Hi,

Gaar dat ik was, daar op die markt, maar in ieder geval aardig wat leuk spul kunnen kopen.

Laat ik beginnen met een overzicht foto.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2023-01.png

.
Vele gele zakjes die weer in een plastic zakje zaten, ik draad dat plastic zakje om en wat zie ik... LM399A-50 referantie zeners!
Ik vraag aan de verkoper wat dat zakje kost, 5-Euro :+
Ik graai nog even door op de tafel waarbij het op lijkt dat een kist onderdelen er op is uitgestort, en behalve dat platic zakje vis ik er de losse LM399A-50 tussen uit.

Even verder snuffelen2x een mooie 100Ω 1% 15-Watt weerstand, zakje TO39 triac's en het bluawe doosje met IC's waaronder nog meer Referentie IC's.
Alles wat ik hier heb opgenoemd voor 7,5 Euro, koopje denk ik.

Rechts bovenaan vierweerstanden in een metalen huis met banaan bussen,, ik heb twee stuks van 30Ω en twee stuks van 110Ω meegenomen voor 15-Euro.

Dan liggen er ook nog vier LM338 regelaars, geen china spul maar echte van ST.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2023-04.png

.
Vier maal een Nuvistor met voetjes, daar ging het mij om, ik heb nu voldoende Nuvistor voetjes om er mee te gaan testen, op onderstaande foto wat beter te zien.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2023-05.png

.
En als laatste ceramische weerstanden, die ik eigenlijk zo de vuilnisbak in kan gooien, eigenschuld dikke bult, niet goed gekeken ik dancht 5 of 50Ω, maar ze zijn 0,5Giga Ohm...

Even terug naar de LM399A-50 Referentie zener, National Semiconductor verkocht deze Zeners ook geselecteerd als LM199AH-20, LM299AH-20 en de LM399AH-50 en dan nog de typen die niet een 1000 uur test in de fabriek hadden ondergaan.

Hier is een van de drie briefjes die bij de zak zeners zat, jammer genoeg waren er maar drie briefjes van de 34 Zeners, maar ze geven in ieder geval een aardige indruk.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2023-02.png

.
En dit is een donatie van Tidak Ada, voor bewezen diensten, dank Eric!
https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2023-03.png

.
Ik stond een paar keer naast Sine te graaien bij een stal en hij viste er bij een stal, ik dacht een Philips buisje uit, die vroeger als afstemindicator werd gebruikt zo'n 10cm hoog.
Ik heb denk ik ook een leuk buisje daar gevonden, het is een mini kijkpijpje van een Japanse fabrikant de naam wil mij even niet te binnen schieten.
Het kijkpijp gedeelte aan de voorzijde is 18mm, misschien een mini kijkpijpklok mee maken..., dit natuurlijk als het buisje nog werkt en het statische afbuiging heeft.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2023-06.png

.
Ik ben tevreden met wat ik heb kunnen kopen.

Groet,
Bram

Hi,

Certificaat op een van mijn servers is verlopen, geen berichtje van gehad, of misschien in de spam map.
Ben nu bezich dit te verhelpen.

Dank voor het melden. :-)

Groet,
Bram

Ha Bram,

Een troost is, dat gezien de missende foto bij de post van flash2b, het uploadarchief het niet beter doet :-)
Was goed je vandaag weer te zien!

groet, gertjan.

Hi,

Het was zeker goed om meerdere mensen weer eens te zien, misschien is een samenkomst te organiseren?

Als het goed is zijn mijn plaatjes weer te zien, ik trok bijna mijn haren uit mijn hoofd omdat ik het niet begreep.
Ja, Certificaat was bijna verlopen maar dat was de rede niet, de Server was vervangen deze week en ik had een gateway adres ingevoerd van een andere Internet verbinding, Muts die ik ben. ;)

Dus als het goed is zijn de plaatjes van mijn topics weer te bekijken, moet nog wel wat aanpassen, maar dat doe ik vanavond niet meer, ik heb net genoeg stress gehad. :+

Nogmaals, dank voor het melden.

Groet,
Bram

Ziezo, ook weer thuis, na een onderonsje met HMH op zijn 'landgoed' (doet me denken aan bepaalde TV-series).

Gisteravond aangkomen en een locatie voor het CO-geburen besproken. Dat bleek de volgende ochtend niet helemaal goed geregeld. Alle tafels, op één na bleken ontdaan te zijn van de spullen, die ik er op had gelegd om ze te markern en lagen nu op één tafel. Een communicatie probleem bij de leiding van het R.O.M. Een en andr snel geregld. We hadden ondaks dat een prima plaats.

