Ha flash2b,

Die BSide lijkt me een leuke voeding "voor het ruigere werk". En mooi dat je daar een driver voor geschreven hebt!
Een vanuit Testcontroller bestuurbare voeding heeft een flinke meerwaarde.

Ik heb gekeken naar dat Mobus_RTU, dat is een protocol apart. Moet je echt wel even ingedoken zijn....

Kijkend naar je Setup menu is het mooi om veel spanning en stroom settings snel in te kunnen stellen met die radio buttons. Maar veel van die presets maken het menu wel heel breed, en het invul venster voor spanning en stroom er onder ook heeeeel breeeeed.....

Maar het is verder een beknopt menu (met andere opties mooi over meerdere tabbladen verdeeld), dus waarom niet :-)

groet!, Gertjan.

Ik heb gekeken naar dat Mobus_RTU, dat is een protocol apart.

Helaas nog steeds geen tijd om in testcontroller te gaan duiken. Ik ben met teveel tegelijk bezig en wil nu eerst een aantal zaken echt afmaken.
Mijn voeding die al 4 jaar uit elkaar lag doet het weer en andere zaken vorderen nu ook lekker.
Voor de component tester een frontje laten maken en als die binnen is kan dat ook afgemaakt worden

Maar ik heb een circutor CVM144-ITF-C2-Current - Ethernet RTU.

In de handleiding staat echter alleen modbus RTU uitgelegd. Maar dat protocol voor deze meter vind ik vrij simpel. Adress, r/W, commando, data en crc
Maar ethernet RTU is wel weer een heel stuk moeilijker. Maar ik begreep dat het letterlijk een TCPip schil erbij is maar dat hetgeen wat je naar de meter stuurt nog steeds modbus is.
IK hoop dat testcontroller dat ook kan. Want het is een mooi energie meter waarmee je leuk aan trafo's kan meten.

Op dinsdag 2 december 2025 19:58:21 schreef miedema:
Kijkend naar je Setup menu is het mooi om veel spanning en stroom settings snel in te kunnen stellen met die radio buttons. Maar veel van die presets maken het menu wel heel breed, en het invul venster voor spanning en stroom er onder ook heeeeel breeeeed.....

Maar het is verder een beknopt menu (met andere opties mooi over meerdere tabbladen verdeeld), dus waarom niet :-)

De vele radio buttons zijn geïnsprieerd door de Riden RD60xx definitie. De output on/off buttons zijn op elk tabblad te bereiken heel handig.

TestController kan ook met Modbus TCP/IP en Modbus ASCII overweg.

Dat is een kwestie van de juiste subdriver aanroepen

#subDriver TCP
#subDriver Ascii

De default was RTU dus ik hoefde dat in mijn definitie niet te vermelden.

Dat klinkt dan niet te moeilijk.
Voor zover ik weet doe de hardware het hele TCP/ip gebeuren en moet ik als data enkel de normale modbus string versturen.

Maar als ik zover ben en het lukt niet dan kom ik wel met vragen.

TestController support voor de Owon LCR2000 series (LCR2020, LCR2100, LCR2200 and LCR2300) maar ook Anbai AT381x series (AT3810A, AT3817A, AT3816A and AT3818) en Applent AT381x series (AT3810A, AT3817A, AT3816A and AT3818).

Het opstellen van deze definitie was een uitdaging, aangezien deze LCR-meter behoorlijk geavanceerd is. Het is zelfs de meest geavanceerde LCR-meter die momenteel TestController ondersteuning biedt! (De huidige TC ondersteunt 3 merken/subtypen, maar die bieden lang niet wat deze Owon LCR2000-serie kan, zelfs niet in de buurt).

Deze LCR meter heeft:
- 16 Main modes met 2 parameters elk
- 2 Monitor modes met 15 parameters elk
- DCR mode
- Auto-LCZ mode

I heb al deze modes geïmplementeerd in de definitie.

