Anoniem
Ik heb een acculader met een 5A stand en 10A stand.
Ok begrijp dat je een accu met maximaal 20% van zijn maximale capaciteit mag laden.
Ik heb een 12Ah accu van mijn motorfiets.
De 5A stand zou dus al teveel zijn.
Maar hoe schadelijk is dit, wat voor schade zou het eventueel geven?
Op de accu zelf staat quick charge: 6A 2 hours. Waarmee je dus zou denken dat je hem zelfs met 6A mag laden...
Het is niet omdat je lader 5A KAN geven dat er ook effectief 5A GAAT LOPEN als je de accu aansluit.
De 5A stand kan maximaal 5A geven, de 10A het dubbele. Het hangt echt van de accu af (en ook van de spanning van de lader uiteraard) hoeveel er effectief zal lopen.
Met een volledig opgeladen accu van bv 5Ah en een lader van 50A gaat er normaliter minder dan 0,5A lopen. De accu regelt zelf hoeveel stroom er opgenomen wordt.
Wel is het zo dat een bijna lege accu een hoge stroom kan trekken, dan is het beter een wat minder sterke lader te gebruiken.
Een (watergekoelde) alternator die wel 800A kan leveren laadt ook niet met 800A aan de accu. Er is gewoon 800A beschikbaar voor alle afnemers samen. Die alternator zit hier in een landbouwvoertuig met veel elektrische afnemers, accu's zijn 2x 125Ah parallel geschakeld.
Als weet hoe laag de Ri is van een gezonde loodaccu dan is het duidelijk dat er weinig fout kan gaan. Mijn oude heer liet ze gassen, bubbeltjes te zien rond de platen, maar dat komt nog zelden voor bij moderne startaccu's. Vaak zit er een magic eye wat groen moet zijn in geladen toestand. Tenminste, bij een AGM model, wellicht zit dat ook op een standaard loodaccu.
Anoniem
Op 31 december 2023 19:14:40 schreef Arco:
[...]
Als je een lege accu hebt, ben je sowieso verkeerd bezig, een auto/motoraccu mag je maar 20...50% ontladen (afhankelijk van merk/type/opbouw), meer is ongezond voor de levensduur.Snel of continuladen heeft niet met stroom te maken (de accu bepaalt wat 'ie nodig heeft), maar juist met de spanning.
(een goede continulader is 13.7V en wordt nooit 14.4V)
Kan ik misschien verkeerd bezig zijn, maar een lege accu doe je natuurlijk niet expres...
Snelladen heeft wel met de stroom te maken. In de bulkfase geeft de lader een continue stroom, hoe hoger deze is hoe sneller de accu geladen wordt. Deze maximale spanning 14,4V is voor de absoprtiefase. De stroom wordt hier juist steeds minder. Dan heeft de lader ook nog een 14,8V stand, deze is niet voor snelladen maar voor AGM accu's.
13,6V is voor vol continu laden, maar met deze spanning krijg je de accu nooit helemaal 100% vol.
Accu opladen kan op diverse manieren, de een prefereert en apparaatje wat min of meer iets doet wat de geleerden juist achten, de ander doet het op eigen wijze. Voeding erop, stroom meten, regelmatig checken, temperatuur van de loden pool meten ect. Accu met draaidoppen zijn zelfs geschikt om een zuurweger in te steken om het S.G te bepalen.
Op 31 december 2023 19:26:42 schreef InHogereSferen:
[...]Kan ik misschien verkeerd bezig zijn, maar een lege accu doe je natuurlijk niet expres...
Snelladen heeft wel met de stroom te maken. In de bulkfase geeft de lader een continue stroom, hoe hoger deze is hoe sneller de accu geladen wordt. Deze maximale spanning 14,4V is voor de absoprtiefase. De stroom wordt hier juist steeds minder. Dan heeft de lader ook nog een 14,8V stand, deze is niet voor snelladen maar voor AGM accu's.13,6V is voor vol continu laden, maar met deze spanning krijg je de accu nooit helemaal 100% vol.
