12V relais krijg ik niet werkend (werklamp op trailer)

Hoi allemaal

Ik heb een boot op trailer waar ik 2 verstralers achterop de trailer heb gemonteerd. Zodat bij het achteruit manouvrerenwat extra licht aanwezig is. Rechtstreeks aansluiten werkte niet, dus ik ben met een relais bezig geweest op advies van wat winkels.
Nu is alles aangesloten maar het licht gaat niet branden.

Ik vermoed dat ik een fout heb gemaakt met aansluiten maar ik kom er niet achter. Het idee is dat als ik de auto in de achteruit zet, de lampen aan moeten springen.

Ik heb dit relais gekocht:
https://www.amazon.nl/dp/B004Z0WGZS?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_produ…

https://m.media-amazon.com/images/I/31ra03JJQPL._AC_.jpg

12v 30a dus.
De werklampen zijn 2x 30W op 12v en ik heb het als volgt aangesloten.
Er zit een losse accu op de trailer voor een lier. Hier maak ik dus gebruik van voor de constante + en de massa.

Ingang stuurstroom (86) >
los kabeltje getrokken naar de trailer stekker en aangesloten op het achteruitrij signaal in de stekker (8)

Uitgang stuurstroom (85) >
aangesloten op massa van de accu

Ingang hoofdstroom (30) >
op de plus van de accu

Uitgang hoofdstroom (87) >
naar de plus draad van beide lampen met een dubbele kabelschoen

En de massa van beide lampen op de accu aangesloten

https://www.tralert.com/wp-content/uploads/2022/02/aansluitschema-13-polige-stekker-aansluiten-jaeger-1-1536x768.jpeg

Wat zie ik over het hoofd?

Trekt het relais wel aan als je achteruit gaat? Eerst dat controleren. Heb je wel spanning op die pin nr 8? Controleren met multimeter.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 15 september 2023 19:05:26 schreef CrossFireX:
Trekt het relais wel aan als je achteruit gaat? Eerst dat controleren. Heb je wel spanning op die pin nr 8? Controleren met multimeter.

De normale achteruitrij verlichting brand zodra ik achteruit rijd.
Deze zit in dezelfde pin 8. Dus dan ga ik ervanuit dat hij werkt?
En als ik de led lamp rechtstreeks op pin 8 aansluit en op de massa dan werkt de lamp ook. (beide lampen weer niet, vandaar het relais)

revado

Honourable Member

De min van de stuurstroom moet aan de massa van het trekkende voertuig, niet de min van de accu in de oplegger.

dus relais 86 op pen 8 van de steker.
en 85 van het relais aan pen 3 van de steker.
Dan zou het relais moeten werken als je de achteruit inschakelt.

Ik lees nergens iets over zekeringen... die moeten natuurlijk wel tussen de accu en de verstralers.

Op 15 september 2023 19:14:21 schreef revado:
De min van de stuurstroom moet aan de massa van het trekkende voertuig, niet de min van de accu in de oplegger.

dus relais 86 op pen 8 van de steker.
en 85 van het relais aan pen 3 van de steker.
Dan zou het relais moeten werken als je de achteruit inschakelt.

Ik lees nergens iets over zekeringen... die moeten natuurlijk wel tussen de accu en de verstralers.

Ik heb een 10A zekering aangesloten tussen pin 30 en de accu.
Is dit zoals het hoort? of moet hij juist tussen pin 87 en de lampen?

revado

Honourable Member

Zekering tussen 30 en accu is goed.

Pas in de quote ook even aan naar 85 svp.

Op 15 september 2023 19:17:05 schreef revado:
Ik heb net een tikfoutje aangepast in mijn tekst! moet 86 en 85 zijn!

Aangepast :) maar in jouw bericht staat nog 86
Edit, weer aangepast. Zo goed?

Maar goed, je zegt dus de min van de accu halen en op de stekker aansluiten. Dan zou alles moeten werken? :D

Kijk dan eerst even of de contacten sluiten als het relais aangetrokken is. Is dat ok dan is je bedrading verkeerd dus.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 15 september 2023 19:22:28 schreef CrossFireX:
Kijk dan eerst even of de contacten sluiten als het relais aangetrokken is. Is dat ok dan is je bedrading verkeerd dus.

Ja wil ik graag doen, maar nogal lastig als je alleen bent en de auto met boot in zijn achteruit zet en zelf moet gaan luisteren bij het relais
Dan lig ik onder de auto :D
Heb even niemand in de buurt helaas. Dus dan ga ik voor de optie hierboven eerst.

revado

Honourable Member

Op 15 september 2023 19:21:25 schreef pimpel:
[...]
Aangepast :) maar in jouw bericht staat nog 86
Edit, weer aangepast. Zo goed?

Maar goed, je zegt dus de min van de accu halen en op de stekker aansluiten. Dan zou alles moeten werken? :D

Ja, klopt.
Je kan ook even meten tussen 3 en 8 op de steker of daar wel 12 volt spanning komt te staan bij het inschakelen van de achteruit.
Misschien is pen 8 helemaal niet aangesloten in het trekkende voertuig.

Aanvulling nog: de spoel van het relais (86 en 85) krijgen dus spanning van de trekkende auto en schakelen de lampen op de aanhanger.
Dat zijn dan 2 aparte circuits.

[Bericht gewijzigd door revado op 15 september 2023 19:32:27 (14%)

Op 15 september 2023 19:26:48 schreef revado:
[...]