Er zijn uitgebreide Setup menu's en een Mode menu:

Ik heb ook de mogelijkheid geïmplementeerd om de meetfrequentie uit te lezen, zodat frequentiegrafieken van de LCR-metingen kunnen worden gemaakt:

Deze is te downloaden op EEVBlog: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

Ha flash2b,

Complimenten voor weer een heel mooi configuration file. Je bent productief!

Je plaatje van de menu's is te klein om te kunnen lezen, maar het ziet er indrukwekkend uit.

En deze LCR meter is het zeker waard. Een onbekendere LCR meter fabrikant, die kennelijk erg zijn best gedaan heeft iets goeds te produceren.
Continue instellen van meetfrequentie en meetspanning zijn niet te versmaden. De resolutie lijkt top. De gespecte nauwkeurigheid ook.

Alleen jammer dat er weinig aandacht is besteed aan de DC bias. Terwijl die juist nu, in het tijdperk van al die spanningsgevoelige keramische C's, zo belangrijk is. (en dus interessant om te meten)

Ik hoop dat jouw definitie een stimulans is voor anderen, om op basis hiervan ook definities voor hun LCR meters te maken.

groet, Gertjan.

Ha flash2b,

Mooi instrument over de DC bias ik zie in de specificatie dat + en - 2,5 V wel mogelijk is of zie ik dat verkeerd?
Een vraag voor ik denk @heer miedema een goede oproep om de elektronici / hobbyisten te stimuleren, ik heb ook wel een L,C,R meter maar is het nog steeds niet mogelijk om HPIB commando's te gebruiken?

Groet,
Henk.

Hoi Henk,

Het klopt dat de DC Bias bij mijn meter in te stellen is met een bereik van -2.5V ... +2.5V in stapjes van 0.005V.

In de praktijk is dat vrij laag.

Andere vraag
Als HP-IB zich gedraagt als GPIB en je een geschikte adapter (AR488) gebruikt zou je het werkend moeten krijgen. Dus als je de communicatie naar je LCR hebt, óf kunt maken door de vele parameters te tweaken, kun je een definitie schrijven die de native LCR commando's vertaalt naar pseudo SCPI commando's. Die laatste kun dan gebruiken voor logggen en menu's maken.

Ha flash2b,

Dat klinkt interessant ik heb een controller AR488 van @heer miedema gekregen, iets mee gedaan met de Keithley 2015 maar de meeste apparatuur aan mijn kant is IEEE488 ofwel GPIB.
De GPIB commando's zijn bekent van de diverse apparaten.
Ik heb al eens gezocht maar er is nog niemand mee bezig en ik kan nog niet goed genoeg over weg met Test-controller te weinig tijd op dit moment, maar ik ga me er komend jaar in verdiepen.
Er zijn meer gebruikers van oudere meetinstrumenten die misschien gebruik willen maken van dit platform, ik werk nu met labview.

De spanning uit de L,C,R meter oké plus en min 2,5 V = lijkt onvoldoende om spanningscoëfficiënt te kunnen vaststellen.
Aan de andere kant waar gebruik je een Class II en III MLCCS ontkoppeling van de voeding rails daar neem je al een minimaal twee keer hogere werkspanning, en dan zal een 10 nF 5,6 nF worden :D
Voor de transient op de rail gedraagt de condensator zich waarschijnlijk inductief.....
Daar waar het er op aankomt in resonantie circuits met een bias gebruik je Class I MLCCS en die hebben dat effect niet :)

Groet,
Henk.

HP-IB = GPIB = IEEE488

HP heeft indertijd een bus ontwikkeld waarmee instrumenten bestuurd konden worden, en met elkaar konden communiceren: de HP Interface Bus
Later hebben andere fabrikanten deze bus overgenomen, onder de naam General Purpose Interface Bus
Weer later is deze bus verder gestandaardiseerd onder de IEEE488 standaard.

Dit betreft dus de hardware en besturing van de bus. De communicatie taal tussen de instrumenten is een ander verhaal.

In het begin had elke meter z'n eigen commando's. Meestal in de vorm van een letter en een cijfer. Bijvoorbeeld "R1". Wat dan de eerste range zou kunnen betekenen.

