalibreerd zijn,

Dit klopt nog

maar ook de keurder moet gecertificeerd zijn.

Vertel eens waar ik kan vinden of een keurder gecertificeerd is? Er is geen centrale database. De "certificaten" die na afloop van de cursus en het "examen" weggegeven worden bevatten imo geen enkele waarde en zijn zoals ik al zei nergens geregistreerd. De waarde van het certificaat is imo gelijkwaardig aan een vel WC papier.

Heb de mijne om die reden laten verlopen.

Ik meen zelfs dat iedereen met niveau 3 elektro dit zo mag doen.

Waarmee en hoe je de keuring doet moet je zelf weten.

En dat is dus weer net niet waar.
Bij elk apparaat wat je test komt een certificaat met merk, type en identificatie nummer (mag je zelf aanbrengen) de testresultaten en het apparaat waarmee je getest hebt incl verloop calibratie datum

Vervolgens moet er nog een lijst komen met alle geteste apparaten
waarin per apparaat het id, apparaat merk en type, samengevat testresultaat staat.
En ook weer welk apparaat je gebruikt hebt om te testen met calibratie datum.

Gek genoeg hoeft serienummer van je tester niet..

P.s. ik denk dat je met een gecalibreerde multimeter en megger een heel eind komt, maar dan moet je al de bovenstaande administratie zelf doen.. een kant en klare tester slaat dit op en spuugt dit zo uit.

Er bestaat geen "officiele" NEN3140 keuring. De NEN3140 is maar een hulpmiddel om aan de arbowet te voldoen. Je moet je apparaten periodiek keuren en er een administratie van bijhouden. That's it.

Dat gezegd hebbende, een gekalibreerde meter is handig anders weet je nog niet wat je meet. De keurder moet gewoon iemand zijn die weet hoe de meter bedient moet worden en hoe de administratie werkt. Dat kan iedereen zijn met een paar uur instructie.

Op 17 juli 2023 08:08:50 schreef Sine:
De marketing machine heeft er voor gezorgd dat...

...het hele 3140 circus heel ver is opgeblazen en dat er veel partijen meer aan verdienen dan nuttig is.
Nieaf was een van de eerste met 3140 meters en het zijn prima apparaten. Ik zou deze kiezen vóór Fluke.

Op 17 juli 2023 08:30:04 schreef High met Henk:
P.s. ik denk dat je met een gecalibreerde multimeter en megger een heel eind komt, maar dan moet je al de bovenstaande administratie zelf doen.. een kant en klare tester slaat dit op en spuugt dit zo uit.

Precies.

Wij hebben aan boord een fluke apparatentester.. waardeloos orgel...

Heb er 1 in bestelling staan: gossen metrawatt secutest pro.

Waarom deze: 50k apparaten, 2 weg communicate en heel degelijk.
Ik moet 20 boten laten testen jaarlijks dus ding wordt veel versleept en veel verschillende mensen gaan ermee werken. Dus zal wel keer vallen op stalen dek.

Op 17 juli 2023 08:08:50 schreef Sine:
De marketing machine heeft er voor gezorgd dat iedereen in de E-wereld achter Fluke aan loopt.
Waarom je daar zelden andere spelers tussen ziet weet ik niet, maar er zijn genoeg goede alternatieven.

Niet enkel de marketing heeft daarvoor gezorgd, Fluke is zelf ook een autoriteit in de kalibratie wereld. Zowel bij de kleinere als de grote spelers worden hun kalibratietoestellen gebruikt.

https://kalibratielabo.be/virtueel-bezoek-labo/

https://www.calimet.be/#aboutus

https://www.1acal.de/#/wissenswertes

Ik heb dat vroeger (±1995-2000)gedaan bij een Weg&Waterbouw bedrijf dat veel elektrisch handgereedschap op werk en heischepen had.Zij kochten daarvoor een Secutest van Gossen-Metrawat.Een peperduur meettoestel maar uiteindelijk was dat goedkoper dan die keuringen uitbesteden.

Die secutest had een soort kassabon printertje voor het meetrapport maar ook een discdrive 3,5".Dat zal nu allemaal wel met een USB stick o.i.d. gaan.

