Met een Watt controller kunt u veel 220volt klein elektrische apparaten gebruiken, zonder dat de spanning op uw campingplaats onderbroken wordt! Ook al gebruikt u apparaten tot 2000 watt.Het begrenst de stroom bij 3, 4 of 6 ampère.
Spanning moet 220v blijven, alleen de stroomafname moet begrenst worden.Het sinusvormig 50Hz signaal moet behouden blijven.
Je kunt dan ook je 12v omvormer gebruiken die bv. 1000-2000W levert.
In de handel is dergelijk apparaat verkijaar voor ~90€.
Zoek een bouwschema voor dergelijk app. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bvd..

Op 13 augustus 2023 14:53:29 schreef piettvs:
Met een Watt controller kunt u veel 220volt klein elektrische apparaten gebruiken, zonder dat de spanning op uw campingplaats onderbroken wordt! Ook al gebruikt u apparaten tot 2000 watt.Het begrenst de stroom bij 3, 4 of 6 ampère.

Bij 2000 watt loopt er ruim 8 ampère. Veel meer dan u aangeeft. Of te wel dit kan gewoon niet.

Spanning moet 220v blijven, alleen de stroomafname moet begrenst worden.Het sinusvormig 50Hz signaal moet behouden blijven.

Wat is dat dan voor apparaat? Waar te koop. Graag technische specs.

Bvd..

Zonder meer gegevens over dit apparaat valt er niet heel veel over te zeggen. Voor 90 euro zou ik dat apparaat overigens meteen kopen. Voor zo weinig geld kun je dat nooit zelf maken. Er is niet heel veel dat je voor maar 90 euro maken.

Op 13 augustus 2023 15:06:47 schreef Ex-fietser:
Er is niet heel veel dat je voor maar 90 euro maken.

je kan er wel een mooie kat in de zak voor kopen. >:)

Als je googelt op watt controller, dan vind je diverse apparaten. Maar hoe ze precies werken, dat blijft in nevelen gehuld. Ze geven wel een "verklaring", maar dat is inhoudsloos gewauwel.

'Watt controller' is een gekke naam, maar zo noemt de verkoper het zelf.
Deze kwam bovenaan in mijn zoekvenster:

Het is ongetwijfeld een eenvoudige triac-regeling, die bij een ingestelde stroom gaat terugregelen. Bij het model hierboven kun je uit drie stroomwaarden kiezen.
Daardoor daalt natuurlijk de spanning en is dan dus geen 230 V meer. Het is dan ook geen sinus meer. Alleen de 50 Hz blijft hetzelfde.

Als bescherming tegen het laten doorslaan van een campingzekering (en de daaropvolgende vernederende gang naar de campingbazen :)) is zo'n ding best handig. Maar koffiezetten duurt gewoon langer, en wafels bakken zal ook even wennen zijn, voor zover dat al lukt: de platen worden veel minder heet.

Spanning gelijk houden en stroom varieren gaat niet werken, dhr Ohm maakt daar bezwaar tegen... :)

Zou er een verband kunnen zijn met dit eerdere draadje https://www.circuitsonline.net/forum/view/162704 ?

Overigens lijkt het me dat de hooggewaardeerde deelnemer FET nogal gebeten is op de wafels, tegenwoordig:

wafels bakken zal ook even wennen zijn, voor zover dat al lukt

:)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (45%)]

Bvd..

Als je zoiets maakt heb je waarschijnlijk het zelfde als zo'n gekocht ding.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8

Zou je een smoorspoel in serie met de belasting schakelen dan begrenst die toch ook de stroom, hoef je niets voor te bouwen.

Op 13 augustus 2023 15:15:05 schreef Frederick E. Terman:
'Watt controller' is een gekke naam, maar zo noemt de verkoper het zelf.
Deze kwam bovenaan in mijn zoekvenster:
[bijlage]

Het is ongetwijfeld een eenvoudige triac-regeling, die bij een ingestelde stroom gaat terugregelen. Bij het model hierboven kun je uit drie stroomwaarden kiezen.
Daardoor daalt natuurlijk de spanning en is dan dus geen 230 V meer. Het is dan ook geen sinus meer. Alleen de 50 Hz blijft hetzelfde.

Als bescherming tegen het laten doorslaan van een campingzekering (en de daaropvolgende vernederende gang naar de campingbazen :)) is zo'n ding best handig. Maar koffiezetten duurt gewoon langer, en wafels bakken zal ook even wennen zijn, voor zover dat al lukt: de platen worden veel minder heet.[/quo

Het is ongetwijfeld een eenvoudige triac-regeling
Als dat zo is, dan bouw je het voor 25€.
Voor ht verwarmingselement geen bezwaar, maar vooreen electronische
schakeling in bv. en Senseo app. wet ik het nog niet zo zeker.
zou je moeten testen.

Op 13 augustus 2023 15:06:47 schreef Ex-fietser:
[...]

Bij 2000 watt loopt er ruim 8 ampère. Veel meer dan u aangeeft. Of te wel dit kan gewoon niet.
Piettvs: De Wattbegrenzer <stroombegrenzer> begrenst de stroom tot max 6A 6×220=1320W!!

[...]

Wat is dat dan voor apparaat? Waar te koop. Graag technische specs.

[...]

Zonder meer gegevens over dit apparaat valt er niet heel veel over te zeggen. Voor 90 euro zou ik dat apparaat overigens meteen kopen. Voor zo weinig geld kun je dat nooit zelf maken. Er is niet heel veel dat je voor maar 90 euro maken.

Wat heeft dit quoten voor zin?

Op 13 augustus 2023 16:48:13 schreef pa3gws:
Wat heeft dit quoten voor zin?

Ach, het is zijn eerste topic. Is misschien fout gegaan. :)

Op 13 augustus 2023 15:17:35 schreef Arco:
Spanning gelijk houden en stroom varieren gaat niet werken, dhr Ohm maakt daar bezwaar tegen... :)

Yep, daarom heet het de wet van Ohm en niet de aanbeveling van Ohm.

Volgens mij zijn het een soort met snake-olie gevulde dimmers. Niet alle apparatuur gaat daar blij van worden. De gemiddelde klant kan het toch niet nameten (Heb je een serieuze meter, of beter een scoop voor nodig)

Op 13 augustus 2023 17:07:24 schreef Lambiek:
[...]

Ik vermoed dat het een ongelukkig geplaatste reactie is op het "Camping artikel".

Op 13 augustus 2023 17:07:24 schreef Lambiek:
[...]

Hoe bedoel je?

Je kunt dan ook je 12v omvormer gebruiken die bv. 1000-2000W levert.
Bvd..

Deze zomer stond ik op een camping die op elke plek bemeterde stroom had.
Was een hele mooie (ik denk best prijzige) installatie die ze op afstand konden regelen.
Gasten betalen gewoon per kWh en krijgen elke hoeveelheid stroom die het stopcontact toelaat.
Was voor mij nieuw, maar ik denk dat dat heel snel standaard wordt.

Op 14 augustus 2023 00:15:29 schreef piettvs:
Hoe bedoel je?

Omdat Quoten op deze manier totaal geen zin heeft, er is geen touw aan vast te knopen op deze manier. :)

Op 14 augustus 2023 00:23:58 schreef Spog2:
[...]

Deze zomer stond ik op een camping die op elke plek bemeterde stroom had.
Was een hele mooie (ik denk best prijzige) installatie die ze op afstand konden regelen.
Gasten betalen gewoon per kWh en krijgen elke hoeveelheid stroom die het stopcontact toelaat.
Was voor mij nieuw, maar ik denk dat dat heel snel standaard wordt.

Dat zal de standaard worden, ik ken meerdere parkeigenaren die al heel wat discussies gehad hebben met huurders van een bungalow 'ik betaal toch voor huur incl stroom' die met hun haspeltje de auto zaten op te laden...

Icy is 1 van de grotere spelers op dit gebied. ( https://www.icy.nl/ ) en zeker sinds de hogere energieprijzen is de behoefte aan dit soort dingen ontploft.

als parkeigenaar kun je niet meer een vast bedrag hanteren. Dat bedrag wordt veel te hoog (voor degene die amper stroom gebruiken) of je gaat er zwaar op toeleggen.

Ook op camperplaatsen speelt dat steeds vaker, airco's en kacheltjes 'want ik betaal incl stroom'.
In (met name) duitsland zie je ook vaak betaalautomaten. 1 of 2 euro erin en dan x kWh krijgen. Wel zo eerlijk.

Op 14 augustus 2023 00:15:29 schreef piettvs:
[...]

Hoe bedoel je?

Als je iets quote dan verschijnt het in zo'n lichtblauw blok. Daaronder type je dan de reactie op die quote. Dat doe je ook alleen maar als een quote nodig is omdat je reageert op een post waar inmiddels meerdere andere posts onder staan.

Jij maakt alleen de quote maar typed vervolgens er niks bij. Dat schiet natuurlijk niet op.

Op 14 augustus 2023 09:49:42 schreef Lambiek:
[...]
Omdat Quoten op deze manier totaal geen zin heeft, er is geen touw aan vast te knopen op deze manier. :)

Sorry ben nieuw hier. Ik weet niet wat Quoten is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Quoten is rechts op de laatste post klikken dan kopieer je dus die tekst in jou bericht.
Als je wilt antwoorden op een bericht dan klik je links onder de berichten op beantwoorden.

Quoten is een Engels woord voor citeren.

Quoten doe je door op de quote knop https://www.circuitsonline.net/images/icons/quote_message.png te drukken... ;)

Een nieuwe deelnemer, die ons schema's komt vragen van een apparaat dat niet kan bestaan of functioneren zoals beschreven. En als er naar details gevraagd wordt dan komt daar geen antwoord op, maar begint zij/hij wel te kliederen met de "quote"-functie, en probeert ons dan wijs te maken niet te weten wat dat inhoudt.

Mijn delicate neus meent een geurtje van trollerij waar te nemen.