Op 23 september 2023 22:53:36 schreef Tidak Ada:
mede door de gunsten van de weergoden, die de voorspellingen van de meteorologen vernietigden.

Niet dat die voorspellingen nu zo fout waren, hoor.
Maar de markt had beslist een streepje vóór, en werd steeds precies vrijgehouden van neerslag. :)
Dit was 14 uur; de andere plaatjes zijn net zoiets. Een leuk gezicht!

Op 25 september 2023 19:55:26 schreef pietplof:
[....]
Miedema merkte op dat schrijvende meters volledig
,,uit " zijn en dus heb ik, recalcitrant als ik ben onmiddellijk zo'n ding gekocht. Ook twee k thermokoppels. Zie foto
Schimanski ( mans) dacht dat afbouwen wel een optie zou zijn voor deze bejaarde man; ook daat ben ik nog lang niet aan toe. Heel misschien als de 90 in zicht komt.
[....]

Heer Plof,
Waar is nu die schrijver? Die willen wij wel zien!
Is het een X-t type of een X-Y plotter? Het zal vast geen Grass zijn.
Zo'n inktspuiter van Siemens zou je ook niet misstaan, hoewel je er vreselijk smerige vingers van krijgt....

@FET: Best wel bijzonder eigenlijk, want ik reed weg in een natte auto, arriveerde op een markt waar het terrein nog met plassen bezaaid was, en reeds een paar uur later terug om beide in Zwolle en bij Ramspol in een regenbui terecht te komen. Overal behalve op de markt zelf inderdaad. Ik klaag niet... O-)

Bij dezen mijn buit:

Dit zijn:

• De behuizing van een acculader die in een schattig aluminium instrumentenkastje zat. Leeg, maar een mooi koellichaam achterop en een geïnstalleerde netentree, zekeringhouder en schakelaar;
  • Een reeks multiturn potentiometers, waar ik een eerdere radiomarkt in Rosmalen nogal mee opgelicht ben. Dit zijn lage waarden (100Ω), omdat die nieuw duurder zijn dan de meer courante waarden, en ik er soms wel toepassing voor heb. Ik ga deze nog even testen of ze bruikbaar zijn;
  • Een paar Bourns en Aztronic (?) 'single turn' potmeters, omdat ik eigenlijk helemaal geen goede 'single turn' potmeters had voor plekken waar een multiturn overdreven zou zijn;
  • Een schattig klein 16V/1,9A ringkerntrafootje;
  • Desoldeerlitze, waar ik bijna doorheen was nadat is ooit ergens een 25ft rol ben kwijt geraakt;
  • Motortjes om een AliExpress fan mee te proberen repareren;
  • Elco's voor de grijpvoorraad en reparatie, allen 'long life' of hoge rimpelstroom typen, sommige van welke zijn 125°C gespecificeerd;
  • Zekeringen van wat lagere waarden, die op één of andere manier sneller op gaan dan ik kan verklaren op basis van het opblazen ervan;
  • Net wat groter dan standaard weerstanden, waar ik altijd naar mis grijp.

Overigens ben ik wel jaloers op fatbeard dat die al die 723'tjes heeft opgekocht en in het bijzonder op blackdog omdat hij die LM399AH's heeft kunnen scoren voor wat je niet anders dan gratis kan noemen. Die had ik beide gemist, anders hadden zij nu zonder gezeten. :P

Heer Tidak,

Vooropgesteld dat ik begrip heb voor de wat minder wordende kijkers.
Ook mijn bedenkelijke fotografiekwaliteit of wellicht beter geformuleerd de afwezigheid van..speelt een rol.
Maar de schrijver ligt op het werkblad en wel geheel rechts waarbij ik nog wel een aanvullende opmerking moet maken.

