Ik heb een defecte mc6871.
Enige tips hoe ik dat ding kan openmaken. Het heeft nogal vreemde pinout, ik dacht mischien pruts ik er een microcontroller in om klok circuit na te maken om een 6800 board te testen.
Ik heb een defecte mc6871.
Enige tips hoe ik dat ding kan openmaken. Het heeft nogal vreemde pinout, ik dacht mischien pruts ik er een microcontroller in om klok circuit na te maken om een 6800 board te testen.
Special Member
Naden zijn zo te zien gefelsd (en misschien ook gesoldeerd). Dat zal wel frezen met een dremeltje worden...
Honourable Member
Is dat wel de moeite waard? De kans lijkt me klein dat het zonder verdere schade kan geopend worden, en herstelling zie ik al helemaal niet haalbaar tenzij met veel geluk en/of veel geduld en/of veel bekwaamheid.
En een plan B lijkt voor de hand te liggen: min of meer gangbaar kristal, en een gepaste deler of delertrein erachter. Bv. 20 MHz en delen door 32 brengt u op 1,7 % na op dezelfde frekwentie, is dat nauwkeurig genoeg? 25 MHz delen door 41 komt zelfs nog dichter, maar een 41-deler is nu misschien niet direct supersimpel...
Als het erom gaat het oorspronkelijke uitzicht te behouden, dan wordt het wat lastiger, ja.
Ik heb hier toevallig een open exemplaar liggen:
Het heeft wel een 1MHz kristal, maar dat zal de pin-out niet veranderen.
Hoe het is geopend, weet ik niet. Bij de mijne lijkt het kapje met fritt aan het substraat bevestigd te zijn geweest.
Andre, kijk ook even op V&A, ik bied daar een ringkern trafo voor een MC6800 bord aan. Splinternieuw!!
Bedankt voor alle tips.
Bedankt voor de bijgevoegde foto Tidak ada.
Ik ga eens kijken of ik hem ook open krijg.
Dank voor aanbod van de ringkerntrafo de orginele trafo met spanningregelaar is er nog bij. Maar ik gebruik nu een computervoeding.
Succes! Ik ben benieuwd
Trafo was degene, die wij op het lab topasten voor de MC6800.
Gemaakt als special bij 'Transduktor, Sweden'
Is dit niet zo'n speciale clock oscillator met 2 verschoven fase / omhullende uitgangen?
Dat was speciaal nodig voor de originele 6800 zover ik me herinner. Met de 6802 kon je een normale oscillator gebruiken met een enkele 50% duty clock.
Een gewone clock oscillator (met deler oid) werkt dan niet. Waarschijnlijk ook niet met eigen uC frobel schakeling. Dat kwam nogal nauw zover ik weet. Maarja dat is ook 40 jaar geleden voor me.
[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 1 september 2023 00:43:42 (18%)
Special Member
Inderdaad was een 2-phase bijzonder ding nu ik de spec weer zie.
Special Member
Is met een paar onderdeeltjes wel te maken. (DIL24 steker, printje, processor + kristal)
Grootste probleem is nog dat de meeste moderne processortjes niet meer op 5v werken...
Nou nee dus, er zit een phase shift in de 2 uitgangen.
Een van die PHI-clocks omhult de andere clock met een aantal ns. Er is wel denk ik iets te maken met wat delay lines en gating logic om exact die omhulende te maken.
In het datasheet zijn dit td en td2, die moeten minimaal 0 zijn en dat haal je dus niet met een simpele inverter, een van de flanken is dan buiten spec. en dat werkt niet. Dus je moet dan wat met gates/inverters doen om de PHI-2 binnen het andere clock window te laten vallen van 0 - 8 ns.
Special Member
Sommige kleine picjes hebben een NCO (numerical controlled oscillator) en CLC's (configurable logic cells), daarmee moet het kunnen...
(NCO kan een ingestelde frequentie opwekken, en de CLC is een blok met diverse configureerbare poorten zoals inverters)
Golden Member
Deze kwam ik tegen in een YouTube filmpje van Digicool Things:
[Bericht gewijzigd door KGE op vrijdag 1 september 2023 05:53:56 (27%)
Dat is voor een 6809 en die heeft geen 2-fase clock nodig zover ik weet.
