Piher maakte denk ik ook weerstanden die erop lijken. In elk geval wel in de hogere vermogens zijn die voornamelijk aan de precieze afmetingen te onderscheiden van Beyschlag en lijken ze er verder erg goed op.

Op donderdag 20 juni 2024 20:49:55 schreef Hubie:
Misschien de verkeerde afdeling want ik weet wat voor onderdeel het is en wat het doet.Maar waar is het van gemaakt?
Ik zag pas een prijslijst van de waarde van µP s als je die verkoopt aan de (g)oudijzerboer hier in de buurt.
Goldcap = €100 ,keramiek,€40 en plastic iets van €20.
Heb hier een Intel Centrino Duo,dat het geen goldcap is is duidelijk maar is het plastic of keramiek?
Het lijkt mij keramiek,het plaatje is knijterknuppelhard.Of is het toch kunststof?

Volgens mij is het gewoon een multilayer printplaatje...

Jammer,ik was mij al aan het rijk rekenen... :)

Misschien de verkeerde afdeling want ik weet wat voor onderdeel het is en wat het doet.Maar waar is het van gemaakt?
Ik zag pas een prijslijst van de waarde van µP s als je die verkoopt aan de (g)oudijzerboer hier in de buurt.
Heb hier een Intel Centrino Duo,dat het geen goldcap is is duidelijk maar is het plastic of keramiek?
Het lijkt mij keramiek,het plaatje is knijterknuppelhard.Of is het toch kunststof?

Let op, dit zijn waarschijnlijk kiloprijzen, dus niet per stuk! Op een CPU met goudlaagje zit heel weinig goud. Op sommigen zit een hele gram goud, maar puur goud is lang nog geen 100 euro per gram. En je moet het er nog af zien te halen.

Ik denk dat er meer kostbare grondstoffen in een µP zitten.
Maar als het idd een µP-kiloprijs is dan zou ik 200 µP''s in moeten leveren voor €20 ?
Kan natuurlijk maar dat lijkt me sterk...

Edit\Het recyclebedrijf kan de µP zo in het bad gooien,het meeste werk (het demonteren van de PC en de µP er ongeschonden uithalen) is al door de klant gedaan.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (30%)]

Op vrijdag 21 juni 2024 13:29:59 schreef Hubie:
Maar als het idd een µP-kiloprijs is dan zou ik 200 µP''s in moeten leveren voor €20 ?

Lijkt me niet zo sterk en wel de ordegrootte van wat je mag verwachten.

Edit\Het recyclebedrijf kan de µP zo in het bad gooien,het meeste werk (het demonteren van de PC en de µP er ongeschonden uithalen) is al door de klant gedaan.

Zó veel werk is het ook weer niet. Je kunt vaak de processor eruit halen zonder een hele PC te moeten slopen (of hij moet wel heul erg oud zijn). Verder weet ik niet wat er in dat badje zit, maar het zal wel geen demi-water zijn. Daarnaast moet dat recyclebedrijf ook nog het goud en die andere stoffen eruit halen en de afgewerkte vloeistof opwerken/recyclen/afvoeren.

Aan de goudprijs ligt het niet: die is de afgelopen 5 jaar verdubbeld... ;)

Op vrijdag 21 juni 2024 15:04:40 schreef Hensz:
[...]
Verder weet ik niet wat er in dat badje zit, maar het zal wel geen demi-water zijn.

Goud kan je oplossen in een badje van kaliumcyanide in water. Zeer giftig spul dus, maar wel makkelijk te neutraliseren i.v.m. milieu.

Ik zag dat een aantal jaren geleden ook eens.... Toen dacht ik: Tja, ik heb een aantal CPUs in mijn verzameling dubbel, dus dan kan ik die wegdoen voor relatief veel geld.

Dat zijn kiloprijzen. Back to reality.

Vergeet ook niet dat er intussen een redelijke markt is voor vintage processoren. Eigenlijk alles van Pentium-2 en eerder heeft inmiddels verzamelwaarde. Die waarde ligt in de meeste gevallen hoger dan de schrootwaarde. Verkopen is voor dat soort onderdelen dan ook interessanter dan verschrotten.

Op donderdag 20 juni 2024 21:48:56 schreef maartenbakker:
Piher maakte denk ik ook weerstanden die erop lijken. In elk geval wel in de hogere vermogens zijn die voornamelijk aan de precieze afmetingen te onderscheiden van Beyschlag en lijken ze er verder erg goed op.

1/4W weerstanden van Piher lijken er idd ook op, 'ergens' heb ik er nog een doosje vol van liggen...

https://radio-antigua.com/es/1-4w/524-2-x-vintage-piher-resistor-14w-3…

Het processorprintplaatje:

https://www.anandtech.com/show/20058/intel-shows-off-glass-core-substr…
https://www.tomshardware.com/picturestory/514-intel-cpu-processor-core…

Ik denk dat er meer kostbare grondstoffen in een µP zitten.

