Gewoonlijk druk je op een knopje aan het stuur en komt het display tot leven. Maar nu gebeurt er dus niets.

Accu geeft spanning (ook een tweede geprobeerd) en de connectoren waar ik makkelijk bij kan heb ik even losgehad en weer vastgezet.

Ik heb een tweede identieke fiets dus kan display en aan-uit knop omwisselen maar wil uiteraard niet met twee defecte fietsen komen te zitten...

Ben nu de motor aan het schoonmaken (zand van 11000km ertussenuithalen voor geval ie open moet) maar weet even niet wat een goede volgende stap is. Display is een zeldzame 6-pins variant (zie hier het gelazer daarmee, fiets heeft prima gewerkt tot vorige week).

Kan online niet echt postings vinden over mogelijke oorzaken.

EDIT: inmiddels deze posting gevonden, andere motor en andere stekker maar zelfde merk. Ga achter de pinout van de 6 pins stekker aan en zal kijken of er spanning op de stekker naar het display staat.

[Bericht gewijzigd door r-p op (16%)]

Veel fietsen willen dat je op een knopje op de accu drukt voordat er weer leven in komt.

kijk eens of je massa en spanning meet op je connector.
dat is de voeding van de display, en als die er niet is, kan ze moeilijk de rest op starten.
de programmer kabel 5pin kan je gebruiken om een 6pin motor te programmeren, dus volgende pinout zou moeten overeen komen:

het andere topic toonde water aan het display, als dat natuurlijk in het display zit, met een dc spanning, dan worden alle kabels en printsporen opgelost.
als de motor het nog doet, zou een nieuw display het wel moeten oplossen.

heb thuis 2 bafangs, maar groenen 5pin connectoren. normaal kan er weinig foutlopen door even een display te wisselen hoor. heb ik met die van thuis ook gedaan. ze zijn zelf definitief gewisseld, omdat de ene opties heeft die beter bij de andere fiets passen

er is veel kans dat een 5pin display ook werkt, dat de centrale witte draad gewoon een andere sturing is van verlichting. ga ik even proberen uitzoeken

Op woensdag 28 februari 2024 23:19:07 schreef Hensz:
Veel fietsen willen dat je op een knopje op de accu drukt voordat er weer leven in komt.

Klopt, heeft deze ook. Maar... weer een ander topic toont dat één van de twee accu's verzopen was en ik een andere BMS erin heb gezet die deze optie niet heeft (geen knopje op de accu meer). Deze heeft (gelukkig) dit nog nooit nodig gehad, waar de originele BMS'en dat inderdaad om de haverklap nodig hebben.

@fcapri: volgens mij is die witte middelste inderdaad voor de verlichting (en daardoor moeilijk een betaalbare uitwisselbare Ali versie van het display te vinden, deze lijkt 6 pin female en male te kunnen leveren).

Van Ali advertenties afgeplukt:

ik zou dan eerder overweg om een 5pin display aan te schaffen en de verlichting vervangen door iets anders.
die 6pin displays kosten meer dan het dubbele en amper te vinden.
blijkbaar iets dat bafang op maat geleverd heeft voor een verkoper

Op donderdag 29 februari 2024 15:12:42 schreef fcapri:
blijkbaar iets dat bafang op maat geleverd heeft voor een verkoper

En het wordt nog erger... Pinout klopt niet met de schema's die ik gevonden had.

Sowieso is het niet makkelijk te meten, voordat je het weet heb je kortsluiting in de male stekker... maar dit is wat ik gemeten heb (VCC = accuspanning = +40V):

Display en/of knoppen is het probleem: ander display op de aansluitstekker die van de controller van de defecte fiets komt en die schakelt wel gewoon aan.

Dit schema lijkt er al een stuk meer op (5 pins stekker heeft in ieder geval de P+ en de GND op de zelfdeplek zitten als mijn 6 pins stekkers).

[Bericht gewijzigd door r-p op (12%)]

als je mijn foto had genomen, dan klopt de aansluiting wel.
dat is voor de programmeerkabel ook hetzelfde, en die werkt bij uw fiets ook.

normaal kan je een gewoon universeel bafang display monteren (niet gevonden of het effectief werkt, maar als een programmeer kabel universeel is, zullen de displays ook wel werken). maar dan moet je met de verlichting nog zien.
de accu spanning komt alvast overéén, dus dat zal werken.

misschien iemand zoeken die een gewone bafang heeft om een display te testen?
egg rider heeft ook displays die op de bafangs werken, en nog meer instellingen hebben.
die waarschuwen ook dat er verschillende van die groene connectors bestaan tussen de merken en je niet zomaar mag wisselen.

dus zowieso bij bafang blijven of een bafag compatibel (egg rider)

Op zaterdag 2 maart 2024 16:11:14 schreef fcapri:
als je mijn foto had genomen, dan klopt de aansluiting wel.

