Op 19 oktober 2023 15:41:42 schreef Vanessa:
Dus visuele indicatie of schakelaar wel of niet aan staat.

Oké, dat verandert de zaak.

Hoeveel I/O heb je nodig?

Je moet ook kijken of er geen ongewenste dingen gebeuren als er meerdere schakelaars tegelijk bediend worden.
(als je dan 2 schakelaars tegelijk drukt krijg je een waarde die niet bij schakelaar 1 en ook niet bij schakelaar 2 hoort...)

Op 19 oktober 2023 14:52:20 schreef Vanessa:
Hallo,
wat OPTOdesign aangeeft klopt volgens mij niet, want als je 2 of meer schakelaars aanzet dan komen die weerstanden in parallel te staan. Zo heb je niet zomaar een binair systeem als je de weerstanden telkens verdubbelt. Ik denk dat het toch moeilijker is dan dit.

Waarom zou dat niet werken? De stroom door iedere weerstand blijft immers gelijk en telt bij elkaar op (de weerstanden zelf veranderen niet van waarde, alleen de totale vervangingsweerstand veranderd van waarde).

Zie bijvoorbeeld Wikipedia over het parallel schakelen van weerstanden: 'De totale stroom in een parallelschakeling is gelijk aan de som van de stroom door de verschillende takken van de schakeling heen. It = I1+I2+...+In'

@Arco: Dat is precies mijn achterliggende gedachte: Je krijgt altijd een waarde die uniek én logisch verklaarbaar is.

Ik zat aan zoiets te denken.

Maar het blijft knoeiwerk in mijn ogen. :)

Japanse tuner/receivers hadden ook altijd zo'n AD ladder voor alle toetsen. Als er een toets bleef hangen kreeg je de meest exotische fouten... :)

Op 19 oktober 2023 14:52:20 schreef Vanessa:...als de levertijd 6 maand is...

Om wat voor merk/type gaat het?

Op 19 oktober 2023 16:03:45 schreef Arco:
Japanse tuner/receivers hadden ook altijd zo'n AD ladder voor alle toetsen. Als er een toets bleef hangen kreeg je de meest exotische fouten... :)

Dat waren vooral autoradios met een afneembaar frontje. Dan had je maar een paar contacten nodig.

Op 19 oktober 2023 14:52:20 schreef Vanessa:
Hallo,
wat OPTOdesign aangeeft klopt volgens mij niet, want als je 2 of meer schakelaars aanzet dan komen die weerstanden in parallel te staan. Zo heb je niet zomaar een binair systeem als je de weerstanden telkens verdubbelt. Ik denk dat het toch moeilijker is dan dit.

Dat werkt echt wel met een serie van 1/2/4 verhouding.

ik weet dat een i/O bordje de ideale oplossing is maar dit is niet evident als de levertijd 6 maand is en je toch een tijdelijke oplossing wil zoeken.

Dan heb je denk ik toch echt een foute PLC gekozen of iets antieks of zo?
Als er nu wat anders stuk is, lig je er compleet uit. Allemaal niet handig.

met 1 uitgang met een relais met wisselcontact kun je een blok ingangen multiplexen.

Op 19 oktober 2023 19:29:36 schreef henri62:
[...] Dat werkt echt wel met een serie van 1/2/4 verhouding.

Dank voor je bevestiging henri62.

Je kunt het dus zo aansluiten (ik heb het voor de beeldvorming even uitgewerkt):

Bijbehorende tabel:

Ik persoonlijk vind het maar geknoei met schakelaars op een analoge ingang... :+
(met japanse tuner/receivers was het zoals gezegd ook altijd ellende, die hadden dat uit zuinigheidsoverwegingen bijna allemaal...)

Is een potmeter op een analoge ingang dan ook geknoei? Want dat is eigenlijk niet anders :)

Op 20 oktober 2023 15:18:51 schreef OPTOdesign:
Is een potmeter op een analoge ingang dan ook geknoei?

Nee,

Maar dan gebruik je de analoge input ook waarvoor die gemaakt is... ;)
(met schakelaars op een A/D maak je eerst analoog van digitaal, en daarna weer digitaal van analoog, onnodige extra kans op fouten...)

Leesvoer: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155568

Deed hier hetzelfde met 4 tot 20 mA ingangen.
Grappige is dat ik er dus tot 22 kasten per keer mee kon beveiligen. In theorie zelfs 30..

Let erop dat ik passief werkte en intern nog 250 ohm zit. Het stroomverloop is dus niet lineair!!!

Ik hoefde echter alleen maar te tellen en niet te specificeren welke kast er open stond.

@Arco
De kans op fouten is erg klein bij deze aanpak. Aan de weerstanden zal het niet liggen, in ieder geval niet anders dan bij een potmeter (slecht contact/temperatuurschommeling/enz.). De waarden zitten dusdanig ver van elkaar af dat zelfs de volledige tolerantie van -5% en +5% geen fout zal genereren. Eventueel is dat laatste ook nog softwarematig af te vangen.

