Op maandag 1 december 2025 09:47:36 schreef Hoeben:
fcapri, nu noem je ook wat. Duitsland was vroeger wel kwaliteit, maar nu echt niet meer. Met mijn Mercedes Vito heb ik per jaar meer reparatiekosten dan ik met mijn Toyota HiAce in 18 jaren alles bij elkaar had. En dan schijnt mijn Vito nog een van de betere busjes te zijn.Ook in Duitsland hebben de managers gewonnen die denken dat je alles goedkoper kunt maken door het slechter te maken. En het is voor de korte termijn. Veel is voor de leasemarkt, dus hoeft het ook niet meer lang mee te gaan.
En typisch voor Duits automotive is dat ze telkens de slag missen. Bij de common-rail liepen ze achter, nu bij e-autos ook. Ze zijn erg behoudend.
Of ze willen er niet aan destijds in de midden jaren tachtig toen de jappen met multikleppen kwamen bleven de europeesche auto contructeurs beweren dat het helemaal niks toevoegde, pas in de jaren 90 gingen die ook naar 16 kleppers toe.
En zo was het ook met de hybrides zoals de prius van Toyota en civic van Honda die werden uitgelachen want dat werdt toch niks riepen ze in europa
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
en de chinezen zijn al volop op dat EV gesprongen. 15jaar geleden al reed het in shanghai vol electrische scooters. bij ons bestond dat niet of amper.
2takt bestaat er al jaren niet meer, en 5-8jaar geleden werden scooters met verbrandigsmotoren gewoon gebant uit de stad en huur ebikes aan alle hoeken van de straat.
hier zie je nog altijd van die rokende brommers rondtuffen, ebikes begint nu pas een paar jaar op te komen, en electrische scooters kosten hier een fortuin.
(ginder 245€, topic uit 2016: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1819784#1819784).
wij lopen hier hopeloos achter. bejing en shanghai hadden smog problemen, daar is zwaar aan gewerkt.
in 2019 ging ik in china en een vriend die ons kwam halen, zei dat het het laatste jaar was, want volgend jaar mocht zijn auto niet meer in de stad (ford mondeo van 6jaar oud !!!). hier laten ze nog altijd wagens van 20jaar in de LEZ zones.
wij hebben ook een prius, ene van 2010 met nu 406 000km op de teller. doet het prima.
dit jaar in china in electrische taxis gezeten, had het eerst niet door, vond alleen dat die toerenteller rare bewegingen deed.
taxi 1 met 379 000km
taxi 2 met 431 783km
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik mag met mijn 2.2 liter turbodiesel bus, klasse 5, nog steeds de meeste steden in. Tot 1 januari 2027.
Die Chinese autos zijn goedkoop. Maar kunnen niet mijn 2-ton aanhanger trekken.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (29%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 2 december 2025 10:05:41 schreef fcapri:
en de chinezen zijn al volop op dat EV gesprongen. 15jaar geleden al reed het in shanghai vol electrische scooters. bij ons bestond dat niet of amper.
2takt bestaat er al jaren niet meer, en 5-8jaar geleden werden scooters met verbrandigsmotoren gewoon gebant uit de stad en huur ebikes aan alle hoeken van de straat.
Zoveel dat daar ook noodgedwongen in gesnoeid is (schroothopen en parkeerplaatsen vol) en dat je de wet van de grote getallen en de wet van de goedkope troep ook tegen je hebt qua aantallen brandjes (tot aan het punt dat er na EV branden mannetjes hoezen over wrakken gooien en/of merkjes eraf slopen om geen reputatieschade op te lopen). Tel je zegeningen.
hier zie je nog altijd van die rokende brommers rondtuffen, ebikes begint nu pas een paar jaar op te komen, en electrische scooters kosten hier een fortuin.
Het grootste deel van het brommerpark is euro 4 viertakt. In de randstad toch wel. Die roken niet noemenswaardig en lopen verbazend zuinig. De huurvloot is bovendien 100% elektrisch (maar mogen alsnog sommige binnensteden niet in, niet vanwege uitstoot maar omdat ze vinden dat mensen maar lopend of op de fiets moeten - OV komt er ook niet meer).
wij lopen hier hopeloos achter. bejing en shanghai hadden smog problemen, daar is zwaar aan gewerkt.
in 2019 ging ik in china en een vriend die ons kwam halen, zei dat het het laatste jaar was, want volgend jaar mocht zijn auto niet meer in de stad (ford mondeo van 6jaar oud !!!). hier laten ze nog altijd wagens van 20jaar in de LEZ zones.
