Daarbij laat de luidspreker zich wel duidelijk horen als je aan de ingang met een draadje frummelt. Maar zou eigenlijk niet moeten, want hij doet dat ook met de volumeregelaar helemaal naar nul...Vergezeld van een duidelijke brom.
Draai ik het volume open, dan hoor je wel de befaamde 'ruis'.
Er lijkt dus ergens in het geluid ook iets niet goed te zitten.
Enige tips?
Op 14 augustus 2023 21:22:15 schreef Bavelt:
[...]Mijn Humax kastje op mijn kamer heeft deze..
Ik heb dan alle zenders van de kabel.[bijlage]
[bijlage]
Deze is perfect.
Zowel op de onderste rij tulp aansluitingen, de meest linkse en de scart uitgang (TV) staat een composiet signaal.
Je hebt dus alleen de modulator met VHF nodig en aansluitkabel, scart naar tulp, en een rf coax kabeltje van modulator naar TV. Mooi is als je een 75 naar 300 Ohm filtertje kan scoren, maar met de kern in 1 vd antenne ingangen werkt het ook wel.
Zet de modulator op kan 2, 3 of 4. Band 3 vanaf kan 6 kan probleem geven met DAB.
Op 15 augustus 2023 17:14:16 schreef RAAF12:
Volgens mij zijn dat zes windingen ipv zeven....
Ik hou het op 6,5 windingen. Als je de aansluitdraden haaks op de spoel zet en in lijn met de spoel, dan kom je op 7 windingen uit.
Op 15 augustus 2023 17:47:35 schreef Bavelt:
Maar voorlopig doet het ding niks. ik Heb hem op een breadboardje gezet, maar de TV reageert er niet op.
Zonder frequentiemeter heb je geen idee op welke frequentie hij oscilleert en of hij wel oscilleert. Zelf zou ik het zendertje afregelen via een werkende moderne TV. Volgens mij hebben die nog gewoon VHF. Aan de kanalenkiezer draaien van de oude TV lijkt mij geen goed idee en de TV wordt er niet beter van.
Breadbordjes zijn leuk voor LF-schakelingen maar voor VHF zou ik de boel zo compact mogelijk aan elkaar solderen. Kijk voor voorbeelden hoe dat moet naar de werkjes van blackdog.
De oscillator kan je verstemmen door de spoel uit elkaar te trekken of in elkaar te duwen. Je zou ook de 18pF afstemcondensator kunnen vervangen door een toltrimmer van 30pF. Dan kan je de oscillator afstemmen door de toltrimmer in of uit te draaien. Je hebt wel een enorm handeffect, misschien zelf zo erg dat tijdens het verstemmen de oscillator afslaat.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (65%)]
Op 15 augustus 2023 11:47:12 schreef Bavelt:
Het lastige in deze is de lange levertijd van Alie voor deze dingen...
Nu bestellen. Bij mij is de levertijd nu binnen twee weken. Nog nooit zo snel geweest. Gewoon met postnl.
Op 15 augustus 2023 19:27:53 schreef ohm pi:
[...]Ik hou het op 6,5 windingen. Als je de aansluitdraden haaks op de spoel zet en in lijn met de spoel, dan kom je op 7 windingen uit.
[...]Zonder frequentiemeter heb je geen idee op welke frequentie hij oscilleert en of hij wel oscilleert. Zelf zou ik het zendertje afregelen via een werkende moderne TV. Volgens mij hebben die nog gewoon VHF. Aan de kanalenkiezer draaien van de oude TV lijkt mij geen goed idee en de TV wordt er niet beter van.
Breadbordjes zijn leuk voor LF-schakelingen maar voor VHF zou ik de boel zo compact mogelijk aan elkaar solderen. Kijk voor voorbeelden hoe dat moet naar de werkjes van blackdog.
De oscillator kan je verstemmen door de spoel uit elkaar te trekken of in elkaar te duwen. Je zou ook de 18pF afstemcondensator kunnen vervangen door een toltrimmer van 30pF. Dan kan je de oscillator afstemmen door de toltrimmer in of uit te draaien. Je hebt wel een enorm handeffect, misschien zelf zo erg dat tijdens het verstemmen de oscillator afslaat.
Zou ik dat op de scope moeten kunnen zien? Ik zie aan de output (C van 2 pF?) Alleen de sync pulsen)
Op 16 augustus 2023 01:00:44 schreef Bavelt:
[...]
