Hoi,
Omdat een PLC niet genoeg digitale ingangen heeft probeer ik via een analoge ingang meerdere softwarematige'digitale' ingangen te maken.
Als je het schema bekijkt slaag ik er nu in om één analoge ingang als 2 digitale te gebruiken.
Dit zijn de waarden die ik op de ingang van de PLC krijg als ik schakelaar I1 dicht doe, schakelaar I2, en de 2 samen.
Op deze manier kan ik uit de inputrange weten welke schakelaars toe zijn en kan ik 2 softwarematige ingangen maken.
Ik zou dit willen uitbreiden naar 3 of zelfs 4 softwarematige ingangen op 1 analoge ingang en dan heb ik 2^4=16 mogelijke inputwaardes afhankelijk van welke schakelaars gesloten zijn.
Nu is de vraag hoe bereken en bepaal ik de ideale weerstanden om de waarden te spreiden over de 0 tot 20mA. Ik vind daar maar geen logica in.
Ik gebruik nu 1 weerstand in serie en dan per schakelaar een aparte, maar ik weet niet of dit een goede manier is. Kan iemand me helpen met tips?
mA inputwaarde (0-4095)
0
I1 1,72 353
I2 3,00 614
I1+I2 3,49 714OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
4 schakelaars zijn mogelijk door met 1, 2, 4 en 8mA te werken. Zo ontstaan er 16 unieke stromen bij het bedienen van de schakelaars. Iedere combinatie is nu mogelijk!
Bij een ingangsspanning van 24V zijn de waarden met de wet van ohm te berekenen:
1mA = R=U/I = R=24/0,001 = 24kΩ
...
8mA = R=24/0,008 = 3kΩ
Deze zet je elk in serie met een schakelaar en het geheel parallel, net zoals je tekening. Vergeet de serieweerstand van 2k7 aan het begin. Deze is niet nodig.
Je bereik van de ingang is 4095. Afhankelijk van de stabiliteit kan je met allerlei waarden werken die steeds het dubbele van de vorige is. Ik noem maar iets: 0,33mA; 0,66mA; 1,32mA; enz..
Hoe kleiner de stroom is, hoe gevoeliger voor foutmarges en temperatuurschommelingen. Houd daar rekening mee. Theoretisch is 0mA '0' en 20mA '4095'. Dus 20/4095 =~ 0,005mA =~ 1. 0,01mA =~ 2. 0,02mA =~ 4. Naar mijn idee (wiskunde is niet mijn sterkste punt) zijn dat theoretisch rond de 10 (max 12?) schakelaars op één analoge ingang. Iemand wil mij vast even aanvullen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kun je niet beter een analoge spanningsingang gebruiken?
Veel analoge ingangen kun je omzetten naar spanningsingang 0 - 10 Volt.
Je kunt dan een hele set weerstanden in serie zetten.
Je kunt de weerstandswaarde BCD coderen, in serie dus elke weerstand het dubbele in waarde van de vorige.
In je schakeling sluit je telkens 1 weerstand kort.
Uiteraard 1 weerstand nooit kortsluiten, dan krijg je kortsluiting.
Hoeveel ingangen je dan kan maken is afhankelijk van de nauwkeurigheid van je weerstanden (denk ook aan temperatuursdrift), de nauwkeurigheid van je analoge ingang en stabiliteit van je voedingsspanning.
Ik schrijf het wel zo makkelijk op, maar nu ik er over na denk, is het toch niet zo makkelijk als ik dacht, omdat je vermoedelijk meerdere digitale ingangen tegelijk "1" wilt kunnen maken.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (13%)]
ik zou voor een R-2R netwerkje gaan.... Dat is een simpele DAC die hier prima zal werken.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Resistor_ladder
(dit gaat wel uit van een spannings-ingang....)
Dit is leuk om te maken natuurlijk, maar als het voor serieus professioneel gebruik is is het natuurlijk echt een baggeroplossing.
Kun je dan niet eenvoudiger extra ingangen bij plaatsen?
Ik ben het helemaal met GJ eens, dit is gewoon geknoei. Ik zou dit als klant niet accepteren.
Koop gewoon uitbreidingskaarten.
Hallo,
wat OPTOdesign aangeeft klopt volgens mij niet, want als je 2 of meer schakelaars aanzet dan komen die weerstanden in parallel te staan. Zo heb je niet zomaar een binair systeem als je de weerstanden telkens verdubbelt. Ik denk dat het toch moeilijker is dan dit.
ik weet dat een i/O bordje de ideale oplossing is maar dit is niet evident als de levertijd 6 maand is en je toch een tijdelijke oplossing wil zoeken.
Op 19 oktober 2023 14:52:20 schreef Vanessa:
ik weet dat een i/O bordje de ideale oplossing is maar dit is niet evident als de levertijd 6 maand is en je toch een tijdelijke oplossing wil zoeken.
Met als gevolg fout getriggerde ingangen.
Kan gevaarlijke gevolgen hebben.
Dit kan gevaarlijk zijn afh van de toepassing.
Het gaat hier niet om machines maar enkel om aanduidingen om op een scherm zichtbaar te plaatsen.