Een volledig 100% geladen loodzuur accu heeft na het laden en het verwijderen van de laadklemmen en na een rusttijd van ongeveer 4 uur een open klemspanning van rond de 12,85V.
Met een continu laadspanning van 13,4V tot max. 13,8V krijg je de loodzuur accu ook vol, het duurt alleen veel langer totdat deze geheel vol is.
Je doet er verstandig aan om een gewone loodzuur accu (onderhoudsvrij of niet) tijdens de bulkfase te laden met een laadstroom van maximaal 10% - 15% van de maximale capaciteit van de loodzuur accu.
Voor een AGM accu mag de laadstroom tijdens de bulkfase hoger zijn namelijk 25% - 35% van de maximale capaciteit van de AGM accu.
benleentje
Golden Member
Op 1 januari 2024 17:30:40 schreef InHogereSferen:
Dus volgens deze link zou ik de 12Ah accu zelfs met 18A kunnen laden?
Dan zit ik met 5A veilig.
Ja dat zou best kunnen kloppen zolang je onder de 2,3V/ per cel blijft en het om accu gaat die je met water moet bijvullen en er ook precies genoeg water in de accu zit. Met een onderhoudsvrije zou ik het niet zo snel doen.
Maar ik denk dat de 1,5C geld voor een startaccu want die zijn toch al iets anders opgebouwd en geoptimaliseerd op veel stroom te kunnen leveren maar mogen maar tot 25% ontladen worden. Na het starten van bv een diesel motor in de winter kan de dynamo daar soms wel 50A of meer aan stroom de accu opladen. Maar na zeg 5 minuten is die stroom al weer een stuk lager.
= inwendige weerstand van dat moment. Bij het laden is deze alweer anders als bij ontladen. De accu is geen vierkante doos met een simpele ohmse weerstand erin.
Het is dan ook maar de vraag of het je lukt om 18A in een 12Ah accu te krijgen dat lukt je in ieder geval niet bij 14,4V. Of als de accu te ver ontladen is dan kan dat misschien heel even voor 1 seconde dat die stroom zo groot is maar dan gaat dat al weer terug naar een voor die accu normale laadstroom.
Eigenlijk hoef je je dus bij een loodaccu geen zorgen te maken dat de laadstroom te hoog is want met een spanning van 14,4V kan dat niet. Als er bv in de handleiding staat dat je maar met 0,2C mag laden dan geld voor het overgrote deel van de laadtijd, maar in het begin als de accu echt leeg is mag dat groter zijn.
Ik geloof echter niet dan een 12Ah accu er echt goed tegen kan om met 1,5C opgeladen te worden. Volgen TS mag deze accu maar maximaal 6A aan laadstroom hebben.
Als men de accu laadt met 13,4V of 13,8V dan zal er altijd lading aan de chemie in de accu worden toegevoegd net zolang totdat de laadstroom nagenoeg 0A wordt. Het laden duurt alleen langer en is veiliger dan laden met 14,4V waarbij water ontleedt in H en O.
Als de accu vol is en er doorgeladen word zal er altijd waterstofgas worden geproduceerd, maar in een onderhoudsvrije combineert dat weer tot water. Als het een goede automatische lader is dan is laden op 14,4V net zo veilig als laden op 13,8V en zal er maar een minimum aan waterstofgas worden geproduceerd.
Als na het laden de accu ook nog door de lader gebalanceerd word word er ook gedurende die tijd in de cellen die al vol zijn watergas geproduceerd.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De Ri bestaat uit een ohmse weerstand (Mechanisch) en een ionische weerstand. (chemisch) Samen zijn ze de totale effectieve weerstand voor DC.