_/-\o_
Ik had gehoopt op een redelijke standaard tussen alle merken als het maar eenmaal UART was. Daarom niet goed genoeg naar je plaatje gekeken om door te hebben dat de pinout anders was.
Hollander hé, die zijn soms 'een beetje dom'...

helaas doet elke fabrikant zijn zin. anders zou het makkelijk zijn. merk X met een display van 250€, daar zou dan een chinees display van 30€ ook op kunnen werken.

daarom nog best tevreden van bafang. die hun displays zijn onderling quasi allemaal uitwisselbaar. vele soorten en kleuren, groot, klein, ...

Ik heb een paar 6 en 5 pins kabeltjes besteld die ik doormidden wil knippen zodat ik kan experimenteren met andere schermpjes. pinouts en/of met een apart schakelaartje alsnog het licht via de controller kan schakelen zonder de bestaande bekabeling te slopen.

Die eggrider dingen zijn nogal prijzig, maar wel de moeite waard? (Ben met iemand op Marktplaats bezig, V2 voor 75€)

Nieuw display gekocht en werkt prima samen met de Bafang motor (16,06 euro betaald).

Twee minpuntjes:
(1) aansluitkabetje is erg kort, dus meteen de 6 pins verlengkabel die ik kapot wilde knippen moeten gebruiken om het display links aan het stuur te bevestigen.

(2) gaaf, een lichtsensor. Zou de verlichting automatisch aangaan??? Nee dus, deze dimt de LEDjes wanneer het nacht is. Geinige functie, ware het niet dat bij passeren van elke lantaarnpaal het display denkt: hey, het is dag, LEDs FULLPOWER. O nee, toch nacht: dimmen die hap. hey het is dag, LEDs FULLPOWER. O nee..... etc.

dat probleem heb ik dus met de bafang.
t is donker smorgens, voorlicht aan.
ik rijd onder een straatlamp, licht uit
licht aan....
volgende straatlamp: licht uit, 5meter verder licht aan.

van ellende gestopt en die "sensitivity" op max gezet: nog erger
sensitivity op minimum: gebeurt minder maar nog altijd.
automatic lights: OFF.

ben je dus niks mee. zet nu manueel de lichten aan door 5sec op + te drukken

wel top dat je fiets het weer doet, met een goedkoop display dus.
een gewone 5pins werkt dus ook op 6pins? handig om te weten voor de toekomst. had al het vermoeden

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

Op donderdag 14 maart 2024 19:30:08 schreef fcapri:
wel top dat je fiets het weer doet, met een goedkoop display dus.
een gewone 5pins werkt dus ook op 6pins? handig om te weten voor de toekomst. had al het vermoeden

Ik heb bewust een Bafang compatibel 6 pins 'display' gekocht, dus alles blijft 6 pins. Dus fietsverlichting wordt ook gewoon via de "-" geschakeld (was voorheen via de "+" dus kreeg ik al een klacht over van mijn dochter... En ze baalt dat de 11000km die ze al heeft gereden niet door telt nu)

De fotocel op het 'display' regelt ook alleen de felheid van de ledjes, niet de fietsverlichting.

Ik heb het oude display erafgehaald maar in een ander draadje heb ik al beschreven hoe moeilijk dat ding open te maken was (zat toen water onder het display) en ik 'm bij een telefoonreparateur dicht heb laten lijmen, dus daar iets aan meten is uitgesloten. Mijn enige hoop is nog de knoppen, daar kan ik, door door de smurrie die het waterdicht moet maken heen te prikken, misschien nog wat aan meten.

