Openmaken mc6871

Hij is open.

Heeft toch andere torretjes? intern dan de 1mhz variant

Met een verfstripper verwarmen en schroevedraaier was hij los te maken.

Het ding maakt soms sluiting (spikes) gnd-vcc. Denk dat ik boven mn pet zit om te repareren.

Mn idee een atmel erin gaat denk ik niet werken, omdat de klok volgens mij al moet draaien voor reset hoog wordt.

McAwesome

Golden Member

En als je nu eens een 2,4576 MHz kristaloscillator neemt met daarachter een eenvoudige 4-deler? Dan heb je ook een 614,4 kHz output. Zeker met SMD-componentjes moet dat lukken om deze in de bestaande behuizing te frutten.

Op 22 september 2023 19:22:44 schreef Andre_avr:
Het ding maakt soms sluiting (spikes) gnd-vcc.

Met een beetje geluk is het een van de C-tjes die erin zitten die sluiting maken.
Die onder het xtal zelf zal het niet zijn.

Kwestie van kijken of je op de C-tjes ohms kunt meten en misschien het ding met hete lucht war\t warm stoken om de sluiting te reproduceren?

Te beginnen bij het bruine C-tje naast N2?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
KGE

Golden Member

Op 22 september 2023 19:22:44 schreef Andre_avr:
Mn idee een atmel erin gaat denk ik niet werken, omdat de klok volgens mij al moet draaien voor reset hoog wordt.

Je kunt dan natuurlijk ook de reset door de Atmel laten bedienen.

Arco

Special Member

Met een pic16f18857 en een 29491.2KHz kristal moet zoiets makkelijk te maken zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij kan dit met iedere moderne MCU makkelijk.

In een atmel op 20MHz maak je een loop:

c code:

uint8_t period = 160;
uint8_t teller;
while(1){
    PORTA &= 0xFD;   // lower phi2, assumed at portA.2
    PORTA != 0x01;   // raise phi1, assumed at portA.1
    teller = 0;
    while (teller <period) teller ++;
    PORTA &= 0xFE;   // Lower phi1
    PORTA != 0x02;   // raise phi2
    teller = 0;
    while (teller <period) teller ++;
}

period moet je tweaken voor de juiste frequentie, eventueel regelmatig wissellen tussen period en period+1 (voor een gemiddelde periode van period+"fractie")

Een MCU op 20MHz kan zo periodes met een granulariteit van 50ns maken. Dat is waarschijnlijk veel korter dan de flankstijlheid die de 6800 verwacht, dus de cycle-cycle jitter die je op deze manier maakt geeft geen drol.

En inderdaad, de MCU doet verder niets met zijn rekenkracht die groter is dan die van de 6800. Boeien :-)

Arco

Special Member

De pic kan het geheel hardwarematig afhandelen op peripheral nivo.
Dus de cpu blijft vrij. (hoewel dat in dit geval waarschijnlijk niet nodig is... :) )

Als de TTL output ook gebruikt wordt, is 50ns niet genoeg, moet dan 25ns zijn... (verschil met de NMOS clock out)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 24 september 2023 15:29:21 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com