Het zal inderdaad een kiloprijs zijn. Keramiek en silicium zijn niet waardvol maar vooral het keramiek weegt wel het een en ander.

Op vrijdag 21 juni 2024 15:04:40 schreef Hensz:
[...]
Zó veel werk is het ook weer niet. Je kunt vaak de processor eruit halen zonder een hele PC te moeten slopen (of hij moet wel heul erg oud zijn). Verder weet ik niet wat er in dat badje zit, maar het zal wel geen demi-water zijn. Daarnaast moet dat recyclebedrijf ook nog het goud en die andere stoffen eruit halen en de afgewerkte vloeistof opwerken/recyclen/afvoeren.

Inderdaad. Ik heb wel eens op youtube gekeken hoe je het goud eruit kan halen, en kwam tot de conclusie dat inleveren bij de metaalhandel beter loont.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

Laatst is er een aantal van deze componenten in mijn bezit gekomen.

Wat zou het zijn? Het RAL2003 'pasteloranje' uiterlijk verraad zijn leeftijd, dat weet ik wel. Tussen de pinnen 100mH, tussen de draden 100'en k. Is het een Hall sensor misschien? Ik ben zeer benieuwd.

Misschien. Ik weet het niet. Alles wat ik heb is dit component in een doos er staat nergens iets op gechreven.

Zeker niet uit een beeldbuis-TV. Geen idee wat het wel is.

Heb vroeger eens een US army rtty terminal gesloopt.De potkern spoelen van de L-C mark en space filters waren ingegoten in een vierkant blokje,net als hier en waren ook rond de 100 mH.Maar zoals de plastisch chirurg al zei:Het is en blijft een gok natuurlijk.....

Ik zie ook een gaatje,wat zie je? schroefdraad? instelschroefje?

Is er een X KΩ verbinding tussen 1 van de draadjes en de 2 pinnen van de spoel?

Ik ben gek op raadsels..(vooral als ze opgelost worden)

Er zit inderdaad een gaatje in van ongeveer 4mm. Gewoon een gat helemaal door het component heen, geen instelschroefje. Dat witte cirkelvormige plastic lijkt op een kant van een spoelkoker en dat zit ook hartstikke vast.

De weerstand tussen eender welke twee draadjes is trouwens rond de 900 Ohm, niet kilo Ohm, dat had ik fout afgelezen gisteren. Er is ook geen verbinding tussen de draadjes en de spoel.

Heb jij toevallig een componententester in je scope?

Een componententester heeft mijn TDS460A niet, maar ik heb gekeken met de Peak DCA75 en de DER DE-5000 LCR meter. Zuivere weerstand tussen de draadjes. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen dus ik heb de dremel erbij genomen.

Het is een beetje een doorzichtig pottingmateriaal en de spoel is zichtbaar. Ook een gespiegelde tekst 'REP? 33 33 18'

Dat komt uit het oranje bakje..

Enig idee hoe ik dit pottingmateriaal zou kunnen verwijderen zonder al te veel kapot te maken? Aceton? Oven?

Aceton werkt goed, maar met de kanttekening dat het spoel-isolatiemateriaal, elco-afdichtrubbers en transistorhuisjes ook aangetast kunnen worden. Destructieve manier van werken dus.

Doe 'm in een bekertje met aceton, dek het goed af met aluminiumfolie (of gebruik een glazen conservenpotje met deksel) tegen verdampen, en laat 'm een dag er in badderen. Dan kan je al een deel van de hars er af pulken met een tangetje.
En dat iedere dag effe doen.

Als je er een hebt, kan je ook een hetelucht soldeerbout proberen om de hars te verhitten (maar niet te verbranden). Het wordt dan taai en is dan ook weer enigzins weg te peuteren met een tang.

Zoals Revado al zei, vanwege het gat in de behuizing vermoed ook ik een stroomtransformator (waar je een stroom-dragende draad doorheen kunt steken en zo de stroom en golfvorm kunt bepalen). Ik heb vroeger ook wel zelf stroomtrafo's gemaakt voor m'n schakelende voedingen en PLL-inductieverhitter. Waar die andere 4 draadjes aan de zijkant dan voor dienen? Geen idee. Ik blijf de thread met belangstelling volgen.

Ik verwacht niet dat u met aceton de gietmassa (waarschijnlijk epoxy) opgelost gaat krijgen. Licht verhitten tot de glastemperatuur van epoxy (50-60C) maakt het zacht waarna het wat makkelijker mechanisch verwijderd kan worden

Of misschien andersom werken.Bevriezen en een ferme klap met een hamer erop?