fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
E(E)PROM ? Waarom wil je dat, wat is de bedoeling. Bewaren kun je ook op een CF of andere memory card. Hij hoeft niet even veel pinnen te hebben. De software kan serieel worden geladen/weggeschreven
benleentje
Golden Member
Misschien vind je genoeg info op onderstaande site.
https://www.instructables.com/Bare-Minimum-Arduino-on-Breadboard/
Hier word uitgelegd hoe je het op een breadbord moet opbouwen en er daarna de bootloader erin moet krijgen. Verder dan de bootloader gaat het niet.
Als de bootloader er eenmaal inzit dan kan je er daarna er geewoon een sketch erin programmeren. Er is dan wel elke keer een programmer nodig
https://www.aliexpress.us/item/3256802411196066.html?spm=a2g0o.product…
Of je blijft een arduino als programmer gebruiken.
Hieronder nog hoe ISCP werkt
https://www.dirksen.nl/items/Blog-7-In-Circuit-Serial-Programming-ofwe…
[Bericht gewijzigd door benleentje op (77%)]
Sorry denk dat ik het niet goed uit legt.
Ik heb deze sketch :
int pinLeds1 = 10;
int pinLeds2 = 9;
int pinLeds3 = 7;
int pinLed4 = 8;
int buttonPin = 6;
int buttonPin2 = 5;
int buttonState1;
int buttonState2;
long ran;
int time = 2000;
void setup() {
pinMode(pinLeds1, OUTPUT);
pinMode(pinLeds2, OUTPUT);
pinMode(pinLeds3, OUTPUT);
pinMode(pinLed4, OUTPUT);
pinMode(buttonPin, INPUT);
pinMode(buttonPin2, INPUT);
randomSeed(analogRead(0));
}
void loop() {
buttonState1 = digitalRead(buttonPin);
buttonState2 = digitalRead(buttonPin2);
if (buttonState1 == HIGH && buttonState2 == HIGH) {
ran = 6; // Set the desired number to generate (in this case, 6)
if (ran == 6) {
digitalWrite(pinLeds1, HIGH);
digitalWrite(pinLeds2, HIGH);
digitalWrite(pinLeds3, HIGH);
delay(time);
}
} else {
buttonState1 = digitalRead(buttonPin);
if (buttonState1 == HIGH) {
ran = random(1, 6);
if (ran == 1) {
digitalWrite(pinLed4, HIGH);
delay(time);
}
if (ran == 2) {
delay(time);
}
if (ran == 3) {
delay(time);
}
if (ran == 4) {
delay(time);
}
if (ran == 5) {
delay(time);
}
}
}
if (buttonState1 == LOW) {
digitalWrite(pinLeds2, HIGH);
delay(200);
}
digitalWrite(pinLeds1, LOW);
digitalWrite(pinLeds2, LOW);
digitalWrite(pinLeds3, LOW);
digitalWrite(pinLed4, LOW);
delay(200);
}
Nu wil ik deze op een attiny zetten i.v.m. kleine ruimte zodat ik niet de arduino hoeft te gebruiken.
Op welke attiny kan ik deze sketch zetten ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
AtTiny24 zou ik denken. Die wordt niet standaard ondersteund door arduino, maar er zijn wel mogelijkheden om die toch te gebruiken.
Zie bijv https://forum.arduino.cc/t/programming-attiny24-and-44-84-of-course/15…
Maar een AtMega328 is niet veel groter. (7x7mm)
[Bericht gewijzigd door deKees op (11%)]
benleentje
Golden Member
Voor de ATTiny
https://www.aliexpress.us/item/2251800420581033.html?spm=a2g0o.product…
https://www.youtube.com/watch?v=Xo8rYATKyDA
De versie waarbij er een DIP IC in een voetje zit kan je dan na het programmeren het IC eruit halen en bv in je eigen schakeling stoppen ook via een IC voet en dan kan het eventueel zelfs nog niet even iets kleiner
[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]
benleentje
Golden Member
Waarom dan niet voor de attiny85 waar ik de voorbeelden van laat zien. Die heb ik zelf ook wel eens gebruik en weet ook zeker dat die werkt en er zijn dan ook modules voor te koop.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoe klein is "klein genoeg"? Het kan VEEL kleiner, maar hoe kleiner hoe lastiger het wordt. Als je nu gewoon een complete arduino UNO hebt, dan is misschien een "arduino nano" klein genoeg.
Dan hoef je niets aan het programma te veranderen, kan je hem direct met de arduino omgeving programmeren, lekker makkelijk.
Dan nog een maatje kleiner, maar al 1 tikkie lastiger is een atmega328: dezelfde chip als op de arduino uno (en de meeste nanos). Maar nu ga je je arduino tijdelijk tot programmeer-apparaat moeten omtoveren.
En nog kleiner kan je de attiny chips krijgen. Maar dan moet je mogelijk nog iets aan het programma gaan knutselen omdat dit daadwerkelijk kleinere chips zijn (poorten heten anders en dat soort dingen).
Maar ik krijg ook een beetje de indruk dat je het wil doen omdat je de uno van 30 euro te duur vind om permanent in te zetten voor dit project. Ook een geldige reden. Koop dan gewoon een 'nano voor 2-4 euro.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 2 december 2023 19:53:00 schreef deKees:
[...]
Zo een Mega328 heeft ook een kristal nodig om te functioneren. Kan ook zonder als je de fuses aanpast.
Standaard staan de fuses voor interne oscillator en DIV8 aan. Waardoor er standaard een 1MHz frequentie wordt gehaald.
benleentje
Golden Member
En nog kleiner kan je de attiny chips krijgen. Maar dan moet je mogelijk nog iets aan het programma gaan knutselen omdat dit daadwerkelijk kleinere chips zijn (poorten heten anders en dat soort dingen).
Voor de attiny85 is er toevoeging te downloaden voor de arduino IDE. En dan ook vanuit daar te programmeren. Het enige wat iets anders werkt is het programmeren je kan het het bordje dacht ik pas op de USB aansluiten op het moment dat er om gevraagd word. IK heb een USB switch met schakelaars dus dat is even de schakelaar omhalen en het werkt.
= 9
8<>9, no matching inputs?
Er zijn wel mogelijkheden om 2 leds op 1 IO werkend te krijgen. 1 led voor hoog en de andere als die laag is en als je dat heel snel doet kunnen ze allebei aan zijn. Als je de poort ingang maakt dat zijn ze uit.