hallo, beste allemaal...ik ben ook met zo'n projectje bezig; 6pins display die toch minimaal 130 euries kosten. ik heb dus gisteren een goedkoop display (<10) euro gekocht, wel compatible met de bafang bbs01 en een aantal kabels met connectoren waar ik van plan mee ben om een adaptersnoer te maken van 6 naar 5 pins. de witte (verlichtingsdraad) zal hierdoor vervallen. ik heb wel een aparte stuurschakelaar meebesteld om de verlichting mee te kunnen schakelen. ik wil dus de spanning van de PL (geschakelde spanning) via deze schakelaar naar de witte draad voeden, echter, ik weet niet met welke spanning de witte draad naar de controller teruggevoed wordt. is iemand bekend of dit gewoon de 36V van de PL (maar dan via de originele schakelaar) is of wordt die door de originele display teruggezet naar 6V of gebeurd dit in de controller? of is de verlichting mogelijk 36V? het handelt om een aldi prophete(?) e.city fiets die al een jaartje of 8 oud is, maar met gereviseerde accu, dus de moeite nog steeds waard....en ik houd wel van een uitdaging :) :D graag had ik Uw ervaringen gehoord. misschien heeft iemand de PL gewoon doorverbonden met de witte draad en functioneerd dat, alleen werkt het licht zonder schakelaar dan als de fiets ingeschakeld wordt? beter even vragen voordat ik de controller opblaas 8)7 bij voorbaat dank. ik zal achteraf mijn ervaring graag delen. samen helpen we elkaar zo O-) het zou natuurlijk gemakkelijk zijn als je een goed werkende fiets ernaast hebt staan, maar die heb ik niet...helaas :?

Ik weet het niet maar aangezien de verlichting eerst met de "+" werd aangestuurd en nu met de "-" vermoed ik dat het echt een code is die aan de controller wordt gestuurd. Mijn (nieuwe, simpele) display is gewoon nog te koop voor <18 euro. Werkt (met ~20cm verlengkabel, dat wel) nog steeds prima.

Wel heb ik de verlichting bij één van onze Prophete's vervangen door een 6V LED koplamp toen de originele (volgens mij ook LED-)lamp voor de zoveelste keer afbrak en te weinig vlees over had om nog te repareren.

Deze (net opgezocht in mijn bestelhistorie, er staat dat ie op batterij werkt, da's onzin zoals ook aan de aansluitpunten op de foto te zien is).

Overigens heb ik de knoppen aan het stuur wel doorgemeten en die deden het nog gewoon, dus mijn probleem zit in het display wat ik niet meer open kan maken.

bedankt voor je berichtje, r-p. als ik het dus goed begrijp heb je de verlichting in eerste instantie dus via die door jou gekochte display wel werkende gekregen? en die koplamp via een naafdynamo? groetjes, collie

Koplamp wordt gewoon gevoed uit de 36V accu en *ergens* omgezet naar 6V. Er is geen dynamo aanwezig op de fiets. Mijn oude Pharos (NiMH) elektrische fiets heeft nog wel een gewone banddynamo maar de Sparta Ion (NiMH) en dus deze Lidlfiets ( LiIon) hebben geen dynamo meer.

Deze koplamp werkte prima op/met het oude LCD display (wel eerst gemeten dat er (als ik het me goed herinner) zo'n 5,9Vdc op de stekkertjes stond).

Daarna is het LCD display gesneuveld en na veel omzwervingen het simpele LED-display uit mijn vorige posting gevonden en dat was gewoon plug-en-play*. Ondanks dat de verlichting dus nu met een ANDERE knop wordt geschakeld en gezien de dubbele functie van die knop (ondersteuning stapje lager OF bij lang indrukken de verlichting aanzetten) concludeer ik dat het display dus een code moet sturen naar de controller i.p.v. een aan-uit signaal van een bepaalde tijdsduur.

* oude display zat in het midden van het stuur en had een aparte draad met de knoppen die je dus naast het handvat kon monteren. Nieuwe display zat door het zeer korte aansluitdraadje in het midden van het stuur en dat was onwerkbaar vond mijn dochter (hand van het stuur om setting te veranderen). Ik had al een zooitje verlengkabels gekocht om te gaan experimenteren met 5 en 6 draads aansluitingen maar de 20cm 6 draads kwam nu mooi van pas om het display vlak bij het linker handvat te plaatsen.

bedankt, r-p. ik ben in afwachting van het bestelde display. dat welk jij hebt gebruikt is niet meer leverbaar, maar lijkt verdacht veel op de blaupunkt bedienunit van andere vergelijkbare fietsen. ik zal mijn ervaringen delen, zal volgende week ergens worden. groetjes, collie.

