Op zaterdag 13 januari 2024 16:56:26 schreef henk8032:
Rob,

Het verloop van het vermogen heb ik opgelost met een LM317.
Het vermogen blijft nu mooi constant.
Alleen een extra draadje erbij.(dat is dan weer jammer)

Ik zou graag meer detail willen weten van jou nu ook als het mag?
Extra draadje? Van waar naar waar? En die LM317?
.
Heb je het schema deel Q4,Q5enQ6 weg gelaten dan? ( overgeslagen? overbrugd? )
En dan die LM317 met die potmeter en wat ontkoppeling er voor in de plaats gedaan?
.
wat ik er van maak is dat de vermogens regeling:
is van af Potmeter R28 met dan die Q4, Q5 en Q6 is een regelbaar voedinkje toch?
En hij regelt op de + voedingslijn van de SGA6489Z

Ik denk dat henk8032 de regeling met Q4 en Q5 omzeilt heeft en daarvoor een LM317 regelaar in de plaats heeft gezet.
Ik heb even het schema van deze regeling hier geplaatst.

In feite wordt de stroom geregeld door de LM317 naar de SGA6489Z.
Dat maakt niet uit of dat nu door Q4 en Q5 wordt gedaan of een ander component het resultaat is hetzelfde. Alleen een belangrijk feit is dat Q4 en Q5 de spanning naar de SGA6489Z uitschakelt wanneer de PLL niet in de "lock" is.Dus geen vermogen levert aan de eindtransistor wanneer de PLL niet vergrendelt is (en dus over de band zwabbert).

Wat betreft de oscillator, Rob, dat is een gewone Colpitts oscillator, hetzelfde principe als Harry64 zijn oscillator.

.
HEEeejjj Hallo Martin,

AHA? jij bedoelt denk ik dan: RF OFF ?
Met andere worden beter om uit te zoeken wat de oorzaak is van het verlopen dan.
Dankjewel Martin is toch ff niet onbelangrijk! _/-\o_
.
Oscillator: Colpitts oscillator
Klopt Martin ik kon dat er ook uit halen maar wat ik best appart vind was dat de waardes soms –
zo hoog waren?
Heb ik het over 33pF, 470pF en wel 4 varicapjes.
De laatste word misschien bepaald door het PLL schema? ( denk ik? )

Maar het was geen negatief commentaar of kritiek hoor Martin zo was het niet bedoelt.
.
VrGr Rob

Rob,

Als je een normale voeding met trafo gebruikt kan je alles toepassen zodra het een geschakeld type betreft raad ik ten zeerste een Meanwell aan.

Wat betreft het audio verloopt dat klopt maar vertel me wat je met een zender moet die doormiddel van een displaytje van 85 tm 108MHz gaat. Je gebruikt op die lage band max 3MHz om een beetje heen en weer te schuiven.

Heb dat "breedband" verhaal nooit begrepen.

Wat betreft de prijs van dat kitje is het geen geld wat je er voor terug krijgt.

Hadden ze in de jaren 80 maar een degelijk ontwerp gehad dat had een hoop problemen gescheeld (storing en freq stabiliteit) tevens had de PTT/HDTP/AT en hoe heeft het nog meer heeft geheten kunnen lachen ze hadden hun wielen onder hun peilauto uitgereden van al die gestoorde die dan waren opgestaan.

Klopt Martin ik kon dat er ook uit halen maar wat ik best appart vind was dat de waardes soms –
zo hoog waren?
Heb ik het over 33pF, 470pF en wel 4 varicapjes.

Die 470pF, is C48, bij de varicap dioden gebruik je die om de gelijkspanning te isoleren van de varicap regelspanning, maar kan gezien worden als een kortsluiting voor wisselspanning. Normaal zonder die dioden gebruik je condensatoren in een spanningsdeler tussen de basis en de emitter, C48 wordt dan niet gebruikt en is doorverbonden.
Die 33pF, C47 aan de gate van de J-Fet kan ook gezien worden als een doorverbinding, de reactantie is slechts 50 ohm. Ook hier weer een gelijkspanning scheiding condensator. Die 33pF en die 470pF kun je zo vervangen door 1000pF, de capaciteit doet er niet toe, zolang de reactantie maar laag is.
Het gebruik van vier varicap dioden is ervoor om de lineariteit enigszins te verbeteren, want een varicap is niet echt helemaal lineair.

.
Hallo MGFM,

jaaa ik gebruik nu 2 transformator voedingen.
Het verhaal audio verloopt is van henk8032 en daar heb ik zelf geen problemen mee.

Wat betreft de prijs van dat kitje is het geen geld wat je er voor terug krijgt.

Helemaal mee eens!

Dankjewel voor uitleg Martin!
wat ik dan bedoel is, veelal gebruiken we(ik dan!) waardes als 4P7 3P9 10P 15 22...
en nu dan 33 en ... zo bedoel ik...

