Op 18 juli 2023 02:51:37 schreef shue:
Kijk, daarom vraag ik even door.
Bedoeling is ook 3 fase apparatuur te beoordelen. 500V is inderdaad te weinig dan, dus volstaat niet voor mij.
ik heb gezocht en niet gevonden..
zoals gezegd: naar aarde toe meet je nog maar 230 V en dat is hetgeen je meet.
bijv deze:
https://www.meetwinkel.nl/wp-content/uploads/2019/09/Folder-metrel-MI3…
is de duurste die ik kon vinden met allerlei toeters en bellen om o.a. lasappartuur (3 fasen) te meten doet maximaal 600 V...
(even zoeken in de link hierboven en bij de accesoires zie je hoop 3F meuk met allerhande CEEform sockets)
echter voor je easypat is er ook wel wat:
https://meetwinkel.nl/p/universele-3-fasen-adapter-nen-3140/
en dat kun je natuurlijk ook PRIMA zelfs maken met beetje gezond verstand..
Was wel benieuwd of TS nog iets gekocht heeft.
De secutest heb ik vorige week besteld, maar de printer komt later (niet op voorraad)
benleentje
Golden Member
Bedoeling is ook 3 fase apparatuur te beoordelen. 500V is inderdaad te weinig dan, dus volstaat niet voor mij.
JE wilt voor een apparaat de isolatie naar aarde testen. Dan geld enkel de spanning die er in het apparaat naar de aarde staat en die is nog steeds 230V. Enkel tussen de fasen staat 400V, maar die isolatie hoef je niet te testen.
IK test 3 fasen apparatuur met een verloopkabel van shuko naar CEE-form, waarin de 230V naar alles fasen gaan en de nul naar de nul. Mijn testapparaat zet nu op 230V stekker op beide pennen 500V waarvan de aarde de 0V is. De aarde gaat via een aparte klem en kabel naar het test apparaat
De test werkt dan enkel goed als de aarde goed is, daarom is de eerste test dan een test die weerstand van de vanaf de aarde in een schuko stekker meet naar de extra kabel met klem die ik op de aarde van machine aansluit.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De oude secutests ken ik goed, heb er al meer dan 40 gerepareerd. Wat je in de gaten moet houden is dat een rot relais een goede isolatie test doet. Maak of koop een testfixture met bv een 100M en 1 ohm weerstand zodat je even snel kunt checken of hij nog werkt. Al die Secutests kwamen niet door de calibratie en hebben daarvoor dus een hele hoop zinloze keuringen gedaan. Ik heb zoiets gebouwd (er zit veel meer in) en daarmee test ik alle functies van isolatie testers.
Maar het zijn best degelijke apparaten die zwaar mishandeld blijven werken. Je wilt niet weten hoe veel van die dingen eruit zien. Volgens mij voetballen ze er mee.
De oude installatie tester (profitest ? ) van G@M maakte het helemaal bont. Zelftest test ook de relais, als je die verwijdert loopt hij gewoon nog steeds met succes door zijn zelftest heen 
benleentje
Golden Member
Op 31 juli 2023 22:54:53 schreef fred101:
De oude secutests ken ik goed, heb er al meer dan 40 gerepareerd. Wat je in de gaten moet houden is dat een rot relais een goede isolatie test doet. Maak of koop een testfixture met bv een 100M en 1 ohm weerstand zodat je even snel kunt checken of hij nog werkt. (
Of gewoon bewust een sluiting naar aarde maken via een testkabeltje.
Ik had soms tijden het meten ook wel ens het idee nu klopt het niet meer en dan moet je inderdaad je meter gaan controleren of die nog goed werkt. Alles word via relais geschakelt. Bij die multipat die ik had zat op bijna elk relais wel een extra contact wat ook gemaakt moet worden dus meestal gaft hij dan wel een melding dat hij niet verder kom gaan met meten.
Wat ik me nog kan herinneren is dat de interne klok soms ineens niet meer goed liep of dat hij gewoon testen niet meer opsloeg. Erg irritant als je daar de volgende dag pas achter komt met uitlezen. Als de datum niet klopt dan klopt je certificaat die hij uitprint ook niet meer want die is dan al verlopen
. De datum achteraf veranderen kan niet, maar goed ook want dan zou je kunnen frauderen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pas een keer de oude installatie meter meegenomen om een vereffening na te meten, hmm die is niet best hier. oja, even wiebelen met de stekker in de meter en hop daar werd de test al 10x beter. had die oude nieaff al jaren last van, maar met de calibratie om de 2 jaar viel dat blijkbaar niet op.
er kon in de XE pat tester een hoop in het geheugen, want ik had het nog nooit geleegd in 12 jaar tijd. tot er nieuwe software op het apparaat werd gezet bij de 2 jaarlijkse calibratie, alles was eruit ( had ook het idee dat het display anders uitzag ) niet dat het uitmaakt, houd het wel op papier bij.
Ik gebruik de Fluke 6500II voor het keuren van het gereedschap van onze buitendienst.
Grote voordeel is dat deze naadloos samenwerkt met onze gereedschap database van Centix.
Dit maakt keuren zeer effectief, alle collega's kunnen met hun app op de telefoon alles bekijken wat op hun naam staat, gebruiksaanwijzingen en datasheets vinden alsmede het keuringsrapport, keuringsdatum en evt. Kalibratierapporten.
Wel heb ik diverse trainingen gevolgd, niet omdat het moet maar ik ben graag op de hoogte van bepaalde producten en voel enige vorm van verantwoording voor het gereedschap en de jongens die het gebruiken.