Voor AC, op 1 kHz: De impedantie is ohms voor een gezonde accu. Bij een slechte accu loopt de reactantie op, deze wordt negatief (capacitief)
Welke je aanhoudt maakt niet zo veel uit. Ik prefereer de impedantie omdat deze wat over de gezondheid verteld. Zolang je maar steeds de zelfde gebruikt. Je meet de waarde nieuw, houdt het verloop bij. Voor de toekomst voor zijn identieke opvolgers heb je dan het slijtage profiel van je accu en dat is zinvolle data. Tenzij je die data van de fabrikant hebt, in dat geval meet je het op de manier die de fabrikant hanteert. (als je genoeg budget hebt
)
Laden: zie datasheet van de fabrikant. De rest is allemaal leuk maar beetje zinloos als de fabrikant iets anders voorschrijft. Alleen als die data er niet is (bv accu van Ali express) dan kun je niet anders dan "algemene richtlijnen" volgen.
Op 1 januari 2024 18:35:11 schreef benleentje:
Als de accu vol is en er doorgeladen word zal er altijd waterstofgas worden geproduceerd, maar in een onderhoudsvrije combineert dat weer tot water. Als het een goede automatische lader is dan is laden op 14,4V net zo veilig als laden op 13,8V en zal er maar een minimum aan waterstofgas worden geproduceerd.
Als na het laden de accu ook nog door de lader gebalanceerd word word er ook gedurende die tijd in de cellen die al vol zijn watergas geproduceerd.
Waterontleding zal inderdaad ook al bij 13,8V plaatsvinden zij het echter in zeer geringe mate en is waar te nemen als miniscuul kleine, zeer weinige en sporadische gasbelletjes in het accuzuur.
Bij hogere voltages (14,4V) neemt de waterontleding en de daarmee gepaard gaande gasvorming exponentieel toe en is waar te nemen als het wel bekende "koken" of borrelen van het accuzuur (dit is schadelijk voor de accu en beperkt de levensduur van de accu).
Aan het eind van de bulk-fase (CC-mode) en dus aan het begin van de absorptie-fase (CV-mode) mag de spanning 14,4V bedragen maar zodra de laadstroom is afgenomen tot onder een bepaalde drempel dan mag je niet meer met 14,4V blijven doorladen en moet je overgaan naar de float-fase (CV-mode) van max. 13,8V.
Blijven doorladen met 14,4V is ontzettend slecht voor elke loodzuur accu.
benleentje
Golden Member
Bij hogere voltages (14,4V) neemt de waterontleding en de daarmee gepaard gaande gasvorming exponentieel toe en is waar te nemen als het wel bekende "koken" of borrelen van het accuzuur
Ja dat klopt helemaal maar pas nadat de accu boven 2,3V/cel zit daaronder zo goed als niets omdat alle stroom als lading word opgenomen. Daarom maakt de grote van de laadstroom tot dat punt weinig uit omdat het meeste als lading word opgenomen en er amper warmte word geproduceerd. De meeste warmte word pas geproduceerd als de accu bijna tot helemaal vol is of als je accu defect is en al een behoorlijk hoge Ri heeft.
Een accu heeft zeg een Ri van 20mΩ
Als daar 5A door loopt is dat 0,5W
Bij 18A is dat 6,4W.
Maar stel de Ri is een keer meer dan verdubbeld dan zit je bij 18A ineens aan zeg 15W, dat begint toch veel te worden
En bij een lege accu is die warmte productie gewoon de beperking, maar voor korte tijd is het geen probleem.
Dus zelfs als je accu maar met max 4A mag laden en je accu lader doet in de eerste 10 minuten even 5A omdat het een 5A lader is dan is dat echt geen probleem.
Blijven doorladen met 14,4V is ontzettend slecht voor elke loodzuur accu.
Toch om accu echt naar de 100% te krijgen en ook om te balanceren voor een korte tijd wel noodzakelijk. Maar je hebt helemaal gelijk de duur moet zo beperkt mogelijk zijn.
Heb je een volle 200Ah accu en die koppel je parallel aan een lege 200Ah accu, dan voel je de startkabel warm worden, weet ik uit ervaring. Dus zeg het maar
De meeste startkabels die je in een bouwmarkt oid koopt is gewoon bagger. En veel te dun voor zijn doel dat een dergelijke kabel warm word is normaal.
