miedema
Golden Member
Nog een meettip voor Testcontroller.
Als je nauwkeuriger wilt meten, dan kun je middelen over een langere periode. De resolutie neemt toe, en ruis etc. wordt onderdrukt.
Eigenlijk meet je dan met een véél langere integratietijd als je meter zelf kan bieden.
Ik doe dat door met TestController een tijdje te loggen (zeg 10 minuten), en daar dan het gemiddelde van te nemen.
Voordeel is dat je je meetgegevens kunt bewaren, met de bijbehorende grafiek, zodat je die meting later kunt bekijken. Handig als je later wilt terugkijken als een resultaat toch verrassend of onverwacht blijkt.
Nadeel is dat het loggen wat meer arbeid intensief is.
.
Tegenwoordig gebruik ik ook een andere methode om aan dat gemiddelde over een langere periode te komen:

klik op plaatje voor grotere versie
Het belangrijkste is het bovenste venster: Popups -> Grid panel -> Advanced readout.
Nu heb je in één venster alle statistics van je meting. Inclusief het gewenste gemiddelde. Rechtsonder kun je zien over hoeveel metingen dat gemiddelde is.
Ook fijn is dat, door het Setup menu van de gebruikte meter open te houden, je in één oogopslag kunt zien of alle settings van de meter wel goed staan. Zeker bij de 3458A is dat geen luxe.
(Die instellingen zijn op de meter zelf niet te zien zonder in het menu te duiken, je ziet makkelijk iets over het hoofd...)
De oplettende kijker ziet dat in de "Current Values" tabblad standaard óók een gemiddelde getoond wordt. Dat is een lopend gemiddelde over het aantal metingen dat je helemaal rechts kunt kiezen.
Soms zal dat dus al genoeg functionaliteit geven. Maar het totale gemiddelde, en die grote cijfers in de Grid panel pop-up zijn wel zo fijn. 
groet, Gertjan.
Ik heb een probleem met 2 stuks Korad KA3005PS voedingen.
Met Testcontroller wil ik de setups van beide voedingen gebruiken. Ze zijn aangesloten via USB op PC win11. Beide setups zijn hier te zien:
Ik heb de definite file: KAxxxxP.txt moeten aanvullen met een PS versie. De nieuwe geleverde voedingen zijn KA3005PS types. Ik heb geen kennis om definities te schrijven maar de ID wijzigen naar KA3005PS type was op zich geen probleem.
De setups verschijnen goed, ik heb de lijst wat aangepast voor de preset waarden. Dat werkt goed, van iedere PS kun je voltage presets 3.3, 5, 9 of 12V instellen. Zo ook de gewenste max stroom. Maar van PS1 zijn de Voltage en Current veld blank (gekleurde zones). Je kunt er wel een waarde inschrijven maar als je de set aanklikt wordt het veld niet gebruikt met je ingegeven waarde. Na wat zoeken ontdekte ik dat er wel een set waarde gezet wordt maar dat die van de velden van PS2 komen. Druk je de set van PS2 aan dan worden ze daar ook ingeschreven. Besluit PS1 gebruikt eveneens beide velden van PS2 voor de set waarde.
Al de rest werkt normaal. Ik heb een parm sweep getest met beide voedingen en dat verloopt perfect.
Nu nog een 2de probleempje:
Ik had liever voor elke voeding een eigen preset reeks gehad. Maar ik zie niet direct in hoe dat moet verwerkt worden in de definitie file.
Ter info de beide namen van de voeding worden bepaald door de laatste 2 getallen van de serie nummer te gebruiken vandaar dat PS1 de naam KA3005_19 heeft en PS2 KA3005_8 (was 08 maar die 0 heeft hij laten vallen?).
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Dus de presets werken wel, maar vrij invulbaar niet ?
Dan zou de adressering van de Voltage set en Current set misschien zonder een adres of een ID zijn.
Ik kan nu niks uitzoeken, maar ik duik er vanavond wel voor je in.
Op maandag 27 oktober 2025 14:21:08 schreef flash2b:
Dus de presets werken wel, maar vrij invulbaar niet ?
Invulbaar werkt wel maar de waardes komen altijd van PS2 velden. De beide SET knoppen gebruiken blijkbaar dezelfde variable.
flash2b
Er is ook een remap tab, waar je serie nummer kunt remappen naar een andere handle.
miedema
Golden Member
Ha fotoopa,
Je gebruikt één definitie voor 2 identieke apparaten. Dat kan alleen als TestController die 2 apparaten uit elkaar kan houden, b.v. aan de hand van het serienummer.