Maar ik zou dan voor een bijna nog kleine arduino gaan de Arduino xiao.
https://www.aliexpress.us/item/3256801908045004.html?spm=a2g0o.product…

Een nadeel voor TS kan zijn dat die op 3,3V werkt, maar als daar enkel leds en drukknoppen op moeten dan maakt dat niet uit.
Ik heb de sketch geupload op een attiny24a wat gelukt is 
Nu zit ik met het volgende dat ik niet weet hoe ik alles moet aansluiten qua pinnen on de tiny24a.
Heb ook geen schema ofzo.
Zou iemand mij daar misschien mee kunnen helpen ?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dit is toch voor je dobbelsteen ? Waarom weer een nieuw topic dan ?
Gewoon testen. Want het hangt af van de libraries die je hebt gebruikt
AtTiny24:
Eerst voeding aansluiten
Pin 1 is VCC
Pin 14 is GND
Dan kun je een led koppelen op willekeurige pinnen. Als hij gaat knipperen dan heb je een output gevonden.
En zo ook op zoek naar de buttons nadat je de leds gevonden hebt.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Je hebt schijnbaar de forum regels hier nog niet gelezen.
Dubbeltopics
Het achter elkaar starten van meerdere topics over hetzelfde onderwerp (dubbeltopics) is niet toegestaan. Dit geldt ook als de topics in verschillende secties staan. Alle topics, op één na, zullen gesloten worden en de gebruiker krijgt een waarschuwing.
Ook crossposten (in een ander topic naar je eigen topic verwijzen) is niet toegestaan. Bij het herhaaldelijk overtreden van deze regels kan een ban volgen.
Misschien heb je hier iets aan.
https://42bots.com/tutorials/programming-attiny84-attiny44-with-arduin…
AtTiny24 is hetzelfde als AtTiny44 en AtTiny84, maar dan met minder geheugen.
Maar of het werkt hangt af van welke library je hebt gebruikt. Standaard wordt deze chip niet ondersteund op Arduino.
Op 4 december 2023 18:35:56 schreef fossie:
Krijg ik nu een bekeuring
Maak u zich niet zo druk ... het komt goed !
er zijn hier een heleboel van de vaste bezoekers die telkens klaar staan om andere zomaar te helpen.
deze komen hier al jaren en zijn het ook gewend om te werken met dit forum.
door nu een NIEUW topic te starten over éénzelfde probleem, begint heel het spelletje opnieuw voor we door hebben dat dit over dezelfde dobbelsteen sketch. en dat is niet zo leuk. we zitten hier geen 24/24 te lezen wie wat allemaal zit te posten. het heeft 14 reply's geduurd voor de link kwam naar je dobbelsteen ding. de mense die de dobbelsteen niet gevolgt hebben, hadden dus niet door waarover het ging en moeten dat topic dan ook gaan doorlezen
als je dan die gedragstips dan maar in het belachelijke gaat trekken, gaat de hulp HEEL SNEL afnemen 
paulp
I thought, I thought of everything
Op 4 december 2023 18:35:56 schreef fossie:
Krijg ik nu een bekeuring
Jammer dat je er zo laconiek mee omgaat je zou wat respectvoller kunnen zijn.
benleentje
Golden Member
Helemaal mee eens.
Nu zit ik met het volgende dat ik niet weet hoe ik alles moet aansluiten qua pinnen on de tiny24a.
Heb ook geen schema ofzo.
In je sketch staat wel welke pint welke led is. Daaronder staan welke pinnen nummers er voor de ATTiny44/84 zijn voor gebruikt in de arduino IDE (software). Dat zijn de nummers in het bruin.
int pinLeds1 = 10;
int pinLeds2 = 9;
int pinLeds3 = 7;
int pinLed4 = 8;
int buttonPin = 6;
int buttonPin2 = 5;

Attine pinout is dan
Pin nr 1 = VCC
Pin nr 2 = Arduino pinnaam = 10 bij jouw pinLeds1
Pin nr 3 = Arduino pinnaam = 9 bij jouw pinLeds2
Pin nr 4 = reset
Pin nr 5 = Arduino pinnaam = 8 bij jouw pinLed4