Als je 2 accu parallel zet zal er inderdaad een forse stroom lopen maar nog ruim minder de iets wat een stroom lijkt waarmee je een auto start en bovendien zal die forse stroom er maar voor minder dan 1 minuut lopen. En dan ook alleen nog maar als 1 van die 2 accu als echt veel te ver ontladen is.
Als je een normaal ontladen accu aan een volle accu koppel dan zal die stroom een lager zijn dan wat je acculader erin stop op 14,4V. Om ook een te diep ontladen accu via een accu lader op laden heeft die lader vaak wel stroom begrenzing en als de accu zelf te ver heen is begint die niet eens met laden.
Maar eigenlijk als een accu normaal ontladen is en je zet er 14,4V op dan is de stroom nooit zo groot dat het schadelijk is voor je accu. Zelfs niet als je een 200A lader op een 12Ah accu zet. Door de Ri van de accu zal de laadstroom altijd binnen de limiet van accu blijven. Alleen als een accu te diep ontladen is zal de stroom even te groot kunnen zijn maar die tijd is zo kort dat er zelfs dan geen grote schade optreed.
Eigenlijk is het gewoon cyclisch gebruiken van een accu het beste voor de accu. De accu zal dan na zeg 6 jaar een keer op zijn maar heeft dan wel zijn werk gedaan. Het op de plank hebben staan voor een accu is wat dat betreft slechter. Ook dan moet je die periodiek opladen en zal zeg na 8 jaar ook een keerdefect zijn maar nog nooit nuttig gebruikt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Het heeft dus geheel geen zin om een -lood- accu met spanningen ver boven de 13.8V te laden.
Hij komt gewoon vol.
Iemand die anders beweerd heeft op school ergens niet opgelet of niet begrepen.
En dan maakt het niet uit of je een 12V accu van 7Ah hebt of een 24V van 750Ah.
De spanningen moeten gewoon in verhouding zijn.
Denk dat het onbegrip inderdaad komt omdat het chemisch/elektrisch proces ingewikkeld is.
De Wet van Ohm is al iets gecompliceerds voor de niet wiskundig aangelegde medemens
https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…
Daar staat ook een mooi plaatje wat het kan verduidelijken voor de huidige Youtube en grafisch aangelegde adepten.
En als er dan uitgebreid over de zeer lage inwendige weerstand tussen de loodplaten en het daartussen klotsende zuur wordt geschreven zie je ineens dat er wordt afgehaakt en hele andere dingen te berde worden gebracht. Ik kan helaas slecht schoolmeesteren, maar misschien dat de kennis nu wel neerdaalt in de hoofden. Uiteindelijk is het vergaren van kennis voor de meesten onder ons wel iets wat als prettig wordt ervaren. Tjonge wat een lap tekst dat doe ik echt alleen als ik vol energie zit of iets moet zeer spannend worden. Have a nice day, nog 363 dagen dan is het 2025.
Anoniem
Op 2 januari 2024 07:57:25 schreef Jinny:
Het heeft dus geheel geen zin om een -lood- accu met spanningen ver boven de 13.8V te laden.
Hij komt gewoon vol.
Iemand die anders beweerd heeft op school ergens niet opgelet of niet begrepen.
En dan maakt het niet uit of je een 12V accu van 7Ah hebt of een 24V van 750Ah.
De spanningen moeten gewoon in verhouding zijn.
En toch merk ik verschil of ik een accu dagen lang aan de druppellader hang welke niet verder gaat dan 13,7V. Of aan de normale 7 traps lader welke een absorptie spanning van 14,4V heeft. Als hij geladen is met 14,4V doe ik er langer mee.
Meerdere sites die aangeven dat de accu pas echt helemaal vol komt na het laden met 14,4V.
Ook heeft echt elke lader die ik ken een absorptie spanning van 14,4V en 14,7V voor AGM. Ook de Victron laders van mijn werk hebben deze spanning. Als dit zo slecht was dan had dit niet zo geweest. Pas na het laden op deze spanning zakt de spanning naar 13,7V. En er is ook geen optie op deze trap van 14,4V over te slaan. Accu's worden dagelijks gebruikt.