Toets op de command line (in commands tabblad) *IDN? Kijk of bij het antwoord het serienummer mee komt.
Als TestController de twee apparaten niet uit elkaar kan houden, dan gebeurt wat je nu ziet: in feite worden ze samengevoegd.
Een mogelijkheid om 2 apparaten toch uit elkaar te houden is om de handles te remappen. Ik gebruik dat om 2 identieke Keithley meters uit elkaar te houden.
flash2b gaf de link naar de documentatie al: https://lygte-info.dk/project/TestControllerRemap%20UK.html
De meters hebben dan allebei een ander adres ("Address" in "Load Devices"), en een andere handle (de nieuwe handles uit "Remap Handles")
groet, Gertjan.
Hi miedema,
Ik heb echt te weinig kennis van TestController. Maar ze reageren zo:
*IDN?
;; KORAD,KA3005PS,00104619,1.5
*IDN?
;; KORAD,KA3005PS,02898508,1.4
In de definitie file zie ik enkel vermelding handle KA3005 staan. De Handle is dezelfde : KA3005
In de remap handle zie ik dat beide PS een eigen handle hebben:
KA3005_19
KA3005_08
Er zullen waarschijnlijk veranderingen moeten gebeuren in de KAxxxxP.txt file. Maar dit gaat boven mijn petje, tja, 82j en het geheugen gaat snel achteruit.
Maar ik ga ondertussen wel een en ander lezen en trachten te begrijpen.
miedema
Golden Member
Ha fotoopa,
Goed nieuws dat beide voedingen een ander *idn? antwoord geven. Testcontroller houdt ze aan de hand van het serienummer uit elkaar.
In de definitie hoeft niets verandert te worden. Beide voedingen gebruiken gewoon dezelfde definitie.
Maar mogelijk heb je toch iets niet goed gedaan met het aanpassen van die definitie....
Ik zou verwachten dat TC zelf op basis van het serienummer 2 verschillende handles voor de 2 voedingen aanmaakt. Ik heb dat zelf nog niet meegemaakt.
Als ik naar het plaatje in je 1e post kijk, dan hebben beide voedingen daar ook een eigen, unieke handle. Heeft TC dat zelf gedaan?
Verder is alle info eigenlijk al in voorgaande posts gegeven.
Een zinsnede uit de remap tab documentatie:
Devices are identified by name and serial number or serial id.
The serial id is used when automatic remapping handles for multiple copies of the same device.
The serial id is based on the serial number, the IP address or the serial port number.
groet & succes, Gertjan
Goed nieuws dat beide voedingen een ander *idn? antwoord geven. Testcontroller houdt ze aan de hand van het serienummer uit elkaar.
Ja dat klopt. De meeste functies werken zoals verwacht. Als ik een param sweep maak werkt dat ook perfect, een of beiden samen met elk eigen ingesteldes waardes voor begin en eindpunt.
In de definitie hoeft niets verandert te worden. Beide voedingen gebruiken gewoon dezelfde definitie. Maar mogelijk heb je toch iets niet goed gedaan met het aanpassen van die definitie....
Ik heb enkel een versie voor de KA3005PS toegevoegd:
#metadef
#idString KORAD,KA3005PS
#name Korad KA3005PS
#handle KA3005_19
#sections single
#replaceText MaxVoltage 31
#replaceText MaxCurrent 5.1
Op maandag 27 oktober 2025 20:41:41 schreef miedema:
Als ik naar het plaatje in je 1e post kijk, dan hebben beide voedingen daar ook een eigen, unieke handle. Heeft TC dat zelf gedaan?
Ja dat komt van TC zelf. Dat werkt dus allemaal zoals het hoort.
Op de voorgaande foto van de beide setups zie je de preset lijsten. Ik heb die aangepast naar mijn wens:
; Setup menu functions
; The parameters on the first line is: type name page
; Settings on the following lines are:
; read: SCPI to read value from device, is used to synchronize when opening setup page or setting equal named fields. Not always used
; readformat: Parse read value.
; write: Send the value to device, this field is used in combination with data fields in the details to send updates to device.
; tip: Add this tip to all components for this input field.
#cmdSetup radio Voltage Main
:read: VSET1?
:write: OUT0;VSET1:#;OUT0
:update: Output
:tip: Setup this voltage, turn output on
3.3V 3.3
5V 5.0
9V 9.0
12V 12.0
Maar ik zou per voeding eigenlijk een eigen preset lijst willen. Met de huidige file kan dit niet want er staat hiervoor niets in dat een 2de lijst zou kunnen maken. Hoe dat dan gedaan wordt weet ik ook niet. Nu kan ik wel leven met die beiden gelijke lijsten. Dat is niet zo erg.
