omvormer inbouwen vrachtwagen (24volt) lithium pompwagen laden

Beste Lezers,

ik ben eigenaar van een transportbedrijf en wil het volgende project gaan starten.

wij hebben lithium pompwagens gekocht, dit omdat de batterijen onderhoudsarm zijn en de laadtijden 30 min zijn. Nu is het op dit moment zo dat er rond 18/19 uur 60 vrachtwagens thuis komen en er dan ook 60 pompwagens aan de lader gaan.
nu wil ik dus graag een omvormer gaan plaatsen in de bak/accubak van de vrachtwagen waarmee ik de pompwagen kan gaan laden op het moment dat de chauffeur vertrekt.

zijn hier techneuten die mij hierbij kunnen helpen? de dealers van DAF en Linde(pompwagen fabrikant kunnen me hier niet echt in ondersteunen. zij vinden het niks, maar dat komt natuurlijk omdat hun de energie rekening niet hoeven betalen.

specificatie pompwagen:
Batterij Li-ion 24V 1,5(1,7)kWh C
Lengte laderkabel 3 meter
Ingebouwde lader 24V 35A 1kW
Netwerkstekker CE

specificatie vrachtwagen:
DAF XD 370 dus gewoon 24 volt accu's

ik hoor graag of iemand mij hierbij zou kunnen helpen!

revado

Honourable Member

Een oplossing weet ik niet, maar denk er wel aan dat de energierekening verplaatst naar het meerverbruik aan diesel!

Maar dan wordt je ten minste niet aangeslagen voor piekverbruik (weet
niet of dat bij OP het geval is).

En met de oplossing van OP kunnen ze laden onder het rijden, wat tijd
en ruimte scheelt.

specificatie pompwagen:
Batterij Li-ion 24V 1,5(1,7)kWh C
Lengte laderkabel 3 meter
Ingebouwde lader 24V 35A 1kW
Netwerkstekker CE

Deze lader, gaat die mee onderweg? Zo te zien moet die lader gevoed worden met 24 volt en regelt hij verder de hele laadcyclus zelf. Het zou dus kunnen zijn dat het een kwestie is van de lader aansluiten op het 24 volt boordnet van de vrachtwagen en klaar. Is de lader wel 230 volt dan is het denk ik beter om een andere lader aan te schaffen die wel direct vanuit het 24 volt boordnet kan laden. Met een omvormer van 24 volt naar 230 volt en dan naar de lader die van 230 weer een 24 volt laadspanning maakt is denk ik niet de weg.

Problemen die je gaat tegenkomen zijn:

Heeft het boordnet (de dynamo dus) van de vrachtwagen voldoende capaciteit om die 35 ampère extra te kunnen leveren? Normaal gesproken is de grootte van de dynamo zo gekozen dat alle elektrische verbruikers (inclusief het laden van de startaccu) van de auto netjes van stroom voorzien kunnen worden door de standaard ingebouwde dynamo. Achteraf ingebouwd spul (zoals koffieautomaten, verwarmingen enz.) is daar in niet door de fabrikant meegenomen. Dus ook die extra lader niet. de kans bestaat dus dat je de wagen van een zwaardere dynamo moet voorzien.

Hoe laat je de lithiumacculader weten dat hij mag gaan laden. Dit om te voorkomen dat je je (start)accu's leeg laad.

Als de vrachtwagen voorzien is van een canbus systeem en een dynamo die remenergie opslaat wordt ook dat een uitdaging.

Hoe ga je voorkomen dat de rit die de chauffeur moet gaan maken te kort om de lithium accu's voldoende op te laden?

Houd er rekening mee dat als het nodig is om halverwege de klus stroom te gaan draaien dat dan hele erge dure stroom gaat worden. Een hele grote motor laten draaien om 1,7KW aan stroom te gaan maken is heel erg inefficiënt.

Houd er rekening dat die extra elektrische energie voor die accu's ook tijdens het rijden gewoon uit je dieseltank komt en dus betaald wordt in vorm van een hoger brandstof gebruik.

Ik denk dat het idee heel goed mogelijk is en misschien best wel handig kan zijn. Ik denk wel dat deze oplossing serieus geld gaat kosten en dat de gemaakte elektriciteit duur betaald gaat worden in de vorm van diesel.