Later zijn die commando's gestandaardiseerd onder de naam "SCPI". Idee is dat je dan meters kunt uitwisselen, omdat ze met dezelfde commando's bestuurd worden. (In de praktijk zijn er echter diverse SCPI dialecten)
Een voorbeeld van een SCPI commando: VOLT:DC (zet meetfunctie op DC spanning)

TestController is standaard ingericht voor het besturen van SCPI instrumenten.
Maar er is een speciale "ASCII driver", toegespitst op besturing dan oudere instrumenten die met niet standaard commando's aangestuurd worden, zoals met letter-cijfer combinaties.

In die ASCII driver kun je dan zelf Semi-SCPI commando's definiëren, die met de "native" (letter-cijfer) commando's de meter aansturen of uitlezen.
Vervolgens kun je die Semi-SCPI commando's dan weer gebruiken in TestController.

Voorbeelden van ASCII drivers zijn mijn configuration files voor de Keithley 199 en Racal-Dana counters.
De TestController documentatie voor de ASCII driver vindt je hier.

groet, Gertjan.

Vandaag een LC circuit in elkaar gesoldeerd.

De L=7,58mH en de C=3,6063uF wat zou neer komen op een resonantie frequentie van 963Hz. Nou het resultaat van de meting is te zien op de grafiek hieronder.

Gemaakt met de Param Sweeper (step time 7, step 100, 10Hz - 20kHz, log sweep) van TestController op mijn Owon LCR2020.

Nieuwe sweep dus hogere resolutie en een andere Y-as voor de impedantie:

Gemaakt met de Param Sweeper (step time 7, step 100, 100Hz - 20kHz, log sweep) van TestController op mijn Owon LCR2020.

Ha flash2b,

Mooi voorbeeld van een RCL meter gebruikt als uitgebreide impedantie meter.
En een mooie demonstratie van het voordeel van het kunnen sweepen van de frequentie, in plaats van een paar spot frequenties.

groet!, Gertjan.

Ik heb mijn BSide defnitie voor TestController van een update voorzien.

De nieuw definitie is hier te downloaden: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

Ik heb ook definities gemaakt voor soortgenoten van deze voedingen die door dezelfde OEM zijn gemaakt. Er was op internet veel te vinden over het protocol als je eenmaal weet waar je moet zoeken.

Ha flash2b,

Met die protectie indicatoren ziet je BSide definitie er nog sjieker uit.

En met die hele trits #metadefs (zie EEV link) stijgt het aantal ondersteunde apparaten meteen flink. :-)
Knap dat je die originele fabrikant, en afgeleide producten hebt weten te achterhalen. _/-\o_

groet, Gertjan.

Het was leuk om de eTOMMENS eTM series voedingen eens uit te pluizen. Er zullen vast nog wel meer merken zijn die door deze OEM zijn gemaakt.

De drie files zijn intern niet 100% identiek waardoor ik deze heb gesplitst in één file per serie.

De eTOMMENS catalogus van hun compacte voedingen tot 300W staat hier: http://www.xlgao.com/uploads/file/20250402/1743584268538767.pdf

Je moet dit zien als een OEM catalogus, niet al die modellen komen op de markt met alle opties. Bijvoorbeeld de eTM-xxxxMF die worden aangeboden heeft geen seriële interface. Maar ook die is door iemand van een interface voorzien want alles is binnenin voorbereid.

Ik heb me geconcentreerd om voedingen die ook te koop zijn op grote sites: Ali, Amazon en brand sites: Hanmatek, A-BF en overig sites.

Het is dus mogelijk om een ander type te gebruiken met TestController met deze definities als het typenummer maar hetzelfde nummer als de eTM equivalent heeft.

Ik hoop hiermee meer gebruikers de mogelijkheid te geven om TestController te (gaan) gebruiken, zoals in de voorbeelden hieronder.

.
https://www.eevblog.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=454719.0;attach=2725495;image
https://www.eevblog.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=454719.0;attach=2725561;image

TestController V2.94 is up

Met dit keer welgeteld 38 nieuwe definities van flash2b!