Ik ga zeker ook verder zoeken en proberen. Het staat wel allemaal op de website van
https://lygte-info.dk/project/TestControllerIntro%20UK.html
Bedankt voor de hulp!
flash2b
#handle KA3005_19
In je definitie is niet de manier. Maak er #handle KA3005PS van en zorg ervoor dat je in de het remap scherm de twee voedingen een eigen handle geef.
Dan zou het moeten werken.
TC zal dan de handle van je definitie aanvullen met parameters van het remap scherm op basis van het serie nummer om beide voedingen uit elkaar te houden.
Je kan een extra regel opnemen voor een waarde die je wilt toevoegen
3.3V 3.3
5V 5.0
6V 6.0
9V 9.0
10V 10.0
12V 12.0
[Bericht gewijzigd door flash2b op (17%)]
Op dinsdag 28 oktober 2025 10:21:56 schreef flash2b:
#handle KA3005_19In je definitie is niet de manier. Maak er #handle KA3005PS van en zorg ervoor dat je in de het remap scherm de twee voedingen een eigen handle geef.
Dan zou het moeten werken.
Oef ik had van enkele proef regels een copy weergegeven. Ik heb nu de origineele definitie file genomen en enkel een S toegevoegd:
#metadef
#idString KORAD,KA3005PS
#name Korad KA3005PS
#handle KA3005
#sections single
Maar het probleem blijft.
Op dinsdag 28 oktober 2025 10:21:56 schreef flash2b:
Je kan een extra regel opnemen voor een waarde die je wilt toevoegen3.3V 3.3
5V 5.0
6V 6.0
9V 9.0
10V 10.0
12V 12.0
Ja dat had ik al getest en dat werkt. Die preset werken correct voor beide popups.
Manueel een waarde in het veld toevoegen wordt nog steeds vanaf dezelfde popup menu gebruikt. Bij het opstarten is touwens de slechte popup regel blank terwijl de andere popup de voedingswaarden weergeeft.
Ik heb de device file KAxxxxP.txt bijgevoegd.
Wat mij opvalt in de org definitie file staat:
This supply has a couple of incompatible software versions, TC will not work with all of them.
Ik vraag mij af of het probleem zomaar op te lossen is.
Nog iets, de serial nummer eindigd van de ene op 08 en in de setup menu staat KA3005_8. Die nul is daar weggelaten. Soms wordt de 0 van een getal vervangen door een spatie...
update:
Ik heb in de remap handles eens een 08 van gemaakt en opnieuw opgestart. Dan staat die 08 wel in de setup popup maar het resultaat is hezelfde.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (17%)]
flash2b
Je kan voor Handle je eigen naam gebruiken, KA3005_links en KA3005_rechts bijvoorbeeld als ze naast elkaar staan. (of _onder en _boven). Het serial linkt ze en als ze uniek zijn dan zouden ze naast elkaar moeten kunnen werken.
Als je naar je ***19 voeding gaat in de hoofdmenu, en op de commandline VSET1? stuurt, krijg je dan wel een antwoord van de meter?
De ***19 voeding heeft hogere firmware (1.5) en mogelijk is het VSET commando aangepast.
Op dinsdag 28 oktober 2025 14:10:35 schreef flash2b:
Als je naar je ***19 voeding gaat in de hoofdmenu, en op de commandline VSET1? stuurt, krijg je dan wel een antwoord van de meter?
Ja dat werkt vanuit het hoofdmenu. Staan de voedingen op verschillende waardes dan wordt dit met de VSET1? correct beantwoord.
Eigenlijk werkt bijna alles perfect . Ik heb al verschillende opnames gemaakt met enkel en dubbel param sweeps zonder problemen. De Siglent DMM werkt ook perfect en ook een testprogram met de arduino Due board.
Dat lege veld waardoor ik vandaaruit de spanning niet kan zetten is niet zo heel erg. Je moet het wel in de gaten houden dat je toeval geen verkeerde waarde doorstuurd uit het andere ingave veld.
De preset van beide velden werken wel perfect. Vanuit het hoofdcommando dus ook goed.
Mijn 2de vraag is daarmee nog niet opgelost waarbij ik voor beide voedingen andere preset waardes in de popup menu wens. Zo zou ik vb in de eerste voeding 4 preset willen en in de 2de 5 presets elk met zijn eigen waardes.
miedema
Golden Member
Ha fotoopa,
Er zit iets fout in de definitie.