Screenshot van: https://www.amperewinkel.nl/uitleg-acculaders/
Als je de accu continu aan een labvoeding hangt met 13,8V, dan zakt de stroom op een gegeven moment niet meer, de stroom die er nog wel loopt is verlies. Wanneer je nu de spanning op 14,4V zet loopt er weer een heel stuk meer stroom. Volgens jou zou dit dus allemaal verlies moeten zijn. Want de accu is al vol. En dat is gewoon niet zo.
Anoniem
Op 2 januari 2024 10:50:53 schreef Sine:
Een automagische lader doet al alles verder voor je, je accu geeft aan dat 6A prima is. En je lader doet 5AProbleem waar?
Tegenwoordig is dat ook niet spannend meer, je koopt voor 15 euro al een volautomatische lader bij de Lidl om de hoek.
Nee geen probleem meer. Ik ben allang overtuigd dat het geen zeer groot probleem is. Al bracht de gebruiksaanwijzing van de lader me in twijfel omdat de minimale aangesloten capaciteit 20Ah moet zijn.
Mooi,
Wat wel dodelijk is voor een loodaccu is leegstaan, zeker onder de 10V zijn ze niet blij mee, dan beschadig je de platen onomkeerbaar. Zeker als ze lang zo blijven staan.
Daarbij komt ook nog eens bij dat in mijn geval (BMW efficientDynamics) de AGM startaccu nooit voor 100% wordt volgeladen. Er moet ruimte zijn om de overgebleven (rem-vrijloop) energie via de dynamo in de accu te proppen.
Hoger sferen: Lage Ri hoge kortsluitstroom in dit geval 1400A
https://www.advitek.nl/stroom/gel-accu/victron-12v-80ah-gel-deep-cycle…
Ieder voordeel heeft zijn nadeel 
Constant op 13.8 in float houden is ook niet bevorderlijk, dat hebben UPS-en en alarmsystemen die dat doen ondertussen wel bewezen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (85%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 2 januari 2024 15:46:13 schreef Sine:
Je wilt een acccu sowieso af en toe even met een hogere spanning laden,
Je wilt een LOODZUUR acccu sowieso af en toe even met een hogere spanning laden,
..
Je triggert dan een omkeerbaar proces wat door "veroudering" anders alleen maar 1 kant op gaat.
Sommige (bijvoorbeeld Lithium ION) wil je dat dus absoluut niet doen.
Loodzuuraccus zijn populair omdat ze robuust zijn. Ze kunnen wat "misbruik" hebben. Toen we met de kerst naar het kerstdiner wilden, was de accu van de auto leeg. Daar wordt weinig mee gereden, dus daar hangt 100% van de tijd een zonnepaneel aan om te proberen de zelfontlading en sluip te compenseren. In december onvoldoende. De accu was 8V toen ik met de multimeter in de buurt kwam. Na 2 minuten met startkabels aan een andere auto... gewoon starten. En een paar minuten later (wat rondrijden) kon ie weer gewoon op z'n eigen accu starten.
"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk". Tja, Vooralsnog merk ik aan dat ding niets anders dan wat ik van een nieuwe verwacht.
Gewoon mishandelt, en... blijft het doen. Hiep hiep hoera voor de loodzuuraccu!
Op 2 januari 2024 16:29:39 schreef rew:
[...][...]..Je triggert dan een omkeerbaar proces wat door "veroudering" anders alleen maar 1 kant op gaat.
Sommige (bijvoorbeeld Lithium ION) wil je dat dus absoluut niet doen.
