Op 8 december 2022 13:09:53 schreef r-p:
Er is nog een 'reset' procedure, maar die gaat niet ver genoeg om dit slot eraf te halen.
En het is nog gedeeltelijk onzin én werkt vermoed ik helemaal niet zo goed als geopperd wordt.
'Wenn Sie vor dem Laden bis 20 % Ladestand fahren, erkennt das BMS die restliche Kapazität nicht und zeigt den Akkustand ‘leer’ an.'
Dat is dan een BMS van niks... Die zou EXACT moeten weten wat er nog in zit (en niet in zit).
Dit soort 'conditioning cycles' zijn, voor zover ik heb kunnen vinden, alleen strikt noodzakelijk in toepassingen waar de gebruiksduur er echt toe doet.
'Ursache der abweichendend dargestellten Akkurestkapazität auf dem Bordcomputer ist das Batterie-Management-System (BMS).'
Nou ja, niet echt...
'Nicht die Lithium-Ionen-Zellen, sondern das BMS baut einen Memory-Effekt auf, den die Kalibrierung zurücksetzt.'
Nou ja, dus wel de cellen. Die worden gewoon wat slechter met de tijd en door ze enkele keren een conditie-cyclus te laten doorlopen, weet het BMS wat beter hoe het ervoor staat. Maar in alle documentatie die ik tot mij nam tijdens mijn accu-avontuur vond ik dat dat over het algemeen de maximum-fout van 5% weer naar een maximumfout van 1 % bracht. Natuurlijk, hoe groter de accu, hoe groter het verschil is van die 4 procent. Maar dan moet je het wel écht goed doen, met een dummyload en niet met zo'n wisselende belasting als een fiets.
'Das dreifache Leeren und Laden schont den Motor, den Antrieb und den Akku.'
Wauw! Wat een knap proces! Niet te serieus nemen, die website.
Op 8 december 2022 13:09:53 schreef r-p:
Ergens wordt ook geopperd dat ook de laadspanning wordt geschakeld, daar zal de tweede mosfet dus wellicht voor zijn.
Daar is het een BMS voor Die wil ook de spanning uit kunnen schakelen als er bij het laden iets falikant mis gaat.
Op 8 december 2022 13:09:53 schreef r-p:
Nog ideeën voor een vervangende print?
[...]
Of moet ik daar niet aan beginnen met deze accu's? Foto's van de onderzijde.
Ik zou dat niet meer doen... Mogelijk kun je nog de cellen die goed zijn scheiden van de slechte. De gecorrodeerde zou ik zonder meer links laten liggen. Meten ze nog goed of is dat de reden dat het BMS mogelijk zelfs terecht op slot gegaan is? (Kun je eigenlijk een typenummer lezen van de chip(s))?
Op 8 december 2022 13:09:53 schreef r-p:
En de hoofdprint gewoon verwijderen. Er is dan geen ontladings-beveiliging, maar fietsdisplay heeft een 5 stappen (spannings-)meting, dus accu laden zodra er nog 2 of maar één blokje over is.
Ik vind het altijd lastig te zeggen waar zo'n display-indicator precies op af gaat: je zou vermoeden dat 'ie puur op spanning afgaat, maar het zou best kunnen dat er iets geavanceerders zit en er toch nog wat gemeten wordt kwa stroom en dergelijke en daar een indicatie op gebaseerd wordt.
Over het risico van het wegnemen van een ontladingsbeveiliging zijn de meningen verdeeld, maar zelf zou ik het toch niet aandurven. Met deze cellen zou ik het zéker niet meer aandurven
Blij te lezen dat je in ieder geval beseft dat dit een pittige klus is en je er daarom niet mee verder gaat. Pas later realiseerde ik me namelijk dat er eigenlijk nog een stap 5 ontbrak: het testen van de veiligheidsfuncties van de print. Na een foutsituatie wil je weten of overstroomdetectie en dergelijke nog steeds werkt. De enige optie is het bewust veroorzaken van die situaties, maar daarvoor is communicatie onontbeerlijk, daar dat vaak meteen weer in en 'op slot' situatie resulteert die je dus ook weer op moet heffen. In testmodus worden permanente fouten vaak onderdrukt en worden alleen flags geset, maar toch, je zult moeten weten wat er binnenin gebeurd om zeker te zijn dat alles nog werkt zoals het hoort.