Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 4

fred101

Golden Member

Een kennis heeft een Chineese brom-scooter. De kwaliteit van dat ding is om te janken. Iedere keer als het ding goed nat is geweest moet hij de bobine vervangen. De bedrading is een lachertje, de service vriendelijkheid idem, al het plastic (bijna het hele ding) breekt als je er al naar wijst. Het weinige metaal roest. De originele banden zag je gewoon wegslijten. Ziet er goed uit, het kost geen drol maar het is net zo triest van kwaliteit als veel van de Chinese electronica.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Tja,
'Roest vast staal' heeft in China nu eenmaal een andere betekenis... (het roest vast... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2023 10:43:57 schreef v4lover1:
Wist niet dat dit kon!!!
Ik ( België ) kan volgens mij enkel een adres ingeven en geen postpunt.
Kan je dit even verduidelijken aub.

Dat heet "POSTE RESTANTE". Eeuwenoude dienst, waarover "moderne"
postdiensten graag een nieuw sausje gieten. Maar het werkt ook gewoon op
de oude manier.

Op 31 juli 2023 07:59:08 schreef mel:
Wat ik ook zo stom vind. je besteld iets bij Reichelt... het past makkelijk in een envelop. maar ze doen er een doos omheen waar je de hik van krijg.Een voordeel is wel dat ze nu moeten aanbellen, want het past niet in de brievenbus..

De catalogus moet er toch ook bij? <g>

In ieder geval Duitse^WOost-Friese degelijkheid. Kan geen kwaad. Het is
ook weer geen muis op een pallet (zoals ooit eens op El Reg langs kwam).

Op 7 augustus 2023 12:25:45 schreef Arco:
Dat soort sluitingen zie je helaas wel vaker bij Chinese printen...

Gewoon even 220V over zetten, is 't zo weg...

Op 8 augustus 2023 23:57:26 schreef McAwesome:
In China kopiëren ze werkelijk alles. Het is geen elektronica maar ik viel bijna van mijn stoel :o

https://en.wikipedia.org/wiki/Kindred_Spirits_(sculpture)
en
https://www.alibaba.com/product-detail/Hot-Sale-large-huge-big-Outdoor…

Misschien maar eens vragen om een nieuwe Hand van Oterdum. Dat plastic
geval moet toch eens een keer weg.

EDIT: meer reacties

fred101

Golden Member

Bedrijven die veel versturen hebben afspraken over de verzendkosten met de transporteur. Ze moeten dan alles op pallets klaar hebben staan en het meest economisch is om standaard maat dozen te gebruiken (Heel veel dozen in 1 maat kopen zou ook nog goedkoper kunnen zijn en handeling is eenvoudiger) Dan kunnen ze eenvoudig pallets vol stapelen en de transporteur kan ze ook weer eenvoudig herverdelen voor bezorging ipv een puzzle van allemaal kleine doosjes.
Een toeleverancier vertelde dat ooit, die betaalde toen iets van 7 gulden per doos ongeacht gewicht zolang het maar in een doos op een pallet stond.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In de .cz republiek betaal je pakketten al niet meer per gewicht, maar
per grootte (er is wel een toeslag voor zeer zware pakketten).

Ik meen me te herinneren dat de post in .nl ook rolcontainers
accepteert. En klassiek kun je natuurlijk post in zakken versturen, met
een loodje om elke zak (ik heb vroegah nog wel eens een zak voor een
kantoor weggebracht naar het depot, omdat ze dicht wilden en de ophalers
maar niet kwamen... was wel een leuk klusje als kind).

De andere kant van het verhaal is dat veel leveranciers hier gewoon
begrip kunnen opbrengen als ik zeg dat iets kleins (en niet breekbaars)
prima als aangetekende brief kan, en dat ze dat ook wel zouden willen
doen... maar dat helaas het softwarepakket dat ze gebruiken daar geen
optie voor heeft, en dat als ze het handmatig doen, de administratie
niet meer klopt (want dat zit ook in het alles-in-1-pakket).

Je hele bedrijfsvoering uitleveren aan een kant-en-klaar pakket. Ik moet
er niet aan denken, brr. Blijkbaar kunnen ze het niet zonder een van
buiten aangekochte structuur. Ben je dan geschikt als ondernemer?

Ik heb 2000 euro aan onderdelen besteld bij LCSC. Heb ik 8000 condensatortjes gekocht. 8000 van de 14000+ die ze er hebben. Mailen ze: Is het goed als we dat 1 compleet reel, plus 1 half reel plus losse tape van ruim 300 sturen? Ik zeg: Ik heb liever twee hele reels, daarom bestel ik er 8000. Ik had gedacht dat als jullie er nog 14000 hebben er wel een paar reels van 4000 te vinden zouden moeten zijn. Laat anders die 300 maar zitten en geef me het geld terug. "moeten we over nadenken". Dag later: We hebben een compleet reel gevonden voor je, kost wel drie dagen extra. 24 uur later: "is verstuurd!"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mwah, ik ken jouw toepassing niet, maar mijn antwoord zou neigen naar
"ach, doe maar". Zo'n leverancier moet z'n stukjes en beetjes ook kwijt.

