omvormer inbouwen vrachtwagen (24volt) lithium pompwagen laden

fred101

Golden Member

e dealers van DAF en Linde(pompwagen fabrikant kunnen me hier niet echt in ondersteunen. zij vinden het niks,

Als die laders 24V input waren dan had de TS hier geen vraag gesteld want dan hadden bovenstaande partijen hulp kunnen bieden.

specificatie pompwagen:
Batterij Li-ion 24V 1,5(1,7)kWh C
Lengte laderkabel 3 meter
Ingebouwde lader 24V 35A 1kW
Netwerkstekker CE

De lader zit ingebouwd in de pompwagen en heeft een CE net-stekker, dus hij werkt op 230V ( of op krachtstroom ? )

Ik denk dat een inverter het eenvoudigste en goedkoopste is. Dan kun je de pompwagen gewoon inpluggen. Hoef je ook de pompwagen niet om te bouwen. (oplader verwijderen, mogelijk een nieuw BMS, 24 naar 24V lader monteren in pompwagen of in vrachtwagen. De inverter zal dikke kabels nodig hebben dus misschien handiger om de 230 van lader naar inverter langer te maken en de inverter vlak bij de accus)

Goedkoopste, niks veranderen en 60 tijdklokken monteren zodat ieder half uur er maar een paar tegelijk aanstaan. Goedkoper dan diesel, lagere inverstering, geen verlies van garantie op de pompwagens. Geen extra brandrisico in de truck, chauffeur zal hem niet zo snel vergeten op te laden

[Bericht gewijzigd door fred101 op 14 september 2023 10:49:18 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

HEt idee van Fred is helemaal zo gek niet, maar ik zou het met een PLC doen, waarbij je centraal iets maakt.

hier kun je prima een logo voor gebruiken... (zeg ik dit nu echt??)
kun je zelf programmeren. en dan met 60 zou ik dus groepjes maken van 8 (heb je ook 8 groepen, totaal 64 laadpunten)

dan heb je voor de LOGO 1 extra uitbreiding nodig.

voordeel is dat het ding namelijk ook 8 ingangen heeft en je dus terug kan koppelen of de pompwagens vol zijn (sensor op vol indicator?) als je dat zou willen. Dan kun je dus kijken of alle 8 vol zijn en dan de groep uitzetten.

Eventueel zou je zelfs bij een deel vol (trekt dan geen stroom meer) de andere groep er al bij kunnen zetten.

ik zou wel de laders over je 3 fasen verdelen. Dat vindt het schakelende relais wel fijner. een mooie 4 polige contactor voor 8kW kost ook de wereld niet meer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 september 2023 10:45:12 schreef High met Henk:
het netto brandstofverbruik van die 35 A extra zal niet zo'n probleem zijn qua dieselverbruik: dat ga je niet terug zoen.

Tja, Toch ben je diesel van 20 cent per kWh met een efficientie van 42% om aan het zetten naar mechanische energie (47ct per kWh), dan omzetten naar 230V (75% efficientie, 63ct/kWh) en dan terug naar 24V (in de "pompwagen": 80% efficientie: 79ct/kWh.)

Of je 50 euro aan diesel per dag op de totale diesel rekening gaat terugzien... Ik weet het niet. Maar het is dus duurder dan gewoon uit het stopcontact laden. Dus nogmaals: Als het doel is "besparen op de elektriciteitsrekening" dan gaat het werken, maar je betaalt ongeveer het dubbele aan extra diesel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als het automotive pompwagens zijn neem ik aan dat die lader op 230vAC en 24vDC kan laden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

@ REW:

de vrachtwagen rijdt toch: die diesel draait toch als je rijdt. ik ben ervan overtuigd dat het rendement VELE malen hoger ligt!

De Diesel zelf is het meest ineffecient en die loopt. rendement van de alternator zal altijd op ca 95% liggen. De motor moet inderdaad die 1 kW extra opwekken.

Echter denk je ECHT dat je die 1 kW gaat merken op een motor die normaal al 270 kW levert???

het wordt een heel ander verhaal als je de diesel speciaal hiervoor laat draaien!!

@HmH: dat is een redenering vanuit de aloude mentaliteit, "er is toch volop energie, de motor draait toch, het komt niet op een wattje of zelfs een kilowatt meer of minder". Met de Euro6 van vandaag, en de heksentoeren die men heeft uitgevonden om die norm min of meer te halen, is het een heel ander verhaal, nu komt het wel degelijk op elke kW aan, minstens.