Wat nu een probleem is, is natuurlijk het laden van 60 van die accu's tegelijkertijd, Je hebt dan 60 nestaansluitingen van 1 KW nodig. Totaal dus 60 kw. Dat is dan best wel weer veel. Je zou het in de tijd kunnen verdelen misschien? In 8 uur zou je dan 16 van die accu's kunnen laden. Als je het zo doet zou je dus met maar vier van die aansluitingen klaar zijn en heb je dus maar 4KW nodig. Als je dat dan weer combineert met bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak en misschien een vorm van tussen opslag zou je de energie al een stuk goedkoper kunnen maken.

Op 13 september 2023 17:19:51 schreef GVE1908:
zij vinden het niks, maar dat komt natuurlijk omdat hun de energie rekening niet hoeven betalen.

Jij moet wel de energierekening betalen. Of je nu 's avonds de boel in het stopcontact doet, of als je onderweg op diesel gaat lopen laden, betalen moet je het toch. En via diesel laden is denk ik veel duurder dan gewoon uit het stopcontact.

Hmm. Het verschil is niet meer zo heel groot met de huidige elektriciteitsprijzen. Per kWh betaal je via diesel ongeveer 66ct en uit het stopcontact 40 cent.

Dus: Wat denk je te bereiken?

Op 13 september 2023 19:32:02 schreef Ex-fietser:
Als de vrachtwagen voorzien is van een canbus systeem en een dynamo die remenergie opslaat wordt ook dat een uitdaging.

Een personen auto heeft ongeveer 4* 1MW aan remvermogen. Maar omdat je zelden meer dan tientallen kW remt, kan je een deel van de remenergie terugwinnen. Een vrachtwagen komt een eind met een vermogen van 350kW. Een dikke personen wagen doet 100kW. Met 4-10x een personenwagen aan "accu" en "rem-energie-terugwin-installatie" ga je echter bij een vrachtwagen niet heel ver komen. Als ie vol is, dan is het acceptabel dat je langzaam optrekt.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 13 september 2023 20:00:08 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik snap de vraag niet al te best.

Dit zijn vermoedelijk GEEN vrachtwagens om lithium te pompen :) ?

Betreft het dan vrachtwagens met een traditionele dieselmotor, maar met een pomp (voor welke vloeistof of gas dan ook) die vanuit een lithiumbatterij wordt gevoed?

In dat laatste geval zou ik meer zien in een systeem dat om het kwartier (bijvoorbeeld) een lader meer van voeding voorziet, en hem er een uur later terug afhaalt. Mits wat rekenen en verdelen zijn dan tegen de ochtend alle batterijen bijgeladen.

Zo'n systeem zou nog "intelligent" kunnen gemaakt worden met een terugmelding van de laadtoestand, maar dat wordt wellicht behoorlijk complex.

PS @Ex-fietser had het het ook al over "verdelen in de tijd", zie ik nu. Great minds...

Op 13 september 2023 19:52:04 schreef Paulinha_B:
Betreft het dan vrachtwagens met een traditionele dieselmotor, maar met een pomp (voor welke vloeistof of gas dan ook) die vanuit een lithiumbatterij wordt gevoed?

Dit is een palletwagen:

De "zonder motor" versies. die moet je pompen om de lading omhoog te krijgen (en los van de vloer, zodat je kan rijden). Vandaar dat het in de volksmond ook wel pompwagens heten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik vermoed dat een pomp wagen een palletwagen is met een hydraulische pomp erin, vroeger mechanisch bedient, nu dus met accu (wel lekker als je tig keer per dag moet liften).

verkijk je niet op het vermogen van 60 pallettrucks die ineens aan de lader gaan, dat vermogen is er op het bedrijf miss niet eens. van t werk is een distributiecentrum gebouwd, daar kon de boel niet eens volledig draaien op 1 trafo van als de heftrucks aan de lader gingen einde werkdag.

het opladen al rijdende is geen probleem, half uur vol en je rijd vlot langere stukken. wel achter contact zetten, anders heb je een mogelijke brandveroorzaker in je pand s'nachts.. kijk maar eens hoe vaak die picknic wagentjes dat al niet hebben gehad.

