Hi Hubie,
Als ik naar je soldeerpunten kijk dan zie ik een hoop verbrand soldeer...
Zo zien mijn soldeer punten er eigenlijk nooit uit, wel hier en daar een zwart randje van verbrand vloeimiddel,
maar dat is bij het vertinnen van de punt en het daarna afvegen weer weg.
Ik heb zeer veel gesoldeerd met dat soort punten, dagen lang productie draaien en ik verving de punt als ik merkte dat het solderen minder soepel/snel ging.
Veel hangt af van je soldeer hygiëne, hoe vaak je de bout schoonmaakt en ook weer uit zet als je hem een tijdje niet gebruikt.
Zet je punt zoveel mogelijk weg op een schone manier, dus punt schoonmaken en dan een laagje nieuw tin er op.
Ook de mechanische stress op de soldeerpunt speelt hier mee, hij heeft wel een beitel vorm maar is niet geschikt om als beitel gebruikt te worden.
En ja, ik weet waarover ik spreek, ik heb het zelf ook gedaan, dingen los wringen met je soldeerbout punt. 
Ik dacht dat het punt nummer-7 was dat ik veel gebruikte en zo'n punt hield het geen jaar uit bij mij, het slijt gewoon en er is een punt waarop je hem gaat vervangen.
Zoals ik hierboven als schreef, kost het meer moeite om een soldering te doen, dan pakte ik een andere punt, of dit nu na 4 maanden was of een jaar.
Als je punt no-7 gebruikt dan is de temperatuur eigenlijk wat te hoog, als ik het goed heb ligt de temperatuur dan rond de 370 graden.
En betere temperatuur is meestal rond de 330 en 340 graden voor 60/40 soldeer, je hebt dan wat minder "startvermogen" maar het tin en de hars verbrand dan minder snel.
Bij moderne geregelde soldeerbouten, heb je een "Stand By" timer, dan wordt de temperatuur omlaag geregeld, b.v. 150C, hierdoor verstook je minder vermogen,
maar vooral blijven je punten schoner en gaan langer mee.
De vraag of Weller zijn punten slechter maakt, kan ik niet meer beantwoorden omdat ik JBC gebruik als soldeer station.
Maar heb je jezelf al afgevraagt of wat jij soldeerd de laatste twee jaar, of daar wat in is veranderd?
Groet,
Bram