Zou ik dat op de scope moeten kunnen zien? Ik zie aan de output (C van 2 pF?) Alleen de sync pulsen)
Nee, tenzij je een scope hebt die 200 MHz aankan. Waarbij ik ook al m'n twijfel heb om de BC107.
De VHF band zit voor kanaal 2, 3 en 4 tussen de 47 - 68Mhz heb ik begrepen.
Wat zou een betere zijn dan de BC107?
Ik had ergens gelezen dat men wel eens een modulator uit een oude videorecorder sloopte. Maar die lussen de antenne-ingang en uitgang toch gewoon door?
Dat doen ze ook ja, maar wat ze ook doen is het baseband video signaal van de band omtoveren naar een "antenne" signaal voor je TV.
Je moet dan wel een écht oude videorecorder hebben. Alles vanaf de jaren 80 gebruikt UHF voor zover ik weet.
Op Aliexpress en Ebay kan je zoeken naar een Goobay modulator. Goobay maakt ze met VHF afstemmogelijkheid. Let op, dat is wel een optie, héél goed lezen!
Verder kan je zoeken naar (2e hands of NOS) Astec video modulatorblikjes zoals deze: https://www.ebay.com/itm/ASTEC-Video-Modulator-Model-UM1381-/371970778…
Baco had ze vroeger, inmiddels niet meer, maar je kan effe rondzoeken. Vaak krijg je het kale blikje en moet je er zelf nog even een printje met wat aansluitingen bij verzinnen.
Hier geldt ook weer dat je goed moet opletten dat ze op VHF en niet op UHF werken.
Op 16 augustus 2023 14:33:25 schreef Bavelt:
De VHF band zit voor kanaal 2, 3 en 4 tussen de 47 - 68Mhz heb ik begrepen.Wat zou een betere zijn dan de BC107?
Ik had ergens gelezen dat men wel eens een modulator uit een oude videorecorder sloopte. Maar die lussen de antenne-ingang en uitgang toch gewoon door?
Ja en ze creëren er een kanaal bij. Het kanaal waar je video zeg maar op uitzend. Soms kon je met een schakelaar zelfs een testbeeld op dat kanaal uitzenden. Dit om de tv goed af te kunnen stemmen op het kanaal van de video recorder.
Het is inderdaad uitkijken of ik er wel eentje koop met VHF als uitgang.
Deze bijvoorbeeld had ik in gedachten, maar ik weet dus niet wat ze verstaan onder "RF". Zo te zien is het ding niet instelbaar qua output.
Als die dan op de UHF zit, heb ik er niks aan.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005763468912.html?spm=a2g0o.cart.0.…
Let op, die shop heeft maar 80% positieve feedback, dat is érg slecht.
Verder staat er 67MHz bij, dus dat zou in principe een VHF modulator moeten zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hier hebben ze 'm ook: https://www.fruugo.nl/rca-a-v-composiet-videokabel-naar-rf-coaxiale-co…
Wellicht sneller, is in Engeland...
Als ik bij die site kijk naar de voorraadlocatie zegt ie "china" met levering tussen 22 augustus en 8 september.
Fruugo is gewoon een dropshipper, niets mis mee, maar biedt niet meer dan gewoon op Aliexpress bestellen.
Als je op Ali goed oplet, kan je soms artikelen vinden die op voorraad zijn bij een europees warehouse. Volgens mij kan je dat zelfs als filter instellen.
Op 16 augustus 2023 15:26:17 schreef Ledlover:
Als ik bij die site kijk naar de voorraadlocatie zegt ie "china" met levering tussen 22 augustus en 8 september.Fruugo is gewoon een dropshipper, niets mis mee, maar biedt niet meer dan gewoon op Aliexpress bestellen.
Als je op Ali goed oplet, kan je soms artikelen vinden die op voorraad zijn bij een europees warehouse. Volgens mij kan je dat zelfs als filter instellen.
En het is nog even de vraag of het ding wel PAL compatible is. Dat zie ik niet zo gauw in de specs.
k heb ze nl gezien waarbij het NTSC blijkt..
zoals deze bv:
https://www.amazon.nl/RF-modulator-VHF-demodulatorconverter-CATV-syste…
Dan weet je wel op welk kanaal hij zit..
Ondertussen knutsel ik wat verder.
Ik heb voor deze schakeling andere torren gevonden uit een FM-zendertje:
9018's. Die kunnen in ieder geval een hoge frequentie aan.
