Je schakeling gebruikt niet meer als 100mA? (want dan werkt het programmeren ook niet zonder externe voeding)

neen niet overbelast 5v- (+-)1,5v spanningsval over led 3,5v:0,15K=20mA

Vermoedelijk heef het met de configuratie fuse te maken denk ik.

Voor zover ik weet stelt die configuratie dingen in als interne of externe oscillator, welk kristal en dat soort dingen en ik denk ook dat je een waarschuwing krijgt als die configuratie verkeert is voordat je gaat programmeren. Maar als dat de software toch gewoon tot programmeren overgaat en na het programmeren blijkt dat dat niet gelukt is denk ik niet dat het de configuratie is.
Maar Arco weet daar veel meer van dus hopelijk kan hij mijn verhaal bevestigen of onderuit halen ;).

Je hebt LVP aan staan, dan moet de PGM pin wel een pull-down weerstand hebben anders mislukt programmeren. (nog beter: LVP uitzetten, heeft pickit niet nodig)
Je weet dat de 'verify' knop niet werkt? (omdat je code protection aan hebt staan. Verify werkt alleen direct na een write (gaat automatisch)

Ik zou eerst kijken of je de PIC kunt uitlezen.

just my two cents.

Uitlezen kan sowieso niet, TS heeft 'code protection' aan staan...

bij een code protection melding weet je wel dat:
1 de program, data en clock pin goed aangesloten zitten.
2 de pic niet geheel defect is.
3 indien het juiste Pic type ook nog door de pickit software herkend wordt er met de communicatie en waarschijnlijk ook met de Pic niets mis is.
kun je van daaraf weer verder.

Bij ingeschakelde code protection krijg je geen meldingen, je leest alleen altijd 0x0000 of 0xFFFF uit...

TS heeft het over een PIC18F4431 en een PIC18F4455, nu ben ik geen pic kenner, maar zijn die qua firmware/registers wel compatible?
Je kan niet zomaar firmware gecompileerd voor pic type X in een pic type Y zetten.
Binnen een zelfde familie zou het soms wel kunnen werken.

Je moet op zijn minst de config registers aanpassen...
(en LVP uitzetten zoals reeds gezegd)

jullie zullen wel gelijk hebben dat de configurarie bits niet juist ingesteld zijn , alleen weet ik niet hoe. Als je microchipgegevens van f184431 opend slaan ze je om de oren met 400 blz gegevens. Daar moet je jaren voor studeren als je alles wil begrijpen haha.

Heb je het geprobeerd met een externe voeding eraan tijdens programmeren? (da's altijd het eerste wat ik doe...)
Met een te grote elco (>= 220uF) aan Vdd werkt programmeren ook niet meer...

[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]

mijn pickit3 programmer werkt op usb

alleen weet ik niet hoe.

Arco geeft je een hint en dat is LVP uitzetten dus je kan in ieder geval dat doen.

Hallo Leentje, Ik heb de hint van Arco gevolgd zoals je kan zien in de programma vieuw in de bijlage die ik stuurde."pragma target LVP disabled"
maar het helpt allemaal niet.bedankt in ieder geval voor jullie interesse en hulp.
Jos

@jossmans
Ik maak uit het source dat je laat zien op dat je Jallib libraries gebruikt. Heb je ook het daarin aanwezige blink-a-led sample (18f4431_blink_hs.jal) al eens geprobeerd?
Hoe dan ook, je zou je probleem ook eens kunnen voorleggen aan de Jallib of Jallist discussiegroep (op googlegroups.com).
RobH

hallo RobH,
Ja zeker, dit sample 18f4431_blink_hs.jal heb ik ook al uitgetest met hetzelfde resultaat, maar het is inderdaad een goed idee om dat voor te leggen bij jallib discussiegroep. Bedankt voor de tip
Jos

Ik heb de hint van Arco gevolgd

Sorry dat was voor mij even niet duidelijk.

Je programmer doe zo te zien wel echt proberen de chip te programmeren waarbij het uitgaat van een 18f4431 waar dan het programma geheugen op een voor een 18f4431 vast adres staat. En tijdens het programmeren leest het dan van dat adres de data terug.

Dat zouden er een aantal scenario mogelijk zijn.
a) Het geheugen is defect of beschermt, maar bij een nieuw chip kan beide niet. Maar defecten zijn ook nooit helemaal uit te sluiten.
b) De programmer gaat bij deze chip in de fout
C) Het is een verkeerde gelabelde chip en het programma geheugen staan op andere adressen. Maar de kans dat microchip zelf een chip verkeerd labelt is extreem klein. En dat ze na het verkeerde labelen de chips ook nog naar klanten sturen is dan nog weer veel kleiner. En zelf als dat al gebeurt dan gaan er toch een keer klanten klagen en worden de chips terug geroepen en dan zou je wel een email van je leverancier krijgen.
Maar volgens mij moet je als het een microchip IC is dat altijd nog kunnen uitlezen.
D) Het is een fake chip. Dus een oude onbekende chip met dezelfde behuizing en pincount die ze van een ander label hebben voorzien.

D) Het is een fake chip. Dus een oude onbekende chip met dezelfde behuizing en pincount die ze van een ander label hebben voorzien.

Dat kan niet. De pickit controleert het device id vooraf. Als dat niet klopt begint 'ie niet eens met programmeren, maar geeft een foutmelding...

Bedankt Arco dat wist ik niet. Dan kunnen we fake dus uitsluiten. Het is ook mooi als je dingen uit kan sluiten dan je meer gericht verder zoeken.

hallo allemaal, ik heb het probleem opgelost.Ik had een nieuw breadboard gekocht en heb dit natuurlijk direct in gebruik genomen.Dank zij jullie tips men ik de spanning gaan meten, en blijkt dat MCLR maar amper 2 volt had.Het ic is dan waarschijnlijk altijd in reset gestaan.Het nieuwe bord deugde niet Ik heb mijn oude breadboard gebruikt en het 18f4431blink a led sample geprogrammeerd en de led blinkte vrolijk.Dank allemaal.Nu kan ik verder
Jos

BEdankt voor de terug koppeling.
Zo heb je geleerd dat als er na 1 of meerdere veranderingen er iets niet meer werkt je dan altijd terug moet gaan naar wat wel gewerkt heeft. En ook dat je nooit iets moet aannemen maar gewoon moet meten en controleren. Op zijn tijd gaan we daar allemaal wel eens de fout in. ;).

Ik heb ook slechte ervaringen met mijn breadbords maar ik denk dat dat gewoon goedkope dingen zijn. Het loont dus wel om daar goede voor te nemen. Maar dan vind ik het weer lastig om te weten welke nu wel de goede zijn en heb daarom nog maar geen andere gekocht.

De voedingsbanen bij breadboards lopen niet altijd helemaal door, bij sommige wel en andere niet... (bij sommige moet je draadbrugjes leggen)
Als de MCLR aanstaat en loshangt zweeft de boel en kan er van alles gebeuren.

Ja Arco,die draadbruggen had ik wel gelegd (vooral de + en - lijnen zijn soms in het midden onderbroken.