Loodzuuraccus zijn populair omdat ze robuust zijn. Ze kunnen wat "misbruik" hebben. Toen we met de kerst naar het kerstdiner wilden, was de accu van de auto leeg. Daar wordt weinig mee gereden, dus daar hangt 100% van de tijd een zonnepaneel aan om te proberen de zelfontlading en sluip te compenseren. In december onvoldoende. De accu was 8V toen ik met de multimeter in de buurt kwam. Na 2 minuten met startkabels aan een andere auto... gewoon starten. En een paar minuten later (wat rondrijden) kon ie weer gewoon op z'n eigen accu starten.
"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk". Tja, Vooralsnog merk ik aan dat ding niets anders dan wat ik van een nieuwe verwacht.
Gewoon mishandelt, en... blijft het doen. Hiep hiep hoera voor de loodzuuraccu!
Dan heb jij wel dikke kabels (net als ik) Een paar rondjes rijden lijkt me niet genoeg. Zou over een week ofzo toch maar checken of die nog wil starten en vanaf 12 januari ofzo gaat ook de temp in NL rap naar beneden, volgens de wetenschappers. Laatst in een oudere auto 40km gereden maar dat was niet voldoende om een platte accu vol te maken. Accu eruit en binnenshuis volgestopt.
Anoniem
Op 2 januari 2024 16:15:31 schreef RAAF12:
Hoger sferen: Lage Ri hoge kortsluitstroom in dit geval 1400A
Dat snap ik. Maar ik snap niet precies wat je hier nu mee wil zeggen.
Ik heb hier een motorfietsaccu met een CCA van 200A.
Dat wil zeggen dat hij 30 seconden lang 200A kan leveren zonder dat de spanning daarbij verder zakt dan 9,6V
De interne weerstand moet dus iets van (12,9V - 9,6V) / 200A = 17mOhm zijn.
Kortsluitstroom 12,9V / 0,017 = 760A.
Dus... ik mag volgens jou met 760A laden? Of wat?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 2 januari 2024 16:29:39 schreef rew:
[...]"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk". Tja, Vooralsnog merk ik aan dat ding niets anders dan wat ik van een nieuwe verwacht.Gewoon mishandelt, en... blijft het doen. Hiep hiep hoera voor de loodzuuraccu!
Ik zou er niet te zeker van zijn dat je accu actueel nog in de buurt komt van zijn originele capaciteit.
20-30% en meer capaciteitsverlies merk je niet bij deze zachte temperaturen, bij -5/-10°C zou het weleens anders kunnen uitvallen.
Het Stop&Go systeem van mijn wagen werkt (gelukkig) al 3 jaar niet meer omdat het 'intelligent' laadsysteem beslist heeft dat de accu (8 jaar oud) niet meer voldoet (iets van 'battery conditions not met').
Ik merk actueel ook geen verschil bij het starten maar ik vrees toch enigzins anders indien we koudere (-10°C of lager) temperaturen tegemoet zouden gaan deze winter.
Gelukkig hebben we twee nieuwe wagens besteld (eerste wagen voor mijn vrouw + vervanger voor mijn actuele wagen, beiden verwacht voor maart aankomend), na lange discussies toch 11.000€ (overnamepremie inbegrepen) op de aankoopprijs kunnen bedingen.
Natuurlijk benzineversie + automaat nu het nog mogelijk is (en sportieve versie voor mij vermits het mijn laatste wagen zal zijn
).
Op 2 januari 2024 17:04:49 schreef InHogereSferen:
[...]Dat snap ik. Maar ik snap niet precies wat je hier nu mee wil zeggen.
Ik heb hier een motorfietsaccu met een CCA van 200A.
Dat wil zeggen dat hij 30 seconden lang 200A kan leveren zonder dat de spanning daarbij verder zakt dan 9,6V
De interne weerstand moet dus iets van (12,9V - 9,6V) / 200A = 17mOhm zijn.
Kortsluitstroom 12,9V / 0,017 = 760A.Dus... ik mag volgens jou met 760A laden? Of wat?
Jij mag alles! Want jouw artikel heeft een kop. En daar staat een vraag.
Teveel stroom. Schadelijk?
Dus is de vraag:
Wat is TEVEEL
Wat is SCHADELIJK
Ik ben een hoogfunctionerend schepsel die deze taal niet helemaal begrijpt.
