Heren heren, wat een hoeveelheid reacties. Dank daarvoor.
En vele hier hadden het aan t goede eind. zo ook iemand op het camperforum, waar ik dezelfde vraag neer heb gelegd, (er zitten ook daar electronica jongens)
Inderdaad de diode op de uitgang is er aan. Ik heb m uitgesoldeerd (hoewel alles zit op elkaar) en met de diode meten sluiting op alle manieren.
Vandaar ook dat het spanningsdisplay leeg bleef, en het stroomdisplay voluit stond. Eigenlijk al een zichtbare indicatie dat dit aan de hand is.
Het advies om een (glaszekering) van 3,15A in de uitgang op te nemen ga ik opvolgen.
Overigens vraag ik mij af of dit gaat werken.
op een datasheet bij Google geven ze aan dat het een 3Amp.diode is.
Eigenlijk zou je dan .....
nu ik hier over schrijf, besef ik dat de diode niet reageert op sluiting, maar werkt eigenlijk alleen bij spanningen van buitenaf.
De voorgestelde vervangers zijn prima apparaten. Ik hou ze in gedachte.
Dank allen voor zover.
Spog2
Honourable Member
Op zondag 14 april 2024 01:28:38 schreef CrossFireX:
Manson is niet chinees maar zeer gekend merk van voedingen made in Hong-Kong.
- Hong - Kong is "chinees", dat vinden de Chinezen.
- Als Hong-Kong niet chinees is dan is de hele buurt dat wél. Shenzhen ligt amper 30 km verderop.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (15%)]
Op zondag 14 april 2024 13:40:18 schreef JanSloos:
Overigens vraag ik mij af of dit gaat werken.
op een datasheet bij Google geven ze aan dat het een 3Amp.diode is.
Eigenlijk zou je dan .....
Aha. Dan inderdaad die diode ook een stapje zwaarder kiezen.
Die zekering doet in principe helemaal niets, totdat je met grof geweld (= een accu) stroom in de verkeerde richting door de voeding probeert te duwen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Diodes hebben twee fases van "kapotgaan".
In de eerste instantie gaan ze "helemaal geleiden". De voeding heeft tot dat gebeurde -0.6V op de uitgang gezien. Hopelijk (waarschijnlijk) kan ie daar wel even tegen.
En sindsdien ziet ie een kortsluiting. Kan ie tegen. Mooi. Diode er uit en voorlopig doet hij het weer (maar hij gaat direct erger kapot als je de accu-grap weer uithaalt. Dus wel ASAP de /een diode terugzetten.
Dat gezegd zijnde, als je daarna nog steeds VEEL te veel stroom er doorheen stuurt, dan gaat een diode nog een keer stuk, dit keer open. Gelukkig voor jou is jou voeding daar hiet aan blootgesteld.
Mijn accu was wat zwaarder en heeft tot fase 2 doorgeduwd. En ook de stroom-meet-weerstand is bij mij een beetje stuk gegaan (als in uit mekaar gesprongen).
Het komt er feitelijk op neer, dat als je dus ömpoolt"de diode stuk gaat, gaat geleiden en je zo een "korte" kortgesloten kring krijg, direct achter de uitgang, wat dan voor die verkeerde spannning de ïngang"wordt.
Door die defecte diode, en de daardoor veroorzaakte kortsluiting, de achterliggende electronica "beschermt" wordt.
Weer wat geleerd. Door je fouten.....
RAAF12
Golden Member
Eigenlijk zou je er een crowbar op moeten zetten maar dat is voor een regelbare voeding wat lastig. In de eenvoudigste vorm is dat een thyristor die de output heel snel kortsluit en dan een (glas)zekering laat smelten. Maar goed, ander verhaal....
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Bij mij waren ook wat printsporen doorgebrand door de diode in sluiting. Nu een zekering erbij die je kan resetten en dat zal me nu niet meer overkomen.