je zit met de afstand tot de lader vanuit de accu's. de laadklep heeft vaak eigen accu's, dat is interessanter. echter, hoe dik zijn de laadkabels vanuit de dynamo naar die accu's. voor 35A over de lengte van de hele oplegger ( en vergeet stekker verbindingen niet, als je een losse truck hebt ) heb je een beste spanningsval, dat gaat zo een 35mm2 worden of meer.

ik mag denken dat je pallettrucks wel een dag meegaan op die liion accu? dan zou je de lader op lagere laadstroom kunnen zetten zodat je minder dikke kabels hoeft te leggen, de chauffeur dan wel aanleren dat ie vooral op de lange stukken de pallettruck aan de oplader hangt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@rew: bedankt, alleen was ik er nooit op gekomen. In Vlaanderen heet zo'n ding een "transpallet". Hup, daar gaan we weer :)

benleentje

Golden Member

Een 24V naar 230V omvormer die 1kW continu niet erg vind lijkt mij de meest eenvoudige oplossing.

Zo te zien moet die lader gevoed worden met 24 volt en regelt hij verder de hele laadcyclus zelf.

Zoeen lader zit ingebouwd in de pompwagen maar dat werkt wel via een 230V stekker die je ergens in een stopcontact moet steken.

Ik snap de vraag niet al te best.

Dit zijn vermoedelijk GEEN vrachtwagens om lithium te pompen :) ?

De meer correcte naam is elektrische palletwagen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoe lang staan de vrachtwagens 's nachts stil? 1,7kWh/24V is 70Ah. Dus 2 uur laden met 35A en hij is weer vol (ja ik weet dat hij geen 2 uur op maximale stroom zal laden, oorspronkelijke posting heeft het over 30 minuten?).

Als de vrachtwagens minstens 12 uur stilstaan, zou je misschien om de 2 uur een kwart van de laders aan kunnen schakelen, dan heb je maar een kwart van de piekstroom en is toch alles 's ochtends vol. Andere benadering die je wellicht al had afgeschoten, maar anders misschien ook een denkexperimentje waard.

revado

Honourable Member

Of elektrische pallettruck zoals Linde ze zelf noemt.
Het zal iets zijn zoals deze:

als je idd 230V laders hebt in de palletwagens ( klopt niet want vermogen is 24V 35A 1kW ) en 840W ( 24x35) bij 230V is 3,6A. wrs dus een optie om de opladers op 24VDC te nemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat die "24V 35A 1kW" gelezen moet worden als 24V, 35A uit, 1kW (ongeveer) opgenomen vermogen. 840W uit bij 1kW in is niet "super" maar ook niet heel raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tijdens het rijden zal niet zo'n probleem zijn, maar dat is natuurlijk lastig te zeggen zonder de specificaties van de dynamo te weten.

Meestal zijn die dynamo's wel vrij stevig gedimensioneerd, denk ook aan de extra dingen die zo'n motor vaak kan voeden.

24V/35A is dan niet zo heel veel extra.

Zijn het li-ion of LiFePO4 accu's? En wat zijn de specificaties van de huidige laders? Werken ze samen met de BMS van de accu, of zijn het gewoon 'domme' laders?

De autoelectronica zou meestal niet zo'n probleem ermee hebben, zolang t maar ACHTER de eventuele shunt is aangesloten, zodat de dynamo correct bijgeregeld wordt door de ECU bij een hoger verbruik.

Met een Victron TS800 kun je prima bereiken wat je wilt, 24V / 25A uit, of tot 50A bij de TS1600 versie. (Laadstroom is in te stellen)

Maar een simpele 24V omvormer in de truck die er 230V van maakt is misschien net zo handig (als er een interne lader in die pompwagen zit en je er gewoon 230V in kan prikken).
Alleen de omvormer zo schakelen dat ie alleen actief is met draaiende motor.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 13 september 2023 21:51:19 (14%)

Op 13 september 2023 20:23:26 schreef revado:
Of elektrische pallettruck zoals Linde ze zelf noemt.
Het zal iets zijn zoals deze:
[bijlage]

Ik dacht ook niet direct aan een palletwagen, maar meer aan soort stapelaar die mee moet op zo'n vrachtwagen. Je hebt ook van die kooiaap kraantjes die dan meestal wel vast zitten. Die stapeldingen kunnen zichzelf van de vrachtwagen afstapelen om iets van de vrachtwagen naar de distributie ingang van het bedrijf te brengen.

