benleentje
Golden Member
Nu roest RVS heel anders dan ijzer, en het was zelf geen roesten. Door de aanwezigheid van chloor en gunstige temperatuur tast het chloor het RVS aan en vreet daar kleine gaatjes in. Je ziet dus niets bruin worden.
Een ander RVS soort was al beter geweest.
Toch maar informeren hoe je het veilig kunt doen en welke grootte anker je moet gebruiken
IK zei eerder gewoon in de datasheet kijken daar staat het ook in, maar ander bij een speciaalzaak navragen. Gamma oid heb je dan niets aan.
https://fiproductmedia.azureedge.net/media/Load%20Tables/Load%20Tables…
Aan een 6mm anker kan al 0,7kN = 70Kg hangen in het plafond
En in de muur 3,4kN = 340 kg dragen
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 juli 2023 23:38:41 schreef buzzy:
[...]Dat waren "roestvrij" stalen bouten, die in de zwembad atmosfeer totaal verroest waren. Het zegt wel iets over de kwaliteit van de regelmatige inspecties.........
Reden te meer om goed uit te kijken welke materialen je gaat gebruiken en de kwaliteit van het beton te inspecteren ….
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
men vergeet nogal eens dat een rvs bout niet even sterk is als een ijzeren bout van dezelfde maat. in en rond zwembaden rot alles sneller weg, kunstof, ijzer, rvs. vandaar dat je klasse A2 rvs hebt voor zwembaden, beter bestand tegen chloor. nu word er ook wel het eea afgeklooid rondom zwembaden. de goedkoopste mag het maken zo werkt het dan. 1 of andere lokale zzper die ook met 230V rond het bad gaat klooien. bevestigings materiaal van de bouwmarkt, of nog erger de rommel die erbij geleverd word.
Op 22 juli 2023 01:10:02 schreef benleentje:
Aan een 6mm anker kan al 0,7kN = 70Kg hangen in het plafond
360 kg volgens mij.
Jouw waarde geldt voor "gescheurd beton" maar ik heb geen idee wat dat is.
Ik heb hier 4 mm schroefhaakjes in plastic pluggen in het betonplafond zitten en daar ga ik met plezier aan hangen hoor 
Op 22 juli 2023 14:09:04 schreef NordRack2:
[...]360 kg volgens mij.
Ik heb hier 4 mm schroefhaakjes in plastic pluggen in het betonplafond zitten en daar ga ik met plezier aan hangen hoor
Dat is een momentopname. Als je wat zwaars ophangt kan het na jaren uitzakken.......
benleentje
Golden Member
Aanbevolen trek-(N perm ) en afschuifbelastingen(V perm );
N is trekbelasting in de elngte richting van bevesteging. Dus voor een plafond is dat de kracht naar beneden.
V is de afschuifbelasting, dus een schilderij aan een spijker hangen. De spijker hoeft dan amper goed vast te zitten want hij word er niet uitgetrokken.
Dat N kleiner is dan V is dan ook logisch.
Jouw waarde geldt voor "gescheurd beton"
Als er scheuren zijn in het beton kan je beter eerst repareren of daar niets ophangen.
Dat is een momentopname. Als je wat zwaars ophangt kan het na jaren uitzakken.......
Beton gaat niet uitzakken, als dat wel gebeurt dan is het beton over belast.
en de kwaliteit van het beton te inspecteren
Ik zit al heel mijn leven half in de bouw maar ik kan echt geen beton inspecteren. Ja als er scheuren of zichtbare schade is wel natuurlijk maar als er niets zichtbaar is dan weet ik niet hoe je dat moet doen. Hetzelfde voor stenen muren. Maar met het boren van een gat merk je heel snel welke kwaliteit het is en welke bevestigingsmaterialen je dan nodig hebt. Beton is altijd gewoon hard maar een stenen muur daar moet je eerst proefboren om te weten welke pluggen je nodig gaat hebben
klasse A2 rvs hebt voor zwembaden
Volgens mij moet je in zwembaden RVS 316 gebruiken ipv van het meer gangbare 304.
https://duursma.nl/blog/het-verschil-tussen-RVS-A2-en-RVS-A4
Toch schijn gewoon gegalvaniseerd staal voor het ophangen van kanalen oid in zwembaden een stuk beter te werken.
men vergeet nogal eens dat een rvs bout niet even sterk is als een ijzeren bout van dezelfde maat.
RVS heeft een veel lagere treksterkte en het vervormt met aandraaien ook een stuk sneller.
Op 22 juli 2023 22:04:20 schreef buzzy:
Als je wat zwaars ophangt kan het na jaren uitzakken.
Dat zou kunnen en ik zou er geen moeite mee hebben de bevestiging van speakers aan het plafond met factor 10 te overdimensioneren.
Aangezien één zo'n 6 mm-anker van hierboven 360 kg moet kunnen hebben zit je met één anker per speaker van 30 kg dus al goed.
Een beetje redundantie en je zit op twee ankers per speaker 
Als iemand met crowdsurfen tegen zo'n speaker schopt moet die wel blijven hangen.
Op 22 juli 2023 09:36:21 schreef testman:
men vergeet nogal eens dat een rvs bout niet even sterk is als een ijzeren bout van dezelfde maat. in en rond zwembaden rot alles sneller weg, kunstof, ijzer, rvs. vandaar dat je klasse A2 rvs hebt voor zwembaden, beter bestand tegen chloor. nu word er ook wel het eea afgeklooid rondom zwembaden. de goedkoopste mag het maken zo werkt het dan. 1 of andere lokale zzper die ook met 230V rond het bad gaat klooien. bevestigings materiaal van de bouwmarkt, of nog erger de rommel die erbij geleverd word.
Ik zou liever A4 nemen.
De luidsprekers hangen er aan. Het zijn gewone keilbouten (M8, gat 14mm) geworden. De luidsprekers hebben vier ophang ogen en ze hangen horizontaal. Twee keilbouten dragen het grootste gewicht. De twee andere keilbouten tillen de achterkant van de boxen wat op, zodat de afstraling meer naar beneden is gericht. Omdat boren in beton vaak niet op de mm precies kan en je ondanks metaal zoeken toch wapening tegen komt, heb ik de keilbouten van voor naar achter verbonden met een 30x30 mm stalen hoekprofiel. Daarin kun je dan weer met grotere precisie gaten boren voor de ophangkettingen.
De kans dat vier keilbouten uit het beton komen lijkt me gering.De kettingen lopen door vier gaten in de platen van het systeemplafond, zodat je van de hele ophangconstructie niets ziet.
Maar hoe heb je de kettingen dan aan de profielen vastgemaakt? Met harpjes?
Of zitten de kettingen dubbel?
En bij de speakers?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
D-sluitingen kunnen prima.
Ik ben gewend om ze tot meerdere tonnen te gebruiken.
Sluitingen als op de foto (M10?) kan je rustig 500kg plus aan hangen
Op 23 juli 2023 14:16:45 schreef NordRack2:
Maar hoe heb je de kettingen dan aan de profielen vastgemaakt? Met harpjes?
[afbeelding]
Of zitten de kettingen dubbel?
En bij de speakers?
De kettingen zitten voorlopig even aan het hoekprofiel met S-haken. Als die er aan blijven knijp ik ze dicht. De boxen worden met karabijnhaken aan de kettingen bevestigd, zodat ze ook eventueel weer afneembaar zijn.
In plaats van de S-haken kan ik ook karabijnhaken gebruiken, maar ik zie daar geen pluspunt in.