Toen ik het instrument aan zijn voeding legde en ook nog een te meten spanning aansloot reageerde de wijzer naar behoren maar het papier bewoog ( dacht ik) niet.
Dus de zaak geheel gedemonteerd en 12 V wissel op
Het synchroonmotortje gezet;,,liep" perfect. Teruggezet in de schrijfeenheid en op het papier een merkje gezet. Na een 30' was het streepje netjes opgeschoven; dus in orde.
Toen werd het tijd voor de overbekende port en daarom ligt de zaak nog uitelkaar.
Het is een schrijfeenheid met wijzer waaronder een inklint.
Om de ? Seconden drukt een systeem de wijzer even naar beneden op het lint en op het papier verschijnt een stip.
Er zijn een vijftal insteekunits voor wisselspanning, voor stroom ( 3 fasen), vermogen en een temperatuurmeter met een Fe/ constantaan thermokoppel. Moet ik nog regelen.
Kan ook een Pt100 op.
Had sine zo'n voeler?

Vanavond eerst de sweepgenerator voorzien van een euro contra.
Het originele snoer had afbrokkelende aderisolatie en dus vond mijn dfs het nodig mijn ,,lab" spanningloos te maken.

Op 25 september 2023 22:32:15 schreef Kruimel:
[....]
Overigens ben ik wel jaloers op fatbeard dat die al die 723'tjes heeft opgekocht en in het bijzonder op blackdog omdat hij die LM399AH's heeft kunnen scoren voor wat je niet anders dan gratis kan noemen. Die had ik beide gemist, anders hadden zij nu zonder gezeten. :P

Kruimel, ik probeer je te mailen, maar het adres in je profiel klopt niet.
Mogelijk kan ik je helpen... 723

Groet, T.A.

Wat voor foutmelding krijg je dan? Ik kan wel emails ontvangen, want dat gebeurde de 22e nog. Ik zal wel even een mailtje jouw richting op maken, misschien helpt dat?

@hieronder: Geen haast. ;)

Ja, dat is goed, maar ik ontvang dat niet op mijn telefoon.
Ik zal daarom daar pas morgen op antwoorden.

Hi Kruimel, :-)

Als je mij een e-mail stuurt, dan doneer ik 2x LM399AH aan je, OK?

Groet,
Bram

Op 25 september 2023 22:58:43 schreef pietplof:
Heer Tidak,

[....]
Het is een schrijfeenheid met wijzer waaronder een inklint.
Om de ? Seconden drukt een systeem de wijzer even naar beneden op het lint en op het papier verschijnt een stip.
Er zijn een vijftal insteekunits voor wisselspanning, voor stroom ( 3 fasen), vermogen en een temperatuurmeter met een Fe/ constantaan thermokoppel. Moet ik nog regelen.
Kan ook een Pt100 op.
Had sine zo'n voeler?

[....]

Ha, zulk een schrijverke (naar Guido Gezelle)
Dat is eigenlijk een logger. Goed om je energieverbruik en -winst zichtbaar te maken of inderdaad de temperatuur te loggen.
Ik had ooit zo'n ding van Groez, maar die gebruikte drukgevoelig papier en een 'knuppel' die daar de wijzer steeds tegenaan sloeg: Weer een puntje.
Helaas kon ik geen papier meer krijgen en heb ik het ding aan de beurs gedoneerd, in de hoop dat er iemand er gelukkig mee zou worden.
Bij mij was deloopsnelheid middels een hefboompje intussen de ingewanden instelbaar. Het motortje ging dan in een andere versnelling en het aantal knuppelslagen werd gewijzigd in het juiste ritme, zodat de puntafstand aangepast werd

Intussen heb ik met de motortjes mijn AliExpress fan gerepareerd. De motortjes die er in zaten hadden zo veel uren gedraaid (voornamelijk tijdens warme nachten) met een ongebalanceerde propellor dat de achterste lagers waren versleten. En nee, niets te klagen over slechte AliExpress kwaliteit: deze dingen waren gewoon goed, alleen versleten door langdurig gebruik.