Teveel zoutgebruik in eten snap ik, dat smaakt smerig.
Schadelijk is al wat moeilijker het is maar net waar de grens wordt gelegd
Bacteriën moeten ook leven.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 2 januari 2024 16:46:54 schreef RAAF12:
[...]Dan heb jij wel dikke kabels (net als ik) Een paar rondjes rijden lijkt me niet genoeg.
Re: Dikke kabels: Ik heb ooit startkabels gekocht toen ik een 2500cc diesel had. Dan raden ze dikkere startkabels aan.... Die kon ik toen niet vinden. We hebben een nieuwe bij een tankstation gehaald. Dat zal een dunne zijn geweest.
Tuurlijk vertrouwen we er niet op dat het na een paar rondjes "komende maanden wel ok is". Natuurlijk is daarna nog een "boodschapje gedaan", wat toch een keer moest gebeuren een 50km of zo. Dag d'r op hebben we ruim 140km gereden. Accu is voorlopig weer even geladen en vanaf maart zal het zonnepaneel weer de verliezen kunnen compenseren. Worst case doet hij het weer niet bij de volgende rit en dan wordt er een nieuwe accu besteld. Die gaat nu al VEEL langer me dan voorheen zonder het zonnepaneel-druppel-lader. Er wordt echt VEEL te weinig mee gereden voor een auto-accu.
Op 2 januari 2024 16:47:54 schreef fred101:
Wat ik denk is dat iedere keer als hij te ver leeg loopt of wordt getrokken de capaciteit een stuk terug loopt. Ik las ooit dat je dat een keer of 6 kunt doen voor hij te slecht wordt.
Ja, dat denk ik ook.
Je kan het een beetje zo voorstellen: Een nieuwe accu heeft een aantal levensduur-muntjes. Zeg even: 3000. Zeg iedere dag moet je een muntje inleveren. Normale levensduur haast 10 jaar. Maar als je hem "mishandelt", dan gaat het ineens veel sneller met die muntjes. Volgens jou "kan je ongeveer 6x doen" zouden dat dan 500 muntjes zijn die je "per keer" inlevert.
Met een beetje mazzel was het zo dat onze accu nog net op 12V stond toen op 24 dec gekeken werd of ie nog wilde starten. Bij die poging is ie tot 8V leeggetrokken en omdat we hem op de 25e weer netjes "in range" hebben gebracht heeft ie maar ongeveer 20 uur "te laag" gestaan. Als de "muntjes" dan 100x sneller gaan dan normaal heeft dat ongeveer 100 dagen levensduur gekost.
Vroeger, zonder het paneel kwam je er na zeg een maand "te leeg" achter dat ie niet wilde starten en dan heb je zomaar 30* 100 = 3000 muntjes verbruikt: in 1x helemaal op. Kom je er binnen een week achter zit je orde-van-grootte in de "een handjevol keer gaat dat goed" range die jij noemde.
In werkelijkheid is een lood-zuur accu ingewikkelder dan 1 "levensduur" getalletje. Er zijn diverse effecten die de levensduur beinvloeden en verschillende mishandel-methoden zullen op die verschillende dingen verschillende invloeden hebben en als de accu op 1 van de punten niet meer naar wens fuctioneert, dan doe je hem weg en roep je "levensduur bereikt". Maar ik denk dat het enigszins modelleert wat er ongeveer gebeurt en wat waar te nemen effecten kan verklaren.
[Bericht gewijzigd door rew op (48%)]
benleentje
Golden Member
Op 2 januari 2024 16:59:41 schreef Paulinha_B:
[...]?? Wat is het verschil tussen de ene sulfatering en de andere??
Ook wat opletten met de van elkaarschrijfziekte, aub.
Volgens mij allemaal hetzelfde maar het gaat denk ik om de dikte van die laag. Als die nog heel vers en jong is dan verdwijnt dat wel tijdens het laden maar is te dik of zelfs al aan het kristalliseren dan heb je daar wel een probleem. Soms kan je dat met verhoogde spanning of een stroomstoot nog weg krijgen.