Die ga ik er maar eens in zetten. Je zou haast denken dat je toch 'iets'moet zien op het beeld als je over de spoel aait.
Ik vind het lastig dit schema te doorgronden. Hoe werkt dit nu?
Is T2 de oscillator? En wat doet die diode daar? En potmeter p1?
Meet het stroomverbruik eens. Als je de LC kring even kortsluit, moet de stroom omhoog schieten.
Tijdens het oscilleren zakt de stroom juist.
BC107 is een universele tor zoals de bc547.
Op 16 augustus 2023 19:07:05 schreef Bavelt:
Ik vind het lastig dit schema te doorgronden. Hoe werkt dit nu?
Is T2 de oscillator? En wat doet die diode daar? En potmeter p1?
T2 is de oscillator en T1 is de amplitudemodulator. De condensator van 56 pF is een ontkoppelcondensator voor de HF-draaggolf. Idealerwijs wil je het punt halverwege de spoel voor RF aan de ground, massa of aarde leggen. De condensator van 56pF zou idealerwijs dan oneindig groot moeten zijn. Maar je wilt ook de RF-oscillator AM-moduleren, dus de condensator kan niet oneindig groot zijn. Kennelijk is 56pF een mooie compromis om de frequenties van 5,5 MHz en lager niet naar ground kort te sluiten en de RF-frequentie voldoende door te laten naar ground.
De RF-oscillator is een Collpits-oscillator. De basis van T2 ligt voor RF aan ground via de condensator van 2,2nF. De oscillatorkring bestaat uit de spoel van 7 windingen en de condensator van 18pF. Deze combinatie bepaalt (grotendeels) de trillingsfrequentie.
Stel dat de oscillator werkt.
Als de collectorspanning daalt, dan wordt deze spanningsdaling via de condensator van 5,6 pF doorgegeven aan de emittor van T2. Deze transistor wordt dan sterker opengestuurd. Tgv deze opensturing zal de collectorspanning nog sterker dalen.
Als de collectorspanning stijgt, dan wordt deze spanningsstijging via de condensator van 5,6 PF doorgegeven aan de emittor van T2. Deze transistor wordt dan sterker dichtgestuurd. Tgv van deze dichtsturing zal de collectorspanning nog sterker stijgen.
Door dit gedrag bevindt de transistor niet in een stabiele situatie en oscilleert deze.
De spanningsstijging en -daling kan niet onbeperkt oplopen want er is een beperking van de voedingsspanning en niet-lineairiteiten van de transistor T2.
Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Colpitts_oscillator.
Met potmeter P1 stel je het werkpunt van T2 in. Hoe je de potmeter moet instellen weet ik niet. De oscillator mag in ieder geval niet afslaan en de AM-modulatie moet voldoende diep zijn.
D1 dient ervoor om te zorgen dat bij iedere vorm van het videosignaal de nulpunten van de synchronisatiepulsen van het ingangssignaal op hetzelfde niveau liggen. De ingangscondensator verwijdert het gelijkspanningscomponent van het videosignaal. Deze moet hersteld worden.
Je zou dan kunnen zeggen, laat de condensator maar weg, dan is het altijd goed.
Je weet niet waar het videosignaal vandaan komt. Dat signaal kan wel op een gelijkspanning van bijvoorbeeld 1V of 10V staan en die gelijkspanning kan als condensator van 10uF niet aanwezig is de instelling van T1 verstoren.
Op 16 augustus 2023 15:16:43 schreef Arco:
Hier hebben ze 'm ook: https://www.fruugo.nl/rca-a-v-composiet-videokabel-naar-rf-coaxiale-co…
Wellicht sneller, is in Engeland...
Vreemd ding, er worden 2 frequenties genoemd 6 MHz uit elkaar. dat lijkt de beeld geluid afstand, maar dan voor UK, en niet voor hier (5,5 MHz)
Maar in UK hebben ze weer geen VHF gehad voor 625 lijnen systeem.
(Op VHF zat 405 lijnen systeem)
Op 16 augustus 2023 21:58:08 schreef pararuud:
[...]Vreemd ding, er worden 2 frequenties genoemd 6 MHz uit elkaar. dat lijkt de beeld geluid afstand, maar dan voor UK, en niet voor hier (5,5 MHz)
Maar in UK hebben ze weer geen VHF gehad voor 625 lijnen systeem.