Stel ik heb een product op aliexpress. Ik wil daar een vraag over stellen en dus "contact seller" doen....

Vroeger kon dat, ik kan nu die knop niet meer vinden. Vorige keer dat ik hem zocht kon ik hem nog wel vinden via "store home", maar nu kan ik hem ook daar niet meer vinden.

Voorbeeld product:
https://www.aliexpress.com/item/33045516296.html

Ik ben op zoek naar de SK punten waarbij de totale lengte vanaf "einde-6mm diameter" tot de punt 10mm is. De meesten lijken 13mm te zijn. Die 3mm vind ik belangrijk. (ik heb nog maar 1 "verse" 10mm, en tientallen van de lange, van voordat ik door had waarom sommige beter werkten dan andere...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
marcob

Golden Member

Dat kan volgens mij, door naar de poagina van de shop te gaan en dan met je muis gaan staan op de winkel naam:

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ok. En waar staat die knop in het engels ?

Zucht.

rob040

Golden Member

In de zwarte balk staat rechts "Message".

Waar?

Mijn browser window staat op "net breder dan 1024" pixels. Dan valt ie netjes van het scherm af. Thanks! (nu gevonden, dus...)

Arco

Special Member

Moet wel een heel oud display zijn; een beetje display van de laatste 10 jaar ondersteunt minstens full-hd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aliexpress: Nieuw record: 4 dagen. Donderdag 17 besteld, maandag 21 ontvangen. Het was de laatste tijd als vrij vlot met meestal 7-8 dagen transit tijd.

Op 18 augustus 2023 14:59:08 schreef Arco:
Moet wel een heel oud display zijn; een beetje display van de laatste 10 jaar ondersteunt minstens full-hd...

Klopt. Is nog een prima scherm van 1280x1024. `Maar dan nog. Ik vind het fijn dat er nog wat naast past, mijn browser is nooit (bewust) full-screen. (er valt wel eens wat op die knop en dan moet ik zoeken hoe ik dat ook al weer ongedaan maak).

Farnell doet een gooi naar een ander record....
Afgelopen vrijdag 1 bestelling gedaan. Eerste helft was er maandag. UPS zegt de tweede helft nog steeds niet in bezit te hebben, dus morgen begint ook al twijfelachtig te worden.

fred101

Golden Member

Farnell gaat hier ook niet lekker, gisteren besteld, vandaag nog steeds geen bekende afleverdatum:

Hoort zeker bij de nieuwe afleverkosten ellende, helaas had Mouser niet wat ik nodig had.

Hubie

Special Member

Op 7 augustus 2023 19:38:52 schreef Arco:
Ik denk dat meer als 99.9% uit China komt, dus ook die van Muco... ;)
In ieder geval goedkoop spul, want het heeft geen electrische test ondergaan.

De Velleman doorgetrokkenbaneneurokaartformaatprinten gebruik ik al 40 jaar maar ik zie ze steeds minder en ze zijn schreeuwend duur geworden.Ik denk dat ze niet meer gemaakt worden dus ik heb er pas nog een bosje gekocht.Als ik er een chinees naast leg zie ik wel dat die minder 'strak' zijn en er zit ook minder koper tussen de gaatjes.(2e plaatje)

rob040

Golden Member

Op 31 augustus 2023 17:20:44 schreef Hubie:
[...]

De Velleman doorgetrokkenbaneneurokaartformaatprinten gebruik ik al 40 jaar maar ik zie ze steeds minder en ze zijn schreeuwend duur geworden.Ik denk dat ze niet meer gemaakt worden dus ik heb er pas nog een bosje gekocht.Als ik er een chinees naast leg zie ik wel dat die minder 'strak'zijn en er zit ook minder koper tussen de gaatjes.

Al eens gekeken als je ze zelf bij een PCB boer in China laat maken?
Volgens mij is dat altijd voordeliger en dan kun je ze precies zo krijgen als die van Velleman.

Hubie

Special Member

Maar dat is toch alleen bij grote aantallen goedkoop?Ik heb daar eerlijk gezegd nooit naar gekeken.
Edit\ Heb voorlopig weer voorraad genoeg ook.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 31 augustus 2023 17:54:17 (19%)

Hubie

Special Member

Worden Weller soldeerpunten ook nagemaakt in China?
Oktober 2022 kocht ik een nieuw Weller beiteltje no:7 bij Amazon.nl.Nu,na nog geen jaar,is de punt al 'op '.De bovenste punt op de foto,de 2 punten eronder zijn vele jaren gebruikt en zijn nog bruikbaar.Ook de tekst Weller is er niet in gedrukt maar lijkt erop gestempeld.Is het Chinees? of loopt de kwaliteit van Weller hollend achteruit?Dat kan ook natuurlijk.Kortom,ik weet het niet maar ik heb nog nooit een soldeerpunt gekocht die zo snel slijt.

blackdog

Honourable Member

Hi Hubie,

Als ik naar je soldeerpunten kijk dan zie ik een hoop verbrand soldeer...
Zo zien mijn soldeer punten er eigenlijk nooit uit, wel hier en daar een zwart randje van verbrand vloeimiddel,
maar dat is bij het vertinnen van de punt en het daarna afvegen weer weg.