Ja, klopt.
Je kan ook even meten tussen 3 en 8 op de steker of daar wel 12 volt spanning komt te staan bij het inschakelen van de achteruit.
Misschien is pen 8 helemaal niet aangesloten in het trekkende voertuig.

Zal het proberen zodra ik iemand heb om in de auto te zitten.
Als pin 8 niet werkt, wat verklaart dan dat als ik de lamp rechtstreeks op pin 8 en op pin 3 aansluit, hij gaat branden bij het inschakelen van de achteruit ? ;)

revado

Honourable Member

Op 15 september 2023 19:30:32 schreef pimpel:
[...]

Zal het proberen zodra ik iemand heb om in de auto te zitten.
Als pin 8 niet werkt, wat verklaart dan dat als ik de lamp rechtstreeks op pin 8 en op pin 3 aansluit, hij gaat branden bij het inschakelen van de achteruit ? ;)

Dat zal het dan wel zijn, die is lang niet altijd aangesloten.
Doen de achteruitrijdlampen van de auto het nog wel?

Op 15 september 2023 19:33:55 schreef revado:
[...]

Dat zal het dan wel zijn, die is lang niet altijd aangesloten.
Doen de achteruitrijdlampen van de auto het nog wel?

Ja zeker, die werkte de hele tijd al naar behoren.

revado

Honourable Member

Op 15 september 2023 19:38:22 schreef pimpel:
[...]

Ja zeker, die werkte de hele tijd al naar behoren.

Ok, ik dacht aan een mogelijk gesneuvelde zekering.
Dan inderdaad eerst een keer meten :)

draai aansluiting 85 en 86 eens om. als er een diode in serie mee staat maakt de plus en min van de spoel uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 15 september 2023 19:30:32 schreef pimpel:
[...]
Zal het proberen zodra ik iemand heb om in de auto te zitten.

Je kan toch gewoon de auto in de achteruit zetten met het contact aan en de motor UIT.
Dan kan je er gewoon aan meten lijkt mij.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Precies de accu moet het zeker wel 1 uur kun volhouden met enkel verlichting aan, ruim genoeg tijd om even wat te testen. Je verlichting hoeft niet eens aan enkel de auto in achteruit zetten is genoeg dan zou de achteruitrijverlichting gelijk moeten gaan branden als je het contact aan zet.

Op 15 september 2023 19:58:12 schreef pa3gws:
[...]
Je kan toch gewoon de auto in de achteruit zetten met het contact aan en de motor UIT.
Dan kan je er gewoon aan meten lijkt mij.

Helaas, betreft een elektrische auto.
Daar kan dit niet mee. Contact aan en achteruit inschakelen is rijden.

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

2 accus is ook 2 massa’s en 2 Plussen.
85 en 86 moeten zijn aangesloten op de accu van de auto, de standaard accu.
87 en 30 op de extra accu.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 15 september 2023 21:06:25 schreef pimpel:
[...]

Helaas, betreft een elektrische auto.
Daar kan dit niet mee. Contact aan en achteruit inschakelen is rijden.

Aandrijfwielen opkrikken, dan.

Leg even 85 en 86 rechtstreeks respectievelijk aan - en + van de batterij op de trailer.
Afhankelijk of je het relais nu al dan niet hoort tikken en de lampen al dan niet aangaan geeft aan in welke richting je moet gaan zoeken.

Op 15 september 2023 21:06:25 schreef pimpel:
Daar kan dit niet mee. Contact aan en achteruit inschakelen is rijden.

Hij gaat toch zeker pas rijden als je ook het "gaspedaal" indrukt?

Schakelt het contact voor de achteruitrijverlichting niet tegen massa?
Je veronderstelt nu dat het contact de plus schakelt, maar heb je wel gemeten of dat echt zo is?

Als je zonder helper wilt controleren of het relais wel schakelt, dan kun je met een paar extra draden de zaak verlengen zodat je het relais kunt meenemen naar de bestuurdersplaats.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat denkt de auto van het extra relais? Tegenwoordig is het niet meer zo eenvoudig als 30 jaar geleden.

Mijn auto heeft problemen met led verlichting op de aanhangwagen. Die nemen te weinig stroom en de auto zegt dat er wat niet klopt. De lichten gaan dan gewoon uit. Een extra schakelkast er tussen loste dit probleem op.

Maar ook in de andere richting luistert het nauw. Mijn caravan heeft nog gewone lichten. Met de originele 13-polige kabel geen probleem met 2 mistachterlichten. Nu is de kabel ingekort (na schade) zodat die niet meer op de grond kan. Nu werken 2 mistlichten niet meer. Ze gaan aan en doven direct terug. 1 lamp weg genomen en het werkt weer. De iets kortere draad zorgt voor net iets minder weerstand en de auto is daar niet mee opgezet.

Ik heb het bij mijn aanhangwagen anders opgelost. 433MHz afstandsbediening met een dubbel relais. Ik kan dus kiezen welk licht ik extra aan zet. Ze staan op de zijkant van de aanhanger.

Niks klooien aan de auto. De trailer hoeft zelfs niet aan de auto te hangen.

@KlaasZ: een automaat hoef je ook geen gas te geven. Die begint ook te rijden als je de handrem afzet. Maar die handrem zou wel voldoende moeten zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

https://www.motor-forum.nl/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fbronconbuck.co…

op de hier boven link vind u een schema al je de volgende 86 en 85 naar de 13 polige stekker van het voertuig aansluit zou het moeten werken

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op 15 september 2023 22:28:59 (21%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen