Bosch vaatwassser E09 - Vervangende hittepomp werkt niet

Het nummer van de pomp die ik als vervanger heb ontvangen is 9001.537.623, de originele was 9000.946.122.

Nee, dat is niet het bestel nr. Dat is een 8cijferige code die met 00 of met 12 begint (12019637 of 12014980). Staat op de doos. Mss even uitleggen waar en wat je gekocht hebt. Volgens mij een verkeerd model. Bij mijn weten is het qua motoraansluiting (paarse stekker) plug an play. De weerstand durft al eens een setje hebben maar daar is deze te jong voor.

Ook later eens de verwarming open maken. Soms zit er een prop vuil (papier bv van potjes te wassen). Als dat is ga je de oorzaak moeten bekijken om herval te vermijden.

Bij deze zit het meer aan de aansluiting dus ik vermoed hier zwak ontwerp.

Het bestelnummer van mijn vorige foto is 12014980 inderdaad.
Overigens heb ik ook de 12019637 liggen, want die heb ik verkeerd geleverd gekregen de eerste keer en nog niet teruggestuurd.

Ik heb hem online besteld via Fixpart (waar zowel de site als de helpdesk zeggen dat dit de juiste pomp is, maar volgens mij klopt dit niet).

Kwa aansluiting is het inderdaad plug en play als ik de juiste pomp zou hebben.

Op 18 augustus 2023 21:42:13 schreef EricN:
(...) Bij deze zit het meer aan de aansluiting dus ik vermoed hier zwak ontwerp.

Ik ben ook vrij zeker dat het zwak ontwerp is. Kwam al meer foto's tegen van mensen waarbij het verwarmingselement in de buurt van de connector is doorgebrand.

Op 18 augustus 2023 22:03:02 schreef Douwe W:
[...]
Ik ben ook vrij zeker dat het zwak ontwerp is. Kwam al meer foto's tegen van mensen waarbij het verwarmingselement in de buurt van de connector is doorgebrand.

Voordat je hem weggooit toch even checken.

Op 18 augustus 2023 21:49:18 schreef Douwe W:
Het bestelnummer van mijn vorige foto is 12014980 inderdaad.
Overigens heb ik ook de 12019637 liggen, want die heb ik verkeerd geleverd gekregen de eerste keer en nog niet teruggestuurd.

Ik heb hem online besteld via Fixpart (waar zowel de site als de helpdesk zeggen dat dit de juiste pomp is, maar volgens mij klopt dit niet).

Kwa aansluiting is het inderdaad plug en play als ik de juiste pomp zou hebben.

Die 2 nrs zijn de juiste maar de motor erin niet. Was het een doos die reeds open geweest is?

De 12014980 heeft een 9001.180.504 pomp.

Waarom was de 12019637 verkeerd? Dat is ook de juiste vervanger. Ik ga nog eens verder duinen.

Op de officiële site v bsh (bosch) is de 12019637 de enige juiste. De 2 grote onderdelen leveranciers geven de 12...980 op als next best thing. Maar de nummer op de pomp is niet die jij daar hebt.

Wat was er mis met die eerste 12019637 die je ontving?

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Op 18 augustus 2023 22:33:45 schreef EricN:
Voordat je hem weggooit toch even checken.

Ga ik zeker doen!

Op 18 augustus 2023 22:47:22 schreef EricN:
[...] Maar de nummer op de pomp is niet die jij daar hebt.
Wat was er mis met die eerste 12019637 die je ontving?

Ik heb in beide doosjes (aan de buitenkant de twee 12** nummers die je noemt) dezelfde pomp ontvangen.
Wat me opviel is dat de nummering van de aansluiting anders is dan het origineel.

De eerste (*637) heb ik ook gemonteerd en met de nieuwe pomp erin pompt hij niet maar maakt wel herrie (mijn vermoeden is dat de pomp misschien achteruit draait of niet draait maar enkel zoemt). Daarna heb ik de oude pomp met defect verwarmingselement teruggeplaatst om zeker te zijn dat de elektronica niet defect is, maar die doet alles prima, behalve verwarmen.

Ik vermoed dat het verschil tss de ..637 en de ...980 in de inhoud gaat zitten. Met bv de spanband en ingangsnorkel of zonder. De nr op de motor van je foto. 9001... Vind ik nergens bij de leveranciers terug. En ook geen documentatie over enige draden ombouw.

Als ik je motor op zoek op het net 9001537623 dan kom ik op de 12019637.
Die zag ik niet aankomen. Dan zit je in de pinarie. De motor kan je ook laten draaien zonder hem in te bouwen. Kun je de draairichting vd oude en de nieuwe in het ook houden. De 2 buitenste paarse kun je doorknippen en kruislinks verbinden. Dan draait hij andersom maar of dat op lange termijn gunstig is is af te wachten. Dit in ieder geval nog niet voor gehad. Verkeerde alternatieven wel maar fabriek uit miserie niet.

De verwaring overbouwen in 1 vd nieuwe is ook niet gunstig daar de motoren geen goede lagers hebben en dan ga je de oude lagers wederom gebruiken. Ja, de doorbrandende verwarmingen zijn maar een klein deel vd miserie van deze pompen.