Het werd een gezellige en geslaagde dag, mede door de gunsten van de weergoden, die de voorspellingen van de meteorologen vernietigden. Met alle bovenstaande CO-ers (bij)gepraat.

Ondanks het voornemen niets mee te nemen toch nog een en ander buitgemaakt

• Sine bracht een gas-laserbuis voor me mee en een bakje met wat ander glaswerk. Mijn dank is groot!
  • bprosman de beloofde waterdichte router behuizing.
  • Verder twee metertjes, foto's volgen morgen...

Op 23 september 2023 20:42:06 schreef blackdog:

Ik heb denk ik ook een leuk buisje daar gevonden, het is een mini kijkpijpje van een Japanse fabrikant de naam wil mij even niet te binnen schieten.

Matsushita

Het was weer een olderwetsch gezellige markt.
En ondanks de nog steeds gaande opruiming van mij is er toch weer een en ander in mijn rugzak beland (waarvan sommige items te zijner tijd hun weg naar de V&A sectie zullen vinden):

van linksboven naar rechtsonder:

• een zak met ongestempelde (niet gezien, stomstomstom) ICs die volgens zeggen LM723 zouden zijn (ik zal er een openslijpen en maandag onder de microscoop leggen, het heeft in elk geval het juiste aantal pootjes)
  • een lief klein variacje met daaronder twee apparaatklemmen
  • een 5 positie coax relais
  • wat schakelaarspul
  • vijf sets powertorren (2SA1294 en 2SC3263)
  • drie binnendraad draaibeiteltjes en twee binnengroef draaibeitels
  • een handboek/agenda van de Haarlemsche Machine Fabriek uit 1911 (een verre voorloper van het MCB-boek)
  • een haakse 3.5mm stereojack
  • 3x OP05 van PMI
  • 5x REF01 van PMI
  • een 32GB USB mini-stickje

Op 23 september 2023 22:38:04 schreef blackdog:

Het was zeker goed om meerdere mensen weer eens te zien, misschien is een samenkomst te organiseren?

De BBQ zit nog in de pijplijn, maar heb nu een mooie gratis locatie ;)

Echter Ben nog even aan het verbouwen daar....

Mijn buit;

6.3 mm naar cinch, omdat ik die Al tekort had in mijn mengtafel
Een phoenix din rail doosje van de stand van Lucien (inhoud doosje aan CO leden gegeven)
En een digitizer die je ook als bootanker kunt gebruiken van de eigen stand.
En een veel te duur frietje en broodje kroket (9 pleuro)

Veel teveel mensen gezien.
Floppy, miedema, blackdog, fatbeard, bprosman, kv7, revado, EAT (die ik niet herkende, zo goed zag hij eruit),pietplof en wellicht teveel mensen die wel herkende, maar geen naam meer bij had.

Weer was ook goed, net na afbreken ff een plensbuitje.

Ha blackdog,

Mooi dat je plaatjes het weer doen :-)

Maar vooral gefeliciteerd met je wonderbaarlijke vondst van een heel stel LM399A!
Dat is een prachtige vondst die je niet zou verwachten op een radiomarkt.

Dat blijft me toch verbazen bij radiomarkten: Ik moet minstens een keer of vier langs die LM399's gelopen hebben, en dus niet gezien.
En eigenlijk is dat altijd zo met radiomarkten. Het blijft verrassend wat er soms te vinden is, en ook verrassend wat er wel was, maar je niet gevonden hebt :-)

groet, Gertjan.

Morge Gertjan, :-)

Ja dat was voor mij een leuke score.

Er heeft één LM399AH-50 als test staan draaien in een simpele opset, wel een doosje er omheen dat van karton is,
maar geen HF ontkoppeling en ook geen extra schone voeding en ferriet kralen.

Dit zegt de DMM7510 er van.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2023-07.png

.
Let op de schaal aan de linker zijde, de variaties blijven binnen de 1PPM en onderin staan de statistieken van de meting.

Wat je meestal wel of niet ziet op een markt is waar je brein op filtert, ik kijk bijna altijd naar zakjes en doosjes,
daar heb ik over de jaren heen, heel mooi IC spul mee gescoord.