even een kleine tussenupdate, de fiets heb ik nog niet aan de gang, simpel omdat de recent gereviseerde accu 0V gaf. dit heeft niets te maken met de defecte display, maar er zat gelukkig voor mijn vrienden nog garantie op de reparatie, heeft alleen tot afgelopen maandag geduurd, dus meer dan 6weken. wat ik in de wetenschap van de defecte accu inmiddels gedaan heb: omdat de door mij bestelde display (nog geen tientje bij ali, (was 5pins origineel) geen lichtdraad had (5-pins) heb ik de verlichting (met ingebouwde claxon) omgebouwd met losse stuurschakelaar naar 36V, zowel voor als achter. Ik heb gelukkig eerst de oude display uiteen gehaald, en daar kwam ik kleurcoderingen tegen met de wel gebruikelijke afkortingen, maar draadkleuren welke ik in geen een schema tegenkom. verder zijn (logischerwijs) alle displays van een male stekker voorzien...deze is dus origineel met female stekker uitgerust. ik heb dus de originele stekker afgeknipt en deze met het bij de display bijgeleverde schema omgesoldeerd. de lichtdraad is dus geïsoleerd gebleven (doet niet meer mee). toen heb ik ...en dat had ik misschien niet moeten doen...omdat de accu defect was even de lader aan de accudraden gehouden, waarna de display tot tweemaal toe aanging. nu echter met de eindelijk geleverde accu op spanning doet het kreng behalve de vernieuwde verlichting en claxon niets meer en ben ik bang dat ik de display mogelijk opgestookt heb, echter de display zou 48v moeten aankunnen en mijn gemeten laderspanning is slechts 43v. ik heb het momenteel een beetje druk, daarom gaat het ietsje langer duren, maar ik houd jullie op de hoogte, misschien hebben anderen er nog iets aan....

Ook hier een Lidl Prophete fiets die niet meer aan wil.

Hij heeft per ongeluk een paar nachten buiten gestaan in de regen/kou, dus het zal vast iets met vocht te maken hebben. Er valt alleen weinig aan te zien. Batterij en display zien er prima uit van buiten. Kabels ook. De koppelingen tussen de kabels ook.

Het begon ermee dat hij af en toe ineens uitviel, maar nog wel weer aan ging een tijdje. Toen begon hij steeds sneller uit te vallen en krijg hem nu al een tijdje helemaal niet meer aan.

De Samsung-batterij lijkt nog netjes op te laden, geeft aan dat hij vol is met de test-knop.

Is de kans groot dat met een nieuw display hij weer gaat werken? Heb er 1 besteld op Ali, ben benieuwd... Anders kan ik nog een nieuwe batterij gaan proberen.

de fiets valt als in: ondersteuning valt weg
of de fiets valt uit als in: het display en al gaat uit.

bij het 2de geval zou ik het gaan zoeken in de accu koppeling. ergens een zekering die corrosie heeft, connector die slecht contact heeft, soldering op de connector die los is (zit krimpkous rond dus ga je niet direct zien als er breuk is

Op woensdag 27 november 2024 11:03:56 schreef fcapri:
de fiets valt als in: ondersteuning valt weg
of de fiets valt uit als in: het display en al gaat uit.

bij het 2de geval zou ik het gaan zoeken in de accu koppeling. ergens een zekering die corrosie heeft, connector die slecht contact heeft, soldering op de connector die los is (zit krimpkous rond dus ga je niet direct zien als er breuk is

Dank je. Het is het display wat uitvalt en nu niet meer aan wil. Er is dan ook geen ondersteuning. Dat kan een lastige zoektocht worden dus :) Ik ga eerst het nieuwe display proberen als deze arriveert over een week of zo.

Accu is ook maar matig waterdicht. Elders op CO heb ik ooit de perikelen van de BMS print vervangen beschreven.
Vooral niet de balanceerstekker loshalen, dan is de print op slot, maar gaan lopen rommelen aan de print met een 36V accu die >100A kan leveren zag ik ook niet zo zitten, dus ik vond dat ook weer niet zo heel erg (nieuwe BMS was <20euro volgens mij).

https://www.circuitsonline.net/forum/view/160152/1

Dank je! Het filmpje van de BMS vervangen bekeken. Ziet er voor mij ook al uit als een grote uitdaging :) Ik wacht de nieuwe display af. Als het dan nog niet werkt, probeer ik een 2e hands accu... en als het dan nog niet werkt, dan geef ik 't op :)

Op woensdag 27 november 2024 15:54:46 schreef ErikErikErik:
, probeer ik een 2e hands accu...

Volgens mij doe je een accu pas weg als er iets mee is of de accu zo goed als op is.