Van het minste dat men zo'n motor extra belast schiet het verbruik omhoog. Ik rijd zelf met een Ducato, 2,3 HDi, Euro 6; in Belgie kon ik het verbruik in de zomer beneden de 6,0 l/100km krijgen; hier in Portugal, waar het toch warm genoeg is, geraak ik niet onder de 8,0 l/100km, doordat het de hele tijd bergop-bergaf gaat.

Arco

Special Member

Op 14 september 2023 14:16:13 schreef Paulinha_B:
Van het minste dat men zo'n motor extra belast schiet het verbruik omhoog.
Ik rijd zelf met een Ducato, 2,3 HDi, Euro 6; in Belgie kon ik het verbruik in de zomer beneden de 6,0 l/100km krijgen; hier in Portugal,
waar het toch warm genoeg is, geraak ik niet onder de 8,0 l/100km, doordat het de hele tijd bergop-bergaf gaat.

Er is toch wel een subtiel verschil tussen aandrijven van een alternator of een paar ton gewicht een berg op zeulen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die berg zal het meeste verschil maken..!

Ik denk dat High met Henk hier wel degelijk een punt heeft. Het is natuurlijk zo dat die energie gewoon ergens vandaan moet komen en dat die energie uit diesel waarschijnlijk duurder is dan diezelfde energie uit het net.

Als je een hele grote motor alleen laat draaien om in verhouding een heel klein beetje stroom te draaien ben je wel heel erg inefficiënt bezig. Net zo goed als je diezelfde motor vol gas laat draaien. Mijn auto loopt op snelweg met een snelheid van 80km/u ongeveer 1 op 11. Dit empirisch uitgezocht. Ga ik het terrein in met de 4x4 aan dan loopt het ding 1 op 3 a 4. Je brult er dan heel snel een tank diesel doorheen. In het terrein moet ik plank gas geven om in de lage gearing door rul zand een heel steile helling op te rijden. De motor geeft dan heel inefficiënt zijn maximale vermogen om die 2,5 ton de berg over te krijgen. Als ik met dezelfde motor stroom ga draaien met een 2,5 KW dynamo geeft diezelfde motor ongeveer zijn minimale vermogen. Toerental staat dan iets hoger dan het minimum om de dynamo zijn werk te laten doen. Ook dat is zeer inefficiënt. Een simpel agregaat van 2 kilowatt doet dat stroomdraaien stukken goedkoper.

Een motor loopt het zuinigst meest efficiënt als die zijn nominale vermogen geeft. Een vrachtwagen die gewoon zijn rondjes rijd doet dat in principe. Een extra dynamo erbij wordt dan ook nauwelijks gemerkt. Uiteraard is het diesel verbruik wel een heel klein beetje hoger. Maar waarschijnlijk valt dat weg in de andere verbruiks-variabelen. Een flinke tegenwind op de Afsluitdijk kost waarschijnlijk heel wat meer brandstof dan die dynamo ooit gebruikt. Maar al of niet gemerkt krijg je die kosten toch terug in de vorm van extra diesel verbruik.

De motor moet inderdaad die 1 kW extra opwekken.

Echter denk je ECHT dat je die 1 kW gaat merken op een motor die normaal al 270 kW levert???

Wat een onzin redenering.
Nee natuurlijk ga je dat niet merken. Maar het neemt niet weg dat je toch echt 1kW of 1,7kWh extra aan brandstof verbruikt hebt.
En dan is het ter recht om dan af te wegen af dat duurder of goedkoper is of je het uit het stopcontact of diesel haalt

de vrachtwagen rijdt toch: die diesel draait toch als je rijdt.

Het pand staat er toch al en de kWh meter draait al. ;).

Maar het is dus duurder dan gewoon uit het stopcontact laden.

Als je het 1 op 1 vergelijkt en niet gaat zeggen de dieselmotor draait toch al dan klopt dat helemaal. Wij als consumenten betalen bv 40 cent/kwh maar een bedrijf zit daar vaak ver onder vanwege grootverbruik en dan kan het zomaar 10cent-kWh zijn. In weet de exacte prijzen nu ook niet meer, maar bedrijven betalen wel een stuk minder.

Tja, Toch ben je diesel van 20 cent per kWh met een efficientie van 42% om aan het zetten naar mechanische energie

IK zat net even te kijken naar het rendement van grote 24V dynamo's en die was ca 94% rendement.
Maar je zegt 20ct/kWh en bedrijven als die grootverbruiker zijn zitten daar al ruim tot zeer ruim onder.