Deze keer was ik ook redelijk gefocust op dozen met buizen of buisvoetjes en daarom heb ik er nu totaal 6 stuks na Bad Bentheim en de Lichtmis,
voldoende om wat test schakelingen op te bouwen met de Nuvistors.
Ben nog wel een paar Nuvistors tegen gekomen welke niet een triode was, maar die zijn ook weer lastig aan te sluiten.
Ondertussen heb ik een hand vol nieuwe 6CW4 en 7586 liggen, dus behalve de tijd kan niemand me nu mee tegen houden er wat mee te bouwen. ;)

Nu plannen wat ik vandaag ga doen, want het is een hobby dag!

Groet,
Bram

Op 23 september 2023 18:55:18 schreef maartenbakker:
[...]
Die klinkt interessant. Afkomstig uit een telecomfabriek als eigen gereedschap, vermoed ik. Heb je daar foto's van misschien?

Foto's staan hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2457459#2457459

Ik vond het een gezellige beurs met toch best veel en gevarieerd aanbod. Niet zo grootschalig als vroeger in Rosmalen maar toch buitengewoon leuk. De grootschaligheid van Rosmalen zoals vroeger wordt gewoon steeds lastiger door de strengere reglementen en voorzieningen die er tegenwoordig bij moeten komen. Dat kost allemaal zoveel geld dat veel dingen gewoon niet meer kunnen.

Maar dit is mijn aanwinst:

Een Emmerson 508 buizenradio'tje. Ooit een van de kleinste. Een directive coupler, een 14dB op 2400MHz versterker, en een 10MHz OCXO.

Toch wel weer een leuke aanwinst.

Dit jaar had ik mijn broer en een vriend meegenomen onder het mom van koop zelf ook eens een soldeerbout!

Niet heel veel gekocht maar wel flink moeten sjouwen, vooral zo'n oude Tek 453 is best zwaar als je auto ver weg geparkeerd staat. Gelukkig werd ik in balans gehouden door een rugzak vol boeken.

De buit:

- 5 stuks Radiall BNC tee adapter
- MACOM mixer SM4G
- MACOM mixer SM4T
- 28 stuks bistabiele signaal relais Axicom V23079E1208-B301 (van de CO stand)
- boek "Zendbuizen" uit de Philips Technische Bibliotheek serie
- boek "Communicatie in ssb- en isb-techniek"
- boek "Lightning protection guide" van Dehn und Söhne
- boek "Radio-ontvangtechniek" - J. Corver
- boek "The Radio Handbook" by Editors and Engineers
- boek "Radio Techniek" - Ing. J. Roorda en Ir. J. P. Roorda jr.
- boek "Radio Engineers Handbook" F. E. Terman (niet het forumlid).

De meeste boeken waren spotgoedkoop en in uitstekende conditie.
Het Radio Engineers Handbook stond al een aantal jaren op mijn verlanglijst, dus dat vond ik zelf de mooiste vondst van de dag.

De Tek scoop is schoon van binnen, waarschijnlijk gaat hij dienen als donor voor een Tek 454. Maar dat zie ik wel als ik aan het herstel toe kom op een winterse avond.

Het viel mij op dat er wel minder kramen stonden dan voorgaande editie, mogelijk dat het weer mensen heeft weggehouden of dat sommige handelaren de kleinere marken overslaan?

Ik heb je met die scope zonder probes zien lopen..
En vroeg me eerlijheidshalve af of je echt de 50 euro die erop stond ervoor betaald had ..

Wij hadden een Tek tds430 staan met 2 probes erbij voor 125 euro.. is niet verkocht, wat mij zeer verbaasde... alleen tekprobes doen soms Al 40 euro/stuk en op een slechte dag 25 euro.

Krijg je dus voor 75 euro een complete digitale scope bij van 400 MHz...

Op 23 september 2023 22:53:36 schreef Tidak Ada:
[....]
Ondanks het voornemen niets mee te nemen toch nog een en ander buitgemaakt

• Sine bracht een gas-laserbuis voor me mee en een bakje met wat ander glaswerk. Mijn dank is groot!
  • bprosman de beloofde waterdichte router behuizing.
  • Verder twee metertjes, foto's volgen morgen...

Hier de beloofde foto's:

De CO2 laserbuis

Een Perkin Elmer hollow cathode lamp

Wat elektronenkanonnen en twee strobotron lampen (Puntlichtbron), die vroeger voor facsimile werden gebruikt .

Op 24 september 2023 17:55:09 schreef High met Henk:
Ik heb je met die scope zonder probes zien lopen..
En vroeg me eerlijheidshalve af of je echt de 50 euro die erop stond ervoor betaald had ..

Deze scoop stond op een kraampje aan de buitenring met een vraagprijs van €25,-. En een briefje van de vorige eigenaar, de triggering schijnt pas na 5..10 minuten opwarming te werken. Mogelijk een versleten nuvistor in het triggercircuit?