In een totalitair bestel is zulke verlakkerij een stuk makkelijker door te voeren, dus nogal wiedes dat die daarin voorlopen. Ik ben zoals vaker gemeld, zeer sterk voorstander van ingrijpen in de leasevloot en organisch verloop (waarom dacht je dat de meerderheid van de brommers euro 4 is?). Het enige voordeel dat ik zie is dat zij vast de kastanjes uit het vuur halen zodat wij weten hoe het beter kan. Zowel qua techniek als qua beleid.
En hoewel alle beetjes mooi meegenomen zijn, durf ik de bewering wel aan dat de luchtvervuiling in China niet hoofdzakelijk van het verkeer komt, nog minder dan hier. Alleen is het (net zoals hier te vaak gebeurt, maar dan extremer) makkelijker om het volk te piepelen dan de fabrieken die geld binnenharken.
Dat extreme is wat we hier ook altijd van Amerika zeiden. Alles is daar groter, en helaas komen de slechte exportproducten soms mee met de goede. We moeten in Europa niet alles van andere machtsblokken willen kopieeren.
P.S. Die Ford Mondeo van 6 jaar is niet zo oud, maar een Chinese auto van 6 jaar is al een stuk ouder en vervangen stimuleert ook de economie... Dat wil zeggen, voor zover het om mensen gaat die genoeg geld hebben om zich te laten uitkloppen.
Wie kan mij helpen bij het volgende probleem?
Ik had via Ali een printplaatje besteld die rond 9 december zou aankomen.
Nu kreeg ik afgelopen zondag, 7 december een bericht dat de aflevering mislukt was omdat de ontvanger niet thuis was.
Nu was ik echt de hele dag thuis geweest en het lijkt mij stug dat een koerier op zondag pakjes aflevert.
Ik kon de tracking bekijken:
en ik kon de suggestie zien die men deed om het pakket te traceren:
Maar het trackingnummer wordt niet herkend door postnl.
Ik zou ook niet weten hoe ik erachter kom wie de bezorger zou kunnen zijn.
Wie weet hoe ik hiermee verder kan?
Of moet ik het maar beschouwen als "Pech gehad, die zie je nooit meer" ?
Gooi het trackingnummer eens in www.packageradar.com of 17track.net
Soms krijgt een nieuw trackingnummer bij aankomst in nl en dat vertelt ali niet altijd.
Op deze websites zie je wel als het een ander nummer heeft gekregen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Welkom bij de club, pakjes worden vaak helemaal niet meer bezorgd, gaan naar een afhaalpunt of retour... 
Geschiedenis van het pakje: https://parcelsapp.com/en/tracking/AP00775674261311
@Brains Ik word daar ook niet veel wijzer van, behalve dat er een nieuw tracknummer verschijnt die ook nergens op uitkomt.
@ Arco betekent dat dat ik er naar kan fluiten?
Of kan ik het alsnog vergoed krijgen oid?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou nog wat afwachten op meer nieuws over het pakje.
Meestal is levering binnen 10 dagen, dat kan langer duren. (snail-mail, ik heb net een pakje binnen wat ruim 7 weken onderweg is geweest...
)
Vooral als verzending gratis is, kiest men soms voor de goedkoopste (en traagste) methode...
Is het pakket niet door DHL verzonden.
Heb ik een keer gehad.
Misschien dat daar het nummer wel bekent is.
Succes
Ik ga nog wel even afwachten, bedankt voor de opbeurende woorden!
@Winands Ga ik dan eens proberen!
[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op (22%)]
Arco
Special Member
Via mijn link wordt automatisch vermeld via welke carriers het pakje wordt vervoerd.
Vreemd genoeg staat daar alleen Cainiao (laatste stuk zullen ze toch echt niet zelf doen...)
Zo nu en dan kijken of er nog info bij komt...
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Je pakket komt met PostNL
https://jouw.postnl.nl/track-and-trace/UC869575598TW-NL-2342WX
Mijn ervaring hiermee:
- Of het komt met de normale post, kijk dan voor een foto in de app
- Of het (wordt mogelijk omgenummerd naar een 3S code) komt met de pakket post. Dan komt het als een levering in de app. afzender is dan: hang zhou cai niao in Den Haag.
Die melding komt meestal omdat ze het overdragen van Cainiao naar PostNL.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 9 december 2025 13:05:40 schreef Arco:
Vooral als verzending gratis is, kiest men soms voor de goedkoopste (en traagste) methode...
Dat zijn de "gratis verzenden" voor pakjes onder de 5 euro. Die zijn "untracked zodra ze in NL zijn" en postnl weet dat ze die best 2 weken kunnen laten liggen. Klantenservice zegt: "zonder tracking weten we niet waar ie is". of ze liegen gewoon: "we hebben hem niet".
Ik denk dat geduld hebben de enige manier zal zijn.