Aan boord van zo'n werkschip nummerde ik eerst al het elektrisch gereedschap en dat nummer stond dan ook in het meetrapport.De geprinte meetrapporten bleven aan boord en de meetgegevens op de floppy gingen naar kantoor voor de admin.

Het was dit model of een voorganger:https://www.troostwijkauctions.com/it/tester/03-45306-33390-9084981/

dat is de oude..

ik heb deze besteld:
https://meetwinkel.nl/p/gmc-secutest-pro-met-izytronic-software/

printer zit er apart bij, maar die print labels en die kun je weer scannen.
als appraat dus voor hertest komt scannen, testen en klaar. nieuw apparaat moet je ff invoeren.. komt dan ook meten labeltje van!

certificaten per apparaat moet je idd via USB doen nu..

voordeel van die labels is weer tijd besparing: maar bedenk je wel als kitje met alles erop en eraan zit je dan op ca 4 K

Bedankt voor de uitgebreide toelichtingen. Kort samengevat kan ik dus stellen dat ik met de EazyPAT 3140 USB wel voor de dag kan komen bij klanten? Heb overigens 8 jaar terug mn nen3140 certificaat behaald en ookal niet verplicht ga ik deze wel weer 'verlengen'. Gewoon om toch wat professioneler over te komen wanneer er om mijn papieren gevraagd zal worden.

Ik weet het niet zeker maar ik moest kon elke 2 jaar weer een toets maken/afleggen voor de NEN3140 en de NEN1010 norm.

toen men op t werk met een nieuwe meter bezig ging, ging het uiteindelijk tussen 2 merken, fluke en kyoritsu. de fluke is natuurlijk overal bekend, men kan er van school af zo mee werken, want ook daar worden de flukes gebruikt. echter had de kyoritsu meer opties en is voor die gekozen. toestel werkt prima, en je kunt er veel mee, echter dat gebruiksgemak wat helpt na maanden het ding niet gezien te hebben laat toch denken of men beter de fluke had genomen. echter als je zo'n toestel vaak gebruikt maakt het niet uit, je hebt het zo in je vingers.

Er is geen centrale database. De "certificaten" die na afloop van de cursus en het "examen" weggegeven worden bevatten imo geen enkele waarde en zijn zoals ik al zei nergens geregistreerd. De waarde van het certificaat is imo gelijkwaardig aan een vel WC papier.

Dat er geen database is wist ik niet.
Maar op dat certificaat zelf staat een datum en een einddatum, ook zonder database kan je aantonen dat je een certificaat hebt door een hem te laten zien. Voor iemand die geilt op certificaten een heel stuk meer.
In het bedrijfsleven gaat het erom kan iets makkelijk van me afschuiven of hoe goed kan ik me ergens mee indekken, ik dank dat in die vorm dat certificaat het meeste waarde heeft.

Het hangt denk ook ervan af hoe je in je bedrijf zaken hebt geregelt. Bij ons willen ze voldoen aan allerlei isoxxxx certificeringen. Als je daarin gezegd hebt dat je een eigen gecertificeerde keurmeester ja dan zal je hem ook regelmatig weer een nieuw certificaat moet laten behalen.

Het kan ook wel zijn dat je geen certificaat ervoor nodig hebt maar dan zal je op andere manier moeten kunnen aantonen dat je er genoeg van af weet, en dat is met een certificaat gewoon een stuk makkelijker

Maar dat je met zo een certificaat ook ineens heel erg kundig bent en alles weet of zelf aantoont dat je echte kennis over het onderwerp heb opgedaan is erg twijfelachtig. IK weet een collega die het certificaat heeft gehaald maar zo goed als niets weet van elektrotechniek. Hij gaf na 1 dag met mij meelopen ook aan dat hij er te weinig ervan af wist. Hij wist dan genoeg om dingen af te keuren zoals een kabel zonder stekker, maar volgens welke regels enz mag je het goedkeuren?

fluke en kyoritsu.

Ik heb 14 jaar lang een nieaf smidt multipad XE gebruikt.
https://www.morssmitt.nl/producten/200964/multipat-xe

De eerste 6 7 jaar een goed ding en daarna altijd wel een aantal keer een reparatie nodig geweest en dat is 300,- of meer per keer. maar makelijk in gebruik en eenvoudig uit te lezen via de software.
De Eazypad is de opvolger van die ik had en die kan weer een stuk meer.
Die kan bv ook ladders voor je bijhouden zodat je daarvan ook de certificaten kan automatiseren.