Uiteraard had ik absoluut niet nog een oscilloscoop nodig maar voor deze prijs kon ik hem niet laten staan. Analoge instrumenten hebben toch een magische aantrekkingskracht op mij.

Een TDS430 is een mooi instrument maar ik vermoed dat veel mensen een modernere optie verkiezen boven een semi-bootanker. De beste scoop is degene die je voor handen hebt en als dat een TDS430 is dan is dat een prima optie.

Tja, als ik iedereen loop te porren om vooral buit te posten ... dan mag ik zelf niet achterblijven.

-Een lief klein Iwatsu scoopje van onze eigen stand.
Want ondanks digitaal geweld blijft een analoog scoopje toch voordelen hebben. En deze is niet te lomp, heeft een hele mooie trace, doet 100MHz en heeft als bonus een 3e kanaal.

-Een CRT
Oer CRT(-tje?) zonder versnellingsanode coating.
Geen type aanduiding, maar het lijkt op een CV1518 / VCR518

-Een paartje ECC83's
Als voor trap voor een OTL ampje

-Een flips tuneon
Mooi!

-Wat random neon lampjes
-Shiny ;)

-Een setje knoppen.
Want, die heeft iedere zelfbouwer zo af en toe nodig.

-Een paartje paneelmeters,
Want .. zie hierboven ;)

-Wat oud meetspul
Een ex ptt frequetie meter, en een mooi bakelieten voltmetertje

Wat gereedschap uit de grabbelbak, en een flitser van een grabbel standje

Op 24 september 2023 19:41:37 schreef Blackfin:
[...]

Een TDS430 is een mooi instrument maar ik vermoed dat veel mensen een modernere optie verkiezen boven een semi-bootanker. De beste scoop is degene die je voor handen hebt en als dat een TDS430 is dan is dat een prima optie.

Ik prefereer de tds 430 boven de 2xx, 1xxx, 2xxx series van Tek. De 3xxx komt pas weer in de buurt.

rigol, owon of ander spul van zeer bedenkelijke kwaliteit hoeft ik ook niet. Een TDS is namelijk niet zwaar. Grote doos vanwege de kijkpijp en verder zijn het 3 printjes:
Een smps, een front panel en de verwerkings pcb.

Okee je hebt de opties nog. Hier zaten er 4 in: VGa, LPT (centronix), rs232 en nog 1 die ik vergeten Ben..

Als hij in Zwolle niet verkocht wordt Neem ik hem zelf over als back up voor de tds 320 die ik Al heb..

Dan kan ik niet achterblijven, hier ook een foto van de buit.
De beschrijving had ik al eerder gedaan.
Die weerstanden zijn ook makkelijk als de verwarming een keer niet werkt :)

Voor mij was de eerste Lichtmis. Mijn buit:

• Wat lieve kleine nixies voor een overtuigende prijs
  • Octal buisvoeten
  • Een Fujifilm E550 van dezelfde grabbbel stand als Sine's flitser
  • Een AT voeding van TA
  • En van onze eigen stand wat neon's, vertind koperdraad en stangen 4017 en 4066 CMOS

Zoals beloofd: de microscoopfoto.

De gouden korreltjes zijn restanten van het openslijpen...

Voorzover ik kan nagaan is dit een Fairchild uA723HC.
Ik zal er een paar op de pijnbank gooien, maar dat zal wel even duren: die is op het moment in gebruik voor een mengpaneel...

Als je hebt besloten te gaan verhuizen naar een iets bescheidener stulpje dan blijkt ineens dat je wel heel veel spullen hebt verzameld.
Een mooie aanbieding op de markt, een bijna gratis apparaat bij de ijzerboer, een defect apparaat gooi je niet weg want de goede onderdelen moet je bewaren......
Na 47 jaar wonen in hetzelfde huis betekent dus een godsgruwelijke hoop troep.
Dan ga je toch nog naar de Lichtmis en ziet tot mijn grote genoegen een heel koppel co collegae.
Miedema merkte op dat schrijvende meters volledig
,,uit " zijn en dus heb ik, recalcitrant als ik ben onmiddellijk zo'n ding gekocht. Ook twee k thermokoppels. Zie foto
Schimanski ( mans) dacht dat afbouwen wel een optie zou zijn voor deze bejaarde man; ook daat ben ik nog lang niet aan toe. Heel misschien als de 90 in zicht komt.
De open kast is een sweep generator die nog even hersteld moet en de scoop en , en en.