Dus visuele indicatie of schakelaar wel of niet aan staat.
Op 19 oktober 2023 15:41:42 schreef Vanessa:
Dus visuele indicatie of schakelaar wel of niet aan staat.
Oké, dat verandert de zaak.
Hoeveel I/O heb je nodig?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je moet ook kijken of er geen ongewenste dingen gebeuren als er meerdere schakelaars tegelijk bediend worden.
(als je dan 2 schakelaars tegelijk drukt krijg je een waarde die niet bij schakelaar 1 en ook niet bij schakelaar 2 hoort...)
OPTOdesign
Hallo,
wat OPTOdesign aangeeft klopt volgens mij niet, want als je 2 of meer schakelaars aanzet dan komen die weerstanden in parallel te staan. Zo heb je niet zomaar een binair systeem als je de weerstanden telkens verdubbelt. Ik denk dat het toch moeilijker is dan dit.
Waarom zou dat niet werken? De stroom door iedere weerstand blijft immers gelijk en telt bij elkaar op (de weerstanden zelf veranderen niet van waarde, alleen de totale vervangingsweerstand veranderd van waarde).
Zie bijvoorbeeld Wikipedia over het parallel schakelen van weerstanden: 'De totale stroom in een parallelschakeling is gelijk aan de som van de stroom door de verschillende takken van de schakeling heen. It = I1+I2+...+In'
@Arco: Dat is precies mijn achterliggende gedachte: Je krijgt altijd een waarde die uniek én logisch verklaarbaar is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Japanse tuner/receivers hadden ook altijd zo'n AD ladder voor alle toetsen. Als er een toets bleef hangen kreeg je de meest exotische fouten... 
Op 19 oktober 2023 14:52:20 schreef Vanessa:...als de levertijd 6 maand is...
Om wat voor merk/type gaat het?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 19 oktober 2023 16:03:45 schreef Arco:
Japanse tuner/receivers hadden ook altijd zo'n AD ladder voor alle toetsen. Als er een toets bleef hangen kreeg je de meest exotische fouten...
Dat waren vooral autoradios met een afneembaar frontje. Dan had je maar een paar contacten nodig.
Hallo,
Dat werkt echt wel met een serie van 1/2/4 verhouding.
Dan heb je denk ik toch echt een foute PLC gekozen of iets antieks of zo?
Als er nu wat anders stuk is, lig je er compleet uit. Allemaal niet handig.
OPTOdesign
Op 19 oktober 2023 19:29:36 schreef henri62:
[...] Dat werkt echt wel met een serie van 1/2/4 verhouding.
Dank voor je bevestiging henri62.
Je kunt het dus zo aansluiten (ik heb het voor de beeldvorming even uitgewerkt):
Bijbehorende tabel:
Arco
Special Member
Ik persoonlijk vind het maar geknoei met schakelaars op een analoge ingang... 
(met japanse tuner/receivers was het zoals gezegd ook altijd ellende, die hadden dat uit zuinigheidsoverwegingen bijna allemaal...)
OPTOdesign
Arco
Special Member
Op 20 oktober 2023 15:18:51 schreef OPTOdesign:
Is een potmeter op een analoge ingang dan ook geknoei?
Nee,
Maar dan gebruik je de analoge input ook waarvoor die gemaakt is... 
(met schakelaars op een A/D maak je eerst analoog van digitaal, en daarna weer digitaal van analoog, onnodige extra kans op fouten...)
Leesvoer: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155568
Deed hier hetzelfde met 4 tot 20 mA ingangen.
Grappige is dat ik er dus tot 22 kasten per keer mee kon beveiligen. In theorie zelfs 30..
Let erop dat ik passief werkte en intern nog 250 ohm zit. Het stroomverloop is dus niet lineair!!!
Ik hoefde echter alleen maar te tellen en niet te specificeren welke kast er open stond.
OPTOdesign
@Arco
De kans op fouten is erg klein bij deze aanpak. Aan de weerstanden zal het niet liggen, in ieder geval niet anders dan bij een potmeter (slecht contact/temperatuurschommeling/enz.). De waarden zitten dusdanig ver van elkaar af dat zelfs de volledige tolerantie van -5% en +5% geen fout zal genereren. Eventueel is dat laatste ook nog softwarematig af te vangen.
Ik zou het wel met je eens zijn als je een willekeurige reeks weerstanden zou gebruiken die in waarde dicht bij elkaar liggen waardoor overlapping zou kunnen optreden. Waarschijnlijk is zoiets het geval bij de Japanse tuner/receivers waarnaar je refereert.
Uiteraard eens dat digitale ingangen de voorkeur hebben. Maar dat was de vraag van de topicstarter niet.
Op 20 oktober 2023 14:36:00 schreef OPTOdesign:
[...]Dank voor je bevestiging henri62.
Je kunt het dus zo aansluiten (ik heb het voor de beeldvorming even uitgewerkt):
[bijlage]Bijbehorende tabel:
[bijlage]
Hoe moet dit werken als de analoge ingang hoogohmig is ?
OPTOdesign
Die is niet hoogohmig. Het is een 'stroomgestuurde ingang'.