De Fluke apparatentester die wij aan boord hebben was echt een draak. Elke test selecteren en starten,slechte communicatie.

Totaal niet intuïtief.

De Fluke 123 is ook zo'n draak om te bedienen.

@TS:

Op 17 juli 2023 16:46:44 schreef shue:
dat ik met de EazyPAT 3140 USB wel voor de dag kan komen bij klanten? .

Heb ik moeite mee in deze tijd....
Er is werk zat en blijkbaar heb je tijd om nieuwe klanten/markten te zoeken.
Als het goed is spreekt je werk en werkwijze voor zich.
Dat je bestaande klanten een extra service aan wilt bieden snap ik.

Ik kan prima bij mijn klanten met een hung chang meter aankomen en een accutol van de Lidl: ze weten dat ik het oplos...

Op 17 juli 2023 21:39:40 schreef High met Henk:
...
@TS:
[...]

Heb ik moeite mee in deze tijd....
Er is werk zat en blijkbaar heb je tijd om nieuwe klanten/markten te zoeken.
Als het goed is spreekt je werk en werkwijze voor zich.
Dat je bestaande klanten een extra service aan wilt bieden snap ik.

Ik kan prima bij mijn klanten met een hung chang meter aankomen en een accutol van de Lidl: ze weten dat ik het oplos...

Okee, waar heb je moeite mee,ik volg het niet helemaal.

In mijn geval vragen bestaande klanten mij om nog meer te ontzorgen. Daar waar ik normaal vooral alleen maar bezig ben met hijsinstallaties veaagt men mij nu ook voor de NEN3140 keuringen. Ik wil dit wel doen, maar wil gezien het geringe werk wat dit mij oplevert, mij niet dusdanig richten hierop dat dit ten koste gaat van mijn dagelijkse werk. Hierom mijn vraag of zo'n EazyPAT te amateuristisch over komt.

Zo'n certificaat is maar een papiertje maar je moet het wel hebben.
Het bedrijf waar ik toen werkte heeft veel opdrachten voor Rijkswaterstaat.Heb je al die ISO 900X en VCA etc.etc. niet dan krijg je gewoon geen opdrachten meer.Sterker nog,je hoeft niet in te schrijven want je krijgt het toch niet.
Ik heb net nog even gekeken bij dat bedrijf.

is in het bezit van diverse certificeringen conform ISO 9001, VCA-P, Veiligheidsladder SCL Trede 3, ISO 14001, CO2-prestatieladder, FSC, BRL SIKB 7000: 7001 & 7003, NIWO-VIHB, NEN-EN 1090, EN-ISO 3834 en kwalificatie voor lassen van hogesterkte staal S690.

Das nie nix..

Allemaal papieren tijgers maar je moet het wel hebben.

Op 17 juli 2023 21:35:47 schreef benleentje:
[...]
Dat er geen database is wist ik niet.
Maar op dat certificaat zelf staat een datum en een einddatum, ook zonder database kan je aantonen dat je een certificaat hebt door een hem te laten zien. Voor iemand die geilt op certificaten een heel stuk meer.
In het bedrijfsleven gaat het erom kan iets makkelijk van me afschuiven of hoe goed kan ik me ergens mee indekken, ik dank dat in die vorm dat certificaat het meeste waarde heeft.

.

Bedenk dan wel dat je dus zelf gewoon certificaten uit kan geven op deze manier. Een certificaat zonder nummer is voor mij een waardeloos papier..

Op 17 juli 2023 21:50:56 schreef shue:
[...]
Okee, waar heb je moeite mee,ik volg het niet helemaal.

In mijn geval vragen bestaande klanten mij om nog meer te ontzorgen. Daar waar ik normaal vooral alleen maar bezig ben met hijsinstallaties veaagt men mij nu ook voor de NEN3140 keuringen. Ik wil dit wel doen, maar wil gezien het geringe werk wat dit mij oplevert, mij niet dusdanig richten hierop dat dit ten koste gaat van mijn dagelijkse werk. Hierom mijn vraag of zo'n EazyPAT te amateuristisch over komt.

Je bestaande klanten vragen erom. Dan is elk apparaat goed: je klant heeft vertrouwen in je. Eazypat is mooi apparaat. Let wel op: communiceert maar 1 kant op: maximaal aantal apparaten is ook echt de max. Je moet elk apparaat op de eazypat invoeren...

@Hubie: ik ken ze niet allemaal, maar meeste lijkt mij centraal geregistreerd.

Ik ben zelf voor mijn werkgever ook verplicht om:
VCA-VOL
Bosiet/opito/nogepa
IV/WV NEN 3140 en 3840
Stralingsdeskundige TEMS (oude niveau 5)

En dan natuurlijk nog site inducties en PBM all over

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (15%)]

Op 17 juli 2023 16:46:44 schreef shue:
Kort samengevat kan ik dus stellen dat ik met de EazyPAT 3140 USB wel voor de dag kan komen bij klanten?

De klanten verwachten gewoon een professioneel kundig en bekwaam persoon die zelfstandig de keuringen kan uitvoeren. En waar ik werk kijkt men nooit naar wat ik daarvoor gebruik. IK vraag gewoon wat er gekeurd moet worden en waar het staat. Soms willen ze dat enkel dat keur word en soms moet je gewoon alles keuren. Maar hun zijn mijn opdracht gever dus ik hou me aan hun instructies. Soms weten ze ook niet dat een koelkast, magnetron en PC er eigenlijk ook onder vallen enj ik vertel dat dan wel maar vaak willen ze dat ik gewoon van PC afblijf, vind ik ook prima.

Ik heb zelf 14 jaar gekeurd en keuren doe je niet met een apparaat maar met je kennis, kunde inzicht en gezond verstand. dat is dus wat je bij elke apparaat als eerste doet door het visueel te inspecteren en op visiuele inspectie heb je ook ruim de meeste afkeur.
Maar ook ik kan niet zien hoe goed de aardaansluiting is en en wat bv de interne lekstroom is. En dat kan ook met een multimeter, wat aanvullende meters en apparatuur. In een safety tester hoe ze eigenlijk heten zit dat allemaal gecombineerd.
En wat dat betreft kan dat met een eazypat net zo goed of om het even welke andere safety tester.

Maar ik heb ook wel eens gehoord dat er "rare" klanten bestaan die denken dat je enkel met een fluke de klus kan klaren. daar is vaak ook geen discussie mee mogelijk.

Op 17 juli 2023 22:26:14 schreef benleentje:
[...]De klanten verwachten gewoon een professioneel kundig en bekwaam persoon die zelfstandig de keuringen kan uitvoeren. En waar ik werk kijkt men nooit naar wat ik daarvoor gebruik. ...

Ik heb zelf 14 jaar gekeurd en keuren doe je niet met een apparaat maar met je kennis, kunde inzicht en gezond verstand. dat is dus wat je bij elke apparaat als eerste doet door het visueel te inspecteren en op visiuele inspectie heb je ook ruim de meeste afkeur.
Maar ook ik kan niet zien hoe goed de aardaansluiting is en en wat bv de interne lekstroom is. En dat kan ook met een multimeter, wat aanvullende meters en apparatuur. In een safety tester hoe ze eigenlijk heten zit dat allemaal gecombineerd.
En wat dat betreft kan dat met een eazypat net zo goed of om het even welke andere safety tester.

.

Volledig mee eens!!!

Okee, en toch hoor ik zo links en rechts wel wat verhalen over apparatentesters die volgens de fabrikant niet meer in het veld gebruikt mogen worden omdat ze niet meer aan de eisen van nu voldoen. Niet alle testers weergeven bijvoorbeeld de reële lekstroom en niet alle testers zouden in 2 decimalen achter de komma kunnen weergeven. Ik wil voorkomen dat ik een tester koop waar ik zometeen niets aan heb met de eisen van aankomende jaren. De eazypat bv zal volgens mij ook maar met max 500v werken, terwijl mn oude handmeter van MetrahitIso gewoon 1000v doet.

Ik denk dat je vervangende lekstroom bedoelt.
Reële lekstroom is gewoon zoals een aardlekschakelaar dat ook doet dus met 230V door een meetspoel.
Vervangende lekstroom is met bv 42 wisselspanning.