VrGr Rob

Hallo Rob, Harry, Martin, MGFM

Excuses voor de wat late reactie!

Ik heb het blikje even opgezocht.
Het regelen van het vermogen heb ik als volg gedaan:
R18,R19, R20, Q4, Q5 eruit.
Q6 vervangen door BC640
De C van de BC640 gaat naar de input van de LM317.

Over de potmeter (10k) staat parallel een 10slagen instelpotmeter (10k).

Ik wil de schakeling wel tekenen als je dat wilt.

Ik heb ook R13, R24, D2 vervangen door een 78L05.
Ik weet niet zeker of dit beter is?

.
Henk denk dat het slim is om te wachten tot Martin of een van de betere knutselaars -
hier een antwoord op geven!
Zij kunnen dan zeggen goed of fout en misschien ook hoe wel…
.
ga ik nog even een foto laten zien met wat ik tot nu toe heb uitgespookt hebt,
het is nog niet veel bijzonders het is meer gepriegel met schroefjes enz…

MAAR!!!
ik heb het zendertje vast gezet maar LET OP! heb hem geïsoleerd vast gezet!
Omdat ik anders bang ben voor gekraak of andere onzin.
Maar bedacht me ja? Hoe nu verder? Het schermpje met zijn GEVERFDE metale lijst zal –
strakjes ook contact gaan maken, maar nee! Het lijstje is niet verbonden met de min!
Zit ik toch met de inbouwplug voor de coax die maakt STRAKJES WEL kontakt met de kast,
MAAR ook bijvoorbeeld de 3,5MM plug voor het geluid!?( zie voor aanzicht onder potmeter? )
Dat plugje maakt wel contact met de min ofwel de kast!
ik denk dan aan aardlussen? hoe kwalijk?
.
los van dit alles zat ik te denken ook de trap in deze zelfde kast te zetten!
.
VrGr Rob

Hallo Rob,

Ik heb de DRFS06 eerst ingeblikt.
Het blikje kon je erbij kopen.
Daarna heb ik hem ingebouwd.
Met behulp van de SA kon ik zien dat het in blikken van de print,
veel minder rommel voort bracht.

:)
Hallo Henk,

Dat is eigenlijk gelijk ook de volgende vraag aan iedereen?
.
Inblikken van HF
Er zit een blikje bij deze KIT het blikje zit direct aan de print rond om,
ik wou hem gewoon in een aluminium kast bouwen en eerlijk gezegd zonder dat blikken kastje er strak omheen!
Hoe kwalijk is dat?
Dus zo: https://www.circuitsonline.net/forum/view/163675/5
.
of in dit blikje er strak om: https://dutchrfshop.nl/1282-large_default/onderdelenkit-drfs06-v2-fm-z…

VrGr Rob

Waarom volg je niet gewoon de beschrijving die erbij zit?
Dus gewoon inblikken en de print rondom solderen.
Blikje ook gewoon aan de kast schroeven,niet geisoleerd zo heeft de fet ook meer koeling.
Audio en antenne gewoon met afgeschermd kabel en coax aansluiten.
En belangrijk,de min van de voeding rechtstreeks aan het blikje,niet via de kast of ergens aan lussen.

Hallo Saturnus,

ja oke ( hier komt ie, de MAAR! )
Maar los van het volgen van de regeltjes gaat het je iets opleveren?
( ik ga het blikje er rond om aan vast solderen! )
maar zat mij ook te bedenken ik kan wel zomaar dat zendertje in de kast doen maar –
de FET zit aan het koelblok en kan die niet zomaar in de kast leggen en vast zetten.
Dat lijkt me niet goed. ( het trillen van kastbodem tegen het koelblok van FET )
Daarvandaan heb ik hem nu geïsoleerd er in vast gezet.
je hebt natuurlijk zo ie zo de Antenneplug die aan de kast komt met de min,
en dan heb je de ingang van het geluid die heeft ook zijn min aan de kast en dat deed mij twijfelen.
( aardlusjes? )
.

En belangrijk,de min van de voeding rechtstreeks aan het blikje,niet via de kast of ergens aan lussen.

Dat had ik dan weer wel zo gedaan!

VrGr Rob

Rob007
zender in blikje bouwen en vastschroeven op koelblokje (evt gat bij de fet in het blikje) dan koelblokje goed vastzetten aan de kast.
De behuizing van de FET ligt aan de massa end an is niet voor niks.
Daarna met coax naar de antenneplug en ook het zelfde met de audio aansluiting.
Bij HF moet alles juist aan massa!
Kijk maar eens op Google hoe fabriekszenders gebouwd zijn.

Fout....audioaansluiting (tulp) mag niet direct aan massa liggen dus geisoleerd chassisdeel gebruiken.

Dit is een fout die ik 9 van de 10 keer ben tegengekomen bij zelfbouw projecten.

Op deze manier krijg je een aardlus en dat kan brom veroorzaken.

