Op 18 november 2023 23:46:27 schreef Arco:
[...]
Da's dan zeker al een bejaard beestje...
(bij pic's hebben alle modellen van de laatste 25 jaar standaard SPI/i2c)
Ik ben ook al een oud beestje ondertussen 
* Zijn alle via's goed doorgemetalliseerd?
* Waarom is pin 8 van het middelste display niet aangesloten?
* Zou je misschien een schema kunnen posten?
Op 19 november 2023 09:46:10 schreef KGE:
Is die MAX7219 wel ok? Misschien kun je hem wisselen met die op het oude printje?
Heb ik al geprobeerd
IC's zijn ok
KGE
Golden Member
Op 19 november 2023 09:52:38 schreef kohen:
[...]Heb ik al geprobeerd
IC's zijn ok
Sturing is drie lijntjes, die piep je zo door, de aansluitingen naar display net zo.
Spanning op de MAX is wel correct?
Niet per ongeluk Common Anode displays er op gezet?
Snelheid zou met 'bit bangen' niet snel te hoog zijn. De oude 8051 serie deed CLK/12 per 'tik' de latere Atmels zijn wel sneller maar dan nog..
Blijft het feit dat je de /CS lijn pas aan het einde hoog maakt en laag laat gedurende de rest van de tijd. Zou theoretisch wel moeten kunnen maar het is netter de /CS lijn laag te maken vlak voordat je begint met data in te klokken en dan na het laatste bit de lijn omhoog zetten. (net zoals bij SPI)
[Bericht gewijzigd door KGE op (24%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die "drie lijnen van de besturing" die zijn het waarschijnlijk niet:
ook zonder software gebeurt dit heb ik begrepen.
Dan is belangrijk: Is de pinout van je segmenten-display en van je max chipje goed?
Je kan kijken of je met je multimeter in diode-meet-stand een oplichtende led krijgt als je een combinatie meet waar een led tussen zit.
Het zal iets zijn als segmenten display omgekeerd in de socket of common anode vs common kathode.
Op 19 november 2023 12:43:32 schreef Bobosje:
Is de clock-frequentie van de Atmel niet te hoog?
Nee, want met een ander printje en dezelfde software werkt het wel.
Hierbij 2 fotos: Ik heb voor de gein een 2e printje gemaakt en dit geeft hetzelfde.
Zoals je ziet werkte het oude (kleine) printje wel:
Op 19 november 2023 13:26:17 schreef KGE:
[...]Sturing is drie lijntjes, die piep je zo door, de aansluitingen naar display net zo.
Spanning op de MAX is wel correct?
Niet per ongeluk Common Anode displays er op gezet?
Snelheid zou met 'bit bangen' niet snel te hoog zijn. De oude 8051 serie deed CLK/12 per 'tik' de latere Atmels zijn wel sneller maar dan nog..
Blijft het feit dat je de /CS lijn pas aan het einde hoog maakt en laag laat gedurende de rest van de tijd. Zou theoretisch wel moeten kunnen maar het is netter de /CS lijn laag te maken vlak voordat je begint met data in te klokken en dan na het laatste bit de lijn omhoog zetten. (net zoals bij SPI)
ik heb alles al meerdere malen doorgepiept.
Spanning op de MAX is +5V gemeten.
Ik maak de /CS lijn al laag voor ik begin met in te klokken, maar ik kan proberen ze nog eens laag te zetten aan het begin van mijn code...
Maar toch,... hieraan kan het niet liggen, want met een oud en kleiner printje werkte het wel. Met dezelfde software.
Nogmaals, ik vrees dat er iets mis is met het nieuwe (grote) printje.
KGE
Golden Member
Op 19 november 2023 13:51:10 schreef kohen:
[...]
Nogmaals, ik vrees dat er iets mis is met het nieuwe (grote) printje.
Heb je ook op onderlinge sluiting gecontroleerd? Misschien dat er iets aan elkaar zit wat niet aan elkaar moet zitten..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De via's hebben toch gewoon gaatjes???
Misschien een domme vraag: de displays zitten toch niet ondersteboven op de print? 
[Bericht gewijzigd door Arco op (45%)]
Het zijn normale via's en ze hebben wel gaatjes (kleine diameter). Je ziet de gaatjes niet goed omdat het groene soldeermasker eroverheen ligt en de via gaatjes opvult.
Op 19 november 2023 14:40:28 schreef Arco:
De via's hebben toch gewoon gaatjes???[bijlage]
Ja, ik denk ook dat er niets mis mee is. Ik dacht dat ze altijd gaatjes moesten hebben waar je doorheen kon kijken, maar op de site van JLCPCB staat het goed uitgelegd.
Ze zijn van het type 'tented', dus gevuld met soldermask.
Ook meten ze goed door. Dus dat is ok.
Op 19 november 2023 14:40:28 schreef Arco:
Misschien een domme vraag: de displays zitten toch niet ondersteboven op de print?
Nee, dat is het ook niet.
En de displays zijn common cathode wat ook goed is.
Heb je het oude schema en het oude printje 1:1 vergeleken met het nieuwe schema en het nieuwe printje?
Op 19 november 2023 09:40:40 schreef kohen: Pin 8 van de display is intern doorverbonden met pin 3
Maar bij de beide andere displays heb je die wél alletwee aangesloten, vandaar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
OH MY GOD.....Ik schaam me dood.
De displays die ik heb geplaatst zijn common anode! (ze zijn nu SA10-21SRWA ipv SC10-21SRWA!!)
ik bestel meteen de goede. 
KGE
Golden Member
Op 19 november 2023 15:22:50 schreef kohen:
OH MY GOD.....Ik schaam me dood.De displays die ik heb geplaatst zijn common anode! (ze zijn nu SA10-21SRWA ipv SC10-21SRWA!!)
ik bestel meteen de goede.
Ha, dat had ik een paar posts geleden al gevraagd
Maar mooi dat het gevonden is.