Edit @Flash2b Ik heb nogmaals het nr ingevoerd bij Postnl :
" Bezorgtijd wordt berekend
Pakket is ontvangen door PostNL Laatste update: 4 december om 10:16 uur "
Dus het is bij Postnl , dan zal het een dezer dagen misschien toch wel komen!
[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op (71%)]
Als het met postnl komt (of is het pestnl) dan word normaal een briefje in de bus gestopt met afhaalpunt of ze komen de dag erna.
Het betreft een -leeg- printplaatje van 9 x 15 cm, dus het lijkt me makkelijker om dan het pakketje in de brievenbus te stoppen dan eerst een briefje te maken.......
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
die tracking zegt soms de raarste dingen.
ik had eens een pakketje dat heel lang onderweg was, volgens aliexpress lag het nog op de luchthaven. volgens track17 lag het op de douane, volgens een andere was het bij de lokale afleveraar... in werkelijkheid hadden ze het achter de bloembak gelegd aan mijn voordeur
Arco
Special Member
Op dinsdag 9 december 2025 15:41:35 schreef winands:
Als het met postnl komt (of is het pestnl) dan word normaal een briefje in de bus gestopt met afhaalpunt of ze komen de dag erna.
Een briefje???
Da's toch wel 10 jaar terug dat ze dat voor 't laatst deden...
(hier althans)
De logistiek bij tante pos is momenteel wat van slag volgens mij.
Laatste dagen al 2 zendingen gehad waar stond "Pakje komt morgen", terwijl het al bezorgd was...
Mijn laatste bestelling van ali was er echt snel. Besteld op 3 december, cyber monday. Was op 6 december in Nederland en maandag 8 december bij mij thuis 
Ik heb wel eens langer op een Nederlands pakketje gewacht 
Ik zou de brieven in de gaten houden.
Ik heb wel eens spotgoedkope pakketjes gehad omdat ik wat tegoed had bij ali met gratis verzending. En opgegeven moment bleef postnl maar zeggen is onderweg terwijl het al lang in de brievenbus lag of op mijn werktafel 
Maar dat bleef in de postnl app staat totdat je zelf verwijderd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De postNL bezorgers moeten dan bij afleveren de boel scannen, en als ze dat vergeten, dan blijft ie dus staan op "zou in ons fysieke systeem moeten zitten".
Het is natuurlijk super-simpel om de pakjes die "met de bezorger meegegeven zijn" en dan "niet gescand voor aflevering" te filteren in de database. En bezorgers die dat (te) vaak doen daar op aan te spreken. Zo kan je het systeem verbeteren zonder super-dure maatregelen. Maar postnl is ABSOLUUT niet geinteresseerd om hun dienstverlening te verbeteren.
Op dinsdag 9 december 2025 16:39:18 schreef Arco:
Een briefje???
Da's toch wel 10 jaar terug dat ze dat voor 't laatst deden...![]()
Volgens mij is het wat recenter pas ingevoerd, maar wel irritant: Zie maar in je app of je pakjes hebt die bij het pakketpunt staan. Tja..... De app zegt: meerdere gebruikers op 1 adres -> geen App.
[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]
Een pakket licht al 8 dagen te wachten op een vlucht terwijl een pakket deze week besteld nu al in Nederland is.
Onderweg
In afwachting van vlucht
4 december 15:56 MET
Vertrokken vanuit het land of de regio van herkomst.
4 december 15:56 MET
Douaneafhandeling voltooid
Uitklaring bij douane voltooid
1 december 06:37 MET
Uitklaring bij douane gestart
1 december 06:08 MET
Onderweg
Uw pakket is op de luchthaven aangekomen. Het is in afwachting voor doorvoer.
26 november 12:30 MET
Onderweg
Vertrokken vanuit het sorteercentrum in het land of de regio van herkomst
25 november 02:36 MET
Wordt verwerkt in het sorteercentrum in het land of de regio van herkomst
18 november 13:43 MET
Opgehaald door vervoerder
Ontvangen door het logistieke bedrijf
18 november 08:13 MET
Uw betaling is gelukt.
17 november 11:07 MET
Uw bestelling is aangemaakt.
17 november 11:04 MET
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er is een tussenstop gemaakt en daar heeft de douane extra gecontroleerd. Dat is naar mijn idee niet heel gebruikelijk, maar mogelijk speelde er wat.
Het viel me op dat mijn laatste pakje en een pakje dat hier geloof ik langskwam, door Chunghwa Post (niet te verwarren met LCD fabrikant Chunghwa Picture Tubes) zijn ingeschoten. Bij mij zat het oorspronkelijke Chinese zakje in een Chunghwa gelabeld zakje.