(Op VHF zat 405 lijnen systeem)
Wacht even, ik denk dat dit voor 2 kanalen NTSC zijn, 6 MHz kanaal afstand.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ierland en mogelijk ook Hong Kong hadden wel 625 lijnen op de VHF.
Maar wat je al zegt, het ziet ernaar uit dat het ding omschakelbaar is tussen 2 kanalen die 6MHz uitelkaar liggen. Dan is het eentje voor ITU systeem M (NTSC), dus niet geschikt voor een televisie die systeem B doet zoals in Europa.
Dank voor de mooie uiteenzetting.
Ik heb zelf even lopen rekenen aan de oscillatorfrequentie.
Op grond van de gegevens van de spoel, lengte = 18,mm, d= 6mm en aantal wikkelingen (n=7) levert een waarde op van 0,083uH.
De condensator van 18 pF vormt samen met de spoel de resonantiekring.
De frequentie zou dan zijn bij L = 0,083uH en C = 18 pF een waarde van 130,21Mhz.
Klopt dit?
Te hoog voor VHF (althans kanaal 2, 3 en 4). Volgens de formule zou ik dan een C moeten hebben van 79pf, dan kom ik op 62,15 Hz, dus ongeveer kanaal 4.
Maar geen beeld, alleen sneeuw. Op kanaal 6 reageert de TV wel als je wat aan de spoel morrelt, maar meer dan wat schuine strepen levert het niet op. Het lijkt een beetje op een signaal zonder sync-pulsen. maar geen herkenbaar iets.
Jammer is dat ik de kanalenkiezer ook nog niet heb kunnen testen. Helemaal vertrouwen doe ik dat ding nog niet, omdat wanneer je maar even aan de knop zit, dit tot reacties leidt (vooral sneeuw, strepen en gebrom). Die heeft blijkbaar ook een schoonmaakbeurt nodig. Niet raar, omdat er veel contacten in zitten met die ronddraaiende trommel met 'kanaalprintjes'.
Ik heb ook geen testbeeldgenerator voor de VHF.
Dus ik loop een beetje vast.
Ik was vandaag in de kringloop en zag een heel oude Sharp VHS-videorecorder (type VC-A249GM (BK), die een 'test-knop' heeft om je TV goed te zetten.
Maar ook hierbij weet ik niet op welk kanaal dat ding uitzendt.
Dan zou ik de modulator daar uit kunnen slopen.
Het lijkt er inderdaad op dat je oscillator voor 130MHz is. Vandaar dat je niks zie op je TV. Het wordt wel een twijfelachtig schema.
Uit welk boekje komt dit schema?
Op 16 augustus 2023 22:54:20 schreef Bavelt:
Ik was vandaag in de kringloop en zag een heel oude Sharp VHS-videorecorder (type VC-A249GM (BK), die een 'test-knop' heeft om je TV goed te zetten.
Maar ook hierbij weet ik niet op welk kanaal dat ding uitzendt.
Volgens de gebruiksaanwijzing k....site
is het kanaal waarop deze videorecorder uitzendt instelbaar vanaf ca kanaal 30 t/m ca kanaal 39. Aan de modulator heb je niks
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (62%)]
UHF Dus.
Het schema van deze modulator kreeg ik van RaaF12, Post uit dit Topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2448696#2448696
(waarvoor dank!)
Die modulatoren in die video recorders stonden inderdaad meestal op kanaal 36. Ook die van de vroegere video games, homecomputers enzo gebruikten dat kanaal. In de zendstation indeling van de kabel aanbieders werd kanaal 36 om deze reden ook meestal vrij gehouden.
Het schema van raaf is wel een bekend schema. Het is erg oud. De schakeling hoort in een vertint blikje bijna in de tin ingegoten te zijn. In de oude tijd met dergelijke waanzinnig hoge frequenties werken betekende gewoon loodgieters werk. Die oude kanalenkiezers zien er ook echt niet voor de lol zo mooi uit. Dat alles was nodig om de frequentie van de vrijlopende oscillatoren een beetje stabiel te krijgen.
Met de toepassing van de pll en zijn digitale delers veranderde dit.
In elk geval was die degelijk dichtgesoldeerde kast ook een onderdeel van de frequentie bepalende delen. Op een breadboard zal dit dus ook nooit goed gaan werken. Dit moet je direct op het koper van een print plakken. Verder een oude breedband radioontvanger(scanner) nemen om te luisteren waar de zender uithangt en dan net zolang knoeien met die spoel tot je de modulator op de juiste frequentie hoort.