Maar het is is denk ik echt wel doenbaar om die batterijen op een vrachtwagen tijdens het rijden te laden. Dat kost dan echt wel diesel, en een investering in de ombouw. Maar om 60 van die dingen tegelijk op de basis op te laden is ook best wel een dingetje. Je begint dan met een zwaardere netaansluiting en een stuk elektrische infrastructuur waar toch echt wel wat over moet worden nagedacht. Met alleen een stapel haspels en verlengsnoeren ga je wel iets spannends creëren zeg maar. Zijn er op de locatie van de TS nog wel zwaarder net aansluitingen te krijgen of is dat misschien ook al een probleem?

Als het een kooi-aap was, was het waarschijnlijk geen 24 Volt accu geweest, maar een 48 Volt accu ;) De lading die zo'n kooiaap kan verplaatsen kan zo tonnen bedragen.

Ik denk dat je misschien meer moet kijken naar langzamer opladen: het is leuk dat zo'n ding in 30 minuten weer vol is, maar is dat nodig? Ik gok dat zo'n ding echt wel even meegaat en niet na 1 klus weer opgeladen moet worden. Als 'ie in de tussentijd langzaam bijgeladen wordt, is het niet zo'n punt.

Ik wou gaan zeggen dat je 'gewoon' op verwisselbare accu's moest overgaan, maar naast het feit dat dat mogelijk niet meer interessant is met lithium-accu's gezien de korte laadtijden, wordt het, áls het het model is dat revado laat zien, ook erg moeilijk. De grotere modellen die DHL in z'n vrachtwagens gebruikt/gebruikte hadden een verwisselbare accu voor zover ik weet (ik werk al 1,5 jaar niet meer in een magazijn waar DHL dagelijks onze zendingen kwam halen, geen idee of zij ze nu niet ook vervangen hebben).

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

de dealers van DAF en Linde(pompwagen fabrikant kunnen me hier niet echt in ondersteunen.

Ik ga er even vanuitdat er aan de palletwagen gewoon een 230V snoer en stekker zit. Kan je niet gewoon vragen of ze 1,5kW 230V omvormer kunnen instaleren en dat niet zeggen waarvoor het is, maar gewoon van ja de chauffeur wil zijn eigen koffieapparaat meenemen.
Aan de andere kant het is toch jouw vrachtwagen dus als jij een 230V omvormer wil dat moet dat toch kunnen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 13 september 2023 22:18:35 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je KAN best de boel laden in de truck op weg naar huis.

Het efficientst gaat dat met een DCDC omvormer die van de (ongeveer) 24V boordspanning de (ongeveer) 24V laadspanning maakt. Niet met een 80% efficientie naar 230V en dan met 80% efficientie terug naar 24V. Maar dat ter zijde.

TS lijkt te denken dat de dynamo "gratis stroom levert". Dat is niet het geval. Je betaalt het gewoon met diesel. En diesel omvormen naar elektriciteit is inefficient als je het op kleine schaal doet.

Kortom: De hoofd-reden om het te doen is daarmee weggenomen en iedere investering (met het doel om te besparen) werkt averechts. (enerzijds kost die investering geld, anderzijds ieder gebruik ook nog eens!).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 13 september 2023 23:32:04 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als ze op 30min vol zijn, kan je niet een schakelklok systeem maken op die stopcontacten waar je de lader inplugt?
stopcontacten 1-5 werken van 18 tot 19h
stopcontacten 6-10 werken van 19-20h
stopcontacten 11-15 werken van 20 tot 21h
stopcontacten 16-20 werken van 21 tot 22h
stopcontacten 21-25 werken van 22 tot 23h
stopcontacten 26-30 werken van 23 tot 0h
stopcontacten 31-35 werken van 0 tot 1h
stopcontacten 36-40 werken van 1 tot 2h
stopcontacten 41-45 werken van 2 tot 3h
stopcontacten 46-50 werken van 3 tot 4h
stopcontacten 51-55 werken van 4 tot 5h
stopcontacten 56-60 werken van 5 tot 6h

dan heb je telkens maar 5kW die tegelijk oplaad en zijn ze smorgens allemaal vol.

in principe zou een kleine 24V (2-4A ofzo) li-ion lader het ook wel kunnen doen in de vrachtwagen. desnoods eenvoudig met een 24-230V inverter die je kan inschakelen bij het rijden. dat belast het electrisch systeem niet van de vrachtwagen en met de uren dat die rijd wordt de pompwagen dan deels weer bijgeladen.
je kan dan de vrachtwagens beurtelings in de week wat pompwagens vol laden laden (10stuks op maandag, 10 op dinsdag...)