Of het moet zijn dat je ook de DC lekstroom moet kunnen meten. Dat komt voor bij bv auto's die aan een laadpaal staan. Soms lekt er een DC spanning van de accu weg die een normale AC gekoppelde meetspoel niet kan meten. Maaar moet je wel aan de laadpaal kunnen meten als daar een auto aan het laden is. Ik denk ook niet dat laadpaal onder deze keuring valt maar dat gewoon een aparte eigen keuring heeft.

2 Cijfer achter de komma is soms ook zinloos dat heeft men echt geen idee wat ze aan het doen zijn. OF lek stom nu 0,4 of 0,43 mA is daar kijkt ook niemand naar. Het gaat gewoon om de afkeur grens voor dat apparaat dat weet je meestal nooit en dus een lekstroom van zeg meer dan 4mA neem je dan als arbitraire grens en niet 4,02mA of 3,78mA. Maar de exacte waarde ik heb er nog nooit naar gekeken. Kabel weerstand idem, afkeur grens op bv 0,7 ohm voor een stuk kabel of complete haspel. boeit het of 0,33 of 0,36 ohm is.

Keuren is exacte wetenschap maar het goed kunnen beoordelen of is iets veilig te gebruiken is.
Keuren is ook niet naar een meetaparaat staren en de uitkomst klakkeloos overnemen. Je kan heel makkelijk een verkeerde test kiezen en dat er dus een goed resultaat uitkomt. Maar keuren begint en staat bij de visuele inspectie. Zit er trek ontlasting zijn de wartels goed, heeftde kabel geen diepe krassen of scheur in de isolatie is de stekker nog goed, niet geoxideert enz enz enz.

De eazypat bv zal volgens mij ook maar met max 500v werken, terwijl mn oude handmeter van MetrahitIso gewoon 1000v doet.

Om 230V apparatuur te testen is 500V ook genoeg meer is niet nodig en vaak zelfs gevaarlijk omdat apparatuur daar niet voor gemaakt is.
500V is hoog genoeg om zeker te weten dat de isolatie het houd heb je geen hogere spanning voor nodig.
Voor 400V apparatuur moet je wel op 1000V testen maar dan enkel in de kabel daar waar ook echt 400V staat. Maar naar de behuizing aarde is dat ook weer gewoon 230V en is 500V genoeg.

waar ik zo meteen niets aan heb met de eisen van aankomende jaren.

daar verander denk niet zoveel in maar anders moet je je daarin gaan verdiepen.
Maar ik wel dat morse smidt het bedrijf van de eazypad dat wel weet en niet iets op de markt zet waar je niets aan hebt of in ieder geval ook hebben wat dan wel al op de toekomst is voorbereid.

Als je kijkt naar de apparaatuur die wel gekeurd moet worden is daar in 20 jaar tijd niet veel aan veranderd dus ik zou ook niet weten waarom de meter dan ineens anders moet zijn.

Kijk, daarom vraag ik even door.
Bedoeling is ook 3 fase apparatuur te beoordelen. 500V is inderdaad te weinig dan, dus volstaat niet voor mij.

Op 17 juli 2023 21:35:47 schreef benleentje:
[...]

[...]Ik heb 14 jaar lang een nieaf smidt multipad XE gebruikt.
https://www.morssmitt.nl/producten/200964/multipat-xe

De eerste 6 7 jaar een goed ding en daarna altijd wel een aantal keer een reparatie nodig geweest en dat is 300,- of meer per keer. maar makelijk in gebruik en eenvoudig uit te lezen via de software.
De Eazypad is de opvolger van die ik had en die kan weer een stuk meer.
Die kan bv ook ladders voor je bijhouden zodat je daarvan ook de certificaten kan automatiseren.

ah, je bedoelt de 3140 apparatentester. dacht dat het over de installatietester ging. de apparatentester gebruik ik wel nog 1 van nieaff smitt, de multipat XE. ding is tegen de 20 jaar oud intussen en traag. ook elke 2 jaar met kalibratie is er wel iets mee wat reparatie nodig heeft. de bijbehorende software gebruik ik niet eens meer, houd het op papier bij. sinds een tijdje begint het ding nu en dan met aanzetten over dat de aarding van de voeding niet goed is.