@Raaf ik begrijp eigenlijk ook niet van wat je wilt zeggen.
Dus... ik mag volgens jou met 760A laden? Of wat?
Van mij maf dat maar hoe wou je dat met 14,4V erin krijgen? 14,4V - 11V ( voor een lege accu) / Ri = 3,4V/0.017 = 200A. Maar zelfs dat loopt er niet en op de een of ander manier heeft het opladen van een accu ook weerstand. Zou ook een deel van weerstand in de acculader zelf wel zijn maar van de week met een goede labvoeding met zelf ook een lage Ri een accu opgeladen en er liep ca 14A. Was de accu uit mijn auto en in ca 12uur was die leeggelopen naar 4V. NU opgeladen en alles is weer ok. Ik denk dat het contactslot is blijven hangen want nu is alles ok. De accu nog laten testen en de CCA was gezakt van 420A naar 390A en de Ri was 11,9mΩ ipv 9mΩ Maar dat is nog net binnen aanvaardbare waardes.
Maar zelfs als de 55Ah accu op 4V staat en de voeding op 14,4V loopt er maar 14A. De eerste 4 minuten was het zelfs maar 10A en daarna liep dat iets op. Dus het hele er gaat teveel laadstroom in mijn accu verhaal valt heel erg mee.
"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk".
Elke keer tijdens het starten zal een accu net onder de 10V komen maar gaat daar niet van stuk. Mijn accu was in 1 nacht leeggelopen en was nog maar 4V maar ik rij daar nu alweer een week op en volgens de garage die een accumeter had is de accu goed. OK er zal best een klein deel van de accu omkeerbaar stuk zijn gezien de opgelopen Ri maar dat kan ook al voordat de accu leeggelopen was al zo zijn geweest.
Al bracht de gebruiksaanwijzing van de lader me in twijfel omdat de minimale aangesloten capaciteit 20Ah moet zijn.
En soms staat er ook een maximale capaciteit maar met een 5A oplader kan je ook een 1000Ah accu opladen alleen het ruim 200 uur en ongeveer 9 dagen, maar de accu komt ook gewoon vol.
En toch merk ik verschil of ik een accu dagen lang aan de druppellader hang welke niet verder gaat dan 13,7V. Of aan de normale 7 traps lader welke een absorptie spanning van 14,4V heeft. Als hij geladen is met 14,4V doe ik er langer mee.
Maar toch als je die nog 12 uur op 13,7V laat staan is die ook vol. En zal je geen verschil in gebruiksduur merken.
Voor mij is een accu vol als dat 95% of meer is. Als je dat verschil van 5% al zo duidelijk merkt dan heb je een te kleine accu. In mijn auto zit nu een 55Ah accu en dat is ook om te compenseren voor in de winter als de accu minder capaciteit heeft. Maar ik zou het verder niet merken als ik daar een 40Ah accu in zou zetten, behalve dan in levensduur omdat een kleinere accu het dan relatief gezien zwaarder heeft.
Van 55Ah naar 40Ah is wel heel wat meer als die 5% tussen ongeveer vol en helemaal vol.
Anoniem
Ik heb trouwens deze lader:
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-auto-oplader/p100368104
Ik heb de 12Ah accu vandaag aan deze lader gehad. Maar er viel me iets raars op. De lader bleef UREN lang op 14,4V staan, en dat lijkt mij niet goed voor de accu.
Als ik de labvoeding met 14,4V op de accu zet dan loopt er maar 90mA, dus voor de lader zou hij dan toch hardstikke vol moeten zijn??
Waarom schakelt hij niet over op floatspanning?
Ik heb de oscilloscoop er ook even opgezet om te kijken of hij nog iets bijzonders doet, daar zie ik dat de lader 14,4V om de seconde afwisselt met 14,3V.
Is de lader stuk?
Is de accu toch te klein?
Is de lader toch iets anders aan het doen?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (10%)]