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 14 september 2023 08:01:28 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik vermoed dat de insteek tevens was dat met de snellere laadtijd, de pallettrucks niet steeds op de zaak geladen hoeven te worden en dus steeds in en uit de wagens moeten. de infra op de zaak is er wrs dus allang van de oude pallettrucks. en 5A is niks hier, die 60 wcd's zijn wellicht over meerdere groepen verdeeld..

de nieuwe opladers zijn wrs dus wel 24V input. het net op de zaak kun je dan niet meer gebruiken tenzij je dan een stevige DC bus aanlegt. maar dat zal de insteek niet zijn om 24V opladers te kopen. voeding in de vrachtwagens maken dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ipv zelf te knutselen, misschien eens bij de fabrikant horen wat er beschikbaar is? er zullen nog firmas zijn die deze willen opladen in de vrachtwagen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 september 2023 08:23:37 schreef testman:
ik vermoed dat de insteek tevens was dat met de snellere laadtijd, de pallettrucks niet steeds op de zaak geladen hoeven te worden en dus steeds in en uit de wagens moeten. de infra op de zaak is er wrs dus allang van de oude pallettrucks. en 5A is niks hier, die 60 wcd's zijn wellicht over meerdere groepen verdeeld..

Tja, dat kan een argument zijn. Een bedrijf waar je 's avonds 60 vrachtwagens parkeert is niet klein. Dus 60 stopcontacten moet te regelen zijn. Ook die 60kW die nodig is op de aansluiting zal wel al aanwezig zijn. Maar als je niet "in de vrachtwagen" kan laden dan kost het idd manuren om ze iedere avond uit de wagen te halen en 's ochtends weer terug.

de nieuwe opladers zijn wrs dus wel 24V input. het net op de zaak kun je dan niet meer gebruiken tenzij je dan een stevige DC bus aanlegt. maar dat zal de insteek niet zijn om 24V opladers te kopen. voeding in de vrachtwagens maken dus..

Tja. Je zou het ook kunnen lezen dat er 24V de lader in moet. Ik denk van niet. Een link naar waar de "specs" vandaankomen had uitsluitsel gegeven. Ik heb de specs in google gestopt en kom behalve hier op allemaal sites waar 230VAC in 24VDC uit acculaders aangeprezen worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

het netto brandstofverbruik van die 35 A extra zal niet zo'n probleem zijn qua dieselverbruik: dat ga je niet terug zoen.

vraag een TS: is de lader een lader die direct geschikt is voor 24V ingang? lijkt mij stug, neem aan dat deze een normale 230V steker heeft.

Zo ja zal elke zuivere sinus omvormer kunnen voldoen, mits voldoende capaciteit (minimaal 1000W, maar zou zelf voor 1500 gaan). Let dus wel op dat het een sinus omvormer is, daar een modified sine met en lader (vaak een SMPS) een probleem is.

het mooiste is natuurlijk een orignele lader met direct 24V ingang erop, maar als je die niet van Linde kunt krijgen, zou ik zeker niet voor universele laders gaan bij Lithuim Ion accu's

Omvormer inbouwen zou ik ook wel even netjes laten doen. Dus met juiste zekering etc.

Wat mij niet duidelijk is en ook niet af te lezen: IS dit een bakwagen of een oplegger? Bij een oplegger moet je de kabels namelijk ook naar de trailer brengen en dat zou ik zeker niet willen.

Daarnaast iets wat je ZEKER ook in overweging moet moet nemen: brandveiligheid. De accu's in een pallettruck kunnen ook instabiel worden en brand veroorzaken. Het laatste wat je wilt in brand in je oplegger of bakwagen terwijl je aan het rijden bent.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???