De wikkelingen vd oude achteraan eraf halen en kijken of ze mss op de nieuwe passen is mss ook een optie. Maar dat lost de rare zaak vd verkeerde pomp niet op. Als het van mij was belde ik maandag naar bsh. Daar zijn ze vrij behulpzaam.

[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]

Draairichting anders nog niet meegemaakt, wel de aangestuurde frequentie/ voltage is anders. Maar wel meegemaakt dat afvoerpomp ook roet in eten kan gooien door te zwaar lopen of soms motor stuur IC defect dat 1 fase miste

Ik heb de windingen bekeken en die lijken hetzelfde, maar toch vreemd dat de oude pomp wel werkt en de nieuwe niet dan...? Of zou ik een defecte pomp hebben gekregen (de weerstand van de spoelen komt ook overeen met de oude).

Mss moet je het nog eens duidelijk stellen. Wat ik begrepen heb is: de eerste vervangpomp maakte lawaai. De tweede ook. Van de tweede denk je dzt er mogelijks iets mis aan is. En de eerste dan? Heb je ze nog alle 2.

Een mogelijkheid: 2 bouten achteraan los. Kap achteraan er af. Ijzeren klomp met wikkelingen vh pomphuis trekken. Omwisselen met de oude. Of mss hiermee wachten en is eerst met bsh bellen? Of draden is omkeren om te kijken wat er gebeurt? Draairichting vd nieuwe en oude vergelijken?

[Bericht gewijzigd door EricN op (10%)]

Klopt, Bosch bellen is sowieso een goede.

De eerste heb ik getest en maakte lawaai, de tweede heb ik nog niet aangesloten omdat ik eerst duidelijkheid wilde hebben voordat ik misschien twee verkeerde pompen gebruik en beide moet retourneren...
Beide nieuwe pompen heb ik nog liggen.

Ik heb nog even wat tests gedaan om een zo compleet mogelijk verhaal te hebben als ik morgen met Bosch bel.

- De nieuwe pomp draait redelijk stil wanneer ik hem aansluit buiten de vaatwasser
- De nieuwe pomp maakt herrie wanneer ik hem in de machine monteer en aanzet (zowel met het verwarmingselement aangesloten, als wanneer het verwarmingselement losgekoppeld is).

Het geluid lijkt erg op een vastgelopen motor die meer koppel moet leveren dan hij kan. Zie het filmpje: https://youtu.be/F3S_uyYeq9E

Heb je gekeken of die verkeerd om draait? Maar dat maakt weinig uit denk ik. Het lijkt me gewoon een droge pomp. Het anker van dit type pomp draait mee in het water. De "rollagers" draaien dus in het nat. Fabriek uit is de boel droog en krijg je herrie. Even nat laten draaien en heel snel moet dat weg zijn.

Hij draaide de goede kant op, heb ik inderdaad nog even gecheckt.

Wat ik me dan wel af vraag is waarom hij dan dit geluid niet maakt als hij droog loopt in de lucht, terwijl hij gemonteerd wel dit geluid maakt?
En de originele pomp maakt geen herrie als ik hem er droog in plaats...

Dat is volgens mij trilling die doorgegeven wordt of klankkast werking. Niet iedere motor maakt herrie als die de eerste keer draait. Het is iets resonantie achtig. Zoals wrijven met je vinger op een glas. Laat hem eens verder gaan tot hij wast. Zou op een paar seconden moeten weg zijn.

Als zoemend zou ik het niet omschreven hebben. Mss dat daar het misverstand zit of mss blijkt het nog wat anders maar ik ben vrij zeker.

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Ik vond het zoveel herrie maken dat ik hem niet door durfde laten draaien, maar je hebt gelijk! Met een paar glaasjes water erin is hij al een heel stuk stiller (wel luidruchtiger dan de originele). Nu even een programma laten draaien om te zien of alles weer werkt.

Dank voor de hulp!

Op zondag 20 augustus 2023 22:45:01 schreef Douwe W:
Ik vond het zoveel herrie maken dat ik hem niet door durfde laten draaien, maar je hebt gelijk! Met een paar glaasjes water erin is hij al een heel stuk stiller (wel luidruchtiger dan de originele). Nu even een programma laten draaien om te zien of alles weer werkt.

Dank voor de hulp!

Ik loop tegen precies hetzelfde aan, alle pompen die ik nu nieuw zie hebben de pinout qua nummering in elk geval omgekeerd met mijn pomp.

Hoe is dit bij jou afgelopen? Kan dit dus wel gewoon zomaar aangesloten worden?

Even voor anderen die dit topic later volgen. In mijn geval werkte het prima met een pomp (wel eentje die volgens Bosch/Siemens ook geschikt zou zijn) maar die de pinout ook net andersom had. Ik heb niks veranderd qua connectoren, en ik meette ook dezelfde weerstand over alle 3 de pinnen.

De pomp werkt prima en maakt ook niet gek meer lawaai.

En glansspoel gebruiken worden ze ook stiller van. Pompen zijn af fabriek niet gesmeerd, dat doet het water wat in de machine komt en de pomp moet de lagers langzaam vullen met water..