Als ik in je screenshot naar het setup menu van de KA3005_19 kijk (venster rechtsboven), dan staat op de bovenste regel "voltage 3,3V".
Drie regels er onder staat weer "Voltage:", nu met een blank veld erachter. En dat is raar want beiden zouden exact op dezelfde manier opgevraagd moeten worden. (Het is in wezen 2x hetzelfde, met alleen een andere presentatie)
Als ik kijk naar dat stukje definitie:
:write: OUT0;VSET1:#;OUT1
3.3V 3.3
5V 5.0
12V 12.0
24V 24.0
....
#metaSection single
#cmdSetup number Voltage Main
:write: VSET1:#
:tip: Setup this voltage, do not turn output on/off
Volt 0 MaxVoltage
Dan hebben beide #cmdSetup hetzelfde : read: SCPI commando.
Maar de SCPI commando's achter :write: zijn verschillend. Één van beide klopt dus niet.... (of is incompleet)
Verder zou het kunnen dat de 2e (#cmdSetup number) niet geupdate wordt. Als je dat lege veld invult, b.v. 12V, worden dan wel beide read-outs ververst en goed weergegeven? (En vice versa?)
Ik ken jouw voeding, en zijn SCPI taal niet, dus kan weinig zeggen over hoe de commando's zouden moeten zijn....
.
Op dinsdag 28 oktober 2025 14:40:41 schreef fotoopa:
[...]
Mijn 2de vraag is daarmee nog niet opgelost waarbij ik voor beide voedingen andere preset waardes in de popup menu wens. Zo zou ik vb in de eerste voeding 4 preset willen en in de 2de 5 presets elk met zijn eigen waardes.
Dat gaat dus niet... Beide voedingen gebruiken dezelfde definitie, en zullen dus hetzelfde setup menu hebben.
De oplossing lijkt mij om, als je die radiobuttons prettig vindt, gewoon meer presets aan te maken zodat je aan de behoefte voor beide voedingen voldoet.
(flash2b deed die suggestie ook al, maar soms moet dat van meer kanten gesuggereerd worden
)
groet, Gertjan.
flash2b
Het kan wel door deze metadef te gebruiken:
#metadef
#idString KORAD,KA3005PS,1.4
#name Korad KA3005PS
#handle KA3005
#sections single
#metadef
#idString KORAD,KA3005PS,1.5
#name Korad KA3005PS
#handle KA3005
#sections single
#replaceText "3.3V 3.3" 2.2V 2.2
#replaceText "5V 5.0" 6V 6.0
#replaceText "9V 9.0" 10V 10.0
#replaceText "12V 12.0" 24V 24.0
Bij de 1.5 de waardes (onderste blok) in de laatste 4 regels aanpassen in de waarden die je wilt.
De v1.4 voeding heeft dan andere presets als de v1.5 voeding.
miedema
Golden Member
@miedema
@flash2b
Bedankt voor de hulp!
Voor mij is het allemaal nieuw en de kennis voor die definitie files is hier 0.0
Maar ik lees en herlees en tracht te begrijpen. Zelfs uitleggen wat niet werkt is soms al moeilijk.
Ik ga eerst even voor @miedema
read: VSET1?
3.3V 3.3
5V 5.0
12V 12.0
24V 24.0....
#metaSection single
#cmdSetup number Voltage Mainead: VSET1?
:tip: Setup this voltage, do not turn output on/off
Volt 0 MaxVoltage
Die eerste regel
en dan de 2de
verschillen toch enkel dat de output eerst off gezet wordt en op het einde weer aan. En werkt ook zo. Terwijl in het 2de geval die off/on niet gedaan wordt?
Het lege veld in de popup menu als je daar iets invuld kan het maar je kan er niets mee doen. De set waardes worden altijd van het andere veld genomen.
He, ik heb hier altijd zo een ventje staan voor die read in het forum "quote" terwijl dat een : moet zijn... enfin het maakt niets uit.
@flash2b
Goed om weten dat er een oplossing mogelijk is. Als het werkt zou het fijn zijn.
Nu eerst wat proeven maken.
Het is hier bij mij druk. We hebben hier 3 kleinkinderen op vakantie voor meerdere dagen. Ze zijn 8,10 en 12j en soms maken ze veel lawaai! maarja de kleinkinderen zijn zo toch zo braaf en ze begrijpen nog niet veel wat Opa doet!