Ook heb ik de datasheets van de elco's die ik had gekocht eens beter bekeken, en de 22µF/16V axiale elco's die ik had gekocht bleken hermetisch gesloten droge elektrolytische condensatoren te zijn van de Philips/BC/Vishay 123 SAL-A serie: 125°C, tot 20.000hr op 125°C (!). Deze kunnen nog weleens van pas komen om die kleine standaard typen te vervangen in oudere (Philips) scoops, waar de kleine natte elco's op termijn vaak problemen geven. Ze zijn nieuw erg slecht te krijgen zo te zien, en het lijkt er op dat ze langer mee gaan dan de datasheets op de site van Vishay... 8)7

De potmeters lijken goed, daar ben ik wel blij mee. Ik dacht een probleem te zien, maar het ergste lijkt te zijn dat ik per ongeluk een 250kΩ exemplaar uit de 50kΩ bak heb gevist. Als je meter dan in de 50kΩ stand staat loop je eerst op de verkoper te vloeken, maar daar had ik zelf wat beter moeten opletten want het staat er netjes op... |:(

Al met al dus een aanzienlijk hoger succesratio dan de vorige keer, en ook nog voor redelijker prijzen.

Op 26 september 2023 09:28:01 schreef blackdog:
Als je mij een e-mail stuurt, dan doneer ik 2x LM399AH aan je, OK?

Dat is zeker OK, mail gestuurd. :D

Het was een hele mooie lange dag, ik heb er van genoten.

De buit: Eén te dure kroket...

Op 26 september 2023 19:50:34 schreef Henry S.:

Maatje van mij liep rond met een zak friet, zeer smakelijk maar ook aan de dure kant. Bij thuiskomst heb ik mijn eigen frieten in de ossewit laten zwemmen.

Ik vraag mij af of men wel de optimale prijzen had berekend, het was beduidend minder druk bij de snackbar t.o.v. voorgaande jaren.

Op 26 september 2023 19:50:34 schreef Henry S.:

* High met Henk is teleurgesteld; ik weet uit eigen ervaring dat je ook een dozijn knuffels ontvangen hebt..

Ook binnen in de keet lagen de prijzen hoog. Kop koffie 3,75; Uitsmijter 14,50 ! Die heb ik dus maar overgeslagen....
Ik denk dat de brandverzekering 'niet al te gul' is geweest.

Da's pittig ja, als ik er een euro bij leg krijg ik daar bij de plaatselijke Griek het dagmenu voor.

Ik ben er samen met de buurman geweest, omdat hij reed heb ik ons op koffie en een bal majo getrakteerd. Was ik 27 € verder en het personeel kwam 2 keer vragen of hij wel smaakte... ja, dat weer wel.

Verder nog bij Veenstra een mobiele 2/70 spriet gescoord voor op de werkbus.

Op 1 oktober 2023 10:11:41 schreef Blue Sky:
... heb ik ons op koffie en een bal majo getrakteerd. Was ik 27 € verder en het personeel kwam 2 keer vragen of hij wel smaakte... ja, dat weer wel.

Een kop koffie en een gehaktbal voor 27 euro??
De koffie was 3.50, dus dat maakt een bal gehakt 10 euro...

Dan smaakt het mij toch net ff iets minder lekker..

In had een frietje en broodje kroket aan 9 euro. (Had nog niet ontbeten)

Het klinkt bijna alsof jullie voor de snacks kwamen, in plaats voor de electronica....
Één goede koop op de markt, en je hebt die hogere snackprijs alweer dubbel en dwars terug verdiend :-)

groet! Gertjan.

Weet je hoeveel meuk je mee naar huis kunt slepen voor 15 euro? :P

Je moet het een beetje in verhouding zien natuurlijk, en voor een truckers restaurant verwacht je iets andere prijzen.
Maar wie ben ik.

Ik had overigens gewoon zelf bammetjes mee