Heb er zo een zekering bij gedaan, met wat gepaste kabels erop en geïsoleerd.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (25%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een 3A diode zal het prima overleven met een 3.15A snelle zekering, want die diode mag 3A gemiddeld voeren, maar voor korte tijd veel meer. Als je hem toch gaat vervangen, kan het natuurlijk geen kwaad om een iets zwaarder exemplaar te gebruiken.
Op zaterdag 13 april 2024 22:45:49 schreef rew:
[...]En JIJ moet een keer ophouden met suggereren dat je een lithium batterij ZOU kunnen laden met een diode in serie.Dat kan gewoon niet.
Het kan wel, als je een voeding hebt met een externe sense mogelijkheid, en een Schottky diode gebruikt. De meeste simpele voedingen kunnen dat inderdaad niet, maar een goede wel. Ik doe dat soort dingen regelmatig met een Delta voeding.
CrossFireX
Mijn SPP voeding heeft ook ext. sense mogelijkheid, maar diode is niet nodig. Deze voeding is blijkbaar beveiligd. Bij ompolen komt er OL op beide display.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 14 april 2024 17:17:05 schreef RAAF12:
Eigenlijk zou je er een crowbar op moeten zetten maar dat is voor een regelbare voeding wat lastig. In de eenvoudigste vorm is dat een thyristor die de output heel snel kortsluit en dan een (glas)zekering laat smelten. Maar goed, ander verhaal....
Een crowbar spreekt aan bij aangeboden overspanning op de uitgangsklemmen. Bij omgepoolde accu is dat niet aan de orde.
Op zondag 14 april 2024 19:50:59 schreef testman:
waarom een serie diode?
Dan kan een accu de electronica van een niet-ingeschakelde voeding niet voeden vanaf de uitgangsklemmen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
De "Parallel Diode" en zekering kan(daar hangen ook mitsen en maren aan), maar de Olifant in de kamer is natuurlijk dat je de accu's netjes laad met een lader die daar voor geschikt is.
De rest is in mijn ogen knoeien, ook de serie diode die ik vaak zeg dat gebruikt moet worden om het brandveiliger te houden.
En ja, met inzicht is een serie diode bruikbaar, maar het is weer niet "even snel" je moet nadenken over de diode en de voedingspanning een paar keer bijregelen.
Lader gebruiken die er voor bedoeld is, lost je problemen op, maar als je je al "MacGyver" wilt gedragen(b.v. "even snel"), moet je ook de consequenties daarvan nemen. 
Groet,
Bram
testman
Op zondag 14 april 2024 20:53:48 schreef blackdog:
Hi,De "Parallel Diode" en zekering kan(daar hangen ook mitsen en maren aan), maar de Olifant in de kamer is natuurlijk dat je de accu's netjes laad met een lader die daar voor geschikt is.
De rest is in mijn ogen knoeien, ook de serie diode die ik vaak zeg dat gebruikt moet worden om het brandveiliger te houden.
En ja, met inzicht is een serie diode bruikbaar, maar het is weer niet "even snel" je moet nadenken over de diode en de voedingspanning een paar keer bijregelen.Lader gebruiken die er voor bedoeld is, lost je problemen op, maar als je je al "MacGyver" wilt gedragen(b.v. "even snel"), moet je ook de consequenties daarvan nemen.
Groet,
Bram
evengoed laad ik al dik 30 jaar mn accu's met een labovoeding op in het bouw& test stadium en toch gaat dat goed op een enkele keer na toen ik nog jong was
. enige jaren terug heb ik wel mn voedingen aangepast met een schakelbare uitgang, want dat is wel zo fijn om niet meteen onder last stekkers om te moeten steken. ik zag dat bij een stevige conrad voeding ( geen agilent of delta maar huismerk conrad
) die ik ter reparatie had staan, die had dit aan boord.
eigenlijk is het grote gevaar het ompolen, maar dat gaat met een modelbouw acculader ook wel mis gezien je daar ook losse stekkers op hebt zitten. een 40V fietsaccu op een labovoeding aansluiten die max 20V uit heeft is ook niet zo slim wrs, maar daarvoor heb je dan ook meer als 1 labovoeding. staan. tijdje terug had ik 250A nodig bij 12v, dat werd een hele constructie met 4mm2 meetsnoeren naar 50mm2 aan een verzameling labovoedingen om dat werkende te krijgen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi testman 
Natuurlijk weet ik dat er uitzonderingen zijn, ook ik heb via een diode accu's geladen.