Ik zou het wel met je eens zijn als je een willekeurige reeks weerstanden zou gebruiken die in waarde dicht bij elkaar liggen waardoor overlapping zou kunnen optreden. Waarschijnlijk is zoiets het geval bij de Japanse tuner/receivers waarnaar je refereert.

Uiteraard eens dat digitale ingangen de voorkeur hebben. Maar dat was de vraag van de topicstarter niet.

Op 20 oktober 2023 14:36:00 schreef OPTOdesign:
[...]

Dank voor je bevestiging henri62.

Je kunt het dus zo aansluiten (ik heb het voor de beeldvorming even uitgewerkt):
[bijlage]

Bijbehorende tabel:
[bijlage]

Hoe moet dit werken als de analoge ingang hoogohmig is ?

Die is niet hoogohmig. Het is een 'stroomgestuurde ingang'.

Op 20 oktober 2023 16:57:31 schreef OPTOdesign:
Ik zou het wel met je eens zijn als je een willekeurige reeks weerstanden zou gebruiken die in waarde dicht bij elkaar liggen waardoor overlapping zou kunnen optreden.

Die jappen zullen ook wel geen willekeurige weerstanden hebben gebruikt. Maar het verschil is dat jouw schakeling 1 of meerdere schakelaars kan detecteren en dat bij het uitlezen van een toetsenbord dat niet de bedoeling is. Er kan dan maar 1 toetst tegelijk ingedrukt worden, behalve de toetsen met speciale functies.
Als er dan bij dat laatste systeem 1 toets blijft plakken dan krijg je denk ik ook wel de meeste rare uitlezingen.

De schakeling van OPTOdesign moet dus wel kunnen. En als je dan ook gebruikt maakt van betrouwbare schakelaars dan zullen die ook niet blijven plakken als ze versleten zijn.

Precies. Sterker nog, er kunnen (zoals trouwens getekend) 6 niet-terugverende-schakelaars gebruikt worden.

Bij PLC waarde 154 is schakelaar 1 en 2 gesloten.
Nog een voorbeeld: 2130 = Sw2 + Sw3 + Sw6 (105 + 205 + 1820 = 2130)
enz. (64 mogelijkheden, zie tabel).

Het probleem van die Japanse dingen is denk veel meer de slechte kwaliteit van de schakelaars want met goed drukknopen zou het ook wel goed moeten werken. En je moet zorgen voor genoeg spreiding van de diverse waardes dan niet ivm met iets meer overgangsweerstand je gelijk problemen hebt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (30%)]

Zo is het. Anti dender en vergelijkbare problemen kan je in dit geval eenvoudig softwarematig oplossen: 'wacht tot de waarde stabiel is'. Of je maakt het bereik kleiner of je berekend een foutmarge t.o.v. de vorige waarde die bij de betreffende schakelaar zou moeten horen (veroudering is hierin zelfs mee te nemen) - er is van alles te bedenken :)

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op (13%)]

Op 20 oktober 2023 15:23:40 schreef Arco:
[...]
Nee,

Maar dan gebruik je de analoge input ook waarvoor die gemaakt is... ;)
(met schakelaars op een A/D maak je eerst analoog van digitaal, en daarna weer digitaal van analoog, onnodige extra kans op fouten...)

Tja, elke telefoon doet tegenwoordig hetzelfde, maar dan in omgekeerde volgorde.... En daar mekkert niemand over!

Op 21 oktober 2023 02:19:24 schreef soldeersmurf:
[...]
Tja, elke telefoon doet tegenwoordig hetzelfde, maar dan in omgekeerde volgorde.... En daar mekkert niemand over!

Tja,

De meeste mensen zijn niet bijster goed in verwerken van (AD)PCM met hun oren... :+

Ik zie het ook wel werken met een steeds verdubbelde weerstandwaarde.
De software zou dan zoiets worden:
[Edit: de *0.9 zou misschien nog best toleranter kunnen, bijvoorbeeld 0.75 of 0.8.]

Bedankt voor de hulp in deze.
De spanningsingang oplossing is van OPTOdesign ga ik gebruiken samen met een extra delay timer per input voor de dender, dus de waarde moet bv 100 msec aanblijven om effectief gebruikt te worden.
Het betreft hier enkel visualisatie van de knoppen, dus niet echt een kritieke oplossing.

Op 20 oktober 2023 18:23:34 schreef OPTOdesign:
Die is niet hoogohmig. Het is een 'stroomgestuurde ingang'.

Waarop baseer jij dat? Het wordt niet ondersteund door de meetresultaten die TS post.
In het gunstigste geval kan je zeggen dat het een slechte stroomgestuurde ingang is.
Er zit wel een fout in de geposte meetresultaten.