Ik had gisteren een mail naar die peddel-dinges gestuurd met 2 huisnummers van de buren er bij voor het geval dat ik er niet ben.
Verbaasd, net keurig een mail terug dat ze de info hebben toegevoegd bij
de bezorger.
Ga het zien
Honourable Member
Ik had gisteren een mail naar die peddel-dinges gestuurd met 2 huisnummers van de buren er bij voor het geval dat ik er niet ben.
Verbaasd, net keurig een mail terug dat ze de info hebben toegevoegd bij
de bezorger.
Ga het zien
Golden Member
....
[Bericht gewijzigd door echtepino op woensdag 8 mei 2024 12:15:28 (98%)
Special Member
Soms blijft de verblijfplaats van een pakje ook een mysterie...
Ik kreeg vandaag een ali mail "pakje is in Uw regio aangekomen".
Als ik bij details kijk staat er als laatste "pakje is bij douane voor uitklaring" (dus nog in China???)
Bij PostNl stond gisteren "verwachte tijd: morgen tussen 9.30 en 12.00 uur".
Vandaag stond daar: "bezorgtijd wordt berekend/pakje nog niet ontvangen of verwerkt"
Aangekomen in regio betekent als het goed is dat de vlucht plaats heeft gevonden, en meestal zit ie dan in LUIK. Dat "luik" staat er tegenwoordig niet meer bij, maar vermoed ik omdat het vroeger wel er bij stond en de rest van de tracking wel ongeveer hetzelfde is gebleven.
Douane export (china).
Dan vlucht naar EU, meestal aankomst in LUIK.
dan "douane inklaring".
dan wordt ie aan postnl gegeven, maar... postnl zegt hem nog niet ontvangen te hebben.
Dan weer inklaring,
en als ie daar doorheen is gaat 1 of 2 dagen later PostNL roepen dat ze hem hebben en dan krijg je hem de volgende dag.
Special Member
Een kloppend verhaal zou toch wel handig zijn...
(het pakje kan niet tegelijk bij de Chinese douane zijn en hier in de regio... )
Golden Member
Op woensdag 8 mei 2024 00:29:48 schreef revado:
[...]
Ik zal er 4 kopen en kijken of mijn diesel er op wil starten
En zo beloon je een oplichter
Special Member
.
[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 8 mei 2024 19:33:51 (100%)
Op woensdag 8 mei 2024 19:28:02 schreef fred101:
[...] En zo beloon je een oplichter
Mwah! Als je voldoende snel roept: Voldoet niet aan beschrijving, dan krijg je je geld terug.
Ik vermoed eerlijkgezegd dat Aliexpress dat als een soort van "verzekering" aan de verkopers aanbiedt: De verkoper krijgt alsnog z'n geld. Maar als voldoende mensen dat doen, dan gaat aliexpress d'r tzt ook wat tegen doen.
Ik had een bananapi wifi6 router gekocht. Krijg je een mailtje: Kan je de order cancellen, hij is niet op voorraad. Komt over 6 weken weer!
Dat hij niet kan leveren, dat zal wel een "minpuntje" op z'n aliexpress record zijn. Dus "klant cancelled" is voor hem gunstiger. Daar heb ik niet zo'n zin in. Die regels (Gij zult geen artikelen aanbieden die u niet op voorraad heeft) zijn er niet voor niets.
Anyway, stuurt ie dus twee heatsinks die je altijd gratis krijgt bij je A4988 stepper driver... Die moest ik terugsturen (max 1x per maand = betaald door Aliexpress). Geld teruggehad. Ik mag hopen dat die gast niet 100 euro voor 2 heatsinkjes van een dubbeltje heeft gevangen.
Honourable Member
Op woensdag 8 mei 2024 19:28:02 schreef fred101:
[...] En zo beloon je een oplichter
't was een grapje
Special Member
Bij Google wordt ook wel gemanipuleerd.
Meestal als je iets bepaalds zoekt krijg je allerlei uiteenlopende links, waaronder veel van Aliexpress.
Bij sommige zoekopdrachten krijg je niet één ali link te zien (terwijl ze dat object duidelijk en veel verkopen op Ali).
Blijkbaar worden bij sommige artikelen financieele spelletjes gespeeld...
Golden Member
Op woensdag 8 mei 2024 21:16:42 schreef Arco:
Bij Google wordt ook wel gemanipuleerd.
Meestal als je iets bepaalds zoekt krijg je allerlei uiteenlopende links, waaronder veel van Aliexpress.
Ik krijg eigenlijk nooit Ali express links. Ik gebruik bing voor van alles maar google voornamelijk voor electronica. Als ik een willekeurig partnummer in type krijg ik gelijk electronica onderdelen gerelateerde zoekresultaten. Ik heb wel eens als test dit op 3 PC's geprobeerd. De mijne en 2 PC's waar nooit naar electronica wordt gezocht. De resultaten waren totaal verschillend voor de zelfde zoek opdracht. Jij koopt veel direct in China dus krijg je veel links daarvoor.
Edit, even getest, als ik zoek op boost converter krijg ik helemaal op het laatst van de pagina 3 links naar Ali.
Special Member
Dat verklaart niet waarom ik bij sommige artikelen veel ali links krijg, en bij andere totaal niets...
(beide artikelen zijn bij Ali volop te vinden...)
Volgens mij kan je bij ebay/aliexpress aanbiedingen extra betalen om ook EXTERN gepromoot te worden. Dat zal voor sommige soorten dingen veel populairder zijn dan voor andere dingen.
Honourable Member
Peddler heeft keurig woord gehouden.
Het, via mail, opgegeven huisnummer van de buren hebben ze netjes genotered en het pakketje daar afgegeven vrijdagavond bij de 2e poging af te leveren.
9 dagen vanuit china is keurig!
Let op bij artikelen boven de 150€ waar Ali niet de BTW betaald.
Status bij Ali:
"Douane afhandeling mislukt" WTF ?!
Ga naar: https://postnl.post/track?barcodes=XYZ , vul bij XYZ jouw T&T nummer van Ali in. Je krijgt dit scherm:
"Awaiting payment from the recipient" Ah duidelijk.
Ga naar: https://jouw.postnl.nl/track-and-trace/
Vul daar je gegevens in en betaal de kosten.
Golden Member
Ik denk dat Ali de invoerrechten niet inhoudt zoals ze dat bij de BTW wel plegen te doen.
Of is het boven € 150 ook geen BTW, omdat je toch zelf moet aftikken?
Het is voor velen lastig in te schatten onder welke categorie een artikel valt en of en hoeveel invoerrechten betaald moeten worden.
[Bericht gewijzigd door rob040 op zondag 19 mei 2024 19:58:16 (30%)
Het is voor velen lastig in te schatten onder welke categorie een artikel valt en of en hoeveel invoerrechten betaald moeten worden.
@Rob040, eens. Wat ik duidelijk wil maken is dat je bij dit soort zendingen boven > 150€ zelf de vinger aan de pols moet houden.
Bij het bestellen word de prijs zonder BTW gedaan via "Price adjustment" aangezien je die zelf moet aftikken idd.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 19 mei 2024 20:08:12 (22%)
Het is een EU-wijde regel dat bedrijven als JLCPCB en Aliexpress de BTW voor zendignen onder 150 euro kunnen "regelen", maar dat niet MOGEN voor zendingen boven 150 euro.
Invoerrechten worden pas boven 150 euro geheven, dus onder de 150 euro heb je daar geen last van. En zodra je boven de 150 euro komt, dan wil de douane dus dat alles (invoerrechten + BTW) in 1x wordt afgerekend. Ook omdat ze dan de controle kunnen doen: Is het realistisch dat dit 200 euro heeft gekost? (zeg complete elektrische fiets).
Honourable Member
Van Fedex een factuurtje ontvangen voor de btw voor een van de pakketjes met RJ45 chassisdelen.
4,34 plus 5 euro "provisie" voor Fedex.
Ali verrekent dus niet altijd de btw, ook niet bij relatief lage bedragen.
Jawel, aliexpress heeft op die bestelling gewoon ook de btw betaald.... je hebt dubbel betaald.
Probleem is dat als het niet met aliexpress standard shipping gaat, de informatie "btw reeds betaald" verloren gaat en je het nogmaals mag dokken. Mogelijk kan je via aliexpress eea terugvragen.
Ik vraag als ik verwacht dat ze per fedex willen sturen altijd om toch ali-shipping te doen.
Edit: Ter controle: Je hebt 25.00 euro betaald. Ga naar "order history"(*), click op "order details"(*), en "download invoice"(*) en ziedaar je hebt 20.66 + 4.34 BTW betaald!
(*) Of hoe dat ook in het NL heet.
[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 23 mei 2024 10:01:28 (22%)
Golden Member
gisteren kreeg ik een mail van DHL "we hebben u niet aangetroffen, we komen morgen
Vandaag kreeg ik 2 mailtjes, eentje dat ze zouden komen, en eentje waarbij ze beweren dat ze het hadden afgeleverd
Helaas zeggen ze er niet bij WAAR,in ieder geval niet bij mij.Geen DHL meer voor mij dus.
Ik denk dat dit in de koffiehoek thuis hoort, mods, mijn excuus
Honourable Member
Op donderdag 23 mei 2024 05:31:07 schreef rew:
Jawel, aliexpress heeft op die bestelling gewoon ook de btw betaald.... je hebt dubbel betaald.Probleem is dat als het niet met aliexpress standard shipping gaat, de informatie "btw reeds betaald" verloren gaat en je het nogmaals mag dokken. Mogelijk kan je via aliexpress eea terugvragen.
Ik vraag als ik verwacht dat ze per fedex willen sturen altijd om toch ali-shipping te doen.
Edit: Ter controle: Je hebt 25.00 euro betaald. Ga naar "order history"(*), click op "order details"(*), en "download invoice"(*) en ziedaar je hebt 20.66 + 4.34 BTW betaald!
(*) Of hoe dat ook in het NL heet.
Het is heel vaag.
Ik had 2 pakketjes, omdat ik het heel snel wilde hebben had ik bij 2 verschillende bedrijfjes gekocht.
De enen kwam via dat peddel-dinges, de andere direct door fedex.
Ze hebben blijkbaar de prijs die de verzender heeft opgegeven ( 22 USD) omgerekend en daar de btw over berekend, die 20,66 komt op geen van beide facturen van ali voor.
Zowel de ali bon als de fedex bon gaan de boekhouding in, ik heb het zakelijk gekocht dus btw trek ik gewoon af, heb het immers ook betaald 2x.
Ah. Jij ook. Precies! Maar dus jammer van die 5 euro inklaringskosten bij FedEx. Dat zijn wel echte kosten voor je bedrijf.
Honourable Member
Op donderdag 23 mei 2024 22:04:55 schreef rew:
Ah. Jij ook. Precies! Maar dus jammer van die 5 euro inklaringskosten bij FedEx. Dat zijn wel echte kosten voor je bedrijf.
Klopt, maar ik ben blij dat ik het spul snel had en die 5 euro valt bij 40 RJ45 chassisdelen ook weer heel erg mee.
Special Member