Tussendoor doe ik verder...
benleentje
Golden Member
verschillen toch enkel dat de output eerst off gezet wordt en op het einde weer aan. En werkt ook zo. Terwijl in het 2de geval die off/on niet gedaan wordt?
Ja dat zou kunnen.
Maar wat ik zie dat er achter die 2x write er niet altijd update output staat.
En is weet ook niet of het nodig is om eerst de output uit en dan weer aan te zetten omdat de voeding nu eenmaal zo werkt.
miedema
Golden Member
Goed gezien Benleentje!
Met dit soort dingen is de kern van het probleem het makkelijkst te vinden door te beginnen met de meest simpele opzet.
Ik zou dus eerst terug gaan naar één voeding, en dan kijken of alles nu wél perfect werkt. Dus dat je de spanning probleemloos kunt instellen via de radio buttons én via het instelveld. En dat ze elkaar ook weer correct uitlezen.
Dit testen met beide voedingen, om te kijken of er verschil in gedrag zit tussen firmware v1.4 en v1.5.
Als dat goed gaat, dan is de driver dus OK. En dat hij goed werkt met zowel firmware 1.4 als 1.5.
Dan met beide voedingen. Als er dan een probleem opduikt, dan moet dat dus met de interactie tussen die twee te maken hebben. TestController kan ze om een of andere reden niet goed uit elkaar houden etc.
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Met dit soort dingen is de kern van het probleem het makkelijkst te vinden door te beginnen met de meest simpele opzet.
Eigenlijk met elk probleem wel. Je gaat eerst terug naar een bekende werkende basis met minimale onderdelen.
Wat ik soms ook wel doe is om ergens bewust een kleine foutje in de software te zetten. Dan zie je soms ook of dat deel wel of niet word uitgevoerd. Maar dan moet een kleine foutje zijn die niet al meteen word opgemerkt.
flash2b
Het blijft natuurlijk vreemd, dat VSET1? op de command line goed werkt en dat read: VSET1? op #cmdSetup radio Voltage Main wél werkt maar niet op #cmdSetup number Voltage Main
De :write: OUT0;VSET1:#;OUT1 is alleen van toepassing als er een preset keuze wordt gemaakt, maar zal de : read: niet beïnvloeden.
Het lijkt erop dat het te maken heeft met #metaSection single wat erboven staan.
Alle definities van TC worden ook niet ge-regressie test op nieuwe versies van TC, wat heel gebruikelijk is binnen de software industrie. Het kan dus zijn dat er opeens iets niet meer werkt omdat er iets is veranderd aan TC. Maar firmware verschillen in de voeding zou ook heel goed kunnen.
Maar de aanpak van miedema is goed, probeer eerst elke voeding afzonderlijk. Dan weet je of het aan de firmware kan liggen.
Bedankt jongens voor het helpen oplossen van mijn probleem.
Ik heb net beide voedingen afzonderlijk getest. TC heeft hier geen enkel probleem. Alle popups zijn goed gezet in te vullen en uit te voeren. Deze test heb ik op iedere voeding af zonderlijk gedaan met succes.
Wanneer ik nu beiden aanzet is er een probleem met een van de setup input vensters. Die wordt ook niet automatisch ingevuld en een ingave geeft geen enkel effect als je de set knop bediend. Alle preset waarden zijn wel per PS te bedienen, enkel als beiden gebruikt worden blijft bij een van de input velden blank. Dat kan zowel de eerst zijn als de tweede, hoe dit verband is weet ik nog niet.
Samengevat elke voeding afzonderlijk opgestart geeft geen enkel probleem. Als er 2 voedingen gebruikt worden blijft er bij een ervan het invul veld blank en als je er iets invuld geeft het nergens invloed.
Oei, er is ondertussen nieuwe input van Flash2b...
Maar eerst dit even doorsturen.
flash2b
Dus altijd de _19 een probleem, of soms ook die andere?
Als je eerst de _19 laat connecten en dan een vinkje zet in de _8, is het dan de _8 die problemen geeft ?
Op dinsdag 28 oktober 2025 19:29:19 schreef flash2b:
Dus altijd de _19 een probleem, of soms ook die andere?
Soms de andere maar voorlopig te weinig getest om een beeld te krijgen waarom de volgorde veranderd.
Ik ga daar nog wel op testen. Maar Opa moet vroeg gaan slapen, na 40 jaar diabetes mag ik niet te laat gaan. Tijdens de vakantie van de kleinkinderen mag het wel 21h00 zijn, samen dus met de kinderen.
ead: VSET1?