High met Henk

Special Member

ik ga je teleurstellen in die 1 kW die je op moet wekken. in praktijk komt het erop neer dat je namelijk voorla langzamer accelereert, waaardoor het minder cheelt en minder hard afremt. Maar dat is nogmaals zo minimaal: valt RUIM weg in de marge van ruis in het verschil van route of rijstijl.

het zal wel degelijk schelen maar met of zonder inverter maakt op deze vermogens echt niet meer uit. Bij een gewone personenwagen ga je het wellicht zien, maar hier valt het gewoon niet op.

qua techniek zie ik bij een bakwagen geen uitdaging

nadelen die ik zie:

1. een flinke investering (60 omvormers zijn niet goedkoop en inbouwen ook niet echt)
  2. brandveiligheid

ik zie zelf meer in de oplossing van Fred 101 met een PLC zoals ik al zei, maar qua techniek is dit geen rocketscience en ik denk dus niet dat dit verschil in kosten significant aanwezig is. Ga je niet zien in brandstof verbruik. Die motoren hebben al zeker 5 kw nodig om te blijven draaien. Zelfs daar is het nog maar 20% van je verbruik extra. Als je gaat rijden neemt dat percentage nog meer af.

ik verwacht dat je die accu's in een 2 uurtjes volblaft maximaal. Dan ga ik even uit van vol vermogen op dus afgreond die 1 kW.
dan moet je dus 2 kWh extra opwekken op een motor die 270 kWh levert. das dus 1 % over een uur, en dat 2 uur lang op circa 6 rij uren. Dan mag ik dus aannemen dat het 0.33% brandstof extra kost.....

dat valt dus compleet weg in de marge van de operatie. Dat elektriciteit ZELF goedkoper is wil ik nog best wel geloven, maar een flink verwaarde aansluiting voor 60 zaken ineens opladen is ook een flinke kostenpost!!!!

valt RUIM weg in de marge van ruis in het verschil van route of rijstijl.

Die 1kW valt ruim weg in de marge van de ruis van de kopieermachines, servers, PC's, koffiezetapparaten enz in het pand. Want wat probeer te zeggen blijft vrij onzinnig. Als een rookverslaafde die zijn verslaving probeert goed te praten ;). Het is maar een grapje he.

IK snap je punt wel maar 1kW extra = 1kW extra en dat kost brandstof en dan kan je gewoon uitreken of opladen in de vrachtwagen goedkoper is dan opladen uit het stopcontact.

Soms moet je naar het grote plaatje kijken en soms naar een detail. En op detail niveau zit er een verschil in kosten of je via diesel of via het stopcontact die accu's oplaad.

maar 60 van die dingen die allemaal tussen 17 en 18h worden ingeplugd, is dan wel 60kW aan energie. en dat is wel al aanzienlijk.
dat is 30kWh als ze allemaal een half uur laden per dag, of 600kWh op maandbasis.

bij een vrachtwagen ga ik mee met HMH. dat merk je echt niet.
als jij je lichten aanzet in je auto, merk je dat in verbruik?

2 koplampen van 55W, 2 achterlichten van 20W, dat is 130W op je motorvermogen van de auto van 60kW. dan zijn die lampen 0,2% van het totaal vermogen.

1kW op een vrachtwagenmotor van 400kW is ook maar 0.25% van die zijn vermogen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
revado

Honourable Member

Wat misschien ook nog mee kan spelen is het start stop systeem wat iedere euro 6 diesel heeft.
Dan gaan de accu's wel flink extra belast worden, zeker bij stadsverkeer.

TS schrijft dat momenteel de 60 vrachtwagens binnen komen einde van de dag en er dan 60 wagens aan de lader gaan.
De capaciteit en aansluitpunten zijn er dus duidelijk al.
Het gaat naar mijn mening alleen maar over besparen ( TS lijkt te denken dat energie in de wagens niets kost) en dat zie ik niet gebeuren door in de auto te laden.
Ander punt is het laden op zich.
Het zal niet zo zijn dat alle palletwagen accu's totaal leeg zijn einde dag.
Het laden kan dus ook veel korter zijn dan die 30 minuten.
Het zou netjes zijn als TS ook even reageert op alle ideeën, adviezen en meningen en er aanvullende info over geeft.

revado

Honourable Member

Op 14 september 2023 17:29:22 schreef fcapri:
maar 60 van die dingen die allemaal tussen 17 en 18h worden ingeplugd, is dan wel 60kW aan energie. en dat is wel al aanzienlijk.
dat is 30kWh als ze allemaal een half uur laden per dag, of 600kWh op maandbasis.

als jij je lichten aanzet in je auto, merk je dat in verbruik?