Fout....audioaansluiting (tulp) mag niet direct aan massa liggen dus geisoleerd chassisdeel gebruiken.

Hoe moet dat risico op een aardlus hier dan gezien worden? De 'buitenkant' van het geïsoleerde chassisdeel zal toch ook met een draadje met de massa van de zender worden verbonden..

Er zijn 2 paden 1 via de kast en 1 via het afgeschermde kabeltje en dan heb je dus een aardlus te pakken.

Afscherming aan het zendertje hangen en aan het chassisdeel, het chassisdeel zwevend monteren op de kast dus niet aan massa hangen....klaar.

Oké, dan is er maar één pad. Via het afgeschermde kabeltje. Duidelijk :)

Kijk, Dus het was niet helemaal onzinnig waar ik het over had! :7
( ik ga nu ff naast mijn schoenen lopen ja! )
En iedereen leest en schrijft elkaar na blikje zal en moet dus aan die print gesoldeerd worden,
oké blikje aan direct aan de print gaan we/ik in mee! ;)
Maar daarna ga je het in de kast proppen allemaal…
.
Raar gezegd zou je beter een kunststof kas gebruiken, alhoewel…
.
Denk zal us kijken wat Google doet met Aardlussen:
https://www.google.com/search?sca_esv=600701484&rlz=1C1GCEA_enNL99…

https://www.google.com/search?q=hoogfrqwent+aardlussen&tbm=isch&am…

Wacht ik maak een tekeningetje!

VrGr Rob

Heb het puur over de audio, zender moet juist in een metalenkast zitten en goed massa maken.

Pas zeker op met welke voeding je gaat gebruiken.
De Meanwell LRS 35-15 valt overigens niet aan te raden.
Deze geeft een pieptoon op de modulatie,de toonhoogte is afhankelijk van het ingestelde vermogen. 8)7

.
Ja dit ging ook over het geluid hier boven.
Ik heb toevallig 2 transformator voedingen dus dat zit wel goed.
.
kom alleen even niet toe aan knutselen, das minder!

VrGr Rob

Hallo Rob, hoe is het afgelopen met die DRF zender?
Heb je deze al aan de band gehad en ermee gerapport.

Hallo Martin,
ik heb dat blik er nog niet omheen kunnen zetten!
Ik kreeg problemen met mijn lichaam en ben ook even weg geweest.
.
De problemen met mijn lichaam daar zal ik maar niet in details gaan -
( is een beetje prive zullen we maar zeggen, ook een beetje lachwekkend om dat hier te gaan vertellen! )
Veel pijn gehad en dan bijna een dag lang, knutselen kon niet, een dag werd verziekt door dit,
daarna moe van het geworstel met die pijn. :'(
.
Daarnaast moet ik ook nog voor de tweede keer voor kanker onderzoek dus jah…
.
MAAR NU, Ik ben er nog niet klaar mee, MAAR en het lijkt of ik weer terug op aarde kom.
Wil graag weer verder maar hou me een beetje rustig zeg maar ( kan zo weer terug bij af zijn )
.
Als ik kan zal ik weer vervolgen Martin!

VrGr Rob

Beste Rob,

Veel sterkte toegewenst met je onderzoeken. Die zender loopt niet weg het is immers een hobby.

Er zijn veel belangrijkere dingen in het leven waarvan gezondheid op nr 1 staat.

M.v.g.
Marcel

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (26%)]

Hallo MGFM,

Jaaa dankjewel hoor!
Het ene zorgt er voor dat het andere niet onderzocht kan worden,
Ben er nog ff wat langer zoet mee!

VrGr Rob
( 4-3-2024 – Vandaag eerste dag zonder pijn, zo fijn! ) _/-\o_
vandaag ook goed tot nu toe!

In een gekke bui de oscillator nagebouwd!
( Doet ut best goed maar natuurlijk niet zonder probleempje! )
ik heb in plaats van de J310 een 2N3819 gebruikt waardoor (denk ik!) de oscillator –
veel liever rond de 120MHz of hoger oscilleert.
Ik gebruik in plaats 4 X de BB409 2 X de BB910 gloof ik dat het was met daarbij –
2 X 18pF over de varicapjes.
De spoel is niet 4 WDG maar iets van 5,5WDG
Voor de rest nog geen modulatie er bij aan gezet maar wel na de twee 2,2uH smoorspoeltjes een potmetertje op plus en min en de loper naar het smoorspoeltje natuurlijk,
daarmee fiets ik van… 120 naar 85MHz maar tijdens het naar beneden draaien zie je de sterkte van de oscillator afnemen!
( voordeel van die TinySA! )
Eenmaal rond de 85MHz kan ik aan de 22pF HF uitgang niets meer aanhangen –
bijvoorbeeld die weerstand verzwakker kombinatie de 100R naar min zorgt al voor uit/afslaan osc.
.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/105902
.
( 2 X BAT83 is nu 1 X 1n4148 )
.
VrGr Rob.