Commentaar van HKJ: "Flash2b has really done a lot this time around".

Lots of new devices and a few minor tweaks to TC.
Added: eTommens eTM-152MP, eTM-155MP, eTM-1520MP, eTM-305MP, eTM-3010MP, eTM-605MP, eTM-1003MP, eTM-1502MP power supplies (Thanks flash2b)
Added: A-BF SS-305MP, SS-3010MP power supplies (Thanks flash2b)
Added: eTommens eTM-152P, eTM-155P, eTM-1520P, eTM-305P, eTM-3010P, eTM-605P, eTM-1003P, eTM-1502P power supplies (Thanks flash2b)
Added: Hanmatek HM305P, HM3010P power supplies (Thanks flash2b)
Added: Rockseed RS305P, RS3010P, RS605P power supplies (Thanks flash2b)
Added: Right-click the setup button to select setup interface for any loaded device.
Added: ADC 16 F103R, cheap 16 Channel 12 bit ADC board (Thanks Messtechniker)
Fixed: SDM30xxx multipliers in capacitor range was 1 off for many of them.
Added: Owon LCR2020, LCR2100, LCR2200, LCR2300, Anbai AT3810A, AT3817A, AT3816A, AT3818, Applent AT3810A, AT3817A, AT3816A, AT3818 (Thanks Flash2b)
Updated: Batronix Magnova Oscilloscope (Thanks KungFuJosh)
Modified: All device brands are now in mixed case (Thanks Flash2b for pointing to the issue)
Modified: All devices from GW Instek now has a space in the name (Thanks Flash2b for pointing to the issue)
Fixed: The list in "Search socket" will now ignore case when sorting (Thanks Flash2b for pointing to the issue)
Added: Agilent L4411A DMM (Thanks Kohayashi)
Added: advNumber, makes it possible to use dynamic/calculated limits on number input, but it has some limits compared to number.
Added: BSide I8305, I83010 and I84020 power supplies (Thanks flash2b)
Update: UNI-T UTL8511+, UNI-T UTL8512+ and UNI-T UTL8513+ Electronic load (Thanks homico)

TestController V2.95 is up

It contains a few new devices and some updated devices, but it is mostly some minor changes/addition to TC by HKJ.

Update: UNI-T UTL8511+, UNI-T UTL8512+ and UNI-T UTL8513+ Electronic load (Thanks homico)
Added: A HiRes (i.e. ms) time option for the time column in table view.
Added: Configuration to adjust dateTime format.
Added: Keithley 2700, Keithley 2701, Keithley 2750 DMM (Thanks KungFuJosh)
Updated: Keithley DMM6500, Keithley DAQ6510 and Keithley DMM7510 DMM (Thanks KungFuJosh)
Added: R&S RTB2004 Oscilliscope (Thanks 2X)
Added: Build in function to view/edit AutoRun/AutoInit files (Edit uses a OS supplied editor).
Added: AutoInit file, this is a script file that will be executed each time devices are loaded.
Added: getHandle("deviceName") function to return actual handle for a loaded device, based on its name.
Added: isLoaded("handle/deviceName") function to check if a specific device is loaded.

Ik heb drie nieuwe definities gemaakt voor temperatuur-acquisitie modules van Eletechsup

Deze modules worden via Modbus_RTU aangestuurd en bieden temperatuurmeting in Celsius met standaard B3950 1% NTC thermistors. Er zijn verschillende soorten montage mogelijkheden beschikbaar, wat een groot pluspunt is.

De definities zijn:

• Eletechsup NT18B07 7CH temperature acquisition module
  • Eletechsup NT28B16 16CH temperature acquisition module (10k, 20k, 50k and 100k versions)
  • Eletechsup NT38D01 1CH temperature acquisition module (10k, 20k, 50k and 100k versions)

De gebruikte NTC thermistors kunnen per kanaal worden gekalibreerd via het Setup menu. De NT28B16 en NT38D01 kunnen ook weerstand meten, dus die definities hebben ook een Mode menu.

