Hallo allemaal,
ik heb een ic pic18F4431 aangekocht bij mouser en heb getracht van dit met JAL te programmeren. Alstest heb enkele ledjes laten oplichten.Met jaledit heb ik dit gecompileerd en zonder fout omgezet in hex mode.
Mijn pickit3 programmer heeft deze ingelezen, maar na het schrijven naar de pic kreeg ik fout"programming failed ad program memory adres 0x00000000.
nochtans werkt alles perfect met pic 18f4455. Kan het zijn dat een chip die gekocht is in het buitenland een bepaalde code heeft die moet veranderd worden? of ben ik hard op aan"t dromen.Graag een antwoord.
Jos
benleentje
Golden Member
Kan het zijn dat een chip die gekocht is in het buitenland
Hoe en wat bedoel je daarmee?
Als je bedoelt via ebay of ali dan is er een erg grote kans dat de chip gewoon een vervalste, nepchip of gewoon een fake is. Het advies is om enkel bij de goede bedrijven te kopen die ook als zodanig bekend staan en alle tussen handel en vage websites links ter laten liggen zeker als her voor prijzen weggaat die ruim onder de normale prijs liggen. Ik koop bv liever te duur bij Conrad dan via ali als het om losse chips gaat. Bij Conrad weet ik dan voor 99,5% zeker dat het goed is en anders ruilen ze het gewoon om.
hallo benleentje,
Je hebt gelijk dat kopen bij ALi wel problemen kan geven maar Mouser Electronics is een nederlands distributie bedrijf zoals Conrad. Trouwens ik heb deze chip bij Conrad niet gevonden.
Jos
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Chip is ruim 20 jaar oud, zal niet iedereen zomaar op voorraad hebben...
Als je MPLAB IPE gebruikt, staat vinkje wel aan dat pickit de voeding moet leveren?
Hallo Arco
Ik gebruik Mlab IPE niet maar Jaledit. ik programmeer met JALEDIT en Jal zet dit programma over in Hex mode als er geen fouten in staan.Daarna importeer ik het naar Pickit3.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik JAlEDIT als programmasoftware en pickitsoftware als opstart voor
het schrijven van de software in de microchip.Jaledit is een eenvoudiger programmeersysteem als de assembler van Mlab.
Arco
Special Member
MPLabx IPE en de standalone GUI zijn beiden de programmeer software voor de Pickit2/3. De pickit GUI ziet er zo uit:

Er is ook nog een commandline interface zonder GUI...
Paul50
Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
Op 28 oktober 2023 16:27:36 schreef jossmans:
Mijn pickit3 programmer heeft deze ingelezen, maar na het schrijven naar de pic kreeg ik fout"programming failed ad program memory adres 0x00000000.
nochtans werkt alles perfect met pic 18f4455. Kan het zijn dat een chip die gekocht is in het buitenland een bepaalde code heeft die moet veranderd worden? of ben ik hard op aan"t dromen.Graag een antwoord.
Jos
Dag Jos, ik werk al jaren met JAL in combinatie met de pickit (2) software. dit werkt bijzonder goed voor mij.
Indien je een 4455 kan programmeren werkt mijn inziens alles wel naar behoren.
De Pickit herkent bij het lezen van de Pic ook de aangesloten Pic, gebeurd dit bij jou ook als je hem uitleest?
gr Paul.
Arco
Special Member
Gebruikt de schakeling waar de pic in zit niet teveel stroom? (100mA is het maximum)
Anders moet je die schakeling extern voeden.
ja, k gebruik standalone GUI , en dat werkt uitstekend .Ik heb dezelfde software in pic 18f4455,en 16f874 geprogrammeerd, maar voor de pic 18f4431 lukt dit niet.Vermoedelijk heef het met de configuratie fuse te maken denk ik.
Arco
Special Member
Je schakeling gebruikt niet meer als 100mA? (want dan werkt het programmeren ook niet zonder externe voeding)
benleentje
Golden Member
Vermoedelijk heef het met de configuratie fuse te maken denk ik.
Voor zover ik weet stelt die configuratie dingen in als interne of externe oscillator, welk kristal en dat soort dingen en ik denk ook dat je een waarschuwing krijgt als die configuratie verkeert is voordat je gaat programmeren. Maar als dat de software toch gewoon tot programmeren overgaat en na het programmeren blijkt dat dat niet gelukt is denk ik niet dat het de configuratie is.
Maar Arco weet daar veel meer van dus hopelijk kan hij mijn verhaal bevestigen of onderuit halen
.
Arco
Special Member
Je hebt LVP aan staan, dan moet de PGM pin wel een pull-down weerstand hebben anders mislukt programmeren. (nog beter: LVP uitzetten, heeft pickit niet nodig)
Je weet dat de 'verify' knop niet werkt? (omdat je code protection aan hebt staan. Verify werkt alleen direct na een write (gaat automatisch)
Paul50
Arco
Special Member
Paul50
bij een code protection melding weet je wel dat:
1 de program, data en clock pin goed aangesloten zitten.
2 de pic niet geheel defect is.
3 indien het juiste Pic type ook nog door de pickit software herkend wordt er met de communicatie en waarschijnlijk ook met de Pic niets mis is.
kun je van daaraf weer verder.
Arco
Special Member
Bij ingeschakelde code protection krijg je geen meldingen, je leest alleen altijd 0x0000 of 0xFFFF uit...
TS heeft het over een PIC18F4431 en een PIC18F4455, nu ben ik geen pic kenner, maar zijn die qua firmware/registers wel compatible?
Je kan niet zomaar firmware gecompileerd voor pic type X in een pic type Y zetten.
Binnen een zelfde familie zou het soms wel kunnen werken.
Arco
Special Member
jullie zullen wel gelijk hebben dat de configurarie bits niet juist ingesteld zijn , alleen weet ik niet hoe. Als je microchipgegevens van f184431 opend slaan ze je om de oren met 400 blz gegevens. Daar moet je jaren voor studeren als je alles wil begrijpen haha.
Arco
Special Member
Heb je het geprobeerd met een externe voeding eraan tijdens programmeren? (da's altijd het eerste wat ik doe...)
Met een te grote elco (>= 220uF) aan Vdd werkt programmeren ook niet meer...
[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]