Ik adviseer dit echter bijna nooit, eigenlijk alleen als een gebruiker het zonder serie diode doet en dit schijnbaar normaal vindt,
nogmaals een acculader gebruiken die voor de desbetreffende accu geschikt is, dat is volgens mij de normale veilige manier.
Je kan wat jij, testman, Jaap Marie, Kees b.v. al jaren doet, kan je niet als normaal aan anderen adviseren,
het puntje brandgevaar is al voorbij gekomen om maar een voorbeeld te noemen.
Regelmatig als ik aangeef dat je moet opletten bij het een en ander, krijg ik altijd opmerkingen over uitzonderingen,
zoals: ik doe het altijd al zo en anderen die dit lezen kunnen dan denken dat die "uitzonderingen" normaal, de norm zijn.
Moderne accu’s en batterijen hebben tegenwoordig zeer veel energie, het lijkt mij handig dat bij het adviezen geven, daar rekening mee gehouden wordt.
Groet,
Bram
testman
tja, er zijn ook co leden die liion accupacks aan elkaar knopen en zonder bms of zekering op een loodaccu lader steken. ik kan zeggen dat je beter de labovoeding in je bijzijn om zeep helpt met de nodige technische rook als dat in de nacht dat zelfbouw bompakket ineens ontploft door een verkeerd gekozen lader en de schuur of het halve huis affakkelt. kan toch zeggen dat elk geval anders is.
benleentje
Golden Member
En ja, met inzicht is een serie diode bruikbaar,
Dat zelfde inzicht zou je ook moeten hebben in de apparatuur die je in bezit hebt. En weet ik ook dat een goede labvoeding altijd een accu kan laden zonder diode.
Maar ja wat is een goede? dat vergt dus inzicht.
Je kan wat jij, testman, Jaap Marie, Kees b.v. al jaren doet, kan je niet als normaal aan anderen adviseren,
Om li-ion accu te laden kan je nooit adviseren. Een diode een bepaalde vaste spanningsval. Ga je bv terug naar 0,1µA dan heeft die zelfde diode ineens maar 0,25V spanningsval ipv 0,7. Voor een loodaccu geen probleem qua veiligheid maar voor een li-ion wel een probleem.
Het laden van een accu vergt inzicht je moet weten wat je aan het doen bent wat wel en niet kan enz. Als je dat inzicht hebt dan kan je prima met een regelbare voeding een accu laden. Heb je geen of te weinig inzicht gebruik dan altijd een acculader.
Moderne accu’s en batterijen hebben tegenwoordig zeer veel energie, het lijkt mij handig dat bij het adviezen geven, daar rekening mee gehouden wordt.
Ik zie veel topic met accu's voorbij komen en er word goed rekening gehouden met wat wel en niet kan. Soms is er wel een verkeerd advies maar dan is er heel snel een medelid die daar voor waarschuwt.
Regelmatig als ik aangeef dat je moet opletten bij het een en ander, krijg ik altijd opmerkingen over uitzonderingen,
Dat is hoe de dynamiek van een forum werkt ieder bekijkt het vanuit zijn eigen ervaring en inzichten.
redguuz en anderen,
Ik heb uw advies met goed gevolg opgevolgd en het werkt weer.
Was even wachten op de trage post vanaf Arnhem. maar voor nu weer blij.
