specificatie pompwagen:
Batterij Li-ion 24V 1,5(1,7)kWh C
Lengte laderkabel 3 meter
Ingebouwde lader 24V 35A 1kW
Netwerkstekker CE
Deze lader, gaat die mee onderweg? Zo te zien moet die lader gevoed worden met 24 volt en regelt hij verder de hele laadcyclus zelf. Het zou dus kunnen zijn dat het een kwestie is van de lader aansluiten op het 24 volt boordnet van de vrachtwagen en klaar. Is de lader wel 230 volt dan is het denk ik beter om een andere lader aan te schaffen die wel direct vanuit het 24 volt boordnet kan laden. Met een omvormer van 24 volt naar 230 volt en dan naar de lader die van 230 weer een 24 volt laadspanning maakt is denk ik niet de weg.
Problemen die je gaat tegenkomen zijn:
Heeft het boordnet (de dynamo dus) van de vrachtwagen voldoende capaciteit om die 35 ampère extra te kunnen leveren? Normaal gesproken is de grootte van de dynamo zo gekozen dat alle elektrische verbruikers (inclusief het laden van de startaccu) van de auto netjes van stroom voorzien kunnen worden door de standaard ingebouwde dynamo. Achteraf ingebouwd spul (zoals koffieautomaten, verwarmingen enz.) is daar in niet door de fabrikant meegenomen. Dus ook die extra lader niet. de kans bestaat dus dat je de wagen van een zwaardere dynamo moet voorzien.
Hoe laat je de lithiumacculader weten dat hij mag gaan laden. Dit om te voorkomen dat je je (start)accu's leeg laad.
Als de vrachtwagen voorzien is van een canbus systeem en een dynamo die remenergie opslaat wordt ook dat een uitdaging.
Hoe ga je voorkomen dat de rit die de chauffeur moet gaan maken te kort om de lithium accu's voldoende op te laden?
Houd er rekening mee dat als het nodig is om halverwege de klus stroom te gaan draaien dat dan hele erge dure stroom gaat worden. Een hele grote motor laten draaien om 1,7KW aan stroom te gaan maken is heel erg inefficiënt.
Houd er rekening dat die extra elektrische energie voor die accu's ook tijdens het rijden gewoon uit je dieseltank komt en dus betaald wordt in vorm van een hoger brandstof gebruik.
Ik denk dat het idee heel goed mogelijk is en misschien best wel handig kan zijn. Ik denk wel dat deze oplossing serieus geld gaat kosten en dat de gemaakte elektriciteit duur betaald gaat worden in de vorm van diesel.
Wat nu een probleem is, is natuurlijk het laden van 60 van die accu's tegelijkertijd, Je hebt dan 60 nestaansluitingen van 1 KW nodig. Totaal dus 60 kw. Dat is dan best wel weer veel. Je zou het in de tijd kunnen verdelen misschien? In 8 uur zou je dan 16 van die accu's kunnen laden. Als je het zo doet zou je dus met maar vier van die aansluitingen klaar zijn en heb je dus maar 4KW nodig. Als je dat dan weer combineert met bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak en misschien een vorm van tussen opslag zou je de energie al een stuk goedkoper kunnen maken.