De definties zijn te vinden op: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

Ha flash2b,

Goed bezig! En een leuke aanvulling van de mogelijkheden om temperaturen te loggen.

Begrijp ik uit je grafiek dat de resolutie van deze Eletechsups 0,05°C is? (De stapjes van de ADC?)

Verder is je grafiek een mooi voorbeeld van de nieuwe functie in TestController om voor meerdere metingen met gelijksoortige waarden dezelfde Y schaal te gebruiken. Minder ruimte in gebruik door een serie Y schalen betekent meer ruimte voor de grafiek zelf :-)

groet, Gertjan.

De resolutie van de modules is 0.1°C (en 0.01kΩ in weerstand mode voor de NT28 en NT38)

Het mooiste is dat er verschillende typen NTC zijn zoals hieronder een paar.

Interessante bordjes flash2b! Ik kende ze nog niet. Mooie laagdrempelige manier om bij een test temperaturen te loggen. Welke converter heb je hiervoor gebruikt? Een modbus ethernet master?

Heb je nog onderzocht wat precies de meetmethode is? Ik zie twee weerstanden. Wordt de ntc ook in- en uitgeschakeld om zelfopwarming te voorkomen?

Ik gebruik nu verschillende USB RS485 adapters.

Een CH340T + Max485 USB, een FT232RL + Max485 USB en er is een CH344 + Max485 USB onderweg.

Ik heb goede ervaringen met Ethernet - Serial omzetters van PUSR. Zie RS232 naar Ethernet/Wifi adapter tbv Meetapparatuur. Dus je zou ook een DR-134 (LAN) of DR-164 (WiFi) kunnen gebruiken.

De Eletechsup modules gebruiken een Novoton MS51 microcontroller. Dit is een Intel MCS51 (8051) gebaseerde controller. Deze heeft een 8 kanaal 12-bit ADC met sample en hold principe. Naar wat ik heb kunnen analyseren, blijft het meet circuit aan staan, maar hele grote stromen zullen er niet lopen.

Ik heb weer een nieuwe definitie gemaakt voor de Eletechsup NT48A08 (8CH), NT48B20 (20CH) and NT48C32 (32CH) temperature acquisition modules

Met die laatste kan je zelfs temperatuur van 32 kanalen loggen met slechts één module.

De gebruikte NTC thermistors kunnen per kanaal worden gekalibreerd via het Setup menu en omdat deze modules ook ook weerstand kunnen meten, er ook een Mode menu.

Hij is te downloaden op: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

V2.96 is up
A couple of new devices and some updated, I have also added a options to automatic sync scales
Added: Automatic sync of scale option
Fixed: List in "Load devices" is not case depend when sorting anymore.
Updated: Maynuo M97xx electronic load (Thanks Tjuurko)
Added: Eletechsup PT21A01, Eletechsup PT22B01 PT100 Thermometer (Thanks flash2b)
Added: East Tester ET3501, ET3502, ET3503, ET3505, ET3510 (Thanks Tjuurko)
Added: Eletechsup NT48A08, Eletechsup NT48B20, Eletechsup NT48C32 NTC Thermometer (Thanks flash2b)
Fixed: Add automatic adjustement to the min/max limits in the number control by a very small about, fixed some limit issues.
Added: Eletechsup NT38D01 (10k, 20k,50k and 100k), Eletechsup NT18B07, Eletechsup NT28B16 (10k, 20k,50k and 100k) NTC Thermometer (Thanks flash2b)
Updated: Owon LCR2020, LCR2100, LCR2200, LCR2300, Anbai AT3810A, AT3817A, AT3816A, AT3818, Applent AT3810A, AT3817A, AT3816A, AT3818 (Thanks Flash2b)
Update: Yokogawa DMM's definition has been updated (Thanks flash2b)
Updated: Agilent 34461A, Keysight 34461A, Keysight 34465A, Keysight 34470A (Thanks KungFuJosh)
Added: Keysight 34460A, , Agilent 34460A (Thanks KungFuJosh)
Updated: Keithley DMM6500, Keithley DAQ6510 and Keithley DMM7510 DMM (Thanks KungFuJosh)