Even verder zoeken loont hoor, mar ik zou origineel kitje nemen, de FETs van Ali zijn niet altijd even top of werken in geheel niet..

Je moet er ook rekening mee houden dat de torren en diodes in de Y-SUS module richting de 100°C gaan en erover in bedrijf.

De originele kunnen volgens Panasonic 150°C verdragen.
Ik heb de ervaring dat Ali zooi en/of slecht solderen de boel na een maand weer laat knappen met nog andere gevolgen ook.
Goedkoop is in dit geval duurkoop.
Als je die tv echt wil (blijvend )herstellen zou ik maar voor de kwaliteitsonderdelen gaan.

Top, dank voor alle tips, ik ga eens rondneuzen voor onderdelen.. maar geen ali dus ;)

Ben terug aan de slag met deze vergeten patient.. of fixen of wegbrengen, spanningen stegen in het huis ;) .. ik het al het een en ander vervangen nu, maar zit nu nog even naar die diodes te kijken.. als ik naar het symbool kijk zou dit een TVS Diode zijn (klopt dit?). Kan ik deze testen? Of gewoon vervangen? als ik de diode zelf meet op short, geeft hij geen short. In gewone diode meting merk ik ook niks (gewone multimeter). Op het bord zelf meet ik op zijn plaats wel short. (D216). als ik ernaast meet D204 meet ik ook short. Maar misschien kan dit normaal zijn? Enig tips?

Op zondag 6 augustus 2023 10:59:12 schreef Rruben:
Nu, nog niet veel tijd gehad om hier verder mee aan de slag te gaan, maar nog eens doormetend over die zener diodes.. het mag toch niet, of vergis ik me hier in (waarschijnlijk hmm) dat als ik met multimeter in diodestand ik open meet als ik over deze zener meet in beide richtingen? Wat ik enigszins wel aannemelijk acht is dat je open meer over de contactpunten waar hij inzat (2de, uitgesoldeerde)

Ik weet niet hoe die Fluke 77 toont dat 'ie in diodestand staat of niet, maar gewoon in doorpiepstand zou ook nog kunnen op die foto. Dan is het maar afwachten wat je meet en het is (op het onderscheiden van harde sluiting na) vaak erg onbetrouwbaar.

Heb je inmiddels iets opgezocht over de werking van een zener of TVS?

Nu praktisch: bij een zekering die zo gewelddadig bezwijkt, zou ik sowieso beginnen bij de gelijkrichter als die er zit. Daarna zet ik m'n geld op een schakelFET die ergens dik in sluiting ligt.

Begin in ieder geval eens met een gloeilamp in serie bij inschakelen, dat scheelt bezwijkende zekeringen.

Wel een enorm geduld na 3 jaar geen TV..Als je beide diodes losneemt is de sluiting nog steeds aanwezig? Ik vermoed dat de diodes dan nog OK zijn en als je op schema kijkt kan het ook wat anders zijn uiteraard.. maar als het snel moet kan je ook een tweedehands voeding aanschaffen toch?

Die TVS zou bij overspanning stroom moeten doorlaten/afleiden. Als ik meet met gewone diode stand meet ik dus short op het bord, maar de diode los niet, in beide richtingen open .. wat misschien ook weer niet klopt...

Op dinsdag 21 april 2026 20:25:44 schreef smd:
Wel een enorm geduld na 3 jaar geen TV..Als je beide diodes losneemt is de sluiting nog steeds aanwezig? Ik vermoed dat de diodes dan nog OK zijn en als je op schema kijkt kan het ook wat anders zijn uiteraard.. maar als het snel moet kan je ook een tweedehands voeding aanschaffen toch?

ha.. geduld, maar ondertussen wel andere tv.. kids gaan op kamer en ik dacht dat dit wel het moment was..

Als ik D204 ook los soldeer blijft op de punten voeding zelf short, de diode zelf ook open .. dus ik twijfel - niet alleen door gebrek aan kennis ;) - .. maar wel vreemd dar er short op de punten zit toch? Dus verder zoeken.. Geen short met ground of rechtstreeks voeding in tov van deze punten. hier https://www.youtube.com/watch?v=NsIM5jo_2Y8 worden nog R6015 (mosfet) aangeduid als potentiele problemen.. weet niet of deze natuurlijk zelfde probleem had.. (is this a wild west fix ? ;)) Nog tips om die koelplaten waar deze op zitten los te solderen? pakken best veel warmte denk is .. hete lucht of pootjes los solderen?

Ik denk niet dat de diodes wel ok zijn ik kan ze me niet defect herinneren wel de FET en bijbehorende driver.

Ok, ga ik daar naar op zoek .. of tenminste eerst proberen uitsolderen en controleren..

Ik heb de twee mosfets (R6015) er uit gesoldeerd, ze waren idd kortgesloten. Nu is ook de short op de diode plek weg.. dus veronderstel dat ik verkeerd veronderstelde ;) .. Nu deze bestellen/vervangen. .. maar welke is de bijhorende driver? Kan ik deze controleren?

[Bericht gewijzigd door Rruben op (14%)]

https://elektrotanya.com/panasonic_tx-p42vt30e_tx-p42vt30j_chassis_gpf…

Als je het schema eens download en in verdiept?? aan de MOSFETs zit de driver vast...