Golden Member
Ligt eraan of je een 6809 of een 6809E hebt. De laatste heeft wel een 2-fasen-klok nodig.
Honourable Member
de CLC is een blok met diverse configureerbare poorten zoals inverters
@Arco: in hoeverre is zo'n CLC vergelijkbaar met de PAL (programmable array logic) van een jaar of 30-40 geleden?
Special Member
Kan zeker een oplossing zijn.
Even het datasheet erbij gepakt:
td = 0 - 9100 ns
Dit is de tijd tussen de flanken φ-2 en φ-1 als volgt:
code:
------------
φ-1 / \
---------- ----------
-------- ----------
φ-2 \ /
----------------
>| |< td >| |< td
Dus φ-1 kun je wel met een inverter maken, maar dan klopt de achterflank niet. Dus je moet met een hogere clock frequentie gaan werken en wat delen (gray code) + signalen summen etc. zodanig dat φ-1 binnen de omhullende van φ-2 valt. Wordt nog een uitdaging in dat PIC chippie.
-edit- Op de foto van tidak ada staan 3 ingegoten blobjes, waarschijnlijk een "naked die" chipje voor de inverter van de clock zelf en dan nog 2 andere, geen idee wat. Moet ook wel iets van CMOS geweest zijn.
[….]
-edit- Op de foto van tidak ada staan 3 ingegoten blobjes, waarschijnlijk een "naked die" chipje voor de inverter van de clock zelf en dan nog 2 andere, geen idee wat. Moet ook wel iets van CMOS geweest zijn.
Kan het geen MOS zijn? CMOS was in die tijd net in opkomst; alleen RCA beheerste de markt.
Inderdaad zou denk ik wel NMOS geweest zijn. Eerste foto: Week 32 uit 1972? Is wel erg oud, de 6800 dateert toch ergens uit 1975-78 of wat later?
En die van jouw (tidak) 1971?
[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 4 september 2023 17:06:38 (10%)
schema staat waarschijnlijk in dit boek op blz 157(pdf nummering).
FIGURE 4-1.1-5. Monostable Clock Generator
http://bitsavers.informatik.uni-stuttgart.de/components/motorola/6800/…
Nee hoor, we gebruikten die 6800 al in 1970. Misleid door de datum code 7135. Het blijkt dat zowel de 6800 als de 8080 processors pas in 1974 op de markt zijn gekomen….! Lekker bekvechten tussen voorstandrs van RISC versus CISC processoren (8080)
Mijn 6871A lijkt uit week 35 van 1971 te stammen (andrsom kan niet).
Edit:
What in hell was die clock oscillator voor ontworpen, drie jaar vóór de MC6800 ??
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 5 september 2023 07:19:12 (45%)
Op 4 september 2023 19:08:16 schreef Tidak Ada:
What in hell was die clock oscillator voor ontworpen, drie jaar vóór de MC6800 ??
Daarom vond ik die 1971 ook al vreemd 3 posts geleden.
Misschien dat ze jaren aan het stoeien geweest zijn voordat de processor pas deed wat die moest doen?
Toen kon je een stuk minder aan simulaties doen en alles was tijdrovend.
Het kan in ieder geval gemaakt worden met een PIO blok van de RP2040.
Beide pulsen 400ns en steeds 100ns beide laag?
code:
wrapto:
set 1 [4]
clr 1
set 0 [4]
clr 0
wrap
Syntax ben ik een beetje roestig, maar zoiets zou het programma worden. Dan instellen om op 10MHz te draaien (12.5 clocks per cycle) (dus je 100ns zal tussen 104 en 96ns heen en weer flippen. Pech hoor.)
Ik gebruik altijd een 74HCT245 als level shifter naar 5V.
Golden Member
Er staat overigens ook een andere MC6800 klokgenerator in mijn 1982 Motorola databoek: de MC6875, die heeft een extern kristal nodig maar daar staat het interne schema wel bij.
Dat in tegenstelling tot de MC6870/6871 die ook in dat boek staan maar zonder intern schema.