Ik heb zeer veel gesoldeerd met dat soort punten, dagen lang productie draaien en ik verving de punt als ik merkte dat het solderen minder soepel/snel ging.
Veel hangt af van je soldeer hygiëne, hoe vaak je de bout schoonmaakt en ook weer uit zet als je hem een tijdje niet gebruikt.
Zet je punt zoveel mogelijk weg op een schone manier, dus punt schoonmaken en dan een laagje nieuw tin er op.

Ook de mechanische stress op de soldeerpunt speelt hier mee, hij heeft wel een beitel vorm maar is niet geschikt om als beitel gebruikt te worden.
En ja, ik weet waarover ik spreek, ik heb het zelf ook gedaan, dingen los wringen met je soldeerbout punt. :-)

Ik dacht dat het punt nummer-7 was dat ik veel gebruikte en zo'n punt hield het geen jaar uit bij mij, het slijt gewoon en er is een punt waarop je hem gaat vervangen.
Zoals ik hierboven als schreef, kost het meer moeite om een soldering te doen, dan pakte ik een andere punt, of dit nu na 4 maanden was of een jaar.

Als je punt no-7 gebruikt dan is de temperatuur eigenlijk wat te hoog, als ik het goed heb ligt de temperatuur dan rond de 370 graden.
En betere temperatuur is meestal rond de 330 en 340 graden voor 60/40 soldeer, je hebt dan wat minder "startvermogen" maar het tin en de hars verbrand dan minder snel.

Bij moderne geregelde soldeerbouten, heb je een "Stand By" timer, dan wordt de temperatuur omlaag geregeld, b.v. 150C, hierdoor verstook je minder vermogen,
maar vooral blijven je punten schoner en gaan langer mee.

De vraag of Weller zijn punten slechter maakt, kan ik niet meer beantwoorden omdat ik JBC gebruik als soldeer station.
Maar heb je jezelf al afgevraagt of wat jij soldeerd de laatste twee jaar, of daar wat in is veranderd?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hubie

Special Member

Alleen die laatste alinea had voldoende geweest Bram.. ;-)
En het antwoord is nee.Ik heb niet meer gesoldeerd dan gewoonlijk.

Bapaktus

Special Member

Ik heb een paar maanden geleden hier in Nederland twee Weller stiften gekocht.
Een PT-H8 en een PT-O8.
Prijs €8,95 en €8,85.
Ook op die stiften is Weller afgedrukt.
Maar na enkele keren gebruiken op ongeveer 425 graden (8 dus, nog géén uur gebruik totaal) ) zijn de punten niet zoals ik gewend ben van mijn andere Weller punten waarvan sommigen al meer dan 30 jaar oud zijn.
Ik gebruik stiften type 8 omdat ik deze stiften gebruik voor het solderen van Posijn (enamelled) draad. Mijn andere stiften type 8 geven geen probleem bij het solderen van dit Posijn draad.
Na het solderen veeg ik ze schoon aan een vochtig sponsje met gedemineraliseerd water en daarna voeg ik, voordat ik de bout uitzet, een beetje soldeer toe aan de punt.
Ook het deel wat in de soldeerpunthouder steekt vertoont een andere (blauwe) gloed. net of het metaal oververhit is.
Ik kan, door dat ik slechts een uurtje deze stiften heb gebruikt nog niets zeggen over langdurig gebruik, maar deze (Chinese) stiften gedragen zich anders dan ik gewend ben. :S
Toevoeging, ik gebruik soldeer tin type 60/40, heb nooit wat anders gebruikt.
ruudroj

Op 31 augustus 2023 16:18:22 schreef fred101:
Farnell gaat hier ook niet lekker, gisteren besteld, vandaag nog steeds geen bekende afleverdatum:

Dat gaat al veel beter dan de mijne. Nu 100% zeker meer dan een week vertraging. (ik heb het over ongeveer 2 weken nodig denk ik. dus dit keer vind ik het niet zo erg...)

Edit: Ik heb gebeld. Ze stellen een onderzoek in.

Hubie

Special Member

@Bapaktus:Niets is meer zeker tegenwoordig.Misschien is het een echte Weller punt die in China gemaakt is of het is Chinese namaak.Klagen bij Amazon heeft weinig nut denk ik.