Hoewel een nieuwe had ik ook wel leuk gevonden.
Maar al met al, heren dank voor het meedenken.
En oja, zeik elkaar niet zo af als iemand iets vraagt en de antwoorden van het pad af raken.
Ik weet echt wel dat je de plus niet zomaar tegen de min moet houden.
groet uit leiden.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 27 april 2024 21:03:58 schreef JanSloos:
redguuz en anderen,Ik weet echt wel dat je de plus niet zomaar tegen de min moet houden.
groet uit leiden.
Moet hij tegen kunnen.
Als de voeding, van dit topic, daarvan stuk gaat is hij al van zeer bedenkelijke kwaliteit. 
Daar kan hij ook wel tegen, alleen niet als je dat met een externe accu doet.
En dan kom je weer terug op "een voeding is geen acculader", en zo blijf je in rondjes gaan 
Hoi Sine / Jan,
1) Verwisselen van de aansluitdraden bij het laden van een 12V Loodaccu kan de beste overkomen.
2) Als je nu in de plusleiding een zwevende zekeringhouder (zoals gebruikt wordt bij autoradio 's) met een T3A glaszekering gebruikt, brandt enkel de zekering door zonder schade voor de lader, als je de aansluitdraden zou verwisselen.
3)
Als je het helemaal idiot proof wilt maken, bouw je een tweede zwevende diode (10 A) in de + leiding (kathode wijzend naar de accupool).
Dan brandt de zekering niet door.
4)
En stel de max. laadspanning spanning af op 13.8V (CV bedrijf).
- Aangezien deze lader maar 3 A kan leveren
en
- een laadstroom van ~ 10% van de accucapaciteit wordt aangeraden,
is de laadstroom voor een 12V auto accu (van zeg 40 AH of hoger) dus nooit een risiko.
5) Voor een motorfiets accu (zeg 10 - 15 AH), stel je in CC mode de maximale stroom af op 1-1.5 A.
Zo gaat er niets mis: Heb ik jaren zo gedaan met een Elektuur precisievoeding,die ik gebouwd had en die ik ook als acculader gebruikte cq in de winter als druppellader.
Wel geen LiIon accu's laden met deze lader!!
RAAF12
Golden Member
Probleem is dat je een accu prima met de hand kan opladen maar dan moet je spanning en stroom monitoren en weten wat je doet. Voorts dien je het verschil te weten in de laadkarakteristieken, weten hoe ver de accu ontladen is ect. En de folks die deze kennis missen wordt het eenvoudig gemaakt want die kunnen een lader kopen die dénkt, hé er wordt nu een Li-Ion aangesloten ff testroutine draaien, hhmm, ok ik ga laden 100mA, hmm, OK. Nu 20 min met 500mA, hmm Ok volle bak. Zit er een temp sensor in haha, 2A keep em hot.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb gisteren: "I know what I'm doing" m'n lithium ion accu geladen. 5A, 150W. Lader kan theoretisch tot ongeveer 300W. Accu officieel ook. Ik wilde weten of mijn berekening: "ik heb er vrijdag avond ongeveer 6Ah uitgereden" ongeveer klopte. Dat was het geval.
(Om het Idiot proof te maken heeft deze acculader nu een stekker die niet verkeerdom aan de accu kan.)
Op zondag 28 april 2024 01:12:31 schreef redguuz:
3)
Als je het helemaal idiot proof wilt maken, bouw je een tweede zwevende diode (10 A) in de + leiding (kathode wijzend naar de accupool).
Dan brandt de zekering niet door.
Dat is het idiote ... dat werkt dus niet als je de accu verpoolt, dan staat die diode vrolijk weer in doorlaat. 
CrossFireX
Wat nog idioter is, zelfs de goedkoopste acculader is beveiligd en 100 percent foolproof, waarom kan dat niet bij een labvoeding? Er brand gewoon een rood ledje en verder gebeurd er niks.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (18%)]