2 koplampen van 55W, 2 achterlichten van 20W, dat is 130W op je motorvermogen van de auto van 60kW. dan zijn die lampen 0,2% van het totaal vermogen.

1kW op een vrachtwagenmotor van 400kW is ook maar 0.25% van die zijn vermogen

Is dat wel zo?
Die motor geeft dat vermogen alleen maar bij vollast.
Bij deellast is dat veel lager en dat is het een veel groter aandeel.

Laat al die "intelligente" toestanden met logo's en wat nog al niet maar weg, dat is overkill. Zoals al door enkelen aanghaald: er is niet meer nodig dan een serie schakelklokken. En stroomvoorziening, "aan wal" m.a.w. op het bedrijfsterrein.

Even rekenen: nemen we maar aan dat het laden begint om 19h en moet tegen 5h rond zijn voor de vroege vertrekkers. Dan hebben we dus 10 uur tijd om 60 pallettrucks bij te laden, dat is dus zes per uur.

Maken we nu groepen van 3 laders, die telkens samen aan een schakelklok hangen en op een eigen circuit/automaat van 16 amp. Om het halfuur gaat er een schakelklok aan, en blijft precies een uur actief.* Nu zijn er dus nooit meer dan twee groepen actief, daarmee blijft de totale vermogensopname beperkt tot 6 kW, meer dan draaglijk.

Kan het simpeler?

NB: ik geloof dus niet in het oorspronkelijke idee van de topicstarter, niet zozeer omwille van het meerverbruik aan brandstof, alnaar gelang omstandigheden zou dat inderdaad best onder de ruisdrempel kunnen blijven; wel omwille van de hoge investeringskost van de omvormers en hun inbouw.

NB2: De opmerking van @revado over het automatisch stop/starten zal wellicht niet relevant zijn: ik weet niet hoe het op die DAF zit, maar op mijn Euro 6 is dat automaatje uitschakelbaar. Ik schakel het altijd uit, maar als ik dat al eens vergeet valt het me geregeld op dat de motor blijft draaien bij een korte stilstand; ook na enkele tientallen kilometers rijden. Dus dat valt wel mee, als die DAF min of meer doet zoals mijn Fiat Ducato.

*@HmH: waar komt die twee uur van u vandaan? De topicstarter sprak van 30 minuten, een uur is al 100% marge.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 14 september 2023 19:05:21 (29%)

IN een pand uit het stopcontact dat merk je op de totaal rekening van je totale bedrijf ook niet.

Het gaat er niet om of je het wel of niet merkt maar dat je je er wel van bewust moet zijn dat je de kosten aan het verschuiven bent en dat kosten op detail niveau wat het opladen betreft zelfs hoger kan zijn. Dus om de berekening voor kosten te kunnen vergelijken moet je nu juist alle ruis eruit filteren.

of 600kWh op maandbasis.

1 acculading is 1,7kWh aanenergie. Voor een maand is dat
1,7 x 60 x 20 = 2040kWh.
Uit het stopcontact zal dat met 15ct/kWh 306,-/maand
Uit diesel met een dynamo, omvormer en oplader rendement van resp 90% 80% en 80% en 20ct/kWH is dat in werkelijkheid 37ct/kWh en kost 755,- / maand

Een maandelijks verschil van 449,- /maand

Als je personeel daar dagelijks werk aan heeft om die dingen in en uit de auto te krijgen dan kost dat ook geld. En dit vind ik wel een belangrijk detail dat is geen ruis maar ook werkelijk iets wat extra geld kost.
Als 1 persoon er dagelijks 1 minuten mee bezig is en hij kost voor de baas 30,- uur. IK heb het dan puur en enkel over de kosten om die man in dienst te houden.
1min/dag x 60 x 20 = 20 manuur en dat kost 600,- / maand

Dan vind ik dat je echt een berekening aan het maken bent met de echte dingen die er toe doen. En dan zie ik dat de extra tijd dat men er mee bezig is een stuk harder telt dan het verschil in de energiekosten.
Door op te laden in de vrachtwagen ipv uit het stopcontact bespaart dan:
600 - 449 = 151,- maand

PS ik weet dat ik heel erg veel aannames heb gemaakt maar ik denk wel dat het realistisch is ander graag wat meer realistische kosten voor manuren en energie prijzen of hoelang 1 persoon er per dag werkelijk mee bezig is.
Ook zal de accu van de palletwagen nooit helemaal leeg zijn en zijn de energiekosten zelfs lager dit zijn meer de maximale kosten. En dan tellen de manuren dus zelfs nog zwaarder mee.

Wat misschien ook nog mee kan spelen is het start stop systeem wat iedere euro 6 diesel heeft.
Dan gaan de accu's wel flink extra belast worden, zeker bij stadsverkeer.

Ik dacht zelf dat pas werkt als de accu al voldoende is opgeladen en er niet teveel verbruik is. Als ik met de bus van de zaak wegreed dan werkte het start stop systeem de eerst paar minuten niet en stond je bij het stoplicht met draaiende motor.

klopt helemaal.
opladen in de vrachtwagen heeft wel meer voordelen.
niet alle paletwagens of vrachtwagen in de buurt van een stopcontact zetten. ook smorgens eraf halen en die weer in de vrachtwagen monteren niet vergeten.

je zou nog met rollen verlengkabel kunnen werken, maar dan ben je ook even bezig.

ik ben van mening dat het type lader om IN de vrachtwagen te laden, ook wel zal bestaan bij fabrikant. met behoud van garantie en niet gaan foefelen is me dat een meerkost ook wel waard.
als je met 'knoei'laders zo een li-ion pack omzeep helpt, kost het vast wel meer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 september 2023 19:07:00 schreef fcapri:als je met 'knoei'laders zo een li-ion pack omzeep helpt, kost het vast wel meer

Precies daarom is het interessanter om de huidige 230V~-laders te blijven gebruiken. Die komen van de fabrikant Linde, niks dan voordelen i.v.m. garantie en service.

En ja, men kan de 24V= van het vrachtwagenboordnet omzetten naar 230V~ en daarmee dan de oorspronkelijke lader voeden, maar dat kost dan twee keer omzettingsverliezen.

ik ben van mening dat het type lader om IN de vrachtwagen te laden, ook wel zal bestaan bij fabrikant

Nochtans heeft de topicstarter uitdrukkelijk aangegeven dat Linde hem niet kan helpen. Een beetje vaag, toegegeven.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 14 september 2023 19:16:38 (19%)

je zou nog met rollen verlengkabel kunnen werken, maar dan ben je ook even bezig.

Ass je van die kabels hebt met katrollen en automatisch inrollen dan kan dat best snel.

Op 14 september 2023 18:56:39 schreef Paulinha_B:
*@HmH: waar komt die twee uur van u vandaan? De topicstarter sprak van 30 minuten, een uur is al 100% marge.

Misschien van mij? Accu is 1,7kWh bij 24V dus 70,8Ah. Lader is 35A dus met mijn boerenklompen wiskunde kom ik dan op 2 uur. Daarmee negeer ik even dat halve uur van de topicstarter en het feit dat er niet van 0 tot 100% met 35A geladen zal worden.

Op 14 september 2023 19:11:42 schreef benleentje:
[...]Ass je van die kabels hebt met katrollen en automatisch inrollen dan kan dat best snel.

Bij dochterlief hebben ze die ook in een klaslokaal aan het plafond hangen: zo kunnen tafels naar hartenlust verschoven worden terwijl toch alle laptopjes aan hun lader kunnen.
Als de vrachtwagens een vaste plek hebben lijkt me dit inderdaad een handeling van 1 minuut 's avonds, wellicht nog minder dan elke keer op lokatie de CEstekker eruithalen en weer inpluggen na gebruik pompwagen.

revado

Honourable Member

Maar van TS horen we ondertussen, ondanks 45 reacties, helemaal niets meer.
Zou TS opgeladen moeten worden ? :)

Op 16 september 2023 18:50:30 schreef revado:
Maar van TS horen we ondertussen, ondanks 45 reacties, helemaal niets meer.
Zou TS opgeladen moeten worden ? :)

wrs maandag weer, op een werkcomputer de account aangemaakt miss :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zou best kunnen, zij/hij raadpleegt ons ook vanuit zijn/haar bedrijfsbetrokkenheid. Natuurlijk zou het ook kunnen dat we haar/hem een beetje overstelpt hebben, om niet te zeggen overdonderd...

Kun je geen tragere laders vinden? Want het is leuk als ie in 1 uur weer vol is, maar ook totaal zinloos.

Als je 's nachts "op de zaak" laad is het prima als het 10 uur duurt (van 19 to 5, mooi op tijd weer vol), en heb je het probleem van piekstroom opgelost zonder speciale klokken. Bovendien zit je dan een groot deel van de tijd in goedkopere nachtstroom

Als je op de vrachtwagen laad is het ook prima. Misschien wil je 8 uur, maar je bent waarschijnlijk echt wel 8 uur aan het rijden op een dag.

Dat drukt het vermogen enorm, en maakt het veel